Salt and Sanctuary – hra, co vám napráská
Salt and Sanctuary Recenze Salt and Sanctuary – hra, co vám napráská

Salt and Sanctuary – hra, co vám napráská

Karel Kališ

Karel Kališ

14

Herní originalita je přežitek, řekli si tvůrci Salt and Sanctuary a okopírovali svoji oblíbenou hru: Dark Souls.

Reklama

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Kdybych si chtěl ušetřit práci, napíšu rovnici „Dark Souls - 1D = Salt and Sanctuary“ a s pocitem dobře odvedené práce vyrazím do nejbližší nálevny na sklenici nějakého osvěžujícího moku. Nicméně toto akční RPG od tvůrců (mimo jiné) brutální rubačky The Diswasher si zaslouží hlubší pozornost.

Smrt je jen začátek

Salt and Sanctuary nezapře inspiraci ve stále populárnější sérii japonských hardcore RPG Dark Souls. Ostatně ani tvůrci se moc netají tím, odkud čerpali. Čeká vás tak temný fantasy svět, ve kterém, až na pár ztracených duší, vám jde vše po krku. Hned v samotném úvodu, jakmile si vytvoříte postavu a vyberete si některý z kryptických dárků, se ocitnete na lodi uprostřed rozbouřeného moře. Prý sloužíte jako doprovod princezny, jež máte dopravit do bezpečí.

Po pár okamžicích však narazíte na obrovskou stvůru snad ze samotných hlubin pekla, která vás nelítostně roztrhá na kusy. Místo u nebeské brány se ocitáte na pláží tajemného ostrova. Netušíte, kde jste. Jen úkol je jasný – najít a zachránit princeznu. Moc víc od příběhu nečekejte. Hra si libuje v náznacích, se světem se seznamujete prostřednictvím popisů předmětů, občasných indicií a nejasných monologů té hrstky podivných postav, na které během svého nebezpečného putování narazíte.

Sůl a svatyně

Záleží asi jen na vás, zda v Salt and Sanctuary vidíte lacinou kopírku populární hry, či uctivý odkaz milovanému dílu. Nedá se nicméně zpochybnit, že tvůrci vytvořili atmosférickou, funkční a hlavně zábavnou hru, jež vám nedá nic zadarmo. Herní svět je rozlehlý, plný nástrah a protivníků. A je jedno, zda budete bloudit temnými jeskyněmi, proplétat se chodbami masivních pevností, či třeba skákat z větve na větev uprostřed lesa. Temného, jak jinak.

Prakticky na každém kroku vás může čekat nějaká forma nebezpečí – propadne se pod vámi půda, z výšky na vás skočí stvůra, nebo na vás spadne kláda plná bodáků. Asi nikdy však nenarazíte na nefér trik. Když budete obezřetní, všimnete si zlověstných tvarů a křehkých plošinek, nicméně vtip je v tom, že vaše pozornost dřív či později poleví.

Bezpečných míst je jen pár a představují je různé typy svatyní, kam vás po každé smrti za úplatu odtáhne jakýsi mnich. Ještě předtím pochopitelně přijdete o všechny nasbírané zkušenosti (zde se nazývají sůl). Pokud se vám nepodaří se pro sůl vrátit a zemřete znovu, přijdete o ni natrvalo – přesně jako v Dark Souls.

Svatyně představují jednu z odlišností. Jistě, vracíte se sem po smrti, doplňují se vám zde léčivé lektvary a pouze ve svatyních lze levelovat. Nicméně do svatyní lze navíc použitím speciálních předmětů povolat různé pomocníky. U kováře lze vylepšovat vybavení, u obchodníka se zbavíte nepotřebného harampádí, pro kapitána plníte jakési vedlejší úkoly a dalo by se pokračovat. Jedna z postav například slouží k aktivaci lokálního multiplayeru. Každá z postav navíc dává specifický pasivní bonus pro aktuální lokaci (například z potvor padá víc soli).

Háček je v tom, že svatyně musí být zasvěcená stejné víře (frakce) jako hráč, jinak pokročilých funkcí využívat nelze. Můžete sice změnit svojí víru, případně cizí svatyni znesvětit, jenže to má svá úskalí. Nicméně jejich odhalování nechávám na vás.

Je snadné se ztratit

Odkrývání a odhalování patří mezi hlavní rysy Salt and Sanctuary a je jedno, zda jde o zjišťování principů herních mechanik, hledání cesty dál, pátrání po skrytých pokladech, či snad objevování slabin bossů. Všeho si užijete do sytosti.

Jak už jsem zmínil, herní mapa je rozlehlá a plná odboček i zkratek. Mapa chybí, což se dá pochopit, zrovna v tomto případě to však beru za určité negativum. Ve 2D prostě není až tak snadné si zapamatovat výrazné orientační body, jako tomu je v plně 3D světě Dark Souls (a podobných her). Alespoň já jsem měl pocit, že bloudím výrazně víc, než by mi bylo milé. Ne nadarmo mají Metroidvania hry, což je další žánr, ke kterému se dá Salt and Sanctuary přirovnat, mapy.

Do určité míry se chybějící 1D dá vytknout i u dalšího z hlavních bodů hry, kterým se stávají boje s bossy. Je jich přes 20 a nápaditost se autorům rozhodně upřít nedá, protože jde o sbírku pěkných zrůd. Nicméně, ve vícero případech jsem měl pocit, že jejich pohyby nejsou úplně dobře čitelné a chybí prostor na uhýbání.

Radost ze zabíjení

Samotný soubojový i levelovací systém se jinak dá jen chválit. Kreslené animace jsou precizní a boje responzivní. Protože jde o 2D hru, asi vás nepřekvapí větší důraz kladený na skákání (jak v bojích, tak při prozkoumávání světa). Kromě dvou typů úderů nechybí uskakování, blokování štítem, či protiúdery. Samozřejmě záleží na tom, jakého hrdinu si zformujete. Možnosti jsou široké a poměrně předvídatelné.

Můžete si vytvořit jak silného bijce, který je zakovaný v těžké zbroji a ohání se obouručním mečem, tak do lehkého brnění oděného zabijáka, jenž svižně bodá dýkami. Stejně tak lze vsadit na kopí, meč a štít, sekery, luk anebo různé typy kouzel. Na začátku si při tvorbě postavy volíte povolání, ale to rozhodně není neměnitelné.

Při každém postupu na vyšší úroveň dostanete jednu černou perlu, kterou lze použít v masivním stromě dovedností. Ten se větví do celé řádky směrů určujících herní styl – lze si totiž odemykat jak nové třídy zbraní, kouzel a brnění, tak i cpát body do základních vlastností typu síla, obratnost, inteligence a podobně. Pokud jste hráli Final Fantasy X nebo Path of Exile, asi si dovedete strom dovedností v Salt and Sanctuary představit, protože je velmi podobný.

Vzoru nedělá ostudu

O Salt and Sanctuary by se dalo psát ještě delší dobu, protože jde o vskutku komplexní hru. Matně mě napadá, že bych mohl zmínit například možnost transformovat zbraně do jiných prostřednictvím sbíraných suroviny. Případně fakt, že každá ze zmíněných frakcí má přístup k jinému vybavení a kouzlům. Nicméně důležité je to, že jde o velmi povedenou a hlavně zábavnou hru, které se dá vyčítat jen málo opravdu zásadních chyb. Grafika je stylová, hudba možná trochu minimalistická, nicméně rozhodně atmosférická.

Herní doba kolem 20 hodin na jedno dohrání se dá považovat za adekvátní. Ano, ze spousty ohledů jde o silně derivativní dílo, nicméně to osobně neberu za problém. Naopak dokážu Salt and Sanctuary jen doporučit. Zatím si hru užijí jen majitelé konzole PS4, avšak přislíbena byla i verze pro Vitu a PC.

Salt and Sanctuary koupíte na PlayStation Store pro PS4 za 499 Kč.

Salt and Sanctuary
Linux Linux
Windows PC
Apple Mac
PlayStation Vita Vita
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Velmi znatelná 2D variace na Dark Souls, nicméně zábavná, propracovaná a tepající správně ponurou atmosférou.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

zábavný soubojový systém
atmosférický svět
komplexní mechaniky
solidní herní doba
místy zbytečně matoucí
některé slabší boje s bossy
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama