Vysvětlivky herních žánrů
Blogy čtenářů Článek Vysvětlivky herních žánrů

Vysvětlivky herních žánrů

Toto je asi můj nejoblíbenější žánr, ale myslím že tohle tu nikoho nezajímá a proto raději řeknu, co mám na tomto žánru tak rád. V počítačových hrách…

Reklama

Tento článek bych chtěl věnovat méně znalím ve světě videoher.

 

RPG (role-playing game)

Toto je asi můj nejoblíbenější žánr, ale myslím že tohle tu nikoho nezajímá a proto raději řeknu, co mám na tomto žánru tak rád. V počítačových hrách na principu RPG hráči ovládají akce postav na základě tzv. herního enginu. Docela otřepané, ale pravdivé, tak to je. V podstatě to znamená, že si buďto vytvoříte vlastní postavu, nebo vám bude přidělena. Cílem hry je pak zkoumat svoji roli v nějakém světě a objevovat nové schopnosti a dovednosti. Neodmyslitelnou částí RPG je levelování, které je u každé rpg hry jiné, a přece stejné. Jakto? Jde tu totiž o XP Rate, čili rychlost z jakou nabíráte zkušenosti za zabíjení nestvůr a plnění ůkolů. Tento XP Rate je stěžejní v tom, že například u takového World of Wacraft je čtyřicátý level teprve polovina, ale Deamon Souls si s tímto levelem můžete říkat pán. Existuje ještě multiplayerový žánr MMORPG, který já osobně zrovna moc nemusím. Jde zde vesměs o to samé akorát že můžeš hrát po internetu s přáteli. Mezi nejznámější RPG hry patří: Baldur's Gate,Diablo,Dragon age,Gothic,Neverwinter Nights a samozřejmě mnoho dalších, ale vypisovat je sem všechny by bylo na dlouho.

 

 

FPS (First-Person Shooter)

FPS je podžánr akčních počítačových her charakteristický simulací vlastního pohledu herní postavy, neboli postavy za kterou hráč jedná v samotné hře. Opět rošku osekané, ale však já vám to rozvedu. Pokud bych měl dodat něco k tomu vrchnímu řádku, byl by to důvod a rozdíl mezi TPS (o které píšu dole) a FPS. Tyto dva podžánry vznikly proto, aby se oddělily hry z pohledu první osoby (Medal of Honor, Call of Duty atd..) a hry z pohledu třetí osoby (více níže).

Ale proč vlastně FPS vzniklo? Bude asi hlavně, protože vývojáři se snaží dělat hry čím dál tím realističnější a co je realističtějšího než když člověk vidí z pohledu jiného člověka? Asi první FPS hra byl Wolfenstein 3D od firmy ID Software, který je dnes považován za takový menší herní kult. Bylo to poměrně jednoduché, Vy, pár zbraní, hromada nácků a emzáků zavření v essesácké pevnosti. Ovšem v té době to bylo něco nevýdaného. Další Pořádnou FPSkou byl Doom, který přivedl také multiplayer, čili hru pro více hráčů.  Dalším pokrokem byl Quake, který bal kompletně 3D, takže pařani opět zajásali. A úplnou revoluci přineslo studio Valve se svým Half-Life jehož nejznámějším rozšíření je Counter-Strike.

TPS (Third-Person Shooter)

TPS je opět podžánr, ale tentokrát ze třetí osoby. Průkopníkem byl titul Tomb Raider.

Jasným příkladem TPS je Max Payne nebo GTA (obojí od Rockstar). Jsou také hry u kterých nelze jasně určit jestli je TPS nebo FPS. Příkladem takovýchto her jsou Serious Sam a The Suffering. Jsou zde zařazeny proto, že užívají kamerového pohledu třetí i první osoby. TPS mají výhody i nevýhody. Častým neduhem takovýchto her je kamera, která občas ukazuje nepotřebné lokace a objekty a potřebné naopak zakrývá. S TPS souvysí taky spousta bugů  kdy se hlavní postava zasekne ve zdi nebo se kamera přesune za texturu. Mezi nejznámější TPS patří: Mafia: The City of Lost Heaven,Hitman a GTA III.

Adventura

Adventura je druh počítačové hry, ve které hlavní hrdina řeší rozličné úkoly. S tímto žánrem nemám moc zkušeností, ale pokusím se vám sem napsat to co o něm vím. Většinou se vžijete do role jedné postavy (popř. dvou a více) a plníte různé logické hádanky. Adventura mýva dost rozměrný příběh, který většinou vrcholí nějakým velkým rozuzlením. Hráč se většinou pohybuje myší (popř. šipkama) po docela malých lokacích, které vás nepustí dál dokud nevyřešíte daný logický úkol. Grafika u takovýchto her mírně pokulhává, ale to neznamená, že by to byl nějak zastaralý žánr. U adventur většinou platí, že každá lepší hra má vícero pokračování a tak znikají série jako Polda, nebo Scooby-Doo. Zlatým věkem adventur byla zejména doba 90. let 20. st.

V té době se vývyjeli takzvané Point-n-Click adventury, které se vyznačovali hlavně inventářem.

Základní pokyny jsou a byli: Pick up/Get (Seber) Examine/Search/Look at (Prozkoumej) Push (Posuň) Pull (Zatáhni) Walk to (Jdi k) Open (Otevři) Close (Zavři) Give (Dej) Use (Použij) Talk to (Mluv s).

Mezi nejznámější adventury patří: Indiana Jones,Syberia,Polda,Posel Smrti,Sam & Max Hit the Road,The Neverhood.

 

RTS (Real-Time Strategy)

Mezi strategie řadíme takové počítačové hry, u kterých ovládáme větší skupinu objektů a manipulujeme s nimi po hrací ploše tak, abychom utrpěli co nejmenší újmu na vitalitě, bojeschopnosti, údržbě objektů, zdrojů, území, jednotek, sil atp. a zároveň tutéž újmu, kterou potlačujeme na sobě způsobili protivníku. Shrnuto jednou "delší" větou. Strategie vyžadují schopnost logicky uvažovat jak s jednotlivýmí předměty. Mezi nejznámější strategie patří: Command and Conquer,StarCraft,Age of Empires.

Arkáda

Arkáda je žánr počítačové hry, založený na jednoduchém a nápaditém konceptu.

Arkády jsou typické automatovky na principu kol se stupňující se obtížností. Základní faktory hráčů, kteří tyto hry hrajou jsou: hbitost pohybu prstů po klávesách a jeho zautomatizování, rychlost logického myšlení, předvídání, trpělivost, koncentrace, rychlost provedení nějaké akce atd.

Pokud tyto faktory nemáte, neznamená to že arkádu nemůžete hrát, ale nečekejte že se někam dostanete. Pro arkády je taky velmi typický split-screen (hra dvou hráču na jednom počítači). Arkády se dělí na:

 

Bojové hry - Proti sobě vystupují nejčastěji dva bojovníci v nějaké aréně. Cílem je skolit protivníka, k čemuž slouží škála nabízených úderů. Mezi bojové hry také patří postupové bojovky, kdy postava prochází sekvencemi plných nepřátel jež musí nějakým způsobem paralyzovat. Příklady:Golden Axe,Mortal Kombat,Street Fighter.

 

Plošinové hry - Hlavní postava překonává různé nástrahy vytvořeného světa - skáče přes překážky a vyhýbá se nebo likviduje své nepřátele, během putování sbírá rozličné hodnotné předměty (bonusy) za které bývá na konci úrovně ohodnocena.

Příklady:Pac-Man,Worms,Prince of Persia.

 

Sportovní hry - Simulace sportovního výkonu s nadsazenými aspekty, reálně neproveditelnými. Příklady: Skate or Die,Ski or Die,NBA Jam.

 

Závodní hry - Simulace závodů s nadsazenými aspekty, reálně neproveditelnými.

Příklady: Ignition,Lotus,Need for Speed,Stunts.

 

Logické hry - Arkády u nichž je hlavní devízou a nutností v postupu, používání logických vztahů a zákonitostí. Příklady:Gobliiins,Lemmings,Tetris,Berušky.

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama