World of WarCraft: Cataclysm - přídavek s apokalypsou
WoW Recenze World of WarCraft: Cataclysm - přídavek s apokalypsou

World of WarCraft: Cataclysm - přídavek s apokalypsou

Pavel Charbuský

Pavel Charbuský

12

World of WarCraft vládne MMO světu. I přes veškerou konkurenci stále drží korunu a nyní přichází datadisk, který má smést veškeré pochybnosti.

Reklama

Jak jistě všichni víte, zhruba před měsícem vyšel nový datadisk k nejpopulárnějšímu MMO všech dob, World of Warcraft. Někteří z nás čekali renovaci a oživení hry, jiní zase měli předtuchu, že Cataclysm bude propadák, stejný, jakým se v posledních letech stal Wrath of the Lich King. Protože se jedná o běh na velmi dlouhou trať, můžeme jen stěží konstatovat, jak to nakonec dopadne, nicméně už teď dokážeme shrnout řadu změn, jak kladných, tak záporných, které ovlivnily herní zkušenost.

Když měnit, tak pořádně

Protože je World of Warcraft hra nepochybně velmi obsáhlá a propracovaná, pokusíme se popisovat části nového datadisku postupně, abychom se do toho příliš nezamotali. Možná víte, že těsně před Cataclysmem vyšel velký patch, díky němuž hra doznala značných změn. Všechny talenty byly předělány, některé schopnosti přidány, jiné věci naopak úplně odstraněny (rozloučili jsme se například s armor penetration a spell power, která zůstala pouze na zbraních). Hunter přišel o manu a místo ní dostal focus, fungující na podobném principu, jako energie u rogua. Paladin má k maně navíc holy power a warlockovy soulshardy byly předělány na podobném principu.

Kromě toho Blizzard kompletně přestavěl staré kontinenty, přibyly nové lokace, stovky nových questů a možnost v Kalimdoru a Eastern Kingdoms létat. Máme i možnost nových kombinací ras a povolání, teď už můžeme hrát třeba za taurena priesta nebo trpaslíka shamana. Je to zajímavé oživení, navzdory tomu, jak směšně tauren v róbě vypadá. A tím jsme se dostali k datadisku, který vyšel několik týdnů po těchto změnách. Horda i Aliance se těší z nových ras – Goblinů a Worgenů. Maximální úroveň byla zvýšena na 85 a při získávání zkušeností v nových lokacích se nudit nebudete – příběh o povstání Deathwinga, aspektu smrti, vás zavede například pod hladinu oceánu nebo do pouště.

Ačkoli nepřibyla žádná nová hlavní profese, má každý možnost naučit se archeologii, což je profese sekundární. Létáte po celém Azerothu tam a zpátky a snažíte se vykopat úlomky dávno ztracených artefaktů napříč kontinenty. Když máte dostatek úlomků, můžete starý artefakt zrekonstruovat a používat. Pomocí archeologie si můžete vykopat třeba nového mounta nebo zbraň. Nově hra také obsahuje úrovně a reputaci guildy. Při přechodu na další úroveň dostane guilda perky, které ovlivňují všechny členy – například se vám bude rychleji nabíjet cooldown na heartstonu.

Kdo z koho

Velmi důležitou součástí hry je samozřejmě takzvané PvE, hráč proti prostředí, což zahrnuje různé dungeony a raidy pro 5, 10 nebo 25 lidí. Ty také doznaly jistých změn, konkrétně se jedná o jakýsi návrat k prvnímu datadisku, The Burning Crusade. Ti z vás, kdo hráli Wrath of the Lich King jistě ví, že PvE ke konci tohoto datadisku byl prostě špatný vtip. Dungeony na heroickou obtížnost se probíhaly bez zastavení, během patnácti minut a ani raidy na tom nebyly o moc lépe. Takto triviální úroveň obtížnosti samozřejmě vedla k nudě a odchodu mnoha hráčů. Blizzard se poučil a laťku nových dungeonů a raidů nastavil neobvykle vysoko, takže konečně poskytují nějakou výzvu. Jenže tak je to teď, ale jak to bude za měsíc nebo za půl roku?

Neméně důležitou součástí hry je PvP, hráč proti hráči. S tím byly vždy problémy, protože je nesmírně obtížné vyvážit všechna povolání tak, aby byla hra vyrovnaná. Člověk by si řekl, že po šesti letech zkušeností už to nebude takový problém, ale ejhle, Cataclysm je na tom z hlediska vyváženosti povolání úplně stejně špatně, jako všechny předchozí datadisky. Hráči dostali nějaké nové Battlegroundy, ale ty jsou založené na starých principech. Jediný Battleground, který přinesl něco nového je Tol Barad, nový Wintergrasp. Ten je ale tak strašně nevyrovnaný, že nemá téměř smysl ho hrát. Další novinkou jsou takzvané Rated Battlegrounds. Jde o to, že sestavíte tým z 10 nebo 15 lidí (podle toho, jaký je zrovna týden) a bojujete v klasických battlegroundech proti jinému týmu. Vítěz dostane rating a body stejně jako za arény.

Asi nejdůležitější součástí a zároveň největším tahákem PvP jsou arény. Princip udělování bodů se trochu změnil, ale jinak systém ratingu funguje pořád stejně. Tedy… měl by. Jenže zhruba dva týdny po vydání datadisku se zjistilo, že rating opět obsahuje chyby (stejně jako ve WotLK) a že si někteří hráči již našvindlovali obrovské částky. Místo toho, aby Blizzard potrestal viníky, sebral raději všem hráčům možnost koupit si některé odměny za arény. Tyto odměny by se měly vrátit 25. ledna společně s opraveným ratingem a četnými změnami povolání. Nevím, jak to bude vypadat po tomto datu, každopádně nyní si hráči v arénách připadají jako na beta serveru.

Svítá na lepší časy?

Cataclysm se pro mnohé hráče jeví jako zklamání. Původně se mělo jednat o poslední datadisk do této hry a jako takový měl přinést velmi rozsáhlé změny, inovace a vyvážení. Nyní to ale vypadá tak, že se Blizzard chystá vydávat nový datadisk každé dva roky. Co to pro nás znamená? Pouze to, že Cataclysm je jen jakýsi „reset“ hry, kdy všichni musí nabrat nové zkušenosti, nové věci a vylepšit své profese. A až k tomu dojde, hra bude vypadat úplně stejně, jako v nešťastném Wrathu. A za dva roky? Další reset. Vypadá to, že World of Warcraft se opravdu a definitivně stal pouhou dojnou krávou. Přesto je pořád stejně zábavný, a pokud ho chcete hrát na odreagování a ne z něj dělat smysl života, těžko najdete hru, která je v tomto směru lepší.

World of Warcraft

Verdikt

Cataclysm vyvolává v hráčích smíšené pocity. Jedni mu spílají, jiní mu žehnají. A všichni ho hrají. Navzdory chybám zůstává World of Warcraft nejhranějším MMORPG na světě.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

nové lokace
nápaditost questů
nové rasy
zvýšená obtížnost dungeonů
pocit odfláknutého "resetu"
nevyváženost PvP
že půjde Cataclysm po stopách předchůdců
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama