Recenze Grand Theft Auto III - The Definitive Edition
GTA: The Trilogy – The Definitive Edition Recenze Recenze Grand Theft Auto III - The Definitive Edition

Jakub Marušák

Jakub Marušák

35
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Definitivní edice, říkali…

Rockstar se prostřednictvím „svého“ předního podpůrného studia Grove Street Games rozhodl svézt na populární vlně předělávek starých her. Na rozdíl od podobně nazvané Mafia: Definitive Edition z loňského roku se však nevydal cestou kompletního remaku hry, ale pouze remasteru s drobnými úpravami. Stačilo to, anebo by tato hra měla spát na dně zátoky s rybami?

• Platforma:PS5 (recenzovaná), PS4, XSX|S, X1, Switch, PC
  • Datum vydání: 11. 11. 2021
  • Výrobce: Grove Street Games (USA)
  • Žánr: open world městská akce
  • Dat ke stažení: 5.5 GB (celá trilogie 40 GB)
  • Herní doba: 20+ hodin
  • Přístupnost: 18+
  • Prodejní verze: digitální i krabicová
  • Cena: 1599 Kč (kompletní trilogie, Xzone)

Liberty City – město, které nikdy nespí

GTA3 bylo v době svého vydání v roce 2001 jako zjevení z čistého nebe. Studiu Rockstar se podařilo převést koncept městské akce (žánru, který vynalezlo o několik let dříve s legendárním GTA) kompletně do 3D. V kombinaci s extrémně populární konzolí PlayStation 2 se jednalo o kasovní trhák a naprostou redefinaci žánru her s otevřeným světem. Hráč se ujal role bezejmenného zlodějíčka, snažícího dostat se až na samotný vrchol mafiánské pyramidy. Tohoto cíle mohl dosáhnout klasickými zločineckými metodami – válkami gangů, vraždami, podrazy či řízením taxíku nebo hasičského auta. Pískovištěm se mu stalo město Liberty City, pseudonapodobenina New York City, rozdělená na tři hlavní ostrovy.

Série GTA byla ve svém třetím díle stále na pomezí arkády z jedničky či dvojky a více příběhových následujících dílů. Hráči tak dostali ochutnávku „filmečkových“ pasáží v podobě jednotlivých bossů (namluvených i známými hollywoodskými herci – Michaelem Madsenem, či Kylem MacLachlanem), ale hlavní hrdina byl stále bezejmenným Panem Nikdo, který své peníze mohl vydělávat stejně tak prací pro mafii, jako přejížděním lidí a řáděním s plamenometem. Při zpětném pohledu na GTA3 a jeho dva následovníky je zcela jasné, že se jednalo o pouhý odrazový můstek k něčemu mnohem většímu, a hra tak zestárla mnohem hůř než Vice City či San Andreas. Město Liberty City zkrátka nenabízí tolik zajímavých příležitostí, příběh je absolutně upozaděn, množství písniček v rádiu je naprosto minimální. Toto všechno si jako hráči neuvědomíme, dokud se na titul nepodíváme při zpětném hraní.

Liberty City HD – město, které by raději nemělo vstávat

Při pohledu na hry vydané v posledních několika letech lze pozorovat, že remaky a remastery jsou prostě v módě. Hráči touží po nostalgii a vývojáři hladoví za rychlým ziskem (a podpoření špatnou zpětnou kompatibilitou konzolových generací) jsou připraveni jim vyhovět. V případě dostatečného budgetu, práce party nadšenců a opatrného nakládání s původním materiálem se můžeme dočkat skvostů typu Demon’s Souls na PS5, či Diablo 2 Resurrected. Trilogie GTA však bohužel spadá do druhé kategorie.

Pro vývojáře z Grove Street Games se přitom nejedná o první rodeo s vylepšením GTA her z 3D univerza. Svůj první pokus dostali už v roce 2011, při původním nástřelu definitivní edice. Celá trilogie tehdy vyšla s „vylepšenou grafikou“ pro konzole generace PS3/X360 a dotykovým ovládáním pro mobilní telefony. Z licenčních důvodů však byla herní rádia ořezána o část ikonického soundtracku (tímto nejvíce trpělo hlavně Vice City), hra měla problémy se stabilitou a grafická vylepšení byla oproti originálu velmi rozporuplná.

O deset let později, v roce 2021, nám vychází tentokrát-už-fakt-definitivní-edice-fakt-fakt s opět vylepšenou grafikou, opět chybějícími skladbami v radiu (rip Billie Jean) a kupodivu opět i s technickými problémy.

Již z prvního teaseru bylo patrné, že se vývojáři zaměřili hlavně na grafická vylepšení. Nutno podotknout, že když fungují, tak hra dokáže vypadat naprosto parádně. Odlesky od neonových reklam na kapotě vašeho auto, hustější vegetace, či drobnosti typu vnitřního osvětlení auta házejícího stíny skrz otevřené dveře vypadají skvěle. Vylepšeny byly modely postav, stále si však zachovávají svůj cartoonový vzhled z původních dílů (který už v té době nepůsobil v porovnání s dobovými tituly typu The Getaway nějak realisticky). Bůh však nenadělil všem stejně a za každou ucházející postavu je nám naservírováno několik opravdu ošklivých. Model hlavního hrdiny se povedl, Joey či jeho přítelkyně Misty už tak moc ne. GTA3 však se svými topornými animacemi a stylizovanými postavami působí mnohem méně špatně než například San Andreas. Mezi grafické problémy je pak určitě potřeba zmínit chybějící, či špatně umístěné kolize (rvát vlasy si budete hlavně u zábradlí), občasný propad skrz díru v mapě a celkovou tmavost hry, kdy zvláště na OLED televizi budete často na úkor hratelnosti spíše obdivovat černou. Vyloženě otravný je pak efekt deště, který se vám představí hned v úvodním filmečku a v pravidelných intervalech vás bude navštěvovat i po zbytek hry.

Model hlavního hrdiny se povedl, Joey či jeho přítelkyně Misty už tak moc ne.

Při zapnutí hry dostanete na výběr možnost hrát hru ve Fidelity (4K/30 fps) či Performance (nižší rozlišení snažící(!) se o 60 fps). Graficky mezi oběmi variantami není rozdíl, logicky tedy vyberete ten druhý. K velkému překvapení však tato 20 let stará hra nezvládá framerate udržet a s přibývajícím peklem na obrazovce (či dalšími graficky náročnými akcemi typu zatáčení auta doleva či doprava) začíná drasticky padat. Vývojáři se tedy nejspíše snažili poskytnout filmový zážitek z hraní série GTA na PlayStation 2 i nové generaci hráčů. Mnohem větším problémem jsou však pády hry v množství, které by mohlo začít konkurovat i v tomto ohledu legendárnímu Cyberpunku 2077. Během zhruba dvaceti hodin hraní mi hra crashla devětkrát. Toto představuje problém zejména během delších misí (například vedlejšáky se sanitkou či taxíkem), kde jsem později prostě najel do režimu – uložit hru, restartovat pro vyčištění paměti, speedrun a rychlý save, než to zase spadne. Hra sice nabízí autosave, ale ten funguje pouze mezi misemi. Dvě hodiny jste hledali skryté balíčky a vozili exotická auta do garáže? Byla by smůla, kdyby vám hra zrovna teď spadla….Something went wrong.

Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition

GTA3 (a potažmo celou trilogii) je velmi obtížné doporučit. Herní mechaniky nezestárly dobře, příběh je prakticky neexistující a i přes různá vylepšení hra trpí technickými i grafickými problémy. Jedná se však o zajímavou sondu do historie herních openworldů a pokud je pro vás pocit nostalgie či zvídavosti dostatečně silný, klidně si k hodnocení bodík přidejte. Definitivní edicí však stále zůstávají původní verze pro konzole a PC. Pokud je společně s tím správným železem stále vlastníte, této verzi se můžete s klidným svědomím vyhnout. Jestli se však pro tuto hru rozhodnete, tak doporučuji řídit se Luigiho hláškou – více koukat na cestu a méně na Misty.

Grafická vylepšení prostředí
Vylepšené nasvícení
Hudební stanice