Technický rozbor PS5 Pro verze Final Fantasy VII Rebirth
i Zdroj: Square Enix
Speciály Final Fantasy VII Rebirth Článek Technický rozbor PS5 Pro verze Final Fantasy VII Rebirth

Technický rozbor PS5 Pro verze Final Fantasy VII Rebirth

Jan Urbančík

Jan Urbančík

9
Platformy PlayStation PlayStation 5

Masivní vylepšení po všech stránkách.

Reklama

Přestože Final Fantasy VII Rebirth má své bezesporné kvality, díky kterým si i z naší recenze odnesla plných 10 bodů z 10, jeden poměrně zásadní nedostatek na PS5 přece jen mělo, a to kvalitu obrazu. Vývojáři ze Square Enix totiž hráčům nabídli tři režimy, z nichž ani jeden není zrovna ideální.

Jak je na tom původní PS5 verze

První dva jsou Performance módy, které cílí na 60 FPS. A přestože výstupním rozlišením je 4K, dostávají se na něj pomocí velmi primitivního upscalu, nikoli komplexnějších technologií jako FSR. Režim Performance Smooth, který vypadá opravdu velice rozmazaně, používá bilineární upscale, zatímco Performance Sharp, který je lehce ostřejší, ale zato viditelně rozpixelovaný, používá techniku nearest-neighbor.

Proto i řada lidí, kteří většinou upřednostňují frame rate, musela sáhnout po režimu Quality, který se renderuje v dynamickém 4K. Daň za to byla ale samozřejmě právě snímková frekvence, jež je uzamknuta na 30 FPS, a to ve hře plné soubojů není úplně příjemné.

  • Performance (Smooth/Sharp)
    • Input: Dynamických 1152p
    • Output: 2160p
    • Upscaling + anti-aliasing: Bilineární/Nearest-neighbor upscale + TAA
    • Maximální frame rate: 60 FPS
    • Skutečný frame rate: 50 až 60 FPS
  • Fidelity
    • Input: Dynamických 2160p
    • Output: 2160p
    • Anti-aliasing: TAA
    • Maximální frame rate: 30 FPS
    • Skutečný frame rate: Stabilních 30 FPS

Co všechno přibylo na PS5 Pro

Řešení ale přece jenom přišlo, byť ho najdete až na nové konzoli PS5 Pro. Verze pro vylepšené zařízení přináší zcela nový režim, nazvaný Versatility. Mód všestrannosti, jak bychom ho asi nejlépe mohli přeložit, opravdu dostává svému jménu. Nabízí totiž 60 FPS s výstupním rozlišením 4K, ale pomocí upscalovací technologie PSSR. A jak se za chvíli budete moct přesvědčit, rozdíl je to mnohdy vyloženě masivní.

  • Versatility
    • Input: Dynamických 1440p
    • Output: 2160p
    • Upscaling + anti-aliasing: PSSR
    • Maximální frame rate: 60 FPS
    • Skutečný frame rate: Stabilních 60 FPS

Pokud jde o vstupní rozlišení, z něhož se obraz dále upscaluje pomocí PSSR, vůbec poprvé jsem zde mohl použít nástroj Pixel-Count ML, jehož tvůrcům ještě jednou děkuji za umožnění předběžného přístupu. Rozlišení se dle měření pohybuje okolo 1440p.

Technický rozbor PS5 Pro verze Final Fantasy VII Rebirth
i Zdroj: Jan Urbančík/Zing.cz/Pixel-Count ML

Před začátkem jenom upozorním, že jsem nový režim porovnával s módem Performance Smooth, který osobně považuji za „menší zlo“, protože pixelizace režimu Performance Sharp vyloženě bije do očí.

Ostrost obrazu

Změny jsou nejvíc znát na ostrosti obrazu, byť rozdíl nejvíc vynikne, když vidíte hru v reálném čase běžet na vlastním stroji. I takto zprostředkovaně jsem se pokusil rozdíl předat alespoň formou přiblížení na Clouda, který je v původním Performance režimu celý rozmazaný, hlavně tedy v obličeji. Obraz Versatility režimu, byť ne zcela dokonalý, je mnohem ostřejší.

Snad ještě znatelnější je to při pohledu do dálky. Detaily vegetace a budov se v Performance režimu úplně ztrácí, v režimu Versatility zůstávají ostré.

Další srovnání zachytává rozdíl přímo v pohybu.

A vylepšení je velmi patrné také v cutscénách.

Stabilita obrazu

Tolik tedy k ostrosti, která je sama o sobě důvod, proč po Versatility režimu sáhnout, jsou tu ale samozřejmě další aspekty. Jedním z nich je aliasing, jehož množství je díky PSSR o něco nižší, byť úplně eliminován zdaleka nebyl. Vidět je to například na schodech a dalších hranách.

Pokud jde ale o shimmering na vegetaci či vodě, je nový režim tak trochu dvojsečnou zbraní. Stromy v původním režimu výkonu jsou velmi nestabilní a v podstatě se rozpadají, což Versatility režim opravuje, ale zároveň přidává zcela nové zrnění, jež docela připomíná to, které jsme už mohli vidět i v jiných hrách používajících PSSR. Nejvíc je viditelné právě na stromech či trávě.

Ve vodě je situace ještě složitější, protože zatímco blízko kameře působí o chlup stabilněji režim výkonu, čím dál se voda od kamery nachází, tím horší obraz v Performance režimu je, a poněkud zvláštně, naopak lepší v režimu Versatility. Performance režim také produkuje mnohem větší aliasing na vzdáleném mole.

Frame rate

Je tu každopádně ještě jedna velká výhoda pro nový režim, a tou je frame rate. Původní režim výkonu sice na 60 FPS cílí, ale ne vždy hodnoty dosahuje a v soubojích plných částicových efektů může klidně padnout až někam k 50 snímkům za sekundu. Všestranný režim na PS5 Pro drží prakticky neustále stabilních 60 FPS.

Porovnání s Quality režimem

To bylo porovnání s režimem výkonu, kde se nárůst kvality dal očekávat a byl v podstatě nutností. Zajímavé je ale také srovnání s režimem Quality. Přece jen vývojáři přidali jen jeden nový režim, který zřejmě považují za nejlepší možnost, jak si FF7 Rebirth zahrát. Překonává tedy snad i onen režim kvality? V některých ohledech skutečně ano.

Jak už jsme se přesvědčili v dřívějších rozborech, snad hlavní předností PSSR je ostrost obrazu. Díky tomu nepřekonává Versatility režim jenom rozmazaný režim výkonu, ale i Quality režim s nativním 4K. A než se začnete ptát, jak je to vůbec možné, odpověď zřejmě leží v použitém anti-aliasingu. Nezřídka se stává, že TAA způsobuje lehké rozmazání obrazu a FF7 Rebirth není výjimkou. Především při pohledu do dálky je tak patrné, že nový režim zachovává více detailů.

Zároveň, a to je také velké plus, Versatility režim odstraňuje velmi nepříjemný ghosting, tedy v podstatě duplikování objektů či postav, které za sebou zanechávají stopu. Opět jde o poměrně známý problém TAA, který je ale zrovna ve Final Fantasy snad ještě výraznější než ve většině jiných titulů. PSSR tento nedostatek, jenž občas dokáže docela silně znepříjemnit zážitek z hraní, kompletně eliminuje.

Dokonce i aliasing dokáže být někde menší na PS5 Pro, ale tady už je to opravdu velmi komplikované a platí, že každý z režimů má silné i slabé stránky.

V celkové stabilitě obrazu každopádně rozhodně vyhrává režim kvality. Je zde mnohem menší shimmering v rámci vegetace, které je zrovna v této hře opravdu hodně.

Shrnutí

Celkově přináší Final Fantasy VII Rebirth jeden z největších upgradů, jaké na PS5 Pro uvidíte. Nutno říct, že k tomu přispěl především fakt, jak špatně byl nastaven původní režim výkonu, nic to ale nemění na tom, že se Versatility režim povedl.

Přináší velmi ostrý obraz, který v tomhle ohledu překonává i původní režim kvality, a k tomu se do velké míry zbavuje aliasingu či kompletně eliminuje ghosting. Problémem je celková stabilita obrazu, která zůstává lepší v původním režimu kvality. Pokud by vám tedy chyběla, můžete do něj přepnout. Jinak je ale stabilních 60 FPS v novém všestranném režimu jasnou volbou.

Předchozí speciály:


Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama