O mikrotransakcích v AAA hrách a českém filmu o youtuberech
Blogy čtenářů Článek O mikrotransakcích v AAA hrách a českém filmu o youtuberech

O mikrotransakcích v AAA hrách a českém filmu o youtuberech

FireWolf

FireWolf

Poslední týden byl dost divoký, kdy jsem se dozvěděl dvě zprávy, které mě nenechaly chladným. Celé se mi to nějak uleželo v hlavě a rozhodl jsem se o…

Reklama

Poslední týden byl dost divoký, kdy jsem se dozvěděl dvě zprávy, které mě nenechaly chladným. Celé se mi to nějak uleželo v hlavě a rozhodl jsem se o tom napsat krátký článek.

 

Mikrotransakce v AAA hrách

Pokud mě znáte trochu lépe, víte, jaký mám na tohle názor. A neustále mě to vytáčí, jak se vydavatelé snaží ochcat zákazníky a vymačkat z nich co nejvíce peněz. Ale víte, co je ještě horší? Když to hráčům nevadí. Zvolí laxní přístup, protože se jich to netýká nebo jdou ty předměty získat i obyčejným hraním. Podobný přístup hráčů jsme mohli vidět u DLC a kde jsme teď? Přemrštěná cena, obsah vystřižen z původní hry, oznámení obsahu DLC ještě před vydáním základní hry, season passy, jejichž cena také stoupá neúměrně kvalitě a mohl bych pokračovat.

 

Mikrotransakce se ve hře týkají každého. Nemá smysl popírat, že se jim musela přizpůsobit hratelnost celého titulu. Kdyby totiž šly všechny předměty získat velmi lehce hraním, nic by vás nenutilo si je koupit za reálné peníze. Z toho důvodu se musí natáhnout grind na téměř neúnosnou mez, abyste měli dostatek času na přemýšlení, zda radši do hry (opět) neinvestujete reálné prachy a vytoužený předmět si radši nekoupíte, než abyste ho získali tupým plněním nudných úkolů. Tahle výmluva, že vše lze získat prostým hraním, je prostě zcestná. Grind je nuda, i když vás někdy může na chvíli zabavit, ale rozhodně to není jeden z důvodů, proč hrát hry.

 

Třeba u nového Shadow of War je další problém v tom, že tam prostě kupujete krabice nebo bedny nebo boxy. Tyhle bedny jsou prostým hazardem, kdy za vaše reálné peníze koupíte něco, kdy nevíte, co za to dostanete. Opravdu nechápu, jak tenhle typ otvírání beden může být ve hrách a že to ještě nikdo nezakázal. Prostě není správné, aby se mladí lidé učili hazardu, který tu v první řadě nemá vůbec ani co dělat.

 

 

Někdo může namítnout, že lidé mají méně času, tak si prostě koupí určité věci (buď přímo, pokud to hra nabízí nebo v podobě otvírání beden). Jenže ono to pomalu zavání i cheaty, kdy některé věci vám dají více zkušeností nebo ulehčí hru. A není fér, aby jeden člověk získal super zbraň za deset hodin hraní, zatímco jiný zaplatí reálné prachy a má ji hned. Není tam žádný pocit sebeuspokojení, žádná výzva a pokud si někdo takhle bude kupovat věci, tak není skutečným hráčem. Jsou to možná silná slova, ale nechápu, proč by tohle někdo dělal. Já sám mám teď méně času na hraní, to ale neznamená, že bych hned utíkal pro kreditku a šel si zakoupit super věci. Je to jen trapná výmluva, proč mít mikrotransakce. Máte málo času, že nestíháte hrát? Tak nehrajte nebo hrajte pomalu. Pokud se to týká coop her, tak vaši přátelé na vás můžou počkat, až budete mít čas nebo prostě nehrajte coop hry. Vážně, možností tu je hodně.

 

Posledním, celkem zjevným bodem, proč se mi nelíbí mikrotransakce v AAA hrách, jsou peníze. Za základní hru zaplatíte mnohdy i 1200 (pokud se bavíme o PC, na konzolích o dost víc), k tomu si připočtěte cenu za DLC nebo rovnou Season Pass (jejichž cena v poslední době bohužel stoupá, což je ale neúměrné kvalitě obsahu), která činí 800 až 1000. To jsou dva tisíce jen za hru. A pak v ní máte mikrotransakce. Mají svou vlastní kolonku v menu, můžete si prohlížet položky, kupovat si je za reálné penízky, abyste nemuseli hodiny a hodiny grindovat. Jenže ve výsledku za hru utratíte o dost více, nemluvě o systému beden, kdy dostanete i věci, které třeba nechcete a jste "nuceni" tak koupit více beden. Tyhle mikrotransakce mají smysl u F2P her, kde ani není žádný jiný způsob, jak na dané hře vydělat. S přimhouřením očí můžou být i v ostatních hrách, ale jen pokud nabízí kosmetické změny, které žádným způsobem neovlivňují hratelnost. Jak ale vidíme v poslední době, mikrotransakce jen tak nezmizí a myslím si, že už teď je pozdě něco změnit. A je to škoda.

 

Český film o youtuberech

Youtubery sice sleduju, ale je jich jen pár a žádný z nich není z ČR. Sem tam sice vidím v Trendech na Youtube nějaké ty "hvězdy" našeho internetu, ale nechává mě to chladným. Naše scéna je totiž nehorázná žumpa, minimálně teda ti slavnější, kteří tvoří videa, v nichž se navzájem pomlouvají, po vzoru PewDiePieho se chovají jako dementi, aby zaujali svým chováním mladší publikum, kterému to přijde vtipné a každý druhý hraje Minecraft a myslí si, jak je to super a originální.

 

Chápu, že někteří čeští youtubeři jsou v pohodě, bohužel tihle exoti dostávají o dost více prostoru. Už když byla oznámena škola pro youtubery, vysmál jsem se té myšlence. Jenže před pár dny mi jeden kámoš suše oznámil, že bude i film. Film o pár českých youtuberech. Utíkal jsem ihned na csfd.cz, abych se přesvědčil, že to je jen opožděný aprílový žert. A bohužel není. Film se skromným názvem Nejsledovanější nám má mimo jiné poodkrýt, co to znamená být youtuberem. Je to dokument, který se ale bude promítat i v kinech, což je vcelku jasné. Umím si představit, že tržby budou obrovské a každé dítě na to bude chtít jít. Celý popis oné obludnosti zní takhle (zdroj: Csfd):

 

"Jsme svědky generačního přerodu audiovizuální zábavy. Televizní produkci konkuruje nezávislá tvorba internetových tvůrců, kteří už stihli zaujmout v žebříčcích celebrit první místa. Rodiče panikaří, když jejich děti tráví celý den přimrzlé u obrazovek notebooků a smartphonů. NEJSLEDOVANĚJŠÍ je komunikačním mostem mezi dvěma generacemi. Co to vlastně znamená být YouTuberem? A proč se stali YouTubeři fenoménem, který má už dnes na společnost nepřehlédnutelný vliv? Celovečerní dokument poodhaluje tajemství jejich úspěchu a nahlédne do každodenních životů, které drží stranou kamery. Vyslechne názory všech, kterých se sledování a vytváření YouTube videí dotýká. Rodičů dětí, marketingových specialistů, sociologů, psychologů a samotných diváků."

 

Je mi jasné, že ten dokument se může podařit, ale pochybuju, že by nějak dokázal pomoct rodičům dětí pochopit, proč se dívají na tyto osoby. Pro fanoušky youtuberů to bude zajímavá podívaná, protože můžou nahlédnout pod pokličku života svých oblíbenců. Ale dělat z nich nějaké hvězdy? Natáčet o nich film? To mi přijde už přitažené za vlasy.

 

 

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/0Do43WNMQVk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama