Ryse: Son of Rome - recenze PC verze
Ryse: Son of Rome Recenze Ryse: Son of Rome - recenze PC verze

Ryse: Son of Rome - recenze PC verze

Martin Cvrček

Martin Cvrček

47

Ryse od Cryteku si probojovalo cestu z Xbox One na PC. Stojí ale vůbec tahle římská krvavá řežba za pozornost?

Vítejte u dalšího dílu seriálu s názvem Jak Xbox One přichází o exkluzivity. Nedávno jsme tu měli Dead Rising 3, nyní přichází na přetřes Ryse a já mám takový pocit, že u něj tenhle trend neskončí. Teď tu ale nejsem od toho, abych prorokoval budoucnost Xboxu, ale od toho, abych se podíval na to, jak se PC verze Ryse Cryteku vlastně povedla. Tahle frenetická řezanice už recenzi na Zingu má, recenze, kterou právě čtete, ale slouží především jako zhodnocení technické stránky, která je tentokrát to hlavní, v dobrém i ve zlém smyslu.

Pomsta? Jak originální

Jak asi tušíte, ohledně příběhu a hratelnosti se Ryse nijak nezměnilo, takže pokud chcete tyto dvě složky lépe pochopit, odkázal bych vás na původní recenzi. I na PC vás každopádně čeká na první pohled zajímavý, ale na pohled druhý příliš obyčejný a povrchní příběh římského vojáka jménem Marius Titus, který baží po pomstě za smrt své rodiny. Po pomstě, jejíž naplnění je přímo přeplněné množstvím klišé a předvídatelných situací, které vám jen potvrdí dojem, že scénáristé Cryteku se asi moc nepředřeli a že nápad na přímé zakomponování bohů je ten nejblbější nápad, na jaký mohli přijít. Snad největší problém je ale ten, že příběh nedokáže pořádně znázornit charakter jednotlivých postav, takže vás jejich osudy budou těžko nějak zajímat. Jednoho z hlavních protivníků ve hře jsem třeba neměl chuť zabít kvůli tomu, že by ve hře provedl něco hrozného, za co zaslouží meč v lebce, ale jednoduše proto, že postrádal jakoukoliv osobnost a přehrával víc jak William Shatner ze Star Treku.

Stejný je také stěžejní prvek hry v podobě soubojového systému. Zatímco u příběhu se prostě nedá čekat, že s ním vývojáři něco udělají, v tomto ohledu už jsem doufal, že se nad sebou vývojáři z Cryteku trochu zamyslí a něco s ním udělají. Bohužel se tak nestalo a i v případě PC verze budete každou chvíli otroky příliš jednoduchého a nesmírně stereotypního systému, který na vás možná v úvodu hry udělá dojem, ale velmi brzy se vám nejspíš začne přejídat. Já sám jsem sice vydržel hrát Ryse až do samotného konce, takže až taková hrůza soubojový systém není, jen by zkrátka mohl být vymyšlený mnohem lépe a přímo nasvědčuje tomu, že se vývojáři soustředili jen na vizuální dojem, který je díky celé řadě zakončovacích animací poměrně solidní, a ne na dobrou hratelnost.

Jářku, takhle by to nešlo

Přitom PC mohlo být na větší změnu jako dělané. Pokud zrovna nějaká hra nevyžaduje přednosti analogových páček (což Ryse rozhodně nevyžaduje), myš a klávesnice často poskytuje pestřejší možnosti ovládání, jenomže to si asi v Cryteku odmítli připustit. Ačkoliv spíš věřím možnosti, že by předělání systému, na který i na Xboxu nadával kdekdo, byla moc velká práce. Znovu říkám, že se soubojový systém dá snést až do konce hry a třeba v kooperativním režimu mi nepřišel tak ubíjející jako v singleplayeru, ale mohl být zkrátka mnohem zajímavější, přinejmenším méně stereotypní. Ještě že alespoň samotné ovládání nepředstavuje problém. Při výchozím nastavení si zpravidla vystačíte s levým a pravým tlačítkem a čtyřmi klávesami, přičemž vše ve hře reaguje přesně tak, jak má a hra nijak netrpí tradičními neduhy ovládání určeného spíše pro gamepad. I ten můžete samozřejmě využít, já ale rozhodně neměl pocit, že by se s ním Ryse hrálo o něco lépe. Což bude zřejmě opět způsobené samotným soubojovým systémem, u kterého je jedno, jestli freneticky střídáte levé a pravé tlačítko a klávesu E nebo několik tlačítek na gamepadu.

Další věc, která určitě není na škodu, je přítomnost všech DLC, které pro Ryse na Xboxu vyšlo. Singleplayerovou kampaň nijak neprodlouží, takže vám stále zabere slabých 5 až 6 hodin, ale multiplayer a sólo hraní v arénách díky nim solidně ožívá a může vám vydržet o něco déle. Alespoň v tomto ohledu tedy došlo k mírnému zlepšení. V případě Ryse se zkrátka přítomnost DLC zahrnujících hlavně mapy a herní mód Survival opravdu hodí, zatímco třeba v případě Dead Rising 3 mi přišly dodatečné balíčky celkem přebytečné. PC verze navíc nabízí jednu drobnou chuťovku, a to možnost pobíhat v arénách v Nanosuitu 2.0 ze série Crysis. Jde sice jen o vizuální záležitost, zapomeňte na neviditelnost nebo větší rychlost, ale i tak je to zajímavé zpestření a hezký easter egg.

,,V případě Ryse se přítomnost DLC zahrnujících hlavně mapy a herní mód Survival opravdu hodí."

Krásy válečného pole

Takže jsem trochu naplival na příběh a hratelnost, vyzdvihnul pár pozitivních drobností a nyní je konečně nejvyšší čas zaměřit se na technickou stránku, která se naštěstí povedla. Z hlediska výkonu se Ryse rozhodně nedá považovat za odbytý port a na PC jde o dost možná nejpůsobivější prezentaci CryEnginu. Aby bylo jasno, Ryse je při snaze o dosažení maximálního nastavení rozhodně náročný. Na postarší sestavě, jejíž specifikace naleznete na konci článku, jsem si třeba mohl dovolit určitý mezistupeň mezi středním a vysokým nastavením, při němž hra většinu času běžela na 40 fps s občasnými propady na 35 nebo na 30 snímků za sekundu. K výraznějším poklesům ale nikdy nedošlo.

Jinak řečeno, na maximální nastavení potřebujete opravdu silný hardware, ale se středním nebo i vyšším nastavením alespoň na 30 fps až 40 fps si zjevně poradí i starší, méně výkonné sestavy. A nutno říct, že i na střední detaily vypadá Ryse velmi dobře. Voda, obvykle jedna z největších předností CryEnginu, sice místy nevypadá zrovna nádherně, ale vše ostatní od vegetace až po tváře a jejich mimiku musím pochválit. Přitom je třeba zmínit, že Ryse podporuje i rozlišení 4K, dokonce se zdá, že na této možnosti postavil Crytek marketingovou kampaň PC verze. Bohužel jsem ho neměl možnost vyzkoušet, takže se omlouvám všem nadšencům, kteří na 4K aspirují a kteří zde hledali rozbor hry v tomto rozlišení.

Z hlediska vizuální stránky mi docela vadí jen absence možnosti poupravit FOV (field of view) přímo v jinak dostačujícím nastavení hry. Občas má kamera příliš malý záběr scény, což v kombinaci s faktem, že si kamera místy dělá co chce, není zrovna ideální, a i když v případě third-person akce zamrzí absence zvětšení FOV méně než v případě FPS žánru a většinou se ani nepoužívá, stejně to považuji za chybu. nemluvě o tom, že máte často možnost využít samostříl, s nímž se ze hry v podstatě stává FPS a v jeho případě je příliš malé a nepřirozené zorné pole opravdu na obtíž a zabraňuje vám vidět některé důležité věci v čele s nepřáteli.

Občas může také rušit nedostatek unikátních modelů nepřátel. Podobný vzhled řadových nepřátel a obrů s lebkou či kápí na hlavě nijak neruší, ale jakmile už posté zapíchnete toho samého tlouštíka, který vypadá jako kříženec zarostlého Stevena Saegala s vykrmeným vepřem vybavený sekerou a štítem, budete si nejspíš připadat docela hloupě. Určitý druh protvníků zkrátka vypadá po celou hru naprosto stejně. Nicméně, aby bylo vše úplné, je třeba pochválit i ozvučení, s nímž jsem neměl nejmenší problém, vše se velmi dobře poslouchá.

,,I na střední detaily vypadá Ryse velmi dobře."

Ti Římani jsou ale blázni

Kdybych hodnotil Ryse jako takové, nejspíš bych hru strhal a řekl si, že na ni můžu klidně zapomenout. Tahle recenze je však zaměřená na kvalitu provedení samotné PC verze, a tak musím nastavit stejný metr, jaký jsem nastavil Dead Rising 3. V jeho případě jsme se dočkali kvalitní hry, ale naprosto katastrofálního technického zpracovaní a jednoho z nejhorších PC portů za poslední léta, proto šlo výsledné hodnocení ve srovnání s originálem pro Xbox One rapidně dolů. Ryse je ale do určité míry přesný opak.

Jde spíše o průměrnou hru, nicméně technická stránka zahrnující grafiku i HW náročnost pro alespoň střední nastavení dělá dojem poctivé a technicky kvalitní konverze na PC. Proto půjde číselné hodnocení o jeden bod výš, ačkoliv vše není jen o lepší grafice a musím připsat kladné body i za zakomponování všech DLC, které v případě Ryse mohou znamenat alespoň drobné zlepšení herní doby, nebo za cenu krabicové verze pohybující se kolem osmi stovek. I to může pro leckoho být příliš vysoká částka za takovou hru, ale s ohledem na ní a na přítomnost dodatečných balíčků by se dalo říci, že PC hráči dostanou za méně peněz více muziky než majitelé Xboxu One.

Stále jde ale spíše o benchmark než o pořádnou hru. Pokud si tedy chcete své PC pořádně otestovat a navíc vás láká dobové zasazení, Ryse vás určitě neurazí. Stejně tak bych mohl hru doporučit příznivcům kooperativního režimu, kteří chtějí se svým kolegou porcovat zástupy nepřátel v aréně gladiátorů, protože zdejší multiplayer mě určitě bavil víc než singleplayer. Pokud ale nepatříte do ani jedné z těchto skupin, Ryse vám prostě a jednoduše nemá co nabídnout. Kdyby v Cryteku zlepšili víc věcí než jen grafiku, mohlo by jít o velmi originální a zábavný počin. Takhle jde ale jen o další potvrzení skutečnosti, že hezčí není totéž jako lepší.

Hráno na sestavě:

OS: Windows 7 (64bit)CPU: Intel Core i5 3.10 GHzGrafická karta: GeForce GTX 660Paměť: 8 GB RAMRozlišení: 1680x1050

Minimální požadavky:

OS: Windows Vista SP1, Windows 7 nebo Windows 8 (64bit)Procesor: Dvoujádrové s HyperThreading technologií nebo čtyřjádrové CPUPaměť: 4 GB RAMGrafická karta: karta s podporou DirectX 11a s 1 GB video RAMDirectX: 11Harddisk: 26 GB dostupného místaZvuková karta: DirectX kompatibilní zvuková karta s nejnovějšími ovladači

Doporučené požadavky:

OS: Windows Vista SP1, Windows 7 nebo Windows 8 (64bit)Procesor: Čtyřjádrové nebo šestijádrové CPUPaměť: 8 GB RAMGrafická karta: karta s podporou DirectX 11 a s 2 GB video RAMDirectX: 11Harddisk: 26 GB dostupného místaZvuková karta: DirectX kompatibilní zvuková karta s nejnovějšími ovladači

Ryse: Son of Rome

Z hlediska vizuálu je Ryse ohromující, ale ani sebelepší grafika nedokáže kompenzovat mizerný příběh a nezáživný soubojový systém. S ohledem na dnešní záplavu odbytých PC portů se však poslední počin Cryteku stále dá považovat za solidní konverzi.

skvělá audiovizuální stránka
optimalizace pro starší sestavy
přítomnost všech DLC