Vanquish – vybroušený diamant
Blogy čtenářů Recenze Vanquish – vybroušený diamant

Vanquish – vybroušený diamant

Ctirad Kolaja

Ctirad Kolaja

Japonsko. Pro našince země, nachazájející se opravdu daleko od naší domoviny. Země, která stojí v odlehlém koutě světa. Na ostrovech, které od zbytku…

Reklama

Japonsko. Pro našince země, nachazájející se opravdu daleko od naší domoviny. Země, která stojí v odlehlém koutě světa. Na ostrovech, které od zbytku světa oděluje oceán. To, že je tato země oddělena od zbytka světa znamená, že si místní obyvatelé vytvořili i svou vlastní kulturu. Kulturu, která se promítá i do videoher pocházejících ze země vycházejícího slunce.

 

Japonsko bylo dlouhá léta považováno za Mekku videoher. Ať už výroby konzolí čí samotných her. Japonští vývojáří v japonských studiích dali světu takové klenoty jako Silent Hill, Project Zero, Forbidden Siren, Resident Evil, Street Fighter, Tekken, Gran Turismo, Metal Gear Solid a nespočet dalších her, které se zapsali do historie videoher zlatým písmem. Jenže k čemu to japonským vývojářům je, když v dnešní době hrají, po Severní Americe a Evropě, až třetí ligu.

 

 

Nedovedu vysvětlit proč se tak stalo. Možná je to jejich odlehlostí od zbytku světa, jak jsem psal výše, ale je faktem, že v dnešní době Japonsko nepatří, ve tvorbě her, na absolutní vrchol. Kdežto v HW sekci mají své místo pevně ukotvené především díky Sony a Nintendu. V podstatě jedinými japonskými hrami, které v poslední době prorazily na Severoamerický a Evropský trh jsou Metal Ger Solid a Gran Turimso pro PS3, Resident Evil a Dead Rising od Capcomu a samozřejmě exkluzivity dělané Nintendem pro své konzole. Jedná se o zavedené hry a značky, u ktercýh se s dobrými prodeji tak nějak už předem počítá. Kdežto novější a méně známe hry to mají pořád těžší a těžší.

 

Po nějakém čase se o své slovo také přihlásily vývojáří z Platinum Games. Ti se rozhodli světu ukázát, že japonští vývojáři nepatří do starého železa. Lidé z Platinum Games na to šli pěkně od lesa a najali si člověka, který má s vývojem důležitých AAA her opravdu velké zkušenostmi. V tomto případě byl tím vyvoleným pan Hideki Kamiya. Zakladetel série Devil May Cry. Pro SEGU, která hry Platinum Games vydává, vytvořil akční pecku s názvem Bayonetta. Tuhle hru můžete buďto milovat nebo přímo nenávidět. Milovat ji můžete, pro její lehkost, kdy proti ní hry Devil May Cry série vypdají jako nepohyblivý stařec, či pro její celkový, over the top charakter.

 

Na další hru si Platinum Games opět najalo pana vývojáře. A tentokrát se jednalo o pána s velkým P. Tím vyvoleným je živoucí legenda, zakladetel série Resident Evil a člověk, který stál za vývojem opravdu velké spousty her. Možná už někteří tušíte o koho se jedná. Ti co neví tak se to právě teď dozví. Tím vyvoleným je totiž pan Shinji Mikami a hra na které v Platinum Games pracoval se jmenuje Vanquish. Jedná se, jak se píše na obalu hry, o epickou sci-fi third person z třílečku.

 

 

Vývoj Vanquish začal 15.2.2008. A na kvalitě výsledného produktu je to hodně poznat. Děj hry se odehrává v blízké budoucnosti, kdy se společnost žijící na Zemi dostala na pokraj svých možností. Amerika se rozhodne reagovat a postaví tak vesmírnou kolonii. Jenže co se nestane. Téhle kolonie se zmoncí vojenský řád říkající si Ruské hvězdy. Ti se rozhodnou pomocí solární energie zničit San Fransisco. V tuto chvílí přichází na herní obrazovku hlavní postava.

 

Sam Gideon, bývalá hvězda amerického fotbalu a člověk, který neodmítne, dát si po dobře odvedné práci cigaretku a i v situacíh, kdy mu jde o holý život se nebojí trochu zavtipkovat. Sam pracuje pro výzkumnou agenturu nazývající se DARPA. Pro tuhle agenturu vyvinul speciální bojový oblek ARS. Mezi největší výhodu tohoto obleku patří speciální trysky, které vás na krátkou dobu uskuteční nejrychlejším mužem pod sluncem. Tento oblek vám také dovolí mít u sebe tři palné zbraně a dva druhy granátů. Bojovat budete po boku Amerických ozbrojených sil.

 

Příběh nehraje ve Vanquish až tak důležitou roli, i když i tady se nějakých těch zvratů v ději dočkáte. Nejdůležitější složkou této hery je akce. A věřte tomu, že je to akce z velkým A! Jak už jsem psal výše, děj se odehrává na speciální vesmírné stanici, která je uspůsobená pro život lidí. Z toho vyplívají rozdílné lokace, ve kterých se hra odehrává. V podstatě každá druhá mise se odehrává na novém místě. A velice často se jedná o opravdu spektakulární podívanou monstrózních rozměrů.

 

 

Tím, že hra se odehárává v blízké budoucnosti, tak i zdejší zbraňový arzenál tomu odpovídá. V průběhu hry narazíte na opravdu velké a hlavně pestré množství zbraní. Já jsem po většinu hry u sebe měl klasickou útočnou pušku, težkotonážní samopal a brokovnici. Ale nechýbí zde třeba raketomet, letající pila apod. Také zde narazíte na několik typů granátů. Náboje do zbraní můžete získat dvěma způsoby. Buďto je sbíráte po padlých protivnících nebo se speciálních kontejnerů, které jsou hojně umístěny uvnitř celé hry. Nikdy se vám nemůže stát, že by vám došli náboje. Zbraně můžete také vylepšovat. Čím více daný typ zbraně používáte, tím více se zvyšují její shopnosti jako velikost zásobníku, palebná síla a další.

 

V čem také Vanquish oproti ostatním současným střílečkám vyniká, je zpracování nepřátel. Bojovat budete jak proti klasickým vojákům se samopaly, tak proti všelijakým robotickým potvorám a také zde nechybí pořádná mega monstra, proti kterým si připadáte jako mravenci. S tím také souvísí AI nepřátel. Ta je zde na obstojné úrovni. Záleží jakou obtížnost si na začátku hraní vyberete. Co se týče AI vašich souputníků, tak i zde se jedná o klasický průměr. Všechnu špinavou práci si musíte udělat sami. Ale na rovinu si můžeme říct, že Vanquish není ždáná týmová hra. Tady jste jen vy ve vašem obleku a vaši protivníci, které musíte do jednoho postřílet.

 

Shinji Mikami označil Vanquish za nový druh střílečky. A nemýlil se. Pokud by se mě někdo zeptal o jaký typ hry se jedná tak mu odpovím velice, ale opravdu velice hektická sci-fi střílečka s pohledu třetí osoby. Slovo hektická není vůbec přestřelné. Pořád kolem vás něco vybuchuje, pořád odněkud útočí ruské ozbrojené jednotky, prostě pořád se něco děje. A když si myslíte, že máte vyhráno tak se na scéně objeví nějaký ten pořádný boss. U téhle hry se opravdu nenudíte. Odpočinout si můžete jen při přecházíní s jednoho bojiště do druhého. Samotná hratlenost této hry je velice lehká a plynulá. Také zde nechybí populární zpomalení času. Zde se ale nejdná jen o nějakou věcičku navíc, jen kvůli tomu, že je to teď in. V této hře tzv. bullet time opravdu funguje na výbornou. To nejvíce poznáte, když vám půjde o život.

 

 

Pokdud si myslíte, že při takovém tempu akce, musí po nějakém čase dojít ke stereotypu, tak se pletete. Ke stereotypu nedojde z jedno jediného důvodu. Něž by totiž k němu mohlo dojít, tak se na vás vyřítí závěrečné titulky. Co se týče délky samotné hry, tak vám musím sdělit, že se nejdná o žádné mega dlouhé RPG. A i nové, spousty lidí tolik milované Call of Duty, je delší naž Vanquish. Za to se ale tato střílečka, nemusí vůbec stydět. Během těch čtyř až šesti hodin (záleží jakou si zvolíte obtížnost a jak jste zruční) vás totiž hra chytne, v táhne a nepustí. Zpět do reality se vrátíte, až ze závěrečnými titulky. Sám za sebe říkám, že mě tahle hra bavila daleko více než nové CoD. Nebál bych se řící, že Mikamiho hra je o takových 1000 světelných let napřed než loni vydné Black Ops.

 

Po každé úspěšně splněné misi, se vám také ukáže vámi dosažené skóre, které se za každou misi počítá dohromady. Výsledky poté můžete přes internet porovnávat s ostatními hráči z celého světa. Kromě zběsilé akce, kterou si budete chtít určitě znovu zkusit, jsou právě tyto výsledky, zdejší znovuhratelností motor. To je dáno tím, že v této hře chybí tolik populární multiplayer. Mě osobně co by SP hráči to vůec nevadilo.

 

Grafické zpracování je také na velmi dobré úrovni. Je to dáno tím, že Vanquish byl primárně vyvíjen na konzoli od Sony. Shinji Mikami k tomuto rozhudnutí řekl, že když zvládnout udělat velice kvalitní hru na PS3 tak na XBOX 360 se jim to povede také. Obráceně je to pořád pro spoustu vývojářů problém. Pro příklad nemusím chodit daleko. Podívejte se na takovou Mafii 2. Design úrovní je také, na to že se jedná o hru v uměle vytvořeném světě, velice pestrý. O hudební doporovod se zde stará japonská technohudba, která je velice specifická a né každému může sednout. Také jsem si ještě všiml jedné věci. A to, že pri načítání dat, se Vanquish vůbec nezadrhává. I to mluví o jeho vysokých kvalitách.

 

 

Vanquish jsem hrál na PlayStation 3!

Vanquish – vybroušený diamant

Verdikt

Závěrem tedy můžu říct, že Vanquish je opravdu velice povednou hrou. Jedná se o jednu z nejakčnějších her, jakou si na současné generaci konzolí můžete zahrát. Tahle hra je o naprosto krystalicky čistém pocitu z hraní. Všechno je naprosto perfektně poskládno do jednoho pevného a hlavně skvěle fungujícího celku. Shinji Mikami to opět dokázal!

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Akční hratelnost
Velký výběr zbraní
Pestrost nepřátel
Lehkost a dynamičnost hry
Audiovizuální zpracování
Speciální bojový oblek
Pro někoho bude možná krátká
Někomu bude možná chybět ML
Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama