Recenze Far Cry New Dawn – Hope County nemá klid ani po apokalypse
Recenze Recenze Far Cry New Dawn – Hope County nemá klid ani po apokalypse

Jiří Šmerda

Jiří Šmerda

52

Sedmnáct let po událostech Far Cry 5 se vracíme zpět do americké Montany. Podařil se tento spin-off Ubisoftu?

Post-apokalyptický svět je dlouhodobý trend herní scény. Těžko se mi bude hledat, kdy takový trend vznikl, a ještě hůř předpovídat kdy ustoupí do pozadí. Jen v rámci první poloviny roku 2019 očekáváme více jak pět AAA titulů s tématikou světa v koncích. Poprvé v historii se také ale podíváme, jak si naši apokalyptickou budoucnost představují vývojáři z montrealské pobočky Ubisoftu. Když už se totiž obyvatelé Hope County vypořádali s problémy, které nastanou s výbuchem atomové bomby ve Far Cry 5, objevili se další uzurpátoři. Je tak potřeba se vydat zpátky a opět vrátit zemi občanům. Pojďme se tedy podívat, jak zábavné to v podání Far Cry New Dawn je.

Vychází na: PC, PS4 (testovaná verze), Xbox One

Datum vydání: 15. února 2019

Žánr: Střílečka z pohledu první osoby v otevřeném světě

Česká lokalizace: Ano - titulky

Předtím, než přeskočíte recenzi na hodnocení!

Jak se pomalu stává zvykem, ani dnes svoji recenzi nezačnu samotným komentováním hry. Myslím si totiž, že pro pochopení celkového hodnocení jakékoliv hry je potřeba poznat, s jakými zkušenostmi a pocity recenzent ke hře přistupuje. U dlouholetých značek to platí dvojnásob. Far Cry New Dawn je totiž vystavěný na pevných základech Far Cry 5. Jak graficky, tak hratelnostně. Proto se čas od času prostě nebudu moci vyhnout nějakému tomu srovnání. Stejně si myslím, že přesně tohle všichni chcete. Každopádně se musím i drobným slůvkem vrátit právě k původnímu dílu odehrávajícím se v americké Montaně.

Zde na Zingu se recenze na Far Cry 5 chopil Honza „Honzas4400” Kalný a ohodnotil jí krásnou osmičkou (letos dal ale přednost Metru Exodus – recenze zde). Ačkoliv chovám veškerý respekt k jeho názoru, sám se řadím mezi takové, pro které bylo střílení náboženských fanatiků spíše zklamáním a názorným exemplářem vysvětlující pojem „ubifikace“. Ačkoliv to pro mě nebyl průšvih roku, nebyla to ani hra, na kterou bych dlouho vzpomínal. Když pak přišlo oznámení post-apokalyptického spin-offu, nemohl jsem si pomoci, ale moje oči mi šly samovolně v sloup. Jak se však objevovalo stále více novinek ohledně New Dawn, moje nepochopení se pomalu měnilo ve zvědavost a naději, že by to zas nemuselo být tak hrozné.

Nový úsvit

Pojďme se ale konečně podívat na samotnou hru. Do světa Far Cry se vracíme 17 let po událostech pátého dílu. Celá Amerika si prošla atomovou krizí a většina území včetně Hope County je zdevastovaná, či jinak ovlivněna výbuchy nebo radioaktivitou. Hope County, pravděpodobně svým umístěním v údolí mezi pohořími, se regeneruje lépe než jiné části, a toho také využívají přeživší. Brzy vylézají ze svých úkrytů a začínají budovat nový domov z toho, co zbylo. Ze začátku se jim daří náramně a společnost prosperuje. Nebyl by to ale Far Cry, kdyby se do toho nevložil nějaký bláznivě šílený tyran. Této úlohy se v New Dawn chopí dvojčata Mickey a Lou, historicky první Far Cry záporačky a milovnice křiklavých barev. Ty se nějak dozví o prosperujícím Hope County a vedou svoji skupinu vrahounů zabrat pro sebe toto území. To se jim samozřejmě podaří, a tak se zdrcení obyvatelé obrací na poslední možnou záchranu - na vás.

Vy se chopíte role kapitána ostrahy který objíždí Ameriku a pomáhá přeživším se vrátit zpět na vlastní nohy, budovat nová města či bojovat proti žoldnéřům a agresorům. Celý příběh začíná ve chvíli, kdy vás kontaktuje jeden obyvatel základny Prosperity v Hope County s žádostí o pomoc. Samozřejmě neváháte a vydává se i se svými specialisty a vojáky do Montany. Jak už to ve Far Cry bývá, celá výprava je přepadena právě dvojčaty, většina je zabita a zbytek vzatý do zajetí. Vy však máte štěstí a na poslední chvíli se vám podaří vyváznout z této prekérní situace. Dostáváte se tak do již zmíněného Prosperity a začíná vaše cesta za pomstou, záchranou místních obyvatel a svých přátel.

Jak jste mohli pochopit, zápletka celého příběhu je v rámci série Far Cry poměrně standardní a nemůžu se zbavit dojmu, že tohle už jsem několikrát viděl. Každopádně stále je to docela funkční a dává mi dobrý důvod, proč se snažit dvojčata vystopovat a ukázat jím, kdo je v post-apokalyptickém světě pánem. Ve Far Cry 5 mi šíleně vadilo nepochopitelné rozhodování hlavní postavy, kdy naprosto odmítala jednoduché řešení zalítnout si vrtulníkem do vedlejšího okresu a tam státníkům barvitě vylíčit, jak byl místní policejní sbor přepaden. Tomuto se zde naštěstí z pochopitelných důvodů autoři vyhnuli, a tak jsem si příběh dokázal mnohem více užít. Hra také perfektně využívá toho, že se jedná o spin-off a hned od začátku na vás chrlí známé postavy či lokace. Brzy se tak dostanete třeba do Nového ráje, místa, které založili následovníci Josepha Seeda. To samozřejmě vede kdo jiný než… Ethan, mladý vůdce, který se snaží chránit Nový ráj před dvojčaty. To jsem vás dostal co?! Musím ale nakonec konstatovat, že se mi příběh poměrně zamlouval. Ačkoliv to není bůhví jaký dramatický hit, převážně v druhé polovině dokáže pěkně držet napětí. Možná je to i tím, že New Dawn není zdaleka tak dlouhou a rozsáhlou hrou. Obsahuje jen 22 hlavních misí, a pokud byste se zaměřili jen na hlavní příběh, tak se dá dohrát během patnácti hodin. Alespoň tak nenatahuje čas plněním vedlejších aktivit, a pokud máte dostatečnou výzbroj, můžete se kdykoliv vydat vstříc hlavním úkolům.

Dvěma tématům, týkajících se příběhu jsem se do teď záměrně vyhýbal, myslím si totiž, že si zaslouží vlastní odstavec. Nejprve se na chvíli zastavíme u Mickey a Lou, protože záporák vždy byl a bude jedním z rozhodujících faktorů kvality Far Cry. Rovnou z kraje musím říct, že se mi jejich krátké vystoupení líbilo. Jejich afroamerický původ jim dodává určitou špetku upřímnosti a otevřenosti, takže se vám nebojí na rovinu povědět, co si o vás myslí. Nechybí tak jejich naštvané telefonáty, plné přisprostlých slov, výhružek a nadávek. Navíc každé dvojče je charakterově trochu jiné. Jedno je chladnokrevný násilník, taková mírnější verze Vaase, přičemž druhé je spíše lstivé a podlé. Navzájem se tak příjemně doplňují a dle mého názoru si své místo vedle ostatních Far Cry záporáků zaslouží. Nejvíce fanoušky ale určitě zajímá, co Otec Joseph Seed? To, že se ve hře objeví, prozradil už trailer. Jestli je to ale v rámci nějaké retrospektivy, produkt Blaženosti či jej skutečně potkáte, nechám na samotné hře. Co vám ale můžu slíbit, je, že se o jeho příběhu dozvíte dost. Možná i více než ve Far Cry 5.

Jednou Far Cry, navždy Far Cry!

Hned po spuštění hry okamžitě začnete poznávat, do čeho vstupujete. Prakticky celý interface je velice podobný tomu, který si pamatujete z pátého dílu. To však neberte z mé strany jako žádnou výtku, ba naopak, myslím si, že celková správa vašeho inventáře, parťáků, nebo rychlá volba zbraní a dalších věcí byla ve Far Cry 5 zvládnutá bezvadně. Proč tedy měnit něco, co funguje? Společně s tím se vrací systém talentů, kdy za plnění výzev nebo lovení pokladů získáváte talenty, které pak proměníte za konkrétní dovednosti - od možnosti nošení více zbraní až po rybářský prut. Talenty si můžete koupit i za reálné peníze přes in-game měnu. Během hry jsem však téměř nikdy nepocítil jejich nedostatek. Hra je po mě házela téměř za cokoliv a po dohrání jsem měl otevřené téměř všechny dovednosti.

Jak už jsem výše zmínil, vrací se i lov pokladů v rámci vedlejších aktivit. První, čeho jsem si v souvislosti s nimi všiml, bylo, že jsou na vaší mapě zobrazeny naprosto stejnou ikonkou jako ve Far Cry 5. V tu chvíli mi proběhlo hlavou, že je sice vyzkouším, aby se neřeklo, ale určitě jich neudělám hodně. Musím si však posypat hlavu popelem, jelikož jsem je předčasně odsoudil, nakonec se skoro u každého objevilo něco originálního. Občas nějaká hádanka, občas zajímavý backstory. Ať se snažím vzpomínat jakkoliv, nepamatuju si, že by tato aktivita byla tak zábavná při první návštěvě Hope County.

Co však pojí tento díl s ostatními nejvíce, je kladený důraz na samotné přestřelky. A že jich tu panečku je. Počítejte, že budete střílet, a to hodně. Celou dobu - i přes různé novinky, na které ještě dojde řeč, a přes post-apokalyptické prostředí - budete pořád cítit, že hrajete Far Cry. Nebezpečí tak číhá všude. Na všech cestách se neustále prohání nepřátelé, divoká zvěř se taky nijak nezdráhá zaútočit a agresorem se může stát i jinak mírumilovný krocan. Samozřejmě dojde i na souboje o stanoviště, které už patří do klasického fondu Far Cry série. Pokud vás to bavilo do teď, bude vás to bavit i v tomto díle. Pokud vám to ale nestačí, vývojáři pro vás mají něco víc.

Budujte a prosperujte!

Hlavní novinkou, která má následně vliv na všechno ostatní ve hře, je Prosperity. Jedná se o vaši vlastní základnu, o kterou je ale potřeba se starat a postupně ji vylepšovat. K dispozici je hned devět různých vylepšení, rozděleno na tři úrovně. Vylepšovat tak můžete svojí garáž, zdraví, rychlý přesun (fast travel) nebo třeba vaše společníky. Na jednotlivé vylepšení je potřeba pouze jediná surovina - líh. Monopol s ethanolem ale samozřejmě vlastní vaši úhlavní nepřátelé a k jeho výrobě a uskladnění využívají jednotlivá stanoviště. Budete tedy muset tato stanoviště navštívit, vystřílet a líh pobrat. Zde však přichází změna.

Pokud stanoviště dobudete, získáte nad ním sice kontrolu, kdykoliv se ale můžete rozhodnout jej vyrabovat a opustit. Za oplátku získáte nějaký ten líh navíc, ale nepřátelé budou zpátky. Tentokrát mnohem početnější, lépe vyzbrojení a připravení. Budete se muset třeba potýkat i s více alarmy a posily, které pokud dorazí, nejsou zanedbatelné a nejednou mi pokazily celou přestřelku. Při opakovaném dobytí stanoviště získáte ještě větší obnos líhu. Tento systém využití stanoviště se mi líbí. Konečně je vám při zabrání stanoviště odměnou něco jiného než uspávací šipka do krku a vlastně vám dává reálnou odměnu a cíl, proč to stanoviště získat. Dokonce i opakování stejných stanovišť přináší vždy novou výzvu a musíte mít vždy odpovídající výbavu, abyste se obráncům mohli vyrovnat. Třetí, nejvyšší úroveň vám dá zabrat, i když už jste pořádně vyzbrojeni.

Nejdůležitějším vylepšením vaší základny je ponk na vytváření zbraní. Je to asi jediná věc, kterou skutečně musíte vylepšit. Do Far Cry se totiž dostaly ranky. Svojí úroveň tak dostali vaši nepřátelé i jednotlivé zbraně. Tyto úrovně jsou čtyři a skutečně jim musíte své zbraně přizpůsobit. Samopalem na úrovni 1 protivníka s levelem 3 stěží polechtáte, a ten vás naopak ze zemského povrchu smete rychleji než atomová bomba. Druhů zbraní je ve hře spoustu, jak už je u Far Cry série zvykem. Novinkou post-apokalyptického světa je pilomet, který střílí odrážející se ozubená kola. S čím mám trošičku problém, je fakt, že kromě vizuálu, nového hledí a většího poškození jednotlivé úrovně vůbec nemění pocit ze střelby. Ne, že by se ve hře střílelo nějak špatně, právě naopak, New Dawn si drží kvalitu gunplaye velice vysoko. Jen mě mrzí, že elitní útočná puška kope, zní a má naprosto stejnou odchylku při střílení jako útočná puška úrovně první, a tak je jediný rozdíl v hodnotě čísílek odletujících z protivníka.

Na výrobu zbraní nově využíváte různý materiál, kterého je po světě skutečně hodně. Zakoupit si jej můžete i za reálnou měnu, ale hra mě opět zásobovala natolik, že jsem nikdy nepocítil potřebu se k něčemu takovému uchýlit. Největším zdrojem se pak stávají expedice, které svým způsobem nahrazují arkády z Far Cry 5. Hra nabízí sedm expedic, kde jste vždy přesunuti do naprosto nové lokace, ve které musíte nepřátelům ukrást balíček a ten pak odvést vrtulníkem zpátky do Prosperity. Nové lokace jsou skutečně originální a vždy nějak zajímavé. Vydáte se tak třeba vyloupit Alcatraz, zábavní park nebo letadlovou loď z filmu Top Gun. Následně si je, stejně jako stanoviště, můžete kdykoliv zopakovat se zvýšenou obtížností a vidinou lepší odměny a větší výzvy.

Nedokonalost v dokonalosti

Co se technologického posunu týče, hra se od svého předchůdce neposunula ani o píď. Prakticky všechno, co bylo vytvořeno pro Far Cry 5, bylo použito na vytvoření New Dawnu. Pokud jste tedy hráli pátý díl, víte, do čeho jdete. Grafika byla krásná už v minulém díle a zůstává to tak i nadále. Osvětlení, stíny (až tedy na absenci vlastního stínu), tváře, vířící se prach na cestách a nádherná “polární záře“ na nebi. Všechny tyto položky jsou perfektní a kolikrát je radost si vzít čtyřkolku a jen tak se prohánět po lesích severních Spojených států amerických.

Co už však na Far Cry 5 nebylo tak super a tragické je i v tomto spin-offu, je umělá inteligence. Kolikrát se stačí jen schovat za stěnou a nepřátelé vám budou jen slepě nabíhat přímo do míst, kde je chcete mít. Vám už pak jen stačí s brokovnicí čekat a kosit. Zároveň všichni nepřátelé postrádají periferní vidění, jelikož si vás nevšimnou, i když dřepíte hned vedle něj. Navíc všichni disponují určitým kolektivním vědomím, a když vás zmerčí jeden, prakticky okamžitě o vás ví celá základna. Umělou ne-inteligencí trpí i parťáci, kteří se po úspěšném debutu vrací. Pokud si je v Prosperity nevylepšíte na maximum, tak jsou vám ve hře spíše přítěží, o kterou se musíte starat. Třeba takový navrátilec Hurk se drží stále svého raketometu. Ten však zapálí všechno kolem, včetně sebe samého. Místo toho, aby se pak pokusil upláchnout, shoří.

Hra nabízí i kooperaci. Vyjma úvodní půlhodinky si celý příběh můžete projít ve dvojici. Váš online kamarád tak vystřídá vašeho AI společníka, což je s přihlédnutím na předchozí odstavec veliká výhra. Kooperace funguje stejně jako při první návštěvě Hope County. Herní progres se tak počítá pouze u člověka, který herní relaci zakládá. Druhému hráči pak ve vlastní hře zůstávají získané talenty a zbraně, herní postup si už však musí projít znovu sám. Navíc mi některé mise přišly naprosto nepřipravené pro kooperaci. Například v jedné z nich utíkáte s další postavou z dolů. Vaším únikovým prostředkem se stane auto s kulometem. Bohužel toto vozidlo je pouze pro dva pasažéry a nikde v okolí jiné vozidlo nebylo k dispozici. Proto jsme s AI parťákem neměli na vybranou a museli jsme mého online kamaráda opustit. Bohužel takových misí a kooperačních nedokonalostí jsem během hry potkal více.

Závěrem

Nakonec ještě zmíním něco, co se mi nepovedlo tematicky zařadit do předchozích odstavců. Mluvím o samotné post-apokalyptické atmosféře. Vizuálně je dle mého všecko zpracováno perfektně. Rozpadlé domy, zmutovaná zvířata, prapodivné růžové kytky a tak dále. Přes to všechno jsem se nikdy moc necítil jako ve světě po atomovém výbuchu. Myslím si, že je to hlavně dané tím, že prakticky nenarazíte na opuštěné místo. Všude jsou buď nepřátelé, spojenci, či obě tyto skupiny najednou. Po cestách neustále jezdí auta, jako by benzín ani nepotřebovaly. Takže ačkoliv se hra odehrává po zničení světa, moc postapo témat zde nehledejte.

Ačkoliv se posledních několik odstavců neslo ve vlně negativity, musím uznat, že jsem se u hry celou dobu bavil. Po dokončení hlavního příběhu jsem si dokonce řekl, že bych chtěl hrát ještě dál, což se mi ve Far Cry sérii nestalo snad od… no snad ještě nestalo. Myslím si, že autoři sice nevytasili technologické novinky, na druhou stranu přišli se spoustou nových věcí v rámci hratelnosti, které tato věc potřebovala. Samotné RPG prvky, které hra přináší, jsou dostatečně jednoduché, aby neodradily věrné fanoušky série a zároveň dostatečně komplexní, aby nakrmily i takové remcali, jako jsem já. A tak závěrem vyslovím skutečně velké tvrzení, že Far Cry New Dawn je nejlepším dílem v sérii od Far Cry 3.

Far Cry New Dawn můžete koupit na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Far Cry New Dawn sice nepřináší technologický pokrok, zato se snaží být originální v hratelnosti. Budování vlastní základny, expedice i různé úrovně nepřátel a zbraní přináší čerstvý vítr do série, která se už několik let drží pořád toho stejného. Zároveň však tyto novinky nepředstavují zbytečnou komplikaci pro hráče, kteří Far Cry sérii berou jako oddechovku. Jde vidět, že se nad tím konečně někdo zamyslel a udělal tak z toho nejlepší Far Cry posledních let.

Budování Prosperity
Expedice
Originalita Lovu pokladů