The Last of Us - jak jsme chránili Ellie
Preview The Last of Us Článek The Last of Us - jak jsme chránili Ellie

The Last of Us - jak jsme chránili Ellie

Michal Maliarov

Michal Maliarov

28

Po dojmech z prezentace jsme dostali možnost dokonale se ponořit do atmosféry post-apokalyptického světa, ve kterém se musíte starat o mladou dívku.

Reklama

The Last of Us nepřestává překvapovat. Po temné úrovni v rozbořených mrakodrapech, ve kterých jsem se snažil uhýbat infikovaným, jsme dostali unikátní možnost vyzkoušet si betu titulu s rovnou dvěma úrovněmi, každá z nich nabízela zcela jiný a neokoukaný zážitek. Ve městě Lincoln jsme si libovali západem slunce a snažili se najít Billa, starého známého hlavního hrdiny. Úryvek z Pittsburghu nás pak postavil tváří v tvář celému týmu po zuby ozbrojených banditů. A co na to říkáme?

Obě mise bohužel dávaly okusit pouze velmi krátký úsek, který většinou netrval déle než 20 minut. Z ochutnávek jsme však měli možnost si odnést celou řadu poznatků, týkajících se různorodosti prostředí, umělé inteligence lidských protivníků a vůbec celkové atmosféry titulu. A zatraceně se na to těšíme.

Lincoln – Bille kde jsi

Rozhodně nehodlám popisovat celý průchod betou, nechci vás připravit o osobní zkoumání jednotlivých lokací. Pokusím se tedy přinést bezprostřední dojmy z pocitu, který při hraní dostanete. Kousek mise z Lincolnu začíná v lese, který působí natolik živým a žůžovým dojmem, že na chvíli zapomenete, že kolem běhají infikovaní obyvatelé. Náš úkol je prostý – projít opuštěným a léčkami propleteným městečkem a najít útočiště Billa, dávného kamaráda Joela, který by nám mohl půjčit auto k cestě do naší cílové destinace. Tato lokace skvěle vystihuje pocit z velké události, co se nedávno udála a následkům, které musí hrdinové přetrpět. Průchod městečkem je napjatý, kdekoliv totiž mohou číhat Clickeři a Runneři, o čemž se hned několikrát nedobrovolně přesvědčíme. Také tu máte možnost v opuštěných domech a restauracích nalézt důležité suroviny a zásoby, které vás připraví k další cestě.

První polovina mise se tedy táhne v relativně odpočinkovém duchu. Libujete se sluncem zalitými ulicemi, zkoumáte městečko a párkrát musíte zapojit mozek, abyste se dostali ze střechy na střechu. Máte čas pokecat s Ellie, která ráda civí na zboží v obchodech a pichlavými poznámkami poukazuje na to, jak jste staří. No jo, fešné vousy dělají hodně.

Naughty Dog se skvěle podařilo vychytat intenzitu a realismus situace, Ellie se párkrát dokáže o sebe postarat, infikovaní jsou však extrémně nebezpeční a pokud je nestihnete včas odstřelit, holka zařve.

Problém začíná v momentě, kdy nechtěně spustíte jednu z Billových pastí a ocitnete se hlavou dolů na provaze. Jedná se o klasický herní moment, ve kterém musíte chránit NPC postavu, která se vás snaží vysvobodit, zatímco se ze všech stran valí zástupy infikovaných. Naughty Dog se skvěle podařilo vychytat intenzitu situace, Ellie se párkrát dokáže o sebe postarat, infikovaní jsou však extrémně nebezpeční a pokud je nestihnete včas odstřelit, holka zařve. Musíte tedy jednat rychle a nenechat se přehozenou obrazovkou vyvést z rovnováhy. Poprvé zde také pochopíte, nakolik jsou Clickeři nebezpeční. Stačí si je totiž pustit k tělu a máte před sebou nahrávací obrazovku. To je nervák.

V ten nejnapjatější moment se obrazovkou mihne mačeta a hlava Runnera, který se mi snažil dát francouzáka, letí dolů. Dorazil Bill, se kterým podnikáme hororový a značně intenzivní úprk do bezpečí. Sprint uličkami je naskriptovaný, ale nesmírně napínavý a filmový. V bezpečí Billova úkrytu se dozvídáme, že to s autem nebude tak pozitivní, jak jsme si původně mysleli. Potřebujeme součástky, a ne zrovna málo. Vypadá to na další výlet do městečka, ale to až v plné hře.

Pittsburgh – bitka zuby nehty

Druhá mise, která se na časové rovině odehrává o něco dále, než výlet do Lincolna, nám odhalila mnohem více ze hry. I když se v zásadě odehrává na velmi malém úseku, je mnohem nabitější a především si v ní užijete dost dlouhou bitku s živými protivníky – bandity. Na to jsme se od posledního hraní velmi těšili, jelikož je umělá inteligence a chování vašich spojenců v soubojích velmi ožehavou otázkou. A my vám můžeme dát odpověď.

Mise začíná velmi známým filmečkem, ve kterém naši dvojici při cestě autem přepadnou bandité. Po chvilce točení volantem končí džíp v nedalekém supermarketu a začíná nervydrásající bitka. Bandité si pro vás přijdou v několika vlnách a budete si tak muset najednou poradit téměř s deseti nařachanci, což je na survival horor slušný počet. Joel navíc není bůhvíjaký Rambo a stačí mu pár dobře mířených ran, v závislosti na tom, kterou obtížnost si vyberete.

Často se mi stávalo, že jsem se koncentroval na jednoho z banditů a najednou dostal prknem do ucha, jelikož si mě jeho kolega jednoduše oběhl z levé strany.

V demu jsme naštěstí měli k dispozici většinu zbraní, od brokovnice a pušky až po luk, dvě pistole, molotov či podomácku vyrobený granát. Výběr byl tedy slušný, i s podobným arzenálem jsou však souboje značnou výzvou, především protože vám nepřátelé přiblble neběhají do zaměřovače, schovávají se a dokonce koordinují své útoky. Často se mi tak stávalo, že jsem se soustředil na jednoho z banditů a najednou dostal prknem do ucha, jelikož si mě jeho kolega jednoduše oběhl z levé strany. To vás nutí neustále se pohybovat, mít oči na stopkách a používat Naslouchací režim, který vám skrze objekty zviditelní hluky a pobíhající lidi. A to je hodně užitečná vychytávka.

Smeknout musím před realistickým zpracováním bojů. Kromě klasických pěstí můžete použít většinu předmětů, co uzvednete (cihly, lahve, prkna, baseballovou pálku atd.), Joel je většinou využije automaticky, pokud má nějaký předmět v inventáři. Navíc jsou boje plné kontextových animací. Kdykoliv jste blízko stěny, stolu či jakéhokoli jiného povrchu, můžete si být jisti, že nezůstane bez povšimnutí. Jednou něčí hlavou vysklíte výlohu, druhého přimáčknete ke stěně a třetího třeba šoupnete hlavou o stůl. Boje jsou tak neuvěřitelně intenzivní a různorodé, jelikož nikdy nevíte, co se stane. Tuto úroveň jsem opakoval opravdu nespočet krát a mohu prozradit, že prakticky žádný souboj nebyl stejný. Vždy se stane něco nečekaného, někdo zahne jinam, někoho si podáte jinak či si vyberete jinou cestu. To je vzhledem k značně omezenému prostranství (malý supermarket a parkoviště před budovou) dost úctyhodné.

Brokovnice nepřátelům provrtá střeva, granáty utrhají končetiny a šíp se šťavnatě zabodne do těla.

The Last of Us je jednou z mála her, u které jsem kašlal na střelné zbraně a prakticky jsem si užíval jen boje nablízko. Jsou zpracovány jednoduše brilantně. Navíc jsou velmi věrohodně přeneseny vaše reakce na zranění či sprint. Po dlouhém běhu se vám například zaměřovat vesele houpe, stejný efekt má zraněná ruka. Zraněná noha vám značně zatopí při rychlejším pohybu a hráč tak musí vše rychle a v reálném čase léčit. To samé platí pro výměnu zbraní či dodatečných předmětů, vše musíte provádět za chodu, nikdo na vás nepočká. Velmi realisticky je do hry přenesen také luk. Letící šíp má jasně viditelnou obloukovou dráhu letu, s čímž musíte počítat a chce to cvik. Výsledek vaší práce je však lahůdkový. Brokovnice nepřátelům provrtá střeva, granáty utrhají končetiny a šíp se šťavnatě zabodne do těla. Věrohodnému dojmu prospívá také perfektní rag-doll fyzika. Naughty Dog opravdu vsadil na realismus a titul je velmi brutální a surově přirozený, což nám nesmírně imponuje. Tak to totiž mělo být.

Konec mise spočíval už jen v průchodu několika budov a posbírání rozličného harampádí. Něco důležitého se však přece jen našlo.

Něco do batohu

To, že budeme moci tvořit a upravovat předměty už víme delší dobu. Ve druhé misi jsme však poprvé narazili také na lavičku údržby. Zatímco batoh slouží k rychlé výrobě lékárniček, molotovů, nožů či dodatečných vylepšení pro manuální zbraň, lavičky jdou dále. Tam si lze vyrobit zcela nové předměty, jako jsou například dodatečné kapsy pro batoh, nová pouzdra pro pistole či lepší šípy. To vám dává samozřejmě notnou výhodu, jelikož pak budete moci rychleji přepínat mezi zbraněmi či nést větší počet surovin. A to se vyplatí.

Povšimnul jsem si také nové položky léků, které sbíráte všude možně v prostředí. Ty slouží k postupnému vylepšování vašich schopností, jako je rychlejší hojení ran, větší stamina či dodatečné bonusy pro zbraně (delší výdrž, větší poškození atd.). Vše se ale stále přidržuje reality, takže nečekejte šílené výmysly či jiné sci-fi nápady. Zbraně se opotřebovávají a je nutné je často měnit.

Nakonec jsem si nechal prvek, který bezesporu zajímá mnoho hráčů. Ellie. Nepřátele jsme si již popsali, ti vám řádně zatopí a jejich chování zcela odpovídá realitě. S klidným srdcem mohu prohlásit, že jsem byl spokojen s i chováním Ellie. Ta se vás většinou drží zuby nehty, nemá problém s navigací v prostředí, a když si zrovna nevíte rady, pomůže vám hláškou. O jejím živém pokecu během klidnějších pasáží už jsem mluvil, jak si ale vede v boji? Inu, rozhodně se jen nekrčí za stolem. Hned několikrát jsem měl možnost sledovat letící cihlu z jejích rukou, kterou předcházela pověstná hláška „hey asshole!“, což se většinou děje, když jste právě v úzkých. Umělá inteligence sleduje, jak si zrovna vedete a pomáhá opravdu jen v případě, kdy pomoc potřebujete. Skvělý nápad. Ellie musíte občas také chránit, když ji popadne některý z banditů, nemůže se bránit moc dlouho, na druhou stranu není žádná chuděra a umí se o sebe postarat. Nemusíte se tedy bát, že budete desetkrát opakovat některou pasáž, protože NPC neumí pořádně zasprintovat.

Potěšil mě ještě jeden velmi působivý prvek. To jsem se tak jednou krčil za stolem a přemítal o svém dalším postupu, když tu se Ellie přesunula ze sousedního úkrytu a schovala se mi pod rukou. Byl to krátký, ale nesmírně emotivní moment, kdy pochopíte, že i přes tvrdé hlášky a nebojácný postoj je Ellie stále jen malá nevinná holčina. A má strach. Právě vztah mezi Joelem a Ellie bude během příběhu rozhodně nabírat na obrátkách a osobně jsem plný nedočkavostí zjistit, kam až zajde.

Ať už je červen

Co říci ke konci. Zatímco po prvních dojmech jsem měl ještě menší pochyby o ucelenosti zážitku a různorodosti herního obsahu, po dvou nejnovějších misích jsem naprosto přesvědčen o výjimečnosti hry. Jistě, The Last of Us čerpá z mnoha známých témat a ve své herní struktuře nenabízí v zásadě nic nového, co bychom dříve někde neviděli. Dokonalým způsobem však spojuje intenzivní příběh, hororovou atmosféru, brutální souboje a realistické ztvárnění světa, ve kterém žijeme. Už teď mohu potvrdit, že se rozhodně nemusíte bát stereotypu a nudy. Kdykoliv totiž nebudeme bušit do banditů či utíkat infikovaným, budeme prozkoumávat prostředí a kecat s Ellie. Předobjednejte si to. Opravdu.

The Last of Us vychází s českými titulky výhradně na konzole PlayStation 3 již 14. června letošního roku. Majitelé God of War: Ascensio si navíc 31. května budou moci vyzkoušet demoverzi.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama