Vyzkoušeli jsme Spider-Mana, God of War či Resident Evil.
V minulých speciálech jsme se podrobně zaměřili na různé vylepšené tituly pro konzoli PlayStation 5 Pro. Upgrady se hra od hry můžou výrazně lišit, někteří vývojáři upravují existující režimy, jiní přidávají nové. Někteří využívají nového upscalingu PSSR, jiní ponechávají osvědčené technologie, a tak bychom mohli pokračovat. Typů vylepšení je spousta, a ne všechna se bohužel úplně povedla, na ta nejzajímavější se každopádně můžete podívat v našich předchozích článcích a videích.
V dnešním článku na to půjdeme trochu jinak. Místo podrobného rozboru jedné či dvou her se z širšího pohledu podíváme hned na 5 titulů, které byste si na nové konzoli mohli chtít zahrát. Čtyři z nich jsou vylepšeny pro PS5 Pro, ta poslední sice upgrade neobdržela, ale je zajímavá z pohledu nárůstu výkonu, takže i na ten se samozřejmě zaměříme.
Marvel's Spider-Man 2
Začneme titulem od Insomniacu, jehož podpora Pro konzole je obrovská, vývojáři vydali upgrade pro všechny PS5 hry, které zatím vydali. Vylepšení jsou nicméně napříč nimi velmi podobná, a tak si je ukážeme jen na jednom titulu, konkrétně tom nejnovějším, kterým je druhý Spider-Man. Ten původně obsahoval režimy Performance (upscalované 1440p a 60 FPS) a Fidelity (upscalované 4K a 30 FPS), které šlo ještě různě nakombinovat s odemčeným frame ratem. Nejprve se ale podíváme na kvalitu obrazu.
U režimu výkonu je totiž její nárůst poměrně značný. Vývojáři přešli z vlastní upscalovací technologie na PSSR, jež zde funguje až překvapivě dobře. Jak můžete vidět na vzdálených objektech, dokáže je rekonstruovat mnohem detailněji a přesněji, přičemž výrazně potlačuje aliasing. Obraz je zároveň ostřejší, což, jak už jsme dříve zjistili, je prakticky hlavní přednost PSSR.
Vyšší ostrost je vidět také na druhém záběru, například na stromech. Všimněte si ale hlavně odlesků na autech, které jsou na původní PS5 dost nestabilní, vytváří nepříjemný šum a ghosting. V Performance Pro režimu jsou prakticky všechny problémy eliminovány.
Pokud jde o Fidelity Pro, tam jsou rozdíly v kvalitě obrazu oproti původnímu Fidelity nižší. PSSR ale pořád produkuje detailnější obraz.
Stále navíc platí, že odlesky na autech jsou přesnější a bez šumu.
Velmi je to znát také na odrazech v oknech budov. Fidelity Pro nabízí detailnější odlesky, které nezanechávají nepříjemnou stopu.
Fidelity Pro kromě lepších odrazů přináší ještě RT ambientní okluzi a sluneční stíny, tam ale rozdíl už tolik nepoznáte. Jednotlivé RT položky mimochodem můžete zvlášť vypínat a zapínat, či snižovat a zvyšovat kvalitu, čímž si můžete zajistit požadovaný frame rate.
Mě nejvíc zajímala snímková frekvence v režimu výkonu při 120 Hz, kdy ji lze odemknout právě až na 120 FPS. S touto hranicí se můžete rovnou rozloučit, ale FPS vám přece jen nad jinak uzamčených 60 trochu povyskočí. Při rychlém létání městem se pohybují mezi 60 a 70 FPS, někdy i nad.
Zajímavé je, že jde o prakticky stejný frame rate jako na původní PS5. Veškerý výkon navíc šel zřejmě do PSSR a lehce vyšších detailů.
God of War Ragnarök
Dalším zajímavým titulem je God of War Ragnarök, který obdržel PS5 Pro patch tak trochu potichu, nepřidává toho ale vůbec málo. Jednak se můžete těšit na nový režim, jenž se snaží kombinovat kvalitu původního Quality režimu a cílových 60 FPS. Hlavně se ale nově ve hře nachází přepínač mezi anti-aliasingem, respektive upscalingem, což se v konzolových hrách jen tak nevidí. Vybrat si můžete mezi klasickým TAA z původní hry a PSSR.
Co se týče kvality obrazu, značný posun nečekejte, upřímně jsem měl problém zpozorovat nějaké větší rozdíly. I v Performance režimu vypadá už původní Ragnarök hodně dobře a PSSR mnoho navíc nepřináší. Je to především díky vysokému vstupnímu rozlišení, kde se rozdíly mezi technologiemi ztrácí.
Ve výsledku bych vám radil na PSSR vůbec nepřepínat, protože tím ztratíte nemalé množství FPS. Pokud frame rate v režimu výkonu odemkneme, může se pohybovat mezi 80 a 90 FPS, alespoň tedy v testované lokaci, snímková frekvence v této hře opravdu silně záleží na prostředí.
Když se podíváme na režim výkonu na původní PS5, zjistíme, že FPS nejsou o moc nižší, v testovací lokaci zhruba mezi 75 a 85 FPS.
Pokud ale ponecháte anti-aliasing TAA na vylepšené konzoli, můžete se těšit z frame ratu nad hranicí 100 FPS. V méně náročných lokacích se tak klidně dostanete i na limit 120 snímků za sekundu, a to je v akční hře jako God of War, rozhodně znát.
Právě tento režim bych vám tedy doporučil nejvíc, alespoň pokud máte zobrazovací zařízení se 120 Hz a podporou VRR.
No Man's Sky
Další vyloženě vylepšenou hrou je vesmírný survival No Man's Sky, o který se ani po mnoha letech vývojáři stále nepřestávají starat. Pro konzoli PlayStation 5 Pro si přichystali nasazení upscalingu PSSR, a jako jedni z mála dokonce i režim 8K 30 FPS.
Takovou televizi ani monitor nicméně nevlastním, takže jsem tento mód otestovat nemohl. Stejně jako u dalších her s tímto režimem platí, že jde z mého pohledu jen o pěkný bonus, případně nachystání do vzdálené budoucnosti. Zatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by se v nejbližších letech rozlišení 8K výrazně rozšířilo.
Pokud jde o využití PSSR, nový upscaling nabízí lehce stabilnější a detailnější obraz, rozdíly jsou však poměrně minimální. Hra ale na druhou stranu nabízí také vylepšené nasvícení či stíny.
Pokud jde o frame rate, je to velmi jednoduché, na základní PS5 i nové konzoli můžete očekávat naprosto stabilních 60 FPS.
Resident Evil 4 Remake
Poslední vylepšenou hrou je remake legendárního survival hororu Resident Evil 4. Ten měl na základní PS5 poměrně značné problémy, v žádném režimu totiž nedokázal udržet stabilních 60 FPS. Vývojáři tak jako vylepšení zvolili naprosto jednoduchou, ale ve výsledku dostačující variantu, přidali totiž podporu pro 120 Hz a možnost zapnutí HFR režimu, který frame rate odemkne až na 120 FPS.
Vzhledem k tomu, že se jinak nic neměnilo, jde o jednu z her, kde se můžeme podívat na obecný nárůst výkonu nové konzole, který není vůbec malý.
Nejprve se podíváme na režim Resolution (s lehce vyšším rozlišením) se zapnutými hair strands i ray tracingem. V prvním velkém souboji ve vesnici, který je z hlediska výkonu poměrně náročný, je na základní PS5 frame rate silně pod 60 FPS, drží se okolo 50 snímků za sekundu.
Zato na PS5 Pro se můžete těšit na frame rate okolo 70 FPS. To znamená, že pokud byste se frame rate rozhodli uzamknout, budete mít naprosto stabilních 60.
Otestoval jsem také režim výkonu bez ray tracingu, ale stále se zapnutými hair strands. Tady už v testované lokaci dokáže PS5 dosáhnout na 60 FPS.
PS5 Pro nicméně snímkovou frekvenci zvedá na zhruba 80 až 90 FPS.
Samozřejmě, pokud vypnete hair strands, můžete se dostat na ještě vyšší čísla, vlasy pak ale vypadají poměrně výrazně hůř. Naopak ray tracing doporučuji vypnout v každém případě, protože jeho implementace je velmi špatná a odrazy ve vodě vypadají ještě hůř než už tak poměrně špatné SSR odlesky.
Zároveň pořádně zvažte, zda chcete skutečně frame rate odemknout. RE4 jsem na PS5 Pro odehrál už téměř celé a po pár hodinách jsem si snímkovou frekvenci raději uzamknul na 60 FPS, neboť při vyšším frame ratu byly výrazně víc znát nepříjemné záseky (traversal stuttering) na některých místech na mapě.
Final Fantasy XVI
Nakonec tu máme Final Fantasy XVI. To na rozdíl od novějšího VII Rebirth neobdrželo patch pro PS5 Pro, i tak jde ale o velmi zajímavý titul. Na základní PS5 totiž v režimu výkonu běží velmi nestabilně, frame rate málokdy drží stabilních 60 FPS a často se propadá mnohem níž, klidně třeba i pod 40 FPS. Jak je to tedy na PS5 Pro?
Čistě díky nárůstu hrubého výkonu se v nejnáročnějších místech vaší základny dostanete ze 40 na zhruba 50 FPS, což je uvnitř VRR okna konzole.
Podobné hodnoty jsem naměřil i v předměstí, kde je rovněž hodně NPC, takže do výkonu nejspíš může promlouvat i limit procesoru.
V méně obydlených oblastech jsem se dokonce dostal na stabilních 60 FPS, zatímco základní PS5 zůstala okolo 50. V samotných soubojích drží téměř stabilních 60 FPS obě konzole, byť základní PS5 určité propady má. A jak toho dociluje? Jednoduše se sníží rozlišení, které je už tak velmi nízké, obraz tedy zrovna moc pěkně nevypadá.
A to platí i obecně. Vývojáři ve hře použili upravenou verzi upscalingu FSR 1, který produkuje značně nestabilní a rozmazaný obraz, toho tak bohužel budete svědky i na PS5 Pro. Volba mezi Quality a Performance režimem tak stále není zrovna jednoduchá, ale výrazně stabilnější frame rate, který se většinou drží ve VRR okně (nejníž 48 Hz), přece jen stojí za zvážení.