Recenze Death Stranding: Director’s Cut – stále jedinečná
Death Stranding Recenze Recenze Death Stranding: Director’s Cut – stále jedinečná

Recenze Death Stranding: Director’s Cut – stále jedinečná

Martin Zavřel

Martin Zavřel

44
Platformy PlayStation PlayStation 5

Sejdeme se na Břehu.

Reklama

Pokud se chystáte na svoji první výpravu mezi krátery na Břehu smrti, tato recenze není pro vás. Místo ní si přečtete tu původní z roku 2019, za jejímž každým jedním slovem si dodnes stojím. Hra tenkrát také vyhrála nejvíce ocenění za hru roku, jak od novinářů, tak v anketách hráčů. Kromě toho ještě loni díky vynikající PC konverzi vyhrála hlasování milionů hráčů o nejlepší PC hru roku 2020 v anketě Golden Joystick a nedávno ji třeba magazín PC Gamer zařadil na 6. místo stovky nejlepších PC her všech dob. Jinými slovy, pokud jste Death Stranding ještě nehráli, měli byste to zkusit. Ale jak hra funguje ve své vylepšené a doplněné verzi pro nás, kdo se do ní vracíme?

  • Platforma: PS5
  • Datum vydání: 23. 9. 2020
  • Výrobce: Kojima Productions (Japonsko)
  • Žánr: Strand hra
  • Česká lokalizace: ano, titulky
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 69 GB
  • Herní doba: 60+ hodin
  • Přístupnost: 18+
  • Prodejní verze: krabicová i digitální
  • Cena: 1.299,- Kč (Xzone)

Stále nepřekonaná hratelnost

Death Stranding je hrou, na kterou prostě musíte mít náladu - dokonce i když jste jejím fanouškem. Vyžaduje určité duševní rozpoložení, kromě jiného nelze hrát zbrkle. Jakmile jí ale dáte znovu šanci, dostane vás spolehlivě znovu do kolen - nic z jejího kouzla neztratilo na síle, spíš naopak: dva roky s pandemií koronaviru a globálním sociálním distancováním způsobily, že řada momentů a myšlenek ve hře je nyní ještě silnějších, jelikož jsme si je všichni prožili. Například pasáže, kde vděční lidé děkují kurýrům za to, že jim navzdory nebezpečím donesli zásoby nebo jídlo. Kromě příběhu jsem ale zjistil, že mi vyloženě chyběla ta jedinečná hratelnost - která se díky DualSense ovladači posunula ještě na vyšší úroveň.

Většina z vás nejspíš zažila ten adrenalin, když se ve stealth "akčních" hrách napjatě plížíte mezi nepřáteli a sledujete každý jejich pohled i krok, abyste zůstali utajeni ve stínech. Setkání s nemrtvými "Vyplavenými věcmi" v Death Stranding je to samé, ale povýšeno na novou úroveň díky skutečnosti, že velkou část plížení nepřátelským územím monstra nevidíte a musíte se orientovat podle zvuku a světla vašeho náramenního detektoru, to vše je přitom kontextově děsivější díky podobě nepřátel i následkům toho, když vás objeví. Opravdu nechápu, jak mohl takhle intenzivní hru někdo nazvat "chodicím simulátorem", když navíc postupně odemykáte pestrý arzenál zbraní od granátů přes pušky až po raketomet, přičemž nepřátelé mají také různé podoby včetně gigantických bossů. Napětí dále zvyšuje skutečnost, že většinu času nesete náklad, který si nesmíte nechat poškodit nebo ukrást - kromě monster jsou zde totiž i "piráti" a teroristé.

Jak mohl někdo takhle intenzivní hru nazvat "chodicím simulátorem"?

A právě ono přenášení křehkých, případně extra těžkých zásilek je vynikající adrenalin sám o sobě - prvních pár balíků je ještě legrace, ale jakmile táhnete těžce naložený vozík přes strmá skaliska, snažíte se pronést jiného živého člověka na zádech přes nepřátelské území nebo se perete s divokou řekou, pokoušející se vám podrazit nohy a odnést váš náklad po proudu pryč - to panečku zatrne i ostřílenému hráči. Když potom nastane jedna z těch klidných pasáží, kde už vidíte cílové město nebo bunkr před sebou a za tónů brilantně vybraných písní překonáváte poslední části krajiny před cílovou páskou, je to vítaná úleva i působivá meditace nad vaší cestou a jejím významem pro udržení kontaktu mezi roztroušenými komunitami lidí. Stejně tak si užívám přípravy na další cestu, kdy se hrabu v batohu i postroji, přeskládávám nástroje i munici na cestu a zakresluji značky i spojnice mnou vybrané trasy do mapy.

DualSense jí sluší

Samozřejmě je mnohem lepší zážitek hrát hru v plynulejších 60 snímcích za vteřinu (PS4 verze zvládala pouze 30) a fotorealistická krajina i postavy díky tomu nabírají ještě hmatatelnější a přirozenější náboj. Jednoznačně největší změnou je ale opět DualSense ovladač, který vás díky kombinaci haptiky, adaptivních spouští i ozvučení vtáhne do světa Death Stranding jako nikdy předtím. Váš BB kojenec bude žvatlat či plakat přímo ve vašich rukou, kolébáním ovladače ho budete uspávat nebo uklidňovat po havárii či boji. Nejzásadnější využití je skutečnost, že díky precizně načasovaným a dokonale jemným haptickým vibracím doslova ucítíte každý jeden krok vaší postavy po členitém terénu. Teprve tehdy si uvědomíte, jak precizní je animační a fyzikální technologie hry. Je to nejen skvělý zážitek, ale také velmi užitečná pomůcka pro hratelnost - zakopnutí nebo pád uctíte dřív, než uvidíte jeho následky. Stejně tak ucítíte ve vlastních rukou silnější odpor těžšího nákladu, když se ho budete snažit adaptivními spouštěmi vybalancovat.

Zakopnutí nebo pád uctíte dřív, než uvidíte jeho následky.

Návrat do světa Death Stranding tak dává velký smysl díky tomu, jak zásadně zlepšuje zážitek z jejího hraní ovládání pomocí nové technologie. Samozřejmě ale nesmíme zapomenout na spoustu nového obsahu, ačkoliv drtivá většina z něj jsou "jen" nové hračky a nástroje. Pokud jste doufali v nějaký zásadní přídavek v rámci slibovaných nových misí, musím vás na této frontě bohužel zklamat - jedná se o jednu vedlejší lokaci, do které se opakovaně podíváte v rámci nepovinných vedlejších misí. Hratelností připomíná Metal Gear Solid 5 a příjemně doplňuje vyprávění/svět hry, ale nejde o nic zásadního. Nemohu se zbavit dojmu, že právě tohle je ta největší promrhaná příležitost "Director´s Cut" edice, jelikož jako velký fanoušek příběhu, postav a světa původní hry jsem se zdaleka nejvíc těšil na objevování nových míst a nových souvislostí.

Zato nové nástroje - především elektrická puška a podpůrný skeleton na začátku hry - drasticky zpříjemňují hratelnost v úvodu hry, kde jinak příliš pomůcek nemáte. Stejně užitečná je i zbrusu nová střelnice, kde si můžete nacvičit zbraně i nepřátele ve stylu oblíbených VR misí jako v Metal Gear Solid. Závody mi osobně do hry příliš nesedly (odehrávají se v uzavřeném okruhu na opuštěné části mapy, nabízejí několik vozidel a můžete závodit proti "stínu" předchozích nejlepších časů vás nebo přátel - jenže jízdní model není nic moc), ale další pomůcky typu katapult nákladu, nosící robot, vylepšené mosty a skákací rampy do hry skvěle zapadly a obohatily již tak pestrý arzenál pro vaše výpravy, stejně jako třeba "gravitační rukavice" z Half-Life. Naopak zmizely reklamní vsuvky energetického nápoje Monster nebo reklam na TV show Normana Reeduse. Zásadní složkou hry samozřejmě zůstává asynchronní multiplayer, obzvláště pokud hru hrají také vaši přátelé a poznáváte jejich jména na konstrukcích či zásilkách, které při své cestě najdete.

Death Stranding
PlayStation PlayStation 5

Verdikt

Tahle hra je vyloženě zrozená pro DualSense ovladač, celý zážitek díky němu poskočí na úplně novou úroveň. Hratelnost neztratila nic ze své zábavnosti, význam příběhu posílily reálné události posledních dvou let. S plejádou nových vylepšení a nástrojů nabízí PS5 verze jednoznačně nejlepší způsob, jak si Death Stranding užít. Závidím těm, kdo hru takto zažijí poprvé. Škoda jen, že tvůrci nevyužili příležitosti více příběh rozšířit.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

DualSense hře ohromně sedne
Plejáda nových pomůcek a vylepšení
Uhlazený rozjezd hry
Vyšší plynulost podtrhuje krásu grafiky
Nová lokace se stealth pasážemi
Střelnice a tréninkové mise
Příběh působí ještě silněji
Česká lokalizace
Nové mise jsou zanedbatelné
Závodní okruh není nic moc
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama