Recenze Dead by daylight
Blogy čtenářů Recenze Recenze Dead by daylight

Recenze Dead by daylight

Strec

Strec

Nedávno tomu byl rok, co vyšla horrorově stylizovaná hide and seek hra Dead by daylight.  K tomuto jubileu hra šla do slev a k tomu vývojáři přidali…

Nedávno tomu byl rok, co vyšla horrorově stylizovaná hide and seek hra Dead by daylight.  K tomuto jubileu hra šla do slev a k tomu vývojáři přidali nějaké výzvy a odměny (skiny na postavy). Navíc tomu není dlouho, co vyšla obdobně stavěná hra a to Friday 13th: The game.

Recenzovaná verze: Steam

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/JGhIXLO3ul8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Rok jsem si říkal, že se možná dočkám někdy recenze.

Ti bystřejší jedinci už zvrat v ději jistě prokoukli… recenze jsem se nedočkal. Kdyby nebylo Ondry, tak bych stejně tak mohl čekat na článek ke hře Friday 13th. Přeci jen obě hry nejsou zadarmo a jejich hratelnost/zábavnost je poměrně individuální s exponenciálním nárůstem zábavnosti v partě. A přátelé zrovna tento styl her nevyhledávají, tak jsem nechtěl skočit na lep a stáhnout sebou případně i kamarády. Pohled kritika mi zkratka chyběl. Nebudu tedy úvod už více protahovat. Z mnoha důvodů při rozhodování prohrál Pátek třináctého a o vítězi jsem se rozhodl něco napsat… i když s ročním zpožděním.

Schovávám se nevím proč... nikdo nepříjde na pomoc

V úvodu jsem zmínil anglické slovní spojení hide and seek. V češtině je to jednoduše hra na schovávanou. Akorát tato verze je krapánek temnější, krvavější a není rozhodně pro děti. Jednoduše jste v pozici 4 přeživších, kteří jsou z nějakého důvodu uprostřed pozemků na motivy farmy, vrakoviště nebo třeba mokřad obehnaných zdí a váš cíl je opravit generátory pro otevření vrat, kterými možná utečete. Aby to mělo trochu šťávu, tak vám bude za krk dýchat jeden z dostupných vrahů, kterým je hráč samotář. Ten má jediný úkol. A to ten, že jste jeho oběti a musí vás potrápit a obětovat entitě, která všechny drží v této realitě. Takto by se dala stroze shrnout náplň hry. Jednoduché, účinné a aby to nebylo takové bez chuti hra má i určitý příběh. Trochu to dodává hře na hloubce a objasňuje pomyslné otázky proč, co a kde.

Postavy se ocitnou uprostřed dění a jediná cesta z toho pekla je buď nastartovat generátory potřebné k otevření vrat, zemřít nebo jako jediný živý utéci poklopem do sklepení. Postupem času postavy zjišťují, že ať utečou nebo jsou obětováni temné entitě, vše se opakuje. Osobně bych to přirovnal k očistci, který pořád opakuje dokola strach z chycení, utrpení a obětování s jedinou vidinou, že ani smrtí nic nekončí neboli jak je heslo hry "death is not an escape". Jediným pomyslným průvodcem přeživších v tomto očistci je jedna z postav zabijáků, kteří se neblaze věnují nešťastníkům a obětují je napíchnutím na hák pro potěchu temné entity. Více k příběhu se můžete dočíst z oficiální stránky hry, jako podrobnější příběh světa, postav i vrahů http://www.deadbydaylight.com/manual/. Celý příběh je jen v pozadí, od hry nějaké hlubší vyprávění nečekejte.

Přeživší vs. vrah

Na výběr máte z několika postav, které mohou čelit noční můře a jejíchž schopnosti v pozdější fázi můžete využívat ve svůj prospěch. Dohromady je na výběr z 9 přeživších, když nezapočtu DLC postavy, tak pouze 6. Každá postava má nějakou svoji minulost a s tím jsou spojeny i schopnosti jim vlastní. Ke kterým se ovšem dostanete až v pozdějších fázích hry. Do té doby se musíte spokojit s náhodnými perky koupenými v takzvaném bloodwebu. Perky mají jak svoji vzácnost, tak i stupně podle kterých se rozlišuje kvalita a tedy i účinnost. Kupříkladu při opravě posledního generátoru se hráči zobrazí na pár sekund vrahova pozice nebo o něco zajímavější perk samoléčení bez pomocí lékarničky. Perků je mnoho a každý si vybere podle svého vkusu. V hlavní roli hraje prvek náhody jaký perk člověku v daný okamžik v bloodwebu padne a může s ním disponovat. Obdobně to je s předměty jako je lékarnička nebo box s nářadím. Každý předmět se dá navíc ještě vylepšit, aby byl ve hře účinnější. Musíte ovšem počítat s tím, že když opustíte hru ve spárech entity je předmět držený ve vašich rukou nenávratně ztracen. Ovšem můžete si jej opět koupit nebo najít na mapě v truhlách. Ale nepotěší to. Na druhou stranu, když s předmětem uniknete máte jej dostupný pro další hru. A jediný cíl přeživšího je přežít a uniknout spárům zabijáka, který svou kořist nedá obvykle zadarmo.

Asi nejvýraznější postava celé hry, bez které by to nešlo, je již mnohokrát jmenovaný zabiják. Nebo-li zabijáci, kterých je dohromady 7. Bez DLC pouze 4. Dali by se považovat za nejzajímavější tahák hry. Jejich vzhled, schopnosti, náplň jsou přeci jen o něco zajímavější než obyčejní smrtelníci.

„V rámci hry by si měli jak přeživší, tak vrah uvědomit, že jde o kooperativní hru. Hráči by si měli navzájem krýt zada a pomáhat si... Naopak vrah toho může zneužít pro léčku na další dosud chodící lidi se solidárním cítěním."

Náplní jejich života je získat si pozornost živých a učinit z nich mrtvé. Každá postava má nějakou specifickou schopnost jako zneviditelnění se, možnost klást pasti, běh s našlápnutou motorovkou (tohle doma nezkoušejte) nebo přebliknutí na kratší vzdálenosti. To a případně dosazené perky na vyšší úrovni postavy vám pomůže k dostatečnému uspokojení arachnoidní entity. Ale do fáze obětování vede poměrně klikatá cesta, kterou mu mohou přeživší ještě znepříjemnit... Nebo i velmi ulehčit. V ideálním případě musí své oběti najít, uštvat, poslat k zemi a na ramenou odnést cukající se tělo na jeden z mnoha háků rozesetých po mapě, kde je zavěsí. Zde stačí jen vydržet než dotyčný prohraje závod o svůj život. Aby byly misky vah trochu spravedlivé, tak přeživší nejsou jen masa na špejlích, ale dovedou se jistým způsobem "bránit" příchozí smrti. Už jsem zmínil, že přeživší mohou lov i znepříjemnit. Buď jen výtečným vyhýbáním se zraku vraha, vytrvalostním překážkovým během a když už přijde na věc, tak vysmeknutím se při dopravě k háku, případně se zkusit dostat ze samotného háku... což chce řádnou dávku štěstí. V rámci hry by si měli jak přeživší, tak vrah uvědomit, že jde o kooperativní hru. Hráči by si měli navzájem krýt zada a pomáhat si. A to jak při opravě generátorů, ošetření drobných zranění až po osvobození z háku. Naopak vrah toho může zneužít pro léčku na další dosud chodící lidi se solidárním cítěním.

Celá kooperace je o to zajímavější, že dorozumívaní je pouze formou dvou gest a vložením důvěry k ostatním spoluhráčům, které třeba ani nemusíte v prvních minutách vůbec potkat. Jediný moment, kdy si něco můžete sdělit je v lobby a po konci hry. Jinak je komunikace téměř nulová... pokud nehrajete s přáteli na skypu nebo TSku. Nutné je závěrem podotknout, že o vrahově identitě se dozvíte až v průběhu hry a to většinou díky zvukům nebo v horším případě až při fatálním střetu. Zde je snad i zbytečné  zdůrazňovat, že komunikace mezi vrahem a žijícími je naprosto nulová.

Bloodweb aneb obchod zatracených

Za odehrané hry a hlavně za vaše úspěchy ve hře dostáváte body za které na takzvaném bloodwebu nakupujete drobná vylepšení pro postavu, použitelné předměty či dokonce perky. Nákup perků a spotřebních věcí spočívá z výběru odměny v centru sítě a dopracovaní se až k periferii. Každá položka dál od středu je dražší a někdy je potřeba našetřit slušnou sumičku. Při zaplnění celé dostupné sítě, postava postoupí o úroveň výše a vše začíná znovu. Jen s náhodně rozmístěnými odměnami. Taková pomyslná hranice je level 15, 20 a 25. V tyto milníky se zpřístupní střípek z příběhu, další slot pro perk u postavy. Navíc v bloodwebu začne po čase figurovat temná entita, která z periferních částí sítě požírá opomíjené položky. To, aby jste si dobře zvolili už od počátku na kterou odměnu se zaměřit a kterou necháte propadnout temnotě. Stejný systém odměn a vylepšování je totožný u přeživších, tak i u vrahů.

Takovou drobnou zvláštností oproti jiným hrám jsou offeringy neboli obětiny. Ty si před začátkem hry zvolíte a když se poštěstí, tak bude spálen. Záleží pak na druhu offeringu, co přinese do nadcházející hry. Může to být šance na určitou mapu, horší viditelnost (mlha), více bodů z nějaké kategorie… Záleží, co jste si vybrali na bloodwebu a poté vybrali do začátku hry. Po spálení je předmět zničen, uplatněn v nadcházející hře a nenávratně ztracen.

Váš úspěch v herním kole je vyčíslen již zmíněnými bloodpointy, tak i postupem v hodnoceném žebříčku. Když se velmi daří máte možnost posunu v ranku z 20 níže. Naopak při velkém nezdaru nebo odpojení ze hry se dočkáte propadu na nižšší, respektive vyšší příčku. Osobně kromě masáže ega v rank systému nevidím nějakou výraznou přidanou hodnotu.

Zabij své přátelé

Ve hře jsou 4 herní režimy. Dva za přeživší a dva za zabijáky. A nejde o nic většího než o hru s přáteli a s náhodnými lidmi pro obě strany barikády. Ovšem režim "zabij své přátelé" je poměrně o ničem, když máte pouze jednoho nebo dva kamarady do hry. V prvé řadě tento režim není hodnocený, tedy žádné ranky ani bloodpointy, ale nikdo kromě přátel se k vám nepřipojí. I když se hra snaží hru vyrovnat snížením počtu generátorů, je to prostě o ničem. Tento režim jsme pouze zkoušeli na otestování perků, jelikož zde jsou všechny dostupné. A že chuť si zahrát proti kamarádovi z druhé strany barikády je a čert vem body. Ale v tomto režimu to není zábava. Je to jen otázka dobré vůle hráče, co hraje za vraha, jak dlouho se budou oba dva (či tři) trápit. V plné partě to může být nepochybně zábava.

Temná stránka

Bohužel není vše dokonalé a to ani po jednom celém roku, kdy hra spatřila denní světlo. Problémy s občasným delším připojováním do hry, vykopáváním při nezdařilém připojení do menu nebo rovnou na plochu, odpojováním hráčů z rozehrané hry... Kupříkladu to odpojování hráčů není ani tak chyba hry jako komunity. Ale stačilo by vytvořit znatelnější postih a hned by si jedinec rozmyslel zda se pouštět do hry, kterou nehodlá dohrát. Prozatím hráč nedostane bloodpointy a je mu snížen rank. Pokud hráči o rank nejde a zřejmě se najde dost takových hráčů, tak je to mizerný postih.

Ale problémy s připojením se do hry už na komunitu svézt nemohu. Není to jednou, co se mi stalo, že až ze čtyř vyhledávání to najde jednu hru, ale 3x to odpojí do menu nebo rovnou na plochu (hra mi nedala jinou možnost než ji vypnout, viz. obrázek). A není to problém pouze u mě, ale i u spoluhráče, aby mu to nebylo líto. Možná byly jen nějaké výraznější problémy z důvodů erupcí na slunci. Ale rozhodně člověk musí přistupovat k vyhledávání hry a připojení do ní jako k drobné loterii. Tohle beru jako zásadní problém u čistě MP/kooperační hry.

S problémy při manipulaci s objekty nebo s jinými běžnějšími neduhy jsem naštěstí neměl tu radost se setkat v takové míře. Ale ušetřen jsem toho nebyl. Nejvýraznější zásek byl vskutku zásek mezi dva stromy a tím pro mě hra skončila dokud mě nevysvobodil vrah. Poprvé jsem byl opravdu rád a nemohl jsem se dočkat až mě položí na svá mužná ramena. Pro celý tým jsem byl jen AFK postavička, která půl hry trčela na jednom fleku a měla pouze jeden zářez na opravě generátoru.

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/w48Hs6uivEg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Hra vyšla na Steamu 14.6.2016 a lze ji koupit za 19,99 eur. K tomu jsou dostupná DLC obsahující kostýmy za 2,99 eur a nebo samotné přeživší a vrahy za cenu 6,99 eur za jedno tématické DLC. Některá DLC jsou dostupná i zdarma.

Recenze Dead by daylight

Povedená hra na schovávanou říznutá hutnou atmosférou. Zábavné o samotě, ještě zábavnější s přáteli. Pro skupinku lidí, kteří mají rádi hutnou atmosféru jako dělané. Pro samotáře, co si rád pověsí dva páry lidského na hák taktéž. Pro zmíněný typ hráčů je hra ideální a divil bych se, že ji už nemají. Pro ostatní je to zajimavý počin, ale nezaručuji, že vás to bude bavit uspokojivou dobu. Škoda těch problémů s připojováním do hry a případným odpojením hráčů (převážně hra za přeživší)... v tom vidím snad největší problém. V nepřiměřené míře to dokáže hru opravu znechutit. Nebál bych se dát i vyšší hodnocení, ale nemohu nezohlednit negativa.

Perfektní atmosféra za přeživšího
Zábavné nahánění za vraha. Každý si vybere favorita
Relativně vyvážená hratelnost - Vrah:přeživší