Série: Crash Bandicoot - Cortex je nějak zticha = série, na kterou se zapomnělo?
Blogy čtenářů Článek Série: Crash Bandicoot - Cortex je nějak zticha = série, na kterou se zapomnělo?

Série: Crash Bandicoot - Cortex je nějak zticha = série, na kterou se zapomnělo?

Anonymní

Anonymní

Crash. Tohle jméno ve mě vyvoláva příjemné vzpomínky. Že jste o něm nikdy neslyšeli? Je to docela možné. Tahle série, čítající 18 titulů, začínala na…

Reklama

Crash. Tohle jméno ve mě vyvoláva příjemné vzpomínky. Že jste o něm nikdy neslyšeli? Je to docela možné. Tahle série, čítající 18 titulů, začínala na stařičkém PlayStationu - jako PS exkluzivita. Sony si jí však neudržela, a tak začal vycházet Crash na skoro všechny tehdejší platformy. Přitom 7 obyčejných plaformovek, 3 závodní tituly, 3 mobilní, 3 handhledové (jenom na Gameboy) a 2 párty tituly. I přes tohle ale jí někteří nemusí znát. V čem je tahle série tak speciální, že jsem si jí vybral pro článek? Vlastně ničím. Je to ale dlouholetá série, podobná (A chvíli i od stejných tvůrců) sérii Ratchet & Clank, která mě provázela raným dětstvím. A jaké základní prv... ehm, o čem že celá série je?

 

CELÁ SÉRIE S PODOBNOU POINTOU

 

Ve hlavních sériových hrách hrajete za Crashe Bandicoota, což je Bandkiůt Gunnův (neznalci nejste, i já jsem o tomhle zvířeti jednou slyšel poprvé), a úkolem je (překvapivě) dostat se přes všechny úrovně. Většina her jsou klasické plošinovky, které jsou většinou rozděleny do světů,  po 3-5 úrovních. V postupu úrovních Crash musí (resp. může) rozbíjet bedny, které obsahují tzv. Wumpovo ovoce - což je také jeden základní prvek hry. To se sčítá a po nasbírání stovky se promění v další život. Ano, životy. Ty jsou hodně užitečné. Aby vám byl postup úrovní stížen, jsou vždy po úrovní rozestavěni nepřátelé, které musíte zneškodňovat - klasická pointa plošinovek. O život přijdeš, když spadneš do jámy, do vody, zničí tě nepřítel, spadne na tebe těžká věc a tak dále. Jak už jsem říkal, kdybych měl sérii porovnávat v podobnosti s nějakou jinou sérií, byl by to právě Ratchet & Clank. Všechny hry ze série obsahují samozřejmě příběh, který se většinou staví na tom samém. Dr. Neo Cortex opět našel nový způsob, jak se zbavit Crashe a Crash se snaží nebýt sežehnut, rozmáčknut, roztaven, utopen... podle toho, s čím Cortex přišel. Proč to vůbec Cortex dělá? Crash je jeden z jeho experimentů, a právě on měl vést armádu mutantů proti zkáze světa. Jenže Crash byl tak trochu nepovedený experiment, protože... byl hodný. Cortex ho sice uvězní, ale Crash uteče a právě zde začíná příběh celé série. Na konci každé hry je vždy epický Boss Fight právě s Cortexem a, mohu prozradit, vždy to skončí Cortexovým výpraskem. Klasický, avšak velmi povedený, koncept polšinovky a právě série Crash Bandicoot.

 

DŘEVĚNÁ HLAVA JE BŮH NA ZEMI

 

Crash Bandicoot na to samozřejmě nikdy není sám, takže je většinou následován jeho sestrou Coco a mluvící dřevěnou hlavou, která spíš připomíná nějakou hawaiskou dekoraci, a co se jmenuje Aku Aku. Aku Aku samozřejmě má také napřítele, který je ale shodou okolností jeho bratr - Uka Uka. Paradoxně na sebe Uka Uka a Cortex narazí, a tím se stanou výbornými spojenci. Právě tyto dřevěné hlavy jsou ochránci svých spojenců, takže Crashe Aku Aku chrání, když sebere power-up + hraje důležitou roli v příběhu. Dále Crashovi od dílu The Wrath of Cortex pomáhá Crunch, kterého ale prvně Cortex vytvořil jako mutanta právě proti Crashovi. Cortexovi také kromě Uka Uka pomáhá více lidí, ze kterých namátkou zminím Dr. N Gin nebo Tiny the Tiger, ale ti nehrají žádnou důležitější roli. To bychom měli základní rysy hry. A teď bych rád prošel ty nejzajimavější tituly, které z těch 18 vyšli.

 

Crash Bandicoot

 

Začneme pěkně od začátku. První díl, s dosti originálním názvem, byl vydán v roce 1996. Tenkrát to byla čistě PlayStation exkluzivita, a ne jen ledajaká. Titul zaznamenal obrovský úspěch, lidé kupovali, kritici jen kladně přikivovali a Sony si mnalo ruce. Crash Bandicoot se stal jednou z nejlépe prodávaných her na PlayStation vůbec - a nad tím se není čemu divit. Crash znamenal docela slušnou (r)evoluci v hrách na PS. Příběh byl docela dobrý na tehdejší poměry, po Crashovém útěku od Cortexe musí procestovat tři ostorvy, aby zachránil svojí milovanou přítelkyni... miloval jí hodně. Miloval jí tak moc, že vyrazil vstříc nebezpečí třech ostrovů a riskoval svůj vlastní život. Miloval jí tolik, že... se už skoro v žádném pokračování neoběvila. Hra mimochodem také vyšla na Playstation Network, takže si jí tam PSkáři mohou pořídit a na své PS3 hrát.

 

Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back

 

O rok později, v roce 1997 vyšlo přímé pokračování prvního dílu s podtitulem Cortex Vrací Úder. Jak název vypovídá, Cortex navždy poražen nebyl, avšak to je Crashovi úplně jedno. S pocitem, že všechno skončilo, Crash osvobozuje svojí přítelkyni (ano, na kterou se později vykašle) a začne žít se svojí sestrou na ostrovech pod vlastnictvím Cortexe. Ten se však po výprasku probouzí v jeskyni, plné záhadných krystalů. Jeden si vezme sebou na průzkum a zjistí, že je to to úlomek záření výbuchu jiných planet a že oplývají neskutečnou silou. S pomocí N-Gina se pokouší upravit svůj stroj "Cortex Vortex" tak, aby nasál energii natolik, až by byl mocen zničit celou zemi. Háček je však v tom, že těchto krystálů potřebuje 25, a tím se opět kříží osudy Crashe a Cortexe. Když jednoho krásného dne jde Crash zpět z nákupu baterií do notebooku pro Coco (opravdu, je to tak), objeví se z ničeho nic v místnosti plné mocných krystalů + s hologramem Cortexe. Ten slušně poprosí Crashe, aby mu ty krystaly portálem dal. Náhle ale uprostřed rozhovoru Cortexova podobizna zmizí a objeví se Cortexův bývalý pomocník z prvního dílu. Ten Crashovi jeho pravý plán vylíčí a tím opět začíná výprava za zničením Cortexe. Hra měla opět velký úspěch, stala se osmou nejprodávanější hrou na Playstation za jeho existenci a Sony se rozrostl úsměv. Lidé kupovali a kritika byla jenom kladná. Hra, stejně jako první díl, vyšla také na Playstation Network, takže si PSkáři třetí generace mohou pořídit Crashe 2 na Playstation Store.

 

Crash Bandicoot 3: Warped

 

Třetí, přímo navazující díl, který vyšel o rok později s podtitulem Warped opět slavil úspěch. Příběh se opět točil kolem Cortexe a jeho ubohých plánech na zničení světa a Crashe. Jeho zničená vesmírná základna roztřískaná na cimpr campr z druhého dílu si svévolně poletuje vesmírem. Jeden úlomek však čilou náhodou zasáhne zemi a úplnou náhodou zrovna do hory, kde je uvězněn bratr Aku Akua, zlý Uka Uka. Ten se naprostou náhodou spojí s Cortexem, a spolu se rozhodnou opět získat ztracené krystaly. K tomu jim dopomáhá Dr. Nefarious Tropy se svým strojem času. Aku Aku s Bandicooty se ale snaží o totéž, takže na nás čeká další boj dobra vs. zla. Hra měla ještě větší zisky, než Crash Bandicoot 2, a všichni PSkáři se mohli uhrát. Hra se stala sedmou nejlépe prodávanou hrou na PlayStation a Sony mohla opět slavit. Recenzenti nezůstali pozadu a Crash 3 je pro většinu velmi dobrý titul. Hra, jako předchozí dva, je také k dispozici na Playstation Store. Titul nabídl opět o něco pohlednější grafiku a hratelnost.

 

Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex

 

Od plnohodnotného čtvrtého, v sérii šestého, titulu se pár věcí, za to ale důležitých, změnilo. Crashe už nadále neproducoval Naughty Dog, ale Traveller's tales, které můžete znát např. z Lego her. Což až tak zajímavé nebylo, avšak od tohoto titulu začla série vycházet na všemožné platformy, tehdy jenom Xbox a Gamecube. Sony si hold Crashe neudržela, a tak je pro ně rok 2001, hra, co rok vyšla, mimo jiné i smutný. Příběh se opět točí kolem Cortexe, jehož hlavním cílem je nyní zbavit se Crashe pomocí elementálů - dalších dřevěných hlav, které zastupují zemi, vodu, oheň a vzduch. Navíc vytvořil svojí novou super-silnou zbraň - nového Bandicoota jménem Crunch. Systém cestování po úrovních se zatím nezměnil a grafika se opět zase o něco zlepšila, díky přechodu z PlayStationu na PlayStation 2. Tento titul a žádný jiný už na Playstation Store není, zřejmě z důvodu ztráty exkluzivity.

 

 

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EG-1ec2X-IA?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/EG-1ec2X-IA?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

... zde pokračujte v psaní ...

 

 

Crash Twinsanity

 

Pátý Crash je znám dokonce pod třemi názvy. V Evropě a Americe pod názvem Crash Twinsanity, v Japonsku jako Crash Bandicoot 5: Crash and Cortex's Ambition a ve zbytku jako Crash Bandicoot 5: Cortex's Revenge. Děj se odehrává tři roky po další porážce Cortexe ve Wrath of Cortex. Nyní se pokouší pod převlekem všerůzných Crashových přátel ho zmást, ale nakonec si uvědomí, co bude muset udělat ... polk, spojit se s Crashem proti hrozícímu nebezpečí v podobě monster přezdívaných "Evil Twins". Celý příběh je zapleten s désatou dimenzí, prostorovým kunitem a kdo ví, čím ještě. Ohlasy byly tak průměrné a tenhle titul se počítá jako jeden z nejhorších v hlavní sérii. Zajímavostí je, že od tohoto titulu dál se Crunch Bandicoot, tajná Cortexová zbraň v minulém díle, spojí s Crashem a ostatními. Celý děj je zamotaný a fanoušci se do tohoto titulu také moc zvlášt nehrnuli. Vyšel na PS2 a Xbox.

 

Crash of the Titans

 

Zřejmě nejznámější titul v sérii je ten šestý (čtvrnáctý s započítáním všech titulů), Crash of the Titans, který vyšel v roce 2007. Toho od Traveller's Tales převzalo Radical Entertainment. Za jeho známost a oblíbenost může také zřejmě multiplatformnost, jelikož tenhle Crash vyšel na PS2, PSP, XBOX 360, Wii a Nintendo DS. Příběh se odehrával pár let po uplinutí příběhu z Crash Twinsanity - Cortex objevuje nový zdroj síly zvaný "Mojo" a chce ho využít k přeměně obyvatelů Wumpa Islandu (už zmiňovaný ostrov, na kterém žije Crash, Coco a Crunch a co patří Cortexovi + pochází odtuď Wumpovo ovoce) na mutanty, které by následně rád použil jako armádu k zničení světa. K tomu všemu zajmul vaší sestru a Aku Akua a všechno je od teď jenom na vás. Hra zaznamenala pár změn, jednou z nich je překopání vzhledu hlavních postav a nové možnosti v systému boje. Hra také nabídla místní kooperační mód pro dva hráče. Sklidila celkem ohlas a je považována jako nejlepší hru v sérii.

 

Crash: Mind over Mutant

 

Poslední plnohodnotný Crashův titul vyšel před třemi roky - 2008. Příběh začíná tam , kde Crash of the Titans skončil. Wumpa Islands, pokrytá mutanty, jsou na prahu vymazání z mapy, jelikož Cortex se zformoval s jeho pomocníkem, co ho zradil v druhém dílu, a pracují na vytvoření přístroje, se kterým by mutanty mohli ovládat. Navíc jeho plány jsou svévolné, protože mu dále nešéfuje Uka Uka. Crash a Aku Aku tímto přístrojem ovlivněni nejsou, zatímco jeho sestra Coco a Crunch ano. A tak začíná další napínavé dobrodružství Crashe. Hra opět vylepšuje bojový a krycí systém, na které je klán větší důraz. Grafika je pěkná a všechno okolo též. Bohužel zájem o pokračování úspěšného titulu moc nebyl a hra sklízela hodnocení někde na hraně. Škoda. Ale, chybami se člověk učí.

 

Crash Nitro Kart

 

Když jsem pořád v závorkách říkal, že vyšly i další tituly mimo přední sérii, myslel jsem tím závodní, mobilové, párty a spin-off tituly, kterým se moc věnovat nechci. Jediný, o kterém se ale zmíním, je Crash Nitro Kart, který mě z těch vedlejších asi zaujal nejvíc. Klasické závody, které známe z Mario Karts, jen v Crashovském kabátě. Závody byly rozděleny do čtyř světů, vždy i s Boss závodem, vtipnými cutscénami a dokonce i příběhem. Crash si se svojí partou jen tak pochrupuje, najednou je ozáří světlo a oni se oběví na planetě, kde vládne císař, který uznává závodní průmysl (to samé se stane i s Cortexem a vy máte na výběr, jestli budete hrát za tým Bandicootův nabo Cortexův) a dá jim nabídku. Pokud se probojují celým šampionátem a porazí všechny Bossy, nejenže Zemi nezničí, on je dokonce pošle domů. Závody byly sice po nějaké době stereotypní, ale i tak je to pěkný titul, který mě pobavil. Vyšel v roce 2003 pod křídly Vicarious Vissions na PS2, Xbox, Nintedno Gamecube a Nintendo DS.

 

 

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EROcrdAuGTY?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/EROcrdAuGTY?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

 

 

SHRNUTÍ, OMLUVA A ZBYTEK

 

Napsal jsem všechno, co jsem napsat chtěl a teď už mi zbývá jen shrnout celou sérii. Trochu mě mrzí fakt, že se o ní v poslední době moc nemluví a někdo o ní možná ani neví. Přitom je to dobrá plošinovka, stejně tak jako R&C či cokoliv jiného. Vtipný příběh a cutscény jsou skvělé, hratelnost a grafika též. Sony si ho sice pod sebou neudržela, ale tím líp pro ostatní. Pro mě je nejlepší hrou z série The Wrath of Cortex, protože v té době mě jako první překvapila. Pak jsem si pár titulů koupil, ale ty už mě tolik neoslovili. Je to jen taková vzpomínka a chtěl bych se omluvit těm, co se u článku nudili. Jděte si to s Cortexem vyřídit, třeba vás to chytne. Pro ostatní nemůžu sloužit a je mi líto, že jsem promrhal 15 minut vašeho života... :) . Celou sérii bych hodnotil průměrnou známkou 7/10 a tím bych s tímto článkem skončil.

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama