Recenze Still Wakes the Deep - strhující mořský horor
Still Wakes the Deep Recenze Recenze Still Wakes the Deep - strhující mořský horor

9
Platformy Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Během havárie se na ropnou plošinu dostane cosi neznámého.

Britské studio The Chinese Room nám v uplynulých letech nadělilo některé z nejzajímavějších a také nejvýpravnějších psychologických hororů mezi videohrami. Osobně považuji za nejlepší z jejich tvorby hru Everybody´s Gone to the Rapture, ale za zmínku rozhodně stojí také Dear Esther nebo Amnesia: A Machine for Pigs. Ačkoliv jsou to většinou kratší tituly a někteří by je možná rovnou odsoudili jako "walking simulátory", provedení jejich her bývá špičkové a příběh nezapomenutelný, jednotlivými momenty i celkovou pointou. V tomto duchu se nese také jejich nejnovější hra, která kromě zajímavé zápletky staví na grafických možnostech Unreal Engine 5. Mimochodem, jako další studio pracuje na vysoce očekávaném RPG Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2.

• Platforma: PS5 (recenzováno), XSX|S, PC
  • Datum vydání: 18. 6. 2024
  • Výrobce: The Chinese Room (Anglie)
  • Žánr: Příběhová adventura
  • Dat ke stažení: 9 GB
  • Herní doba: 6 hodin
  • Cena: 899,- Kč (Alza), Game Pass předplatné

Věc z hlubin

Píše se rok 1975 a coby skotský dělník jménem Caz McLeary pracujete na ropné plošině Beira D v Severním moři. Hra nešetří na modelech postav, animacích ani dabingu, takže vám dá během své úvodní pasáže ochutnat procházku po plošině plné dalších lidí uprostřed běžné denní rutiny, můžete s nimi například posedět v kantýně, navštívit jejich pokoje nebo se zapovídat na palubě. Tato přesvědčivě živoucí atmosféra s mnohdy vyloženě fotorealistickou grafikou způsobí, že se během pár desítek minut začnete cítit, jako kdybyste byli na skutečném reálném místě. O to působivější je pak samozřejmě sledovat postupný propad do šílenství a zkázy, včetně náležité paniky všech zúčastněných.

Zpočátku to vypadá jako běžná průmyslová nehoda - hlubinný vrták plošiny zřejmě narazil na jakousi "kapsu" v mořském dně, obsahující možná nebezpečný plyn nebo chemikálie. Došlo k nárazu, který vážně otřásl celou plošinou a vyřadil vrták z provozu. Jenže následně se po obřím vrtáku začalo z mořského dna do plošiny šířit cosi velmi nebezpečného, vymykajícího se běžnému popisu. Je to organické, má to podivné barvy a rychle se to šíří. Podle všeho to dokáže infikovat i člověka. Aby toho nebylo málo, uhodí na plošinu zároveň silná bouře, která dále zkomplikuje snahy o zvládnutí situace a následně alespoň o evakuaci. Plány na únik se hroutí jeden po druhém a kaskáda havárií navíc hrozí potopením celé plošiny.

Po obřím vrtáku se začalo z mořského dna do plošiny šířit cosi nebezpečného.

Mnoho herních hororů vás nechá podobné katastrofy zkoumat nějakou dobu po jejich vypuknutí, kdy apokalypsa již proběhla a vy zkoumáte nebo čelíte jejím následkům. Ty nejlepší z nich (napadá mne třeba Dead Space 2) vám ale umožní zažít vše průběžně, od prvního okamžiku, od pacienta nula. Díky tomu je stupňující se napětí a následně dosedající gradovaná hrůza mnohem účinnější, obzvláště když hra vypadá tak realisticky a máte opravdu pocit, jako kdybyste byli na skutečném místě. Od všedního provozu přes divokou havárii, paniku a nástup bouře až po děsivé ztichnutí celé plošiny pohromadě s příchodem noci a propadem do temnoty, tohle je parádní hororová jízda, která pohltí nejen fanoušky žánru.

Boj o přežití

Ačkoliv značná část hry je o průzkumu (z pohledu vlastních očí), nečekejte příliš složité puzzle nebo rozsáhlý inventář. Jádrem hratelnosti je občas poněkud akčnější skákání mezi hroutícími se částmi struktury a následně také pasáže s plížením se kolem nepřátel. Ty můžete také odlákat pomocí zvuku způsobeného vámi hozeným předmětem. Zbraně žádného typu ale nečekejte. Pokud vás představa plížení se kolem nakaženého člověka nebo plnokrevného monstra děsí, máte možnost si v nastavení hry zvolit "příběhovou" obtížnost, kde vás prakticky nedokáží spatřit, pokud do nich vyloženě nevrazíte. Ačkoliv vám možná hrstka prostorových puzzle zabere pár minut, těžištěm celé hry je prostě příběhový zážitek.

Tvůrci se rozhodli napínavé dění na palubě plošiny prokládat "snovými" sekvencemi, kde váš hrdina vzpomíná na svoji rodinu. Chápu, že tím chtěli autoři dodat hloubku hlavní postavě a také motivaci přežít, aby se dostal zpátky ke svým milovaným. Bohužel mi ale tyto pasáže nepřipadaly příliš zajímavé a hlavně vyloženě kazily strhující tempo hlavní příběhové linky - včetně dost zásadního momentu na konci, který by mnohem lépe zafungoval bez tohoto balastu. Přesto mne ale postavy (s báječným skotským přízvukem) a příběh hodně bavily. Je možné, že na zmíněném kontrastu se podepsala i výměna vedoucího vývojáře v průběhu tvorby hry. S ohledem na portfolio studia mne lehce zklamala hudba, ale svoji funkci atmosférického podkresu plní dostatečně. Technicky hra běží na konzoli PS5 velmi dobře, máte ostatně možnost si vybrat mezi nastavením vyššího rozlišení nebo plynulosti. Unreal Engine 5 místy zajišťuje vyloženě fotorealistickou grafiku, díky které celý zážitek nabírá na síle.

Still Wakes the Deep

Ropná plošina v sedmdesátých letech musí čelit havárii, při které se z mořských hlubin vynoří tajemná entita, postupně pohlcující všechny na palubě. Snahy o evakuaci komplikuje silná bouře i nástup noci. Perfektní zasazení pro strhující horor, podpořený excelentním audiovizuálním zpracováním a dobře zvládnutými žánrovými klišé.

Zajímavé zasazení
Působivá gradace
Špičková grafika