Quantum Break: Nulový stav - čas na čtení
Speciály Článek Quantum Break: Nulový stav - čas na čtení

Quantum Break: Nulový stav - čas na čtení

Martin Cvrček

Martin Cvrček

1

Stojí knižní adaptace Quantum Break od Remedy za přečtení a má co nabídnout i těm, kteří znají herní předlohu?

Reklama

Quantum Break, kříženec hry a televizního seriálu od Remedy a Microsoftu, to měl při vydání před rokem docela těžké. Verze pro Xbox One se v očích mnoha hráčů a kritiků nesetkala s tak nadšeným přijetím, jak mnozí čekali, a z vydání na Windows 10 se vyklubala učiněná katastrofa. Mělo jít o první demonstraci snahy Microsoftu vydávat jeho exkluzivity zároveň pro Xbox One a Windows 10. Místo toho jsme se dočkali příšerně optimalizované a předražené konverze, která dala hráčům nanejvýš první pořádné důvody ke kritice Windows Store, DirectX 12 a iniciativy univerzálních Windows aplikací. Situace se zlepšila až s vydáním Steam verze o několik měsíců později. Dostatečně kvalitní technická stránka, adekvátní cena a možnost spustit hru na větším množství operačních systémů v kombinaci s kvalitami samotné hry stačily k tomu, aby byli PC hráči spokojeni, psali pochvalné uživatelské recenze a nakopli celkové prodeje hry natolik, že byli očividně spokojeni i sami tvůrci z Remedy. Já si však Quantum Break navzdory chybám a bolestivému porodu oblíbil už v počátcích jeho existence a dodnes ho považuji za jeden z nejzajímavějších titulů loňského roku. Proto jsem dlouho mlsně pokukoval po jeho knižní adaptaci, která nedávno konečně dorazila na pulty českých obchodů. Stálo to čekání za to?

Minulost nezměníš. Ale budoucnost ano

Na první pohled je kniha s podtitulem Nulový stav rozšířeným přepisem příběhu samotného Quantum Break. Zdání ale klame. Jak vysvětluje kreativní ředitel Remedy Sam Lake ve své předmluvě, Nulový stav se vlastně odehrává v jedné z alternativních realit, na nichž je koneckonců podstata Quantum Break do určité míry založená. Při hraní tedy činíte rozhodnutí, která vytváří odlišný vývoj příběhu, než s jakým se setkala řada dalších hráčů, protože se v klíčových momentech rozhodli jinak. Nulový stav jde ještě dál a obsahuje příběh ovlivněný činy, k nimž došlo ještě před událostmi, které můžete znát ze hry. To má za následek, že zatímco některé části děje jsou shodné, další jsou předloze jen podobné a jiné jsou zase naprosto odlišné a nové.

Nulový stav tak stále vypráví o tom, jak se Jack Joyce a Beth Wilderová snaží zabránit konci času a bojovat proti korporaci Monarch, v jejímž čele stojí nejen charismatický kravaťák Martin Hatch, ale také Paul Serene. Ten vlivem nepodařeného experimentu se strojem času zažil konec času a snaží se s ním bojovat po svém, což má za následek nutnost činit těžká rozhodnutí, která z něj na pohled dělají padoucha. V příběhu také stále figurují postavy jako Jackův bratr Will, doktorka Sofia Amaralová, demonstrantka Amy nebo taxikář Nick. Všechny tyhle postavy ale nemají vždy rozdané stejné karty jako ve hře, takže se jejich podstata, účel a osud často výrazně liší.

Autor Cam Rogers navíc při psaní využil mnohé nápady a koncepty, které se nedostaly do finální verze hry, takže je příběh knihy ve srovnání s předlohou nejen odlišný, ale také o poznání rozsáhlejší. V knize tudíž figuruje například farma Joycových nebo tzv. transáci (v originále Shifters), kteří jsou ve hře jen letmo nastíněni. Jestli jste četli knížečku Quantum Break: The Secret History of Time Travel, která je součástí sběratelské edice Steam verze, některé originální prvky, jež Nulový stav využívá, jistě poznáte. Naopak nepoznáte události a základy televizního seriálu, který doplňuje herní předlohu. Kniha do značné míry ignoruje všechny čtyři epizody, což má za následek, že některé známé postavy, které jsou důležité hlavně pro seriál, v Nulovém stavu zcela chybí. Na jejich místo však Cam Rogers dosadil jiné, podobně zajímavé. Nepočítejte ani s narážkami na thriller Alan Wake, na které lze během hraní a sledování seriálu několikrát narazit. Zde na spojitosti s příběhem či tvorbou Alana vůbec nedojde.

Čas je jako vejce, a to vejce se rozbilo

Všechny ty odlišnosti mají za následek, že má kniha rozhodně co nabídnout těm, kteří hráli Quantum Break. Hru jsem dvakrát dohrál a stejně mi Nulový stav nabídnul zábavné a v mnoha směrech překvapivé čtení, a to právě díky všem těm odlišnostem a přítomnosti motivů, které byly během vývoje hry vyškrtnuty nebo omezeny. Kniha je navíc napsaná velmi zajímavým, často uvolněným stylem, který vážně dělá dojem, že sledujete příběh od Remedy, což bude asi tím, že Cam Rogers je jeden z lidí, kteří se podíleli na vzniku Quantum Break. Z toho důvodu se mi kniha dost dobře četla. Většina událostí má skvělý spád, leckteré situace jsou řádně napínavé nebo naopak příjemně uvolněné. Na první pohled by se možná mohlo zdát, že je Nulový stav příliš dlouhý. Kniha má totiž 432 stran, což z ní dělá suverénně nejdelší herní román, s jakým jsem se kdy setkal. Neobvyklá délka mi však nedělala problémy a nikdy jsem neměl pocit, že by se vyprávění příliš vleklo. Takhle vám alespoň Nulový stav déle vydrží, jeho rozsah navíc opodstatňuje cenu knihy, stanovenou na necelé čtyři stovky.

Nejen díky odlišnostem oproti předloze se však Nulový stav dá číst i v případě, že hru neznáte. Pak vás čeká zajímavý techno-thriller se sci-fi prvky, zaměřený na problematiku cestování časem. V tomto ohledu si však neodpustím jedno varování. Cam Rogers popisuje četné akční sekvence tak, aby dělaly dojem, že by se mohly přibližně stát i ve hře. Tudíž využívá popis několika časových schopností, jimiž disponuje Jack Joyce a Paul Serene. Občas jsem měl pocit, že když ze hry nevíte, jakými schopnostmi jsou obě postavy obdařeny, některé hektičtější pasáže mohou působit příliš chaotickým dojmem. Nemyslím si, že by byly vyloženě nepochopitelné, jen se v nich mohou neznalí čtenáři příležitostně ztrácet. I když tedy platí, že jako celek si Nulový stav určitě mohou užít i neznalí čtenáři, výjimečně mohou narazit na hůře uchopitelné části. Proto bych doporučil podívat se před čtením alespoň na nějaké trailery a ukázky ze hry, abyste měli představu, jak se mohou hlavní postavy chovat. Věřím, že pak si některé pasáže představíte o poznání snadněji.

Ať udělám cokoliv, čas končí

Chválu si zaslouží také český překlad. I z něj jsem cítil vyloženou hravost stylu, jakým je kniha napsaná, a nikdy jsem neměl problém s tím, jak je něco přeloženo. To platí i o odborných výrazech světa Quantum Break. Herní předloha není oficiálně lokalizována do češtiny a s fanouškovskou lokalizací jsem se nikdy nesetkal, takže jsem zvyklý na anglický originál všech pojmů, a přesto mi překlad vyhovuje. Sedla mi i přítomnost mnoha poznámek pod čarou, které vysvětlují různé kulturní, historické a popkulturní odkazy, kterými je kniha přímo přeplněná, nebo zachování četných vulgarismů, spojených hlavně s postavou jistého Randalla Gibsona. Díky nim dělají některé pasáže dojem, jako by je snad psal a překládal Max Payne nebo jiná cynická postava, kterou v Remedy vytvořili.

Překlad není zcela bez chyb. Výjimečně lze zpozorovat překlep, nadbytečnou či chybějící čárku, chybějící tečku a další klasické chybky, přičemž nejvýraznějším nedostatkem, jaký jsem zaznamenal, je jedna záměna jmen. Ta má za následek popis okamžiku, v níž se jedna postava otáčí sama k sobě, i když v kontextu dané situace snadno uhodnete, jaké jméno by tam správně mělo být. Jedná se ale o vzácné chyby, které čtení výrazně nenarušují, zvlášť s přihlédnutím k rozsahu knihy a k celkové kvalitě překladu. Další předností českého vydání je pevná vazba s lesklým papírovým přebalem, díky níž se s knihou lépe manipuluje, což se hodí hlavně s ohledem na nadstandardní rozsah.

Z mého pohledu se z Nulového stavu vyklubalo příjemné překvapení. Čekal jsem obyčejný přepis herního příběhu či klasický prequel a místo toho jsem se dočkal zajímavého a svěžího alternativního pohledu na celý příběh Quantum Break, který řadu věcí rozvádí a jiné zcela mění. I když znám herní předlohu, čtení knihy mě bavilo a mělo mi co nabídnout. Mimo jiné nabídlo odpovědi na některé otázky, které hraní hry vyvolalo, a také poskytlo zcela nové otázky, protože tak už to v případě příběhů od Remedy občas bývá. Zamlouvá se mi i úroveň českého překladu, z něhož jsem často cítil značný respekt k originálu, při čtení jsem navíc neměl problém s délkou knihy, která je na poměry herních románů opravdu nadstandardní.

Jestli vás hraní Quantum Break bavilo, patříte mezi příznivce tvorby studia Remedy a hledáte něco na čtení, Nulový stav mohu rozhodně doporučit. Zároveň bych se nebál Nulový stav doporučit i těm, kteří Quantum Break neznají. Jestli jsem si z příběhu zatím posledního projektu finských vývojářů něco odnesl, pak je to určitě jeden z nejunikátnějších pohledů na cestování časem. Tenhle pohled, který leckdy nutí k zamyšlení nad některými tématy typickými pro sci-fi žánr, se naštěstí promítnul i do knihy. Už to je podle mého názoru důvod, proč stojí Nulový stav za pozornost. Těch důvodů je však mnohem víc.

Za poskytnutí knihy pro potřeby článku děkuji nakladatelství Baronet.

Jako ilustrační obrázky v textu byly použity screenshoty a fotografie z Quantum Break, které najdete v galerii.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama