Recenze The Casting of Frank Stone – ve stínu předchůdců
i Zdroj: Supermassive Games
The Casting of Frank Stone Recenze Recenze The Casting of Frank Stone – ve stínu předchůdců

8

Novinka od Supermassive potěší pouze fanoušky Dead by Daylight.

Until Dawn, The Quarry a čtyři díly The Dark Pictures Anthology, to je dosavadní vizitka britského studia Supermassive, jež se už skoro 10 let zaměřuje na žánr příběhových hororů, které bychom mohli nazvat interaktivními filmy. Formule se od PlayStation exkluzivity z roku 2015 příliš nezměnila, byť s určitými vylepšeními tvůrci postupem času přišli. Už od prvních trailerů na novou hru The Casting of Frank Stone, která se odehrává v univerzu populární multiplayerovky Dead by Daylight, ale bylo jasné, že se příliš měnit nebude. Zatímco sci-fi horor Directive 8020 už příští rok zřejmě přinese vytoužené novinky a plnohodnotnější hratelnost, záhada kolem Franka Stonea je ještě posledním titulem ve starém, osvědčeném stylu. Bude tedy hráče zajímat?

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 5, Xbox Series X|S
  • Datum vydání: 3. 9. 2024
  • Vývojář: Supermassive Games
  • Vydavatel: Behaviour Interactive
  • Žánr: Interaktivní film
  • Multiplayer: Ano (lokální, až pro 5 hráčů)
  • Dat ke stažení: 46 GB
  • Herní doba: ~7 hodin
  • Cena: 39,99 € (Steam)

Hráno na sestavě:

• Procesor: Intel Core i5-13600K
  • RAM: 32 GB DDR5 6000 MT/s
  • Grafická karta: Nvidia GeForce RTX 4080 (16 GB VRAM)
  • Úložiště: Solidigm P44 Pro (2TB NVMe PCIe 4.0 SSD)

Rozporuplný příběh

Začal bych zasazením, ale hned na úvod je třeba říct, že vysvětlit premisu The Casting of Frank Stone je trochu komplikovanější než u předchozích počinů od Supermassive. Titul se totiž odehrává napříč třemi časovými obdobími. V roce 1963 policista Sam Green přijíždí do ocelárny ve městě Cedar Hills, kde musí dopadnout sériového vraha Franka Stonea. Většinu času strávíme v dějové lince roku 1980, kde se parta kamarádů vydává do, tehdy už opuštěné, ocelárny natáčet hororový film. Poslední linka se pak odehrává v současnosti, roce 2024, a sleduje několik lidí, kteří byli pozváni na záhadné panství.

Ačkoli příběh je to, co by mělo hru táhnout, u Castingu jsem měl z něho po dohrání rozporuplné pocity. Na rozdíl od všech předchozích her je zde ten problém, že v podstatě všechno od začátku víme: Frank Stone je mrtvý a velmi rychle se nám představí i hlavní záporná postava. Spíš než na reálné věci sází hra na nadpřirozeno a kvůli tomu poněkud ztrácí na strašidelnosti.

Druhá věc pak je, že příběh je opravdu extrémně překomplikovaný a promlouvá do toho i jeden prvek, který tady nebudu spoilerovat. Částečně je to způsobené tím, že v Dead by Daylight se neorientuji a mám v něm nahráno maximálně nižší jednotky hodin. A jak se ukázalo v druhé polovině hry, Casting není jenom plný easter eggů, které fanoušci DbD určitě ocení, ale také výrazně staví na celém loru. Pokud tedy, stejně jako já a věřím tomu, že i řada jiných fanoušků her od Supermassive, nemáte znalosti ohledně DbD, z Castingu odejdete značně zmatení.

A je to škoda, protože základ je vystavěn velice zajímavě. Máme tu celkem pět hratelných postav a všechny jsou napsané uvěřitelně i skvěle zahrané. Ať už jde o pohodáře Jaimeho, lehce excentrickou Chris či tak trochu podivínku Lindu, ústřední trio i všechny další postavy si velmi rychle oblíbíte a budete dělat všechno proto, aby nezemřeli. Přestože některé charaktery si oblíbíte míň, za celou hru jsem nenarazil na nikoho, kdo by mi byl vyloženě nesympatický, pokud tedy samozřejmě zůstaneme u „kladných“ postav.

Silný audiovizuál brzdí technické problémy

První polovinu hry byly moje dojmy vlastně velmi pozitivní, záhada okolo filmu Murder Mill byla zajímavá a atmosféra velmi silná, i když se po celou dobu nedělo prakticky nic nebezpečného, co by postavy ohrozilo, pokud pominu prolog. Pomáhá tomu samozřejmě grafická stránka, která je na vysoké úrovni, ať už jde o nasvícení, jež je u hororů mimořádně důležité, tak i detaily prostředí a modely postav. Excelentní je také sound design a ambientní hudba, díky které jsou úvodní hodiny natolik silné.

V druhé polovině hry se ale bohužel tohle všechno začne bortit a na vině je několik faktorů. Přestože v posledních hodinách hry už jsou postavy skutečně v ohrožení, ona hrozba není dostatečně děsivá a občas působí spíš lehce komicky, pokud se tedy zaměřím čistě na linku v roce 1980. Navíc platí, že Casting extrémním způsobem recykluje prostředí. Zatímco z počátku jsou lokace nápadité a dostatečně různorodé, postupně se budete vracet do stále těch stejných místností, které navštívíte během hraní třeba pětkrát a vůbec nic se v nich nezmění.

Jedním z hlavních problémů je pak technická stránka, která není dobrá už od začátku hry, ale postupně se zhoršuje. Na PC titul z nějakého důvodu vůbec nemá prekompilaci shaderů, takže kromě tradičního UE5 traversal stutteringu jsou tady i záseky způsobené kompilací shaderů, obojí je bohužel velmi časté a znepříjemňuje to celý zážitek. Nemluvě o tom, že pořádně nefunguje nastavení, například zapnutí ray tracingu nic nedělá (mělo by zřejmě jít o zapnutí hardwarového Lumenu) a nefunguje ani DLSS Frame Generation, jež by se zrovna u takové hry docela hodilo.

• Prekompilace shaderů: Ne
  • Shader compilation stuttering: Ano
  • Traversal stuttering: Ano
  • Upscalovací technologie: DLSS, FSR, XeSS, TSR
  • Generování snímků: Ano (DLSS i FSR, DLSS FG ale v době psaní recenze není funkční)
  • Podpora ultrawide monitorů: Ne
  • Nastavení motion bluru: Ano

Obecně ale platí, že Casting působí, jako by to byly po stránce kvality dvě hry spojené do jedné. Zatímco první polovina má správnou začištěnou kvalitu (mimo stuttering), kapitoly mají solidní tempo, buduje se atmosféra a rozvíjí se děj, v druhé půlce všechno nabere velmi rychlý spád. Každá kapitola má sotva pár minut a doprovází ji nejenom řada grafických glitchů, včetně zvláštních animací, ale také podivné střihy kamer, které kompletně narušují hratelnost. Jde totiž vidět, jak hra zpracovává vaše volby a musí najít tu správnou scénu, kterou má pustit dál. Výsledkem je velmi nesouvislý zážitek.

Hratelnost vás nepřekvapí

Když už jsme ale u rozhodnutí, těch ve výsledku není vůbec málo a nutno říct, že mají opravdový dopad na příběh. Některé volby nejsou vůbec jednoduché, obzvlášť když na ně třeba máte velmi krátký časový limit. A kdybyste si po dohrání chtěli vyzkoušet, co všechno jste po cestě mohli udělat jinak, hra vám to ulehčí díky střihačské sekci v menu, pomocí níž se můžete jednoduše přesunout do určitého momentu a pokračovat odtud.

Mimo volby je každopádně hratelnost velmi stereotypní, jak už to u her od Supermassive bývá. Chození vám alespoň zpestřuje nalézání artefaktů a dalších referencí na DbD, ale hlavně zajímavých textových dokumentů či knih, z nichž se dozvíte více o příběhovém pozadí.

Nějaká snaha o větší hratelnost tu je, ale quick-time eventy jsou omezeny na naprosté minimum a jediná vaše jiná činnost může být hledání součástek pro generátor, jenž je samozřejmě pro DbD typický. Velmi rychle se to ale stane repetitivní a nijak tomu nepomáhají ani „akční“ pasáže s kamerou, která se ovládá v podstatě sama a vaším jediným úkolem je držet pravý trigger.

Krok zpět

Celkově je pro mě The Casting of Frank Stone zklamáním. Solidní základy sice podporuje velmi silná atmosféra, celkový audiovizuál či postavy a jejich dialogy, ale zážitek výrazně shazuje druhá polovina hry, nezajímavá hratelnost a poměrně výrazné technické problémy. Nový titul tak zůstává daleko za Until Dawn či The Quarry, které vám můžu doporučit mnohem více. A i pokud už máte všechny dosavadní hry od Supermassive nahrané, koupi Castingu si pořádně rozmyslete, obzvlášť v takto nabité podzimní sezóně. Naopak fanoušci Dead by Daylight pravděpodobně zklamaní nebudou.

The Casting of Frank Stone

Solidní hororovka, která ale zaostává za nejlepšími hrami od Supermassive v podobě Until Dawn a The Quarry. Zajímavou první polovinu Castingu vystřídala uspěchaná a rozbitá druhá, která zážitek výrazně zhoršuje. Zamotaný příběh mají navíc šanci plně pochopit jen fanoušci Dead by Daylight.

Pěkný vizuál, především nasvícení
Výborný sound design a ambientní hudba
Velmi silná atmosféra a zprvu nápadité lokace