The Last of Us - symfonie hrůz a ticha
Preview The Last of Us Článek The Last of Us - symfonie hrůz a ticha

The Last of Us - symfonie hrůz a ticha

Michal Maliarov

Michal Maliarov

50

Vyvolení redaktoři zahraničních herních webů dostali možnost okusit několikaminutový úsek připravovaného survival hororu The Last of Us. A vypadá to, že se vývojáři tentokrát překonali.

Reklama

The Last of Us není jen přehlídkou impozantních grafických prvků v oblíbených post-apokalyptických kulisách moderního světa. Odklon od zajetých kolejí filmové oddychovky Uncharted je znát každým dalším obrázkem a vývojáři z Naughty Dog vstupují se svým dalším dílem do neprobádaného území. Klíčové prvky, jako je bezprecedentní úroveň animací či hloubkové propojení postav a jejich vztahů, zůstává v každém titulu studia, The Last of Us ale kráčí daleko od nafintěného Indiana Jonese. Vstříc brutální a surové realitě rozpadlé společnosti na pokraji vyhynutí.

Ojedinělá pouť

V prezentovaném demu se Joel společně s Ellie a Tess vydali temnými ulicemi Bostonu, který je ve světě The Last of Us jednou z klíčových karanténních zón. Tvůrcům tu jde o jediné – předvést fungující umělou inteligenci a především poukázat na mnohem volnější hratelnost, což je pro Naughty Dog maximálně koridorového Uncharted debutovým krokem při tvoření struktury hry.

Dát hráčům určitou volnost při řešení nebezpečných situací bylo životně důležité, atmosféra totiž značně houstne a hráči si nejsou tak jistí vyvíjející se situací, ani jejími následky. Už samotná cesta naší ústřední trojice přes rozbořené budovy a ulice Bostonu vykřesává extrémně husté napětí. The Last of Us v mnohém spoléhá na strach z neznáma a fantazii hráčů samotných, což je vychytávka, kterou bohatě využíval už mistr hororů Alfred Hitchcock. Jistě, všichni tuší, že se někde ve stínech schovávají nakažení a že na ně není pěkný pohled, mnohem více však trenky naplní spíše očekávání, než samotný konflikt. A s tím si titul pohrává měrou vrchovatou.

Zvukové kulisy vytváří ve hře jeden z nejpůsobivějších zážitků.

Velmi důležitou složkou je zvuk. Tím nemyslíme soundtrack, který se spíše soustředí na přesně načasované smyčky a hudební motivy. Myslíme ozvučení prostředí, respektive jeho extrémní ticho. Mrtvé město má zkrátka svůj unikátní tón a díky minimalistické hudbě se hráč zaposlouchá do detailů. Déšť, mláticí do polorozpadlých oken, mručení ojedinělých zrůd v dálce či sténot nebezpečných Běžců, právě zvukové kulisy vytváří ve hře jeden z nejpůsobivějších zážitků. S ním se pojí také jedna ze schopností hlavního hrdiny. Joelovi se totiž po stisku tlačítka zviditelní vše, co v prostředí vyluzuje nějaký zvuk. Svět se zahalí do černobílé barvy a hráč má možnost vidět nepřátele skrze stěny, což vzhledem k obtížnosti mnohdy zachrání život.

Živí či mrtví?

Kromě přeživších, kteří mnohdy zkříží cestu našemu týmu, jsou ve hře přítomny dva druhy nakažených. Stejně jako každá nemoc má i agresivní fungus svá stádia. Prvními jsou Běžci, nakažení lidé, kteří ještě neztratili svou lidskost, funusové nádory už však ovládají většinu těla a hledají kořist. Jak již název napovídá, Běžci po vás půjdou rychle a agresivně, hráč má ale vidět jejich vnitřní strádání, během kterého se organismus snaží z posledních sil bojovat proti nákaze. Tvůrci říkají, že v The Last of Us chtějí především ukázat brutalitu a emocionální dopad při vraždě jiných. Zatímco nakažení už živého člověka představují jen těžko, během hry se nespočet krát potkáte s jinými obyčejnými lidmi, kteří mají zkrátka jiné cíle, než vy. Joel není hodný chlapík a ani nepřátelé nejsou ti vyloženě špatní. Ano, The Last of Us je nesmírně brutální hrou, která však surovost využívá jako nástroj pro ztvárnění realistického světa.

Druhou skupinou nakažených jsou Klikaři (se štěstím to opravdu nemá nic společného), kterým nádory už prorostly lebkou a jedná se o zrůdy bez špetky lidskosti. Kvůli onemocnění již nevidí, avšak jejich sluchové schopnosti jim dovolují navigovat prostředí pomocí sluchu. Ti budou vyžadovat trochu jiný přístup, než agresivní Běžci či lidští protivníci, vývojáři navíc tvrdí, že chtějí každý souboj přetvořit na jakousi hádanku, kterou bude muset hráč rozlousknout. Jak co nejlépe přežít v té dané situaci? Mám využít pistoli, nebo kladivo? To jsou jen některé z otázek, které si budete muset položit.

Při kradmém pohybu si obě holčiny dokážou poradit perfektně a navigace prostředím jim nedělá problém.

Zatím nejméně jsme měli možnost vidět aktivní spolupráci s umělou inteligencí. Ellie a Tess prozatím působily jako živé křoví a vývojáři jejich reakce ještě pilují. Už nyní však bylo možné narazit na některé neopakovatelné momenty. Při kradmém pohybu si obě holčiny dokážou poradit perfektně a navigace prostředím jim nedělá problém. Z větší části tak na sebe upoutá pozornost spíše hráč sám a ženštiny pak nemají problém vytáhnout pistole. Jednomu z redaktorů se povedlo narazit i na velmi živý moment, kdy zády ke zdi vyprazdňoval poslední náboj z brokovnice a připravoval se na rychlou smrt, když najednou zazněl výstřel a přibližující se zrůda padla k zemi. Byla to Tess. Právě takové momenty prý mají propůjčit NPC postavám špetku té lidskosti. Jejich začlenění do struktury však stále není hotové a vývojáři pracují na tom, jak by se měly chovat v té které situaci.

Co si uděláš, to máš

Jednou z posledních novinek, která byla předvedena, byl systém tvoření vybavení. Ten je prý extrémně jednouchý a blíží se stylu Dead Rising 2, kde stačilo skombinovat několik surovin a zbraň byla hotova. Právě tento nový prvek má donutit hráče více prozkoumávat prostředí a ukázat, že se tentokrát Naughty Dog vyhnul vyšlapané cestě a zkusil něco nového. I přes lineární příběh mají totiž úrovně nabízet více volnosti, a to jak v řešení zapeklitých situací, tak průzkumu okolí. I obyčejné věci, jako je lepící pásky, střep či hřebík, totiž poslouží k výrobě smrtonosné ruční zbraně, která poslouží při absenci nábojů. Při sběru navíc hra vždy ukáže, nakolik cenný předmět jste našli a k čemu přesně se může hodit, což vylučuje zbytečné experimentování donekonečna. Tvoření vybavení se zdá být velmi důležitým prvkem, který nám vývojáři teprve pořádně ukáží.

Po dvacetiminutové ukázce je jasné jedno. The Last of Us nebude jen další apokalyptickou řežbou. Bude to surově realistický pohled na zcela možnou budoucnost lidstva a příběh, který nezapomene na vztahy mezi postavami či jejich emocionální stránku a nebude se bát zaprasit si ruce krví. Cesta zdevastovanými Spojenými státy totiž bude drsná. A my si ji vychutnáme.

Majitelé God of War: Ascension získají exkluzivní demo The Last of Us.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama