Total War: Rome 2 - pod sukní nového Říma
Preview Článek Total War: Rome 2 - pod sukní nového Říma

Total War: Rome 2 - pod sukní nového Říma

Daniel Mazura

Daniel Mazura

17

Série Total War představuje jeden z jeho nejpodstatnějších pilířů PC exkluzivní scény.

Reklama

Pokud bychom chápali herní PC scénu jako most, pak série Total War představuje jeden z jeho nejpodstatnějších pilířů. Konkurenceschopnost té které platformy totiž přímo stojí na exkluzivitách – titulech, jejichž éra se pojí s konkrétní herní mašinkou tak silně, že port na ostatní stroje vůbec nepadá v úvahu. Ono samotné vývojářstvo z Creative Assembly vyhlíží i po těch letech hodně čerstvě a ambiciózně. Má proč, přehršel prvotřídních titulů, chvályhodné průměrné hodnocení a úctyhodná prodejnost nejsou, vezmeme-li v potaz PC exkluzivní charakter studia, žádnou běžnou praxí. O to větší očekávání budí každý produkt, který se chystá opustit náruč této britské společnosti. Právě v těchto dnech zbývají necelé tři týdny do premiéry nové Total War hry a Creative Assembly tak odtajnili další zásadní novinky, jimiž se Rome 2 pokusí trumfnout své předchůdce.

Nejdřív válka, potom impérium

Pokud vám jméno Gaius Fulvius Silanus nic neříká, určitě nejsou na vině vaše znalosti. Ani v učebnici dějepisu je tentokráte nedoplníte. Tento římský voják totiž představuje zcela fiktivní postavu, kterou si v Creative Assembly uplácali pro potřeby prologu. Tento předstupeň plnohodnotné kampaně podle všeho poslouží jako tutoriál. Bylo by však bláhové představovat si bohapustou školu vojenských manévrů. Nemělo by ani záležet na tom, zda jste sérií nepolíbený hráč nebo zkušený, všemi ,,mastmi“ mazaný, dobyvatel – každý si osvojí něco nového. Taková výuka v podobě menší kampaně s hlavním hrdinou ostatně není v sérii Total War nic nového pod sluncem. Ano, kdo si vzpomněl na Napoleona, má bod. I tady se nějakého příběhu dočkáme a minimálně jeho rámec zní velmi lákavě. Válčit se Samnity v období rané římské republiky. Ideální!

Boj o Apeninský poloostrov, byť formou tutoriálu, několik novinářů již vyzkoušelo. Výpovědi se vesměs opakují a kupříkladu uvádí herní dobu, která se pohybuje mezi 2 a 3 hodinami. Údajně stejný čas spolkne i osvojení základních principů.

Bůh stvořil, Říman obsadil

Total War přirozeně nabobtnal. Podobných značek broušených k dokonalosti je jako šafránu a v době všech těch PR iluzí poctivá hra prostě musí zvětšovat, inovovat a zdokonalovat. V tlačenici se ocitl i Rome II, jehož velikost odpovídá současným trendům – jedná se o největší a nejdražší Total War (pro představu rozpočet druhého Shoguna byl nižší o 40 (!) procent). Právě Creative Assembly ale patří mezi osvědčené vývojáře té nejvyšší jakosti a pohádkové sliby v jejich podání působí zcela patřičně.

Herní svět – v sérii Total War klíčová esence, jejíž kvalita do značné míry určuje herní zážitek, po vzoru celé hry vyroste. Plocha, kterou bude možno obsadit, se rozprostírá od Skotska po Afganistán, pokračuje na jih k Saúdské Arábii až k Somálskému poloostrovu, od něhož putuje severní Afrikou až do Španělska.

Úctyhodná rozloha sebou nese kromě prostoru pro tahové stratégy i obrovské množství terénních specifik. ,,Museli jsme si být jisti, že zpracujeme všechna prostředí, na něž byste mohli narazit. Takže uvidíte pouště, lesy na severu, pláně na východě a až dosáhnete oblasti dnešního Slovinska, narazíte na pořádně příkrý terén,“ shrnul pro CVG hlavní designér bitev Jamie Ferguson. Příroda samotná tradičně nebude prachsprostou kulisou. Správně využité prostředí představuje potenciálního spojence, což vám briskně vysvětli třeba jízda s výškovou převahou. Terénní postavení jednotek ovlivní i jejich morálku, na níž přímo závisí úspěch vojska. V Rome II bude takových příčin mnoho a bojovou náladu tak lehce pošramotí i špatné počasí.

Herní principy jako záruka historické přesnosti

,,Před každým projektem všichni začneme číst o té které době, vlastně ji studujeme a pátráme po mechanikách, které by zapadaly do hratelnosti,“ popisuje Ferguson postup, jehož výsledkem by měla být historická akurátnost. Parta z Creative Assembly ale největší důraz klade na samotné bojové jednotky, jejichž prostřednictvím ve hře promítá historii. Vlastnosti jednotlivých vojenských útvarů pak přímo vybízí k zapracování do hratelnosti: ,,Římané tvořili často formaci se zvednutými štíty, přičemž taková jednotka sice unikla střelbě, ale byla zároveň velmi zranitelná při útoku kavalerie. Takové principy vytváří skvělou hratelnost a přitom do hry vnáší historickou přesnost,“ uzavírá Ferguson.

Total War: Rome 2 vyjde 3. září s českými titulky.

Chytrý Říman, chytrý Hun, chytrák, kam se podíváš

Ještě snad ani neexistoval první Total War a už měl problémy s počítačem ovládanou cháskou. Umělou inteligenci vláčí za sebou jako železnou kouli, přičemž s každým novým dílem alespoň svitne naděje na ,,chytřejší“ zítřky. Total War: Rome 2 chystá opravdu masivní změny, mezi nimiž nalezneme například zcela překopanou AI obléhání. Ta kupříkladu zvládne výpad po nekrytém křídle – základní vojenskou techniku, kterou tak konečně využijete nejen vy, ale i počítačem řízený protivník.

I do terénu vyrazí umělá inteligence s řadou nových schopností. Bude se třeba snažit využít prostředí k nečekanému manévru, bude se snažit vpadnout vám do zad nebo do boku a klidně se stáhne z bitvy, aby se přeskupila na nedalekém svahu s výškovou převahou.

Ti, kdo již ochutnali prolog, lepší umělou inteligenci skutečně zaznamenali. Podle nich počítačový protivník neustále vyhodnocuje tahy hráče a přizpůsobuje se jeho strategii. Bitvy tak získali na taktickém vzhledu a zdaleka už nesestávají pouze z tisíců rozzuřených panáků mydlících se bez rozmyslu.

Střepy, střípky a očekávání

Významné úpravy se dočkala i diplomacie. V Rome II by se měla stát o poznáni srozumitelnější, takže vzájemné vztahy mezi frakcemi půjde jasně definovat. Ve výsledku by měl hráč vždy vědět, jaké příčiny stojí za tím kterým diplomatickým aktem.

Kompletně předělán bude též systém námořních bitev. Původně Creative Assembly seskupili několik lodí do jedné jednotky a operovali tak s obrovským množstvím samostatných korábů. S tím však nebyli spokojeni, a aby dosáhli svého, museli se vrátit k systému, v němž jedna loď představuje jednu jednotku. Tu samotnou potom vývojáři důkladně proklepli a vtiskli jí co možná nejvěrnější fyzikální model. Kolize by tak neměly působit směšně jako v předchozích titulech.

Kolem a kolem se Rome II vybarvuje stále zajímavěji. Necelé tři týdny do vydání, které je stanoveno na 3. záři, víme o tolika inovacích, že pokud alespoň polovinu v Creative Assembly dotáhli do konce, fanoušci Total War mohou s klidem oddechnout. Hit ante portas.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama