Call of Duty v proudu času
Blogy čtenářů Článek Call of Duty v proudu času

Call of Duty v proudu času

Anonymní

Anonymní

Jelikož už zanedlouho vyjde MW 3, které by mělo zakončit nejúspěšnější odnož série Call of Duty, rozhodl jsem se proto všechny PC díly připomenout v…

Reklama

Jelikož už zanedlouho vyjde MW 3, které by mělo zakončit nejúspěšnější odnož série Call of Duty, rozhodl jsem se proto všechny PC díly připomenout v tomto článku.

 

Call of Duty  -2003

V roce 2002 založila asi dvacítka zaměstnanců ze studia 2015 spadajícího pod EA své vlastní studio Infinity Ward. Studio vzal pod svá křídla a finančně podpořil Activision. Jejich první hra Call of Duty, která vyšla na PC a MAC udělala doslova díru do herního světa. Hodnocení ve všech recenzích byly velmi pozitivní a držely se nad skvělými 90%. Hra běžela na licencovaném enginu id Tech 3, ten byl použit i dříve ve hře Quake III. Ve hře samotné byl oproti předchozímu Medal of Honor kladen větší důraz na parťáky a příběh. Už jste totiž celou hru nehráli pouze za amerického vojáka, ale část kampaně jste si prošli za britskou armádu a také za soudruhy z Ruska. Právě z ruské kampaně si mnoho hráčů pamatuje právě fasování zbraní, kde jste dostali pouze náboje a dokonce vás málem jeden ruský komisař zastřelil. Mimo jiné se zde představila také ústřední postava pro všechny CoD hry od Infinity Ward a tou není nikdo jiný než slavný brit kapitán Price. Už zde byl perfektní multiplayer, který se hraje dodnes a nedávno se za podpory portálu Grunex.com uskutečnila lanka právě v této hře.

 

Call of Duty: United Offensive  -2004

Málokdo ví, že tento jediný datadisk v sérii má na svědomí studio Gray Matter, které bylo později sloučeno s Treyrchem. Podobně jako předchůdce i tato hra nabídla kampaň za 3 národy: USA, Brity a Rusko. V opět povedené kampani jste si mohli zabojovat o Kharkov, Ardeny, zastřílet si z britského letadla nebo vyhodit do vzduchu most.  Multiplayer předvedl nové mapy a také trojicí módů: Domination, Base assault a všemi známé bojování o vlajky.  Zároveň šlo s prvním dílem o jediné tituly ze série CoD, kde bylo přítomné léčení pomocí lékárniček a zbraně pořádně kopaly.

 

Call of Duty 2  -2005

Díky velkému úspěchu předchozích dílů bylo jasné, že nebyly poslední. V roce 2005 proto přišlo Infinity Ward s dalším CoD z období druhé světové války. Hra už disponovala vlastním enginem IW engine 2.0 a vyšla vedle PC také pro Xbox 360. Pro pořádek  jen dodám, že pro původní Xbox, Playstation 2 a Gamecube vyšla v téže roce hra s podtitulem Big Red One od Treyarchu. Jak se stalo u této série zvykem tak i tento díl se stal opět populárnějším než jeho předchůdci. V sérii se také poprvé představila automatická regenerace života a prakticky od této doby se tento styl léčení dostal do většiny akčních her. Podobně jako v předchozím dílu se opět kampaň dělila na části - za Rusy, Brity a Američany. Ovšem si bylo možné zvolit po dohrání určitého počtu misí, jaké mise budete chtít hrát nejdříve. Kampaň začala v zimním Rusku, poté se přesunula do sluncem vyprahlé severní Afriky a vše jsme zakončili v naší rodné Evropě. Asi nejznámější mise byla vylodění v Normandii. Ve hře nás také po určitou dobu doprovázel kapitán Price. Změn doznal také multiplayer a to hlavně díky menšímu kopání zbraní a automatické regeneraci života.

 

Call of Duty 4: Modern Warfare  -2007

Tento díl by se také dal charakterizovat jako zlomový. Ačkoli nejdříve nechtěl Activision o návrhu přenést sérii na moderní bojiště ani slyšet, IW se nakonec podařilo prosadit svou a myslím, že všichni můžeme být za tento krok rádi. Hra rovněž vyšla vedle PC a Xboxu 360 také na PlayStation 3 a na Nintendo Wii pod záštitou Treyarchu. Kampaň sledovala britské SAS a americké mariňáky snažící se zastavit konflikt v Rusku a na blízkém východě. Pro hráče samotné bylo asi největší překvapení, když byli poslání v první misi aby se hlásili u našeho starého známého kapitána Price. V kampani byl oproti starším dílu kladen mnohem větší důraz na příběh a filmovost. Asi největším zážitkem pro většinu hráčů byla mise odehrávající se 15 let před hlavní dějovou linkou v ukrajinském městě Pripjati, která byla na rozdíl od ostatních hodně ve stealth duchu. I multiplayer v tomto díle způsobil dost revoluci a položil základy pro všechny moderní multiplayer hry. Poprvé se totiž představil systém levelů a možnosti upravování zbraní. Pokud jste tedy s nějakou flintou nasbírali dostatek zabítí případně headshotů mohli jste si na zbraň přidělat třeba tlumič či optiku, také zde byla možnost si zbraň zkrášlit několika z dostupných barevných skinů (ve hře známy jako kamufláže) včetně zlatého pro pár kousků. Také nesmím zapomenout na možnost nastavit si tzv. perky, ty byly rozděleny do tří skupin a z každé jste si mohli zvolit právě jeden. Bylo tedy možné si zvýšit účinnost zbraní, nést více nábojů nebo sprintovat delší dobu. Sprint byl ostatně další novinkou tohoto dílu. Ještě se navíc představily killstreak odměny, kdy jste měli možnost za určitý počet zabití zavolat radar pro odhalení nepřátelských pozic, letecký nálet a nebo útočnou helikoptéru.  Všemi nenáviděné placené mappacky se už představily v tomto díle, ovšem pouze ve verzích pro konzole. Mapy Creek, Chinatown, Broadcast a Killhouse dostali PC hráči zdarma v následujícím patchi.

 

Call of Duty: World at War  -2008

Jak se stalo tradicí, tak po dílu od IW opět přichází Treyarch se svým počinem. Hra opět vyšla na všechny aktuální konzole a na PC, použit byl rovněž zase IW engine ve verzi 3.0. Tentokráte se opět vrátíme do tvrdých bojů druhé světové války, avšak pouze za USA a Rusko. V kůži amerického vojáka nás autoři pošlou do nemilosrdného Pacifiku bojovat proti Japonskému císařství a naopak do Evropy se podíváme pouze v rudé armádě. Jako novinka se zde představil plamenomet a molotovy. Ačkoli se kampaň vývojářům řemeslně povedla a i zpracování džungle bylo na poměry této série a doby velmi povedené, hra jednoho hráče ovšem nepřinesla vysloveně žádný moment nebo misi, kterou by si hráči zapamatovali. Novinkou byla možnost projít si kampaň s kamarádem v kooperaci. Ve hře se také objevil zombie mód, ve kterém jste sami nebo s 3 spoluhráči odolávali stále větším vlnám nemrtvých v několika rozlehlých mapách. V multiplayeru se také objevila možnost usednout na určitých mapách do tanku, což se ale hráčům moc nelíbilo a na většině serverů se brzy hrálo pouze pěchotně. Ač to zní dost nereálně tak i do tohoto dílu z druhé světové války vývojáři zakomponovali úpravy zbraní, od lepších mířidel po bajonety až třeba po tlumiče. Samozřejmostí je k množství perků a také tři killstreak odměny. Mohli jste si zavolat průzkumné letadlo, dělostřelecké bombardování a nebo útočné psy. Na konzole opět vyšly placené mappacky, které byly na PC ještě díkybohu stále zdarma.

 

Call of Duty: Modern Warfare 2  -2009

Rok po World at War přišel velmi očekávaný díl od Infinity Ward a to pokračování hitu Modern Warfare. V kampani na nás čekaly známé postavy z předchozího dílu MW, ale také úplně nové. Příběh lehce navazoval na již zmíněný MW, kde díky nepokojům v Rusku  a událostem v misi No Russian, kterou si snad všichni pamatují jelikož byla dost brutální, způsobily útok Ruska na Spojené státy. I v tomto díle jsme sledovali najednou akce S.A.S a amerických mariňáků. To umožnilo vývojářům vzít hráče na nespočet různorodých míst, od blízkého východu přes samotný Washingtom až to ruského gulagu. Ve hře se také představilo několik nových gameplay prvků, jako třeba jízda na sněžném skůtru, zpomalené vyrážení dveří apod. Asi nejzapamatovatelnější misí byla v posledním aktu, kde díky zradě vysoce postaveného amerického generála zemřeli hned dvě hlavní postavy. Hráčům se také představil takzvaný Spec Ops mód, ve kterém mohli společně s kamarádem plnit 23 různorodých misí, ty byly navíc rozděleny podle obtížnosti od Alfa po Echo. Nejhorším přešlapem byl v tomto díle překvapivě multiplayer. Ne snad kvůli velkému množství killstreak odměn nebo nevyvážeností některých perků a ačkoli byly mapy opět parádně provedeny a i zbraně byly fajn, vývojáři se rozhodli místo klasických serverů do hry zabudovat matchmaking. A ačkoli byl dobře navržen a proveden v praxi tragicky nefungoval, nemožnost vybrat si mapu byl snad nejmenší problém, horší bylo časté lagování, nemožnost najití hry nebo také výpadky v půlce zápasu. Situaci vývojáři jaksi neřešili a tak se hra prakticky stala online nehratelnou a když vyšly 2 placené mappacky, tak hra byla definitivně pohřbena, což je škoda.

 

 

Call of Duty: Black Ops  -2010

Zhruba rok po vydání MW 2 tradičně přichází studio Treyarch se svým dílem. Zkráceně by se hned na úvod dalo říci, že jde o opak World at War, ale o tom až za chvíli. Tento díl se v kampani vývojáři rozhodli podat v duchu thrileru a velkého časového rozpětí. Na začátku se ocitne na křesle ve výslechové místnosti a mise jsou vyprávěny ve stylu vzpomínání na minulost. Stejně jako v předchozím CoD je i zde kladen velký důraz na variabilitu jednotlivých lokací, podíváme se například do Vietnamu, Honkongu nebo na zasněžený Ural. Bohužel mise samotné jsou s kvalitou jako na houpačce, některé jsou vyloženě perfektní ve všech směrech a jiné by zas nejraději člověk přeskočil úplně. A proč jsem psal, že je hra opak WaW? No protože je zde kampaň oproti zmíněnému dílu o několik stupňů nahoře, ale naopak optimalizace je tragická. Navíc bylo po vydání na většině sestavách nemožné hru hrát jak v singleplayeru tak i v multiplayeru a muselo se čekat na patch. A i s ním jakoby hra k ostatním ze série ani nepatřila, já osobně si koupil novou grafickou kartu hlavně kvůli této hře a Black Ops mi funguje mnohem hůře jak na staré a vypadá to, že se to ani nedá řešit. Jako bonus se zde objevil opět zombie mód a také speciální Dead Ops Arcade, to je vlastně střílení zombií z ptačí perspektivy až pro dva hráče. Multiplayer se ale oproti předchozímu dílu náramně povedl, vrátily se dedikované servery a hra se tak dala hrát v pohodě za předpokladu, že si rozuměla s vaším hardwarem. Zajímavou novinkou bylo ukládání záznamů z vašich odehraných her na servery vývojářů. Záznamy jsme si mohli libovolně prohlížet, upravovat a také sdílet s komunitou. Další novinkou byla tvorba vlastního emblemu v celkem přívětivém a funkčním editoru, výsledný emblem jsme si poté mohli dokonce umístit i na zbraň. Navzdory těmto věcem se na progaming scéně tento díl opět neuchytil a to díky špatnému zvukovému kódu a pozdnímu vydání modovacích nástrojů, které vyšly teprve v těchto dnech. Také se zde objevil revoluční systém pro nákup věcí, za každý zápas jste dostali určitý počet takzvaných COD bodů a za ty si bylo možné koupit vylepšení na zbraně, perky a vůbec všechno ostatní, Odpadlo tak zdlouhavé a někdy nudné odemykání kamufláží a podobně. hře se opět nevyhnuly placené balíčky map, které vždy obsahovaly 4 mapy + jednu speciální pro zombie mód.

 

Call of Duty MW 3  -2011

Ačkoli z původního Infinity Ward odešlo poměrně dost zaměstnanců, studio funguje dále a ve spolupráci se Sledgehammer studiem chystá už na tento podzim završení Modern Warfare série. O hře se toho už ale ví poměrně dost, dokonce se dá najít kompletní scénář příběhu, ale myslím si, že by se mu měl každý fanoušek této značky vyhnout obloukem. Na nedávné E3 byly dokonce předvedeny hned dvě mise, tak dle mého pohledu zajímavější se odehrávala na vodě poblíž nejspíše New Yorku, kde měl hráč spolu s komandem S.A.S proniknout na ruskou ponorku a změnit souřadnice cílů raket. Ve druhé misi nám bylo ukázáno klasické čistění města a následný let ve vrtulníku. Hra by měla přímo navazovat na konec Modern Warfare 2 a dočkáme se také dvou nových postav Frosta a Sandmana. Vrátit by se měl i rozšířenější Spec Ops mód, kde nebudou chybět klasické mise a nebo nově bránění bunkeru před vlnami nepřátel. Jediné čeho se zatím obávám je opět nepřítomnost dedikovaných serverů, alespoň to tak vyplívá z prohlášení vývojářů a pokud budou tak rozhodně ne hned po vydání. No 8. listopadu se přesvědčíme sami jak tato hra dopadla.

 

Co bude dál?

Je téměř jisté, že se na rok 2012 chystá na podzim další Call of Duty. Pravděpodobně půjde zase o počin od Treyarchu, ale na pokračování Black Ops bych to neviděl, jelikož konec tomu moc nenapovídal. Krom toho má Activision zaregistrovány tyto domeny: Secret Warfare, Advanced Warfare a Space Warfare no tak nezbývá než čekat.

Doufám, že se vám tento článek líbil a zavzpomínali jste na první díly této legendární série. A přístě třeba čekejte podobný článek o Battlefieldu.

 

 

 

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama