Recenze Marvel’s Avengers
Recenze Recenze Marvel’s Avengers

Recenze Marvel’s Avengers

21

Dvě hry v jedné a slibný začátek.

Tahle hra budila podezření už od svého oznámení, během prvních ukázek a dokonce i při testování její beta verze. Na rovinu se přiznám, že jsem jí - stejně jako mnoho dalších hráčů i fanoušků Marvelu - celou tu dobu moc nevěřil. O to větší bylo moje překvapení, když se při hraní plné verze ukázalo, jak poctivý a zábavný příběh nabízí hlavní kampaň. Kromě jiného i díky němu jsem si zvykl na "nový" design známých hrdinů a než jsem se nadál, naskákaly mi desítky hodin v "postgame" aktivitách, představujících dlouhodobou budoucnost live-service části hry. Tento typ her je těžké hodnotit nebo recenzovat v jejich začátcích, takže jsem alespoň dohrál vše, co se dalo (hlavní i vedlejší mise) a vylepšil svoji postavu na maximální level, než jsem zasedl k sepsání této recenze.

• Platforma: PS4 (recenzovaná verze), PC, X1 (podpora PS5 a XSX potvrzena)
  • Datum vydání: 4. 9. 2020
  • Výrobce: Crystal Dynamic (USA), Eidos Montreal (Kanada)
  • Žánr: Online Coop akční RPG
  • Česká lokalizace: ano (titulky)
  • Multiplayer: ano, až 4 hráči
  • Dat ke stažení: 47 GB
  • Herní doba: 10 – 30+ hodin
  • Přístupnost: 16+
  • Prodejní verze: krabicová i digitální
  • Cena: 1.699,- Kč (Xzone)

Dvě hry v jedné

Jelikož mám akční "looter" online hry typu Destiny, Division apod. velmi rád, na start Avengers jsem se domluvil s partičkou stálých spoluhráčů a těšili jsme se, že úderem půlnoci společně rozjedeme hlavní kampaň. To jsme ale byli naivní, protože téměř celá hlavní kampaň hry je pouze pro jednoho hráče. Ačkoliv to pro nás bylo nepříjemné zklamání, vývojáři se snažili na to před vydáním hry upozornit (byť to nevysvětlili dostatečně jasně). Každopádně jakmile jsem kampaň pořádně rozehrál, pochopil jsem, proč by v ní multiplayer nemohl fungovat - je to velmi skriptovaný styl hry, prošpikovaný filmečky a předchystanými wow momenty, který připomíná například hry od Naughty Dog a dost dobře by nemohl fungovat pro dva a více hráčů zároveň.

Díky tomu jsou nicméně hlavní příběhové mise velmi pestré a poutavé, občas připomínající ty nejlepší singleplayerové příběhové hry (výprava do "muzea" jako v TLOU2, řádění po městě jako ve Spider-Manovi, boss jako z God of War apod.). Tomu dále napomáhá skutečnost, že postavy a příběh jsou skvěle napsané i zahrané (ještě aby ne, když se zde sešly hvězdy herního hereckého nebe, jako jsou Troy Baker v roli Hulka, Laura Bailey jako Černá vdova nebo Nolan North coby Iron Man). Hlavní hrdinka, mladá Kamala Khan, sice zpočátku působí jako trochu protivná fanynka, ale její snílkovství a láska ke komiksům se rychle stanou doslovným srdcem příběhu, zatímco celková atmosféra zvážní po úvodní katastrofě a rozpadu Avengers. Asi není potřeba vysvětlovat, že vaším úkolem bude kromě jiného dát Avengery zase dohromady. Na to konto se tedy sluší říct, že takhle působivou příběhovou kampaň jsme zatím v žádné live service hře neměli. Není to žádný "příběh roku", ale na poměry žánru je výjimečný.

Příběhové mise občas připomínají nejlepší singleplayerové hry.

Hlavní kampaň s jejími skvělými misemi i filmečky vám vydrží zhruba na deset hodin. Přesto bych s ohledem na její výpravu a kvalitu řekl, že má za cenu plné hry smysl i pro hráče, kteří ji potom odloží - obzvláště, pokud jste fanoušci Marvelu. Tou druhou složkou hry je ale ta dlouhodobá - live service online hra, kterou si nejlépe užijete při hraní s kamarády. Kromě jiného i proto, že matchmaking s náhodnými hráči alespoň zatím moc nefunguje - těžko říct, zda je to nedostatkem hráčů nebo něčím vážnějším (kromě jiného spolu nemohou hrát dvě stejné postavy, takže se s přáteli musíte předem domluvit, kdo si jakou vezme). Každopádně pokud se i tuto část hry rozhodnete hrát sólo, může to překvapivě dobře fungovat - hlavně proto, že vaši AI parťáci se nerozpakují používat účinně všechny svoje schopnosti a nesou si sebou perky, které jste na nich odemkli hraním za ně. Můžete si tak vytrénovat kvalitní skupinku, se kterou hra půjde dobře sólovat, ačkoliv AI bohužel neumí věci jako rozbíjet na povel zeď nebo hackovat.

Slibný začátek

Moje dojmy z desítek hodin v "postgame" (vhodnější by asi bylo napsat "endgame") části hry po hlavní kampani jsou poněkud rozporuplné. Na jednu stranu je cítit určitá nevyladěnost některých herních mechanik a smyček - například pro nabírání denních úkolů musíte obejít dvě lokace s několika loadingy, abyste se zastavili u obou zástupců frakcí (Shield a Inhumans). To samé se samozřejmě týká obchodníků s vybavením i kosmetickými předměty. Tohle je ten typ porodní bolesti, které jsme zažili u podobných her a které se časem díky jednoznačnému feedbacku hráčů většinou povede změnit a vylepšit. Mnohem větší zádrhel je ale absence možnosti připojit se k online misi poté, co začne - tzv. "join in progress". V kombinaci s podezřele neúčinným matchmakingem před zahájením mise jde o vážný problém, nutící vás nakonec většinu věcí odehrát v jednom (z nějakého velmi podivného důvodu je navíc úplně poslední mise endgame jen pro jednoho hráče). Někoho také může zaskočit repetetivnost aktivit (obzvláště díky přítomnosti pouhých dvou opakujících se bossů), nicméně tohle je bohužel docela tradiční problém na začátku života každé podobné live service hry.

Na druhou stranu se povedlo dosáhnout zábavné pestrosti postav a jejich schopností, nejen pokud jde o boj jako takový, ale také pokud jde o pohyb a celkový pocit. Hrát za Iron Mana znamená, že budete většinu času létat ve vzduchu. Hrát za Kapitána Ameriku je naopak velmi "zemitá" mlátička, docela připomínající hry typu Streets of Rage. Thor je vyloženě Kratos z God of War (ostatně na hře se podílel designér hratelnosti soubojů originálu) s parádní mechanikou házení a přivolání kladiva. Černá vdova je ideální volbou, pokud rádi ostřelujete nepřátele z dálky a stealthujete taktické pasáže pomocí neviditelnosti. A Kamala je zkrátka medik, což je důležitá role v každém týmu a prakticky nechcete jít na výpravu bez ní. Snad nejlepší poklonou bude, když řeknu, že jsem si užil hraní za každou z postav a plánuji je všechny "vymaxovat" na doraz. Díky tomu se začínám opravdu těšit na těch 15 "leaknutých" budoucích postav.

Užil jsem si hraní za každou z postav.

Hra také trpí všemožnými technickými chybkami, z nichž některé mi přišly nepodstatné (pár chybějících hlášek nebo titulků v některých scénách) a jiné vám mohou vadit hodně, podle toho jaký jste typ hráče - sem spadá především celkově problematická plynulost hry, kdy i při nastavení "performance", snižujícím rozlišení hry, se nedaří udržet stabilní framerate. V žádném případě to není nehratelné, ale příjemné také ne. Snad je to tím, že je hra připravená pro budoucí konzole a tam poběží bez problému. Graficky je rozhodně slušná a když si představím některé ty podzemní laboratoře s raytracingem... těším se. Někomu může hodně vadit záplava mikrotransakcí, ale minimálně prozatím se týkají jen kosmetických věcí, takže mi zas tak moc nevadily. Navíc je možné nasbírat "herní měnu" jako alternativu, i když to jde relativně pomalu. Na závěr ještě pár slov o českých titulcích: jsou funkční a kvalitní, příběh si s nimi užijete bez větších komplikací, ale u některých (zřejmě před-renderovaných) filmečků vypadávají a osobně jsem si na ně nedokázal zvyknout třeba u názvů surovin, schopností nebo některých nepřátel.

Hru můžete zakoupit v Xzone.

Recenze Marvel’s Avengers

Jak jsme to tenkrát říkali u Destiny 1 na začátku? "Nejlepší sedmičková hra"? Doufejme tedy, že hra v následujících měsících a letech rozkvete postavami, aktivitami i příběhy podobně jako Destiny, místa aby uvadla jako Anthem. Pokud nemáte zkušenosti s tímto žánrem, může vás jeho soustředěnost na opakování stejných aktivit dokola odradit, ale třeba si užijete alespoň podařenou příběhovou kampaň pro jednoho.

Působivá příběhová kampaň pro jednoho hráče
Pestrost jednotlivých postav
Skvělé herecké výkony