Vyzkoušeli jsme Google Stadia
Novinka Vyzkoušeli jsme Google Stadia

Vyzkoušeli jsme Google Stadia

Smazaný uživatel

Smazaný uživatel

16
Platformy Windows PC Apple iOS Android Android

Revoluce v hraní?

Reklama

Možnost pomocí cloudového hrání hrát skrze vzdálené servery i ty nejnovější tituly na starých zařízeních nabízí spousta firem. Vedle GeFroce Now od Nvidie, Amazon Luna, či xCloud se mezi tyto služby řadí rovněž Stadia, z dílny technologického giganta Google. Ta nedávno dorazila i do Česka, a to více než po roce od vydání.

Čím rychlejší, tím lepší

Stejně jako ostatní zmíněné služby, i Stadia je závislá na kvalitě vašeho internetového připojení. Jako minimální doporučenou rychlost internetového připojení se uvádí 10 Mbps. V případě takového připojení se ovšem nevyhnete vysoké latenci a špatné kvalitě obrazu. Aby jste ovšem mohli hrát v rozlišení 4K s dynamickým HDR, budete potřebovat aktivní předplatné Stadia Pro a rychlost sítě 35 Mbps. U Wi-fi připojení je rovněž doporučené využívat 5 GHz připojení, než 2.4 GHz.

Stadia jako taková je nabízena zdarma. K založení účtu vám stačí už existující účet Google, přičemž v současnosti si lze ihned po registraci zdarma zahrát hry Destiny 2 a Super Bomberman R Online. Ve verzi zdarma ovšem nebudete moct hrát s podporou rozlišení 4K. K tomu je potřeba mít aktivní předplatné Stadia Pro, které rovněž za 259 korun měsíčně nabízí knihovnu o velikosti asi 30 titulů, z nichž nejzajímavější jsou Sniper Elite 4 a HITMAN – World of Assasination.

Využít Stadii můžete vlastně na jakémkoliv zařízení, ať už je to počítač, notebook, smartphone, nebo tablet. V případě hraní na televizi je ovšem potřeba vlastnit Chromecast Ultra a Stadia ovladač. Zde ovšem přichází první zádrhel, jelikož Stadia ovladač se v Česku oficiálně neprodává. Pokud ovšem chcete použít ovladač u hraní na mobilu, nebo PC, je zde možnost připojit Xbox ovladač, případně DualShock. Nutno ovšem říct, že některé hry jsou primárně nastavené na ovládání pomocí ovladače. Například takové PUBG mi ani nedovolilo hrát pomocí klávesnice a myši.

K hraní na PC vám stačí otevřít prohlížeč a zadat příslušnou adresu. U telefonů a tabletů s operačním systémem Android k tomu slouží aplikace, která je dostupná v obchodě Google Play. Uživatelé iOS zařízení si můžou sice stejnou aplikaci také stáhnout, nicméně budou si moct skrze ní pouze prohlížet svou knihovnu. Pokud chtějí hrát, budou tak muset postupovat stejně jako u PC, a to zadat adresu Stadie do prohlížeče Safari.

Her je spousta

Podobně jako Microsoft u Xboxu, i zde se vsadilo v případě rozvržení na zaoblené čtverečky, které zobrazují nabídku jednotlivých her. Po rozkliknutí jakékoliv hry se vám otevře podokno, kde si můžete prohlídnout fotografie, videa, ale i popisek dané hry, případně ji spustit.

Samotné hlavní menu Stadie tedy může na první pohled působit skutečně příjemným estetickým dojmem. Nicméně jeho funkčnost trochu zaostává. Hlavní lišta nabízí jen sekce Domů a Obchod, přičemž mi zde zásadně chybí odkaz na mou knihovnu, či mé záběry z her. V takovém případě musím nesmyslně scrolovat stránkou, místo toho abych se jedním kliknutím okamžitě dostal do své knihovny. Podobně špatně rozvržený je i samotný Obchod, který při prohlížení všech nabízených her, neumožňuje žádné filtry žánrů.

Ačkoliv předplatné Stadia Pro zatím nějaké výrazné AAA tituly nenabízí, to samé nelze říct o digitálním obchodě. Ten kromě zavedených klasik jako je Assassin's Creed Unity a Syndicate, Doom, nebo Red Dead Redemption 2, nabízí i novinky, znichž tou nejžhavější je pravděpodobně nově vydaný Cyberpunk 2077.

Nízká latence, ale horší obraz

Asi největší výhodou, které cloudové hraní nabízí, je instantní načítání her. A skutečně, přesně takhle Stadie funguje. Stačí si vybrat hru a okamžitě začít hrát. Není zde žádné stahování, aktualizace, nebo instalace. Oproti například službě GeForce NOW, nemusíte ve Stadii čekat ve frontě na dostupný server a ani nejste omezení délkou relace.

Není třeba avšak příliš rozebírat fakt, že jedním z největších problému cloudového hraní je vysoká latence. Neměl jsme proto od Stadie vysoké očekávání, ale musím přiznat, že jsem byl příjemně překvapený. Za dobu svého hraní jsem zaznamenal opravdu nízkou, dovolím si říct skoro nulovou latenci. Hry reagovaly na můj příkaz okamžitě a můžu tudíž říct, že pro mě byly v hratelném stavu. Problém je ovšem rozlišení. Latence je sice nízká, ale právě na úkor rozlišení. Při hraní na notebooku, telefonu, či tabletu je grafika slušná a výsledný obraz příliš netrpí, ovšem na monitorech s vyšším rozlišením jsem zaznamenal spíše rozmazaný obraz, a to v takové míře, že byly některé tituly vlastně nehratelnými. Berte taky v potaz fakt, že záleží i na vytíženosti internetového připojení. Pokud tedy během hraní například sledujete nějaké živé vysílání, stream, nebo využíváte jiné zařízení, výsledný obraz bude o to více trpět.

V případě mobilních zařízení, kde jsem využíval internetovou mobilní síť, je latence na horší úrovni. Ačkoliv se pořád jednalo o hratelný stav, občasné záseky a zpomalené reakce na můj příkaz, zhoršovaly požitek z hraní. Dotykové ovládání je navíc u některých her naprosto nepoužitelné, tudíž doporučuji spíše k telefonu připojit jakýkoliv ovladač a hrát s ním.

Samostatná platforma?

Jako největší zápor celé Stádie vidím ovšem to, že je jakousi vlastní platformou s vlastním ekosystémem. Oproti například GeForce NOW, kde si můžete do knihovny přetáhnout tituly i z jiných platforem, si budete muset u Stadie kupovat hry přímo pro ni, přičemž některé z nich jsou nabízeny za nemalou částku. To je trochu riskantní krok, jelikož samotní hráči se obávají nejistoty toho, že Stadia jako taková může skončit stejně rychle, jako začala. Pokud by tedy Google ukončil provoz Stadie, hráč, který ji primárně využíval a nakupoval skrze ni hry, by o všechny přišel.

Nastává tedy otázka, zdali se skutečně jedná o budoucnost hraní. Po těch několika hodinách strávených hraním přes Stadii musím říct, že zatím tomu tak není. Mnohokrát jsem přemýšlel nad tím, jaká je vlastně cílová skupina pro tuto platformu. Vášniví hráči přece jenom používají ke hraní konzole a PC, protože požitek z hraní je zde mnohem větší než v případě Stadie. Zbývají tedy příležitostní hráči, popřípadě ti, kteří hrají na cestách. Zde opět musím ovšem zdůraznit, že při mobilních datech je latence u Stadie vyšší. I přesto si myslím, že ze všech mnou vyzkoušených cloudových služeb, je Stadia jednou z těch nejlepších.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama