Recenze Amnesia: The Bunker – inovativní survival horor
Amnesia: The Bunker Recenze Recenze Amnesia: The Bunker – inovativní survival horor

Recenze Amnesia: The Bunker – inovativní survival horor

Jan Urbančík

Jan Urbančík

2
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One

Originální mechaniky, ale zastaralý vizuál.

Reklama

Série Amnesia je tu s námi už docela dlouho, přestože má i s novým titulem na kontě teprve 4 díly. Po The Dark Descent a A Machine for Pigs však nastala dlouhá odmlka a návrat nadešel až v roce 2020 s titulem Amnesia: Rebirth. Ani ne o 3 roky později tady máme další díl, a jak už z podtitulu The Bunker vyplývá, sází na stísněné prostory bunkru.

  • Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S
  • Datum vydání: 6. 6. 2023
  • Vývojář: Frictional Games
  • Vydavatel: Frictional Games
  • Žánr: Survival horor
  • Česká lokalizace: Ne
  • Multiplayer: Ne
  • Dat ke stažení: 17 GB
  • Herní doba: přibližně 5 hodin
  • Cena: 24,50 € (Steam)

Tajemný bunkr

Hra je zasazena do roku 1916 na západní frontu první světové války. Hlavním hrdinou je francouzský voják Henri Clément, jenž se ocitne v titulním bunkru se ztrátou paměti (ostatně jak jinak) a prakticky všichni ostatní vojáci jsou záhadně pryč. Brzy však zjistí, že sám tu rozhodně není, protože ve stěnách bunkru pobývá děsivé monstrum. Úkol je tedy jasný – dostat se ven. Ale nebude to vůbec jednoduché.

Po krátkém úvodu z bojů na frontě, které fungují jako poměrně příjemný tutoriál, se hra přesouvá právě do bunkru, a nutno říct, že už od začátku nastoluje velmi silnou a děsivou atmosféru. První desítky minut, než došlo ke konfrontaci s monstrem, jsem si užíval snad zdaleka nejvíc, strach z neznáma dokáže vždy zapůsobit nejvíc. A když pouze slyšíte, jak někde nad vámi monstrum prochází, jsou to opravdu silné zážitky. Celkově sound design je v této hře velmi povedený a ještě vylepšuje celkovou atmosféru.

Bohužel ale musím říct, že už po prvním střetnutí část svého kouzla monstrum ztratilo, protože zkrátka není tak děsivé, jak by mohlo být. A není to jenom jeho designem, který by rozhodně mohl být lepší, ale především celkovou grafickou stránkou, jež je opravdu tristní. Zvlášť když jsem si tuto hru zahrál po dokončení nových Layers of Fear mě to vyloženě bije do očí, protože zatímco Layers se mohou chlubit absolutně fantastickým vizuálem, Amnesia je graficky asi tak 10 let pozadu. A nad tím zkrátka už nejde jenom mávnout rukou, zvlášť když jde o horor, kde to má na celý zážitek nevyhnutelně vliv. A to jsem ještě nezmínil, že některé oblasti bunkru jsou vytvořeny jako samostatné levely, takže pokaždé, když do nich vlezete, následuje načítání, sice bez loading screenu, ale zato s nepříjemně dlouhým zásekem.

Generátor nesmí zhasnout!

Je to obrovská škoda, protože jinak je nová Amnesia výborná hra. Z hlediska hratelnosti jde o survival horor, který však má svá velmi zajímavá specifika. Tak například náboje jsou zde opravdu hodně, ale hodně omezené, za každý jeden náboj do vašeho věrného revolveru budete rádi. Navíc se musíte starat o generátor, jenž pohání světla, kterých se monstrum bojí. Jakmile dojde palivo a světla zhasnou, nebudete to mít snadné. Souboj s časem je tedy důležitá součást hratelnosti a vaše průzkumné expedice hlouběji do bunkru musí být tak akorát dlouhé, abyste našli další palivo a stihli ho do generátoru dolít, než dojde k výpadku.

Místnost u generátoru je velmi důležitá, protože pouze zde můžete hru ukládat, pouze zde je možnost odložit předměty do item boxu a pouze zde se můžete podívat na mapu celého bunkru, která se vám postupně odkrývá. Všechny výpravy tak zde musíte pečlivě naplánovat, díky čemuž jsem si nejednou vzpomněl na starší Residenty. Objevování bunkru je neskutečně zábavné, zvlášť při neustálém napětí z toho, že pokud udělám větší hluk, může na mě vyskočit monstrum. A hluk děláte už jenom tím, že používáte baterku, která často potřebuje natáhnout, aby se rozjel malý motor, jenž k tvorbě světla využívá. Je to hrozně zajímavá mechanika, kterou musíte používat velmi obezřetně.

V bunkru se navíc vyskytují mrtvoly, jež lákají zmutované krysy. Jak se jich zbavíte, je jenom na vás. Můžete je odlákat pomocí masa, zabít je například granátem, proběhnout přes ně (čímž se ovšem zraníte), ale nejlepší možnost je mrtvoly zapálit, po spálení masa už se k nim krysy nebudou přibližovat.

Obrovská volnost

A to je jen jedna část toho, kde vám hra nechává volnost. Postupně získáváte nové kódy od jednotlivých vojáků a s tím i nové nářadí z jejich osobních skříněk, což vám odemyká další možnosti, jak postupovat hrou, skoro až jako v immersive simech, jako třeba Dishonored. A je to neskutečná zábava! Pravda, někdy je to zahnáno až trochu do extrému a několikrát jsem se zasekl kvůli tomu, že některé věci nejsou úplně jasné, případně nefungují tak, jak by měly, ale pozitiva rozhodně převažují. Za nedostatky podle mě může i fakt, že jsou některé věci náhodně generované, na druhou stranu hra díky tomu nabízí vysokou znovuhratelnost.

Během prozkoumávání narazíte na spoustu zajímavých zpráv týkajících se toho, co se v bunkru událo. Číst zápisky jednotlivých vojáků z doby ještě před monstrem, ale také po ní, kdy se snažili zabránit katastrofě, mě opravdu bavilo. Jenom je škoda, že příběhové pozadí zjistíte poměrně rychle, což na strachu z neznáma trochu ubere.

Rozhodně ale nemůžu říct, že bych se asi během 5 hodin, co mi Amnesia: The Bunker zabrala, nudil. Právě naopak, užíval jsem si zkoumání bunkru a zkoušení možných cest dál. Monstrum sice není tak děsivé, jak jsem si ho představoval, ale i přesto dokáže vytvořit velmi intenzivní momenty, které mě do hry naplno vtáhly a nepustily až do samotného konce. Nová Amnesia je další důkaz toho, že survival horory jsou zpátky v plné parádě.

Amnesia: The Bunker
Windows PC
PlayStation PlayStation 5
Xbox Xbox Series X|S
PlayStation PlayStation 4
Xbox Xbox One

Verdikt

Amnesia: The Bunker je neskutečně originální a inovativní survival horor, který po stránce hratelnosti dělá hodně věcí správně. Má také velmi silnou atmosféru a zajímavý příběh, ale výrazně zpátky ho bohužel drží celkové technické zpracování, které vůbec neodpovídá roku 2023.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Silná atmosféra a počáteční strach z neznáma
Povedený sound design
Zábavné prozkoumávání bunkru
Originální mechaniky v podobě baterky či generátoru
Obrovská volnost v přístupu k překážkám
Zajímavý, postupně se odkrývající příběh
Vysoká znovuhratelnost díky náhodnému generování...
...kvůli kterému ale na druhou stranu některé věci nefungují správně
Extrémně zastaralé grafické a celkově technické zpracování
Záhada okolo monstra je prozrazena až příliš brzy
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama