Ohlédnutí za hrou: Half Life 2
Blogy čtenářů Recenze Ohlédnutí za hrou: Half Life 2

Ohlédnutí za hrou: Half Life 2

Možná se divíte, proč ten blázen píše zrovna teď o hře Half-Life 2? Vždyť vyšla už v roce 2004! Vždy jsem chtěl psát i o starších titulech, a dnes…

Reklama

Možná se divíte, proč ten blázen píše zrovna teď o hře Half-Life 2? Vždyť vyšla už v roce 2004! Vždy jsem chtěl psát i o starších titulech, a dnes bych se chtěl k tomuto úmyslu vrátit. Zavzpomínejte se mnou na tento výjimečný titul, v čemž nám pomůže nový Cinematic Mod 10.94! Fakefactory se opravdu překonalo a to co vytáhly, ze sedm let starého enginu, je prostě pecka.

Tehdy to byla nejočekávanější hra posledních let, dnes je to nestárnoucí legenda, která se dodnes prodává jako opravdová klasika. Orange Box jsem si shodou okolností koupil dokonce dvakrát. Poprvé na herní konzoli Microsoft XBOX 360, kde mě hra na gamepadu opravdu chytla a naposled, při mé Steamové horečce na PC. Předpokládám, že většina z nás už Half-life 2 několikrát dohrála, ale pokud je tu někdo z mladších, kdo se k této hře už nevracel, rád připomenu. Hra se totiž dá hrát i dnes, aniž by jste měli pocit, že hrajete něco ze středověku. Screenshoty mluví za vše.

Jak ono to tehdy bylo?

Vzpomínáte, jak to tehdy začalo? Příběh prvního dílu, který si pamětníci jistě dobře pamatují, začíná v nepříliš vzdálené budoucnosti, kdy tehdy ještě nepříliš známý fyzik začíná pracovat na tajném projektu v laboratořích Black Messa. Dr. Freeman se hned po příjezdu (v nezkrácené verzi) zapojuje do velmi zajímavého experimentu, ve kterém se pokusí vytvořit funkční teleportační portál. To se ale samozřejmě v prospěch zápletky nepovede a následky jsou katastrofální. Dojde k narušení časoprostorového kontinua a na celé planetě se začnou objevovat portály, přes které na zemi začnou pronikat různá mimozemská stvoření. Samotný Gordon Freeman ale havárii přežije a musí se pokusit uniknout z potvorami zamořených laboratoří. Po prvním dílu jsme se dočkali také datadisků. Ten první se jmenoval Opposing Force. Tentokrát se ocitneme v kůži vojáka Americké armády, který má za úkol celý komplex vyčistit.

Jistě zajímavý nápad, hrát za jinou postavu s trochu jiným pohledem na věc. Už ne tak zajímavý nápad byl v druhém datadisku Blue Shift, kde jsme se opět dostali do role jednoho člena ochranky (Barneyho Calhouna), který se stejně jako Gordon snaží z komplexu uniknout a zachránit si tak život. Třetí pohled na stejné události je na mě už moc, a tak se vrhneme rovnou na druhý díl. Na ten se netrpělivě čekalo, podobně jako tomu bylo u slavného Dooma. Čekání se jednoznačně vyplatilo, a my se opět dostáváme do role legendárního Dr. Gordona Freemana. Je zhruba patnáct let po událostech z komplexu Black Messa a my přijíždíme do města jednoduše nazvaného City 17. Hned na začátku se dočkáme zajímavého překvapení. Z obrazovky nás vítá známá tvář, nový světovládce a bývalý administrátor v Black Messa, Wallace Breen.

Vrátili jsme se do světa, ve kterém vládne totalitní režim, ve kterém je lidstvo postaveno do podřízené role. Město až překvapivě připomíná postkomunistická města, plná paneláků a vraků trabantů. Skoro jako by jste byly doma, akorát že je něco trochu jinak, panuje atmosféra teroru, policejní stát, něco co by se jistě líbilo extrémistickým stranám, né tak Gordonu Freemanovi. Hned po příjezdu do City 17 jste zadržen, naštěstí ale starým známým Branym Calhounem, a tak máte šanci k útěku, ani to ale nebude tak lehké. Zanedlouho se tak setkáte s Vaší průvodkyní Alyx Vance, dceru Eliho Vance, Gordnova přítele z Black Messa. I přes množství zajímavých postav, ta Vaše za celou dobu neřekne ani jediné slovo. Možná je to dobře, možná ne. Občas by nebylo špatné zasáhnout do rozhovoru, ale tako hra je dělaná jinak. V příběhu je necháno místo i pro další pokračování, tomu se ale budu věnovat až někdy příště, pokud nebudete proti.

Prostředí a zbraně

Zbraňový arzenál je dostatečně široký, začínáte samozřejmě s páčidlem, které Vám bude i v dalším průběhu hry pomáhat v rozbíjení krabic a prken. Má to své kouzlo a vždycky ho rád vytáhnu. Počítejte také s poměrně přesnou pistolí, koltem Magnum s neuvěřitelnou silou, trochu slabším samopalem, brokovnicí, kulometem, raketometem s dálkovým naváděním, granáty a naprosto dokonalou kuší, která funguje jako takový sniper. Zajímavostí je povedená gravity gun, která využívá fyzikálního enginu naplno. Můžeme s ní přitahovat předměty a následně je házet do dálky. Zajímavé je spojení s kotouči z cirkulárky. Při bojích se určitě nudit nebudete. Různorodost nepřátel je také slušná, Nejvíce mě bavili boje s vojáky Combine, protože vykazovali slušnou úroveň inteligence. U zombie se to ale očekávat nedá. Obdivovat můžeme Stridery, chodícími tanky, se kterými se vždy dočkáte tuhého boje.

Samotné prostředí hry Vás nadchne. Ta různorodost je prostě geniální. V průběhu hry se bude měnit prostředí, styl hraní, druh nepřátel a tak trochu i žánr hry. Zatímco na začátku je hra akční, po setmění se z ní stává horror. Nečekejte žádný Deadspace, ale stejně, tak hra má atmosféru. Co Vás ale bude přímo bavit, je fyzika o kterou se stará náš oblíbený Havok. Zarazila mě jenom jediná věc. Když jedete vznášedlem a máte za úkol umístit několik prázdných sudů pod klec, která Vám zvedne rampu, počítá se s tím, že sudy naplněné jenom vzduchem tuto klec vytlačí ke hladině, což je logické. Co ale úplně nechápu je, jak se s takovým sudem můžeme potopit. Přestane pro sud platit fyzika ve chvíli, když ho chytíme? Asi ano, ale to chyba, která se dá pochopit, vzhledem k zábavnosti hry a podobných hádanek.

Cinematic Mod 10.94

Grafické zpracování bylo ve své době dech beroucí, ale co dnes? Přeci jenom, rok 2004 je už hodně dávno pryč a my jsme zvyklý na všechny ty nové technologie. No, to není až tak úplně pravda, grafika hry už je sice překonaná, ale engine, ten má stále co nabídnout. Dnes Vám chci totiž ukázat především Cinematic Mod 10.94 od Juergena Vierheiliga, který vystupuje pod Přezdívkou Fakefactory (překlad nechám na Vás). Tento obrovský mod změní textury, nasvícení a modely ve hře, což ve výsledku vypadá opravdu nádherně. Samozřejmě i zde najdeme chyby, a vůbec ne malé. Takový obrovský nápis Error, v některých lokacích na každém kroku asi opravdu nepotěší, ale tam kde není, hra vypadá jako by vyšla letos. Můžete si dokonce vybrat, jestli zvolíte nové modely postav, a nebo ve hře necháte ty staré. Tohle je to, co hra potřebovala. Ke spuštění modifikace budete potřebovat originální verzi a Steam (tedy nejlépe Steam verzi, funkčnost krabicové verze jsem nezkoušel)

Závěrem

Je mi jasné, že tuto hru většina lidí důvěrně zná, stala se legendou, stejně jako první díl. Doufám, že jste na Half-Life 2 zavzpomínaly a že si ho třeba s touto modifikací zahrajete. Vypadá to nádherně, a já se vrhnu na Epizody, ke kterým jsem se ještě nedostal. Teď už nám nezbývá nic jiného, než čekat na třetí pokračování a jestli bude stejně velkolepé, máme se na co těšit. Nechtěl jsem psát článek jako recenzi, ale spíše jako ,,odhlédnutí" za jednou obdivuhodnou hrou, doufám že se Vám to bude líbit.

Ohlédnutí za hrou: Half Life 2

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Mnoho různých prostředí a stylů hry
Fyzika a gravity gun
Geniální Engine
Některé části hry nejsou nic pro mě, ale za to hra nemůže
Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama