Finále desetileté ságy stojí za návrat.
Bungie je legendárním vývojářským studiem, které v minulých dekádách definovalo některé stavební kameny celého herní průmyslu, žánrů i platforem. Svou sérií Halo nastavili dodnes dodržovaný setup ovládání pro střílečky z vlastního pohledu na konzolových ovladačích, pomohli vzestupu konzole Xbox a položili také základy tomu, jak má vypadat síťové i online multiplayerové hraní na konzolích. Sérií Destiny opět celý žánr i obor posunuli, když definovali, jak má fungovat příběhová střílečka coby hra jako služba. Destiny je tu s námi úspěšně již deset let, což byl původní (v té době naprosto neslýchaný) plán pro ni a nyní tedy dle tohoto původního plánu nadešel čas, aby se příběhová osa ságy "Světla a Temnoty" uzavřela.
- Platforma: PC, PS5 (recenzovaná verze), Xbox Series X/S
- Datum vydání: 4. 6. 2024
- Výrobce: Bungie (USA)
- Žánr: MMOFPS
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: Online, až 12 hráčů
- Dat ke stažení: 36/143 GB
- Herní doba: 20+ hodin
- Cena: 1189 Kč (PS Store)
Konec ságy
Příběh, který začal příletem podivné entity o velikosti měsíce do naší sluneční soustavy, vyprávěl během uplynulých deseti let napříč hrami Destiny a Destiny 2 o technologickém pokroku, který nám tento "Poutník" z hlubin vesmíru poskytl, než dorazily první předvoje jeho pronásledovatelů - několika různých mimozemských ras, které se snaží Poutníka zničit. Výsledkem byla dlouhá a složitá válka napříč sluneční soustavou, ve které klíčovou roli sehráli Strážci, vybraní lidští bojovníci, podporováni drobnými AI vyslanci Poutníka a vybaveni téměř úplnou nesmrtelností i útočnou magií. Nyní ale dorazil úhlavní nepřítel Poutníka, přezdívaný Svědek, aby definitivně dokončil své dílo a zastavil veškerý čas i život ve vesmíru, do podoby deformované věčné "zkameněliny".
Ačkoliv v průběhu let Destiny měli na starosti různí spisovatelé a designéři, takže kvalita příběhu (i hry samotné) různě kolísala, po velmi slabém minulém "datadisku" jménem Lightfall se povedlo (také díky citelně delšímu vývoji) dodat tentokrát přídavek, který je prakticky po všech stránkách vynikající. Svědek je skutečně nejděsivější hrozbou, s jakou jsme zatím bojovali, jeho moc citelně ničivější a podíváme se také do nitra samotného Poutníka, kde se velkolepým i absurdním způsobem zhmotňují sny i noční můry. Ačkoliv některé dialogy jsou napsané překvapivě amatérsky, jako celek je finále příběhu velmi dobré, příjemně se odkazuje na desetiletou historii série, jejích postav i událostí a finišuje velkolepým i dojemným závěrem.
V průběhu let Destiny měli na starosti různí spisovatelé a designéři.
Jako prakticky pokaždé, citelně nejlepší práci na tomto DLC odvedli opět grafici prostředí. Lokace v Destiny jsou skoro vždy úžasné, ale tentokrát překonaly vše, co jsme doposud viděli. Svědkovy zkameněliny mají vždy krutě rozsekané proporce a jejich části trčí ze zdí, země i stropů jako děsivá mementa zkázy na dimenzionální úrovni. Škoda, že v minulosti skvělá hudba je tentokrát slabší - možná jde o vedlejší efekt nečekaných výpovědí ve studiu, které se dotkly i legendárního hudebního týmu. Celkovému dojmu citelně pomáhá, že je přídavek vybaven větším množstvím před-renderovaných filmečků, které jsou zároveň citelně výpravnější - zde se možná projevila pomoc externích studií PlayStation, které se těmito věcmi u velkých interních projektů pomáhají.
Prizmatická budoucnost
Jako vždy, stále platí, že hry Bungie vynikají především skvělou "gunplay" hratelností, neboli pocitem ze střelby, který je díky kombinaci vzhledu, účinnosti, ozvučení a ovládání zbraní prakticky nejlepší v oboru. Ani zde tomu není jinak a mezi novými zbraněmi kraluje například hned jedna ze základních automatických pistolí, které dostanete během kampaně. Co je ale naprostou senzací, to je odklon od jednotlivých magických živlů (elektřina, oheň apod.) směrem k tzv. "prizmatické" magii, kde si můžete nakombinovat kouzla a speciální schopnosti ze všech živlů dohromady, včetně zbrusu nových variant a přídavků. Společně s novou rasou nepřátel a pestřejšími mechanikami v příběhové kampani se tak Destiny vyšvihla do své zatím nejpestřejší a nejzábavnější podoby.
Povedl se také závěrečný raid, jehož překonání trvalo týmům nejlepších hráčů na světě rekordně dlouhou dobu. Následně došlo k odemknutí první mise v historii série, ve které se pomocí automatického matchmakingu sejde dvanáct hráčů, aby definitivně zlikvidovali Svědka a zachránili vesmír. Tím také odstartoval nový formát dávkování obsahu - místo sezón budeme nově dostávat epizody, ve kterých postupně dočistíme kapsy odporu v naší sluneční soustavě. Není to příliš odlišný formát, ale působí trochu víc opřený o timegating. Každopádně pokud jde o vzdálenější budoucnost série, příběh jasně naznačuje, že příště se vydáme konečně za hranice naší sluneční soustavy, objevovat zcela nová místa ve vesmíru.
Verdikt
Parádní příběhová kampaň s úžasnými lokacemi, velkolepým i dojemným příběhem a důstojnou tečkou za desetiletým průběhem série. Hratelnost je dovedena téměř k dokonalosti, kromě jiného díky odemknutí a kombinování schopností napříč živly. Pokud jste někdy byli fanoušky Destiny, tuhle událost byste si neměli nechat ujít.