Gamescom 2023: dojmy z prezentace hry Alan Wake 2
Preview Alan Wake 2 Článek Gamescom 2023: dojmy z prezentace hry Alan Wake 2

Gamescom 2023: dojmy z prezentace hry Alan Wake 2

Jan Urbančík

Jan Urbančík

9
Platformy Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

40minutová ukázka předčila veškerá má očekávání.

Reklama

Včera večer jsme se v rámci Opening Night Live dočkali nového traileru na survival horor Alan Wake 2. A přestože studio Remedy nemá stánek přímo na výstavišti, vývojáři do Kolína nad Rýnem přece jenom hru přivezli a uspořádali prezentaci v nedalekém kinosále. Já jsem měl tu možnost být u toho.

Jako první nám Remedy ukázalo live-action pasáž, přičemž přechod do ní i z ní je naprosto plynulý. Konkrétně jsme viděli talkshow, kterou moderoval Mr. Door, a Alan Wake se v ní tak trochu nechtěně objevil. Byl naprosto zmatený, což vedlo k několika odlehčeným momentům a zároveň šlo o menší představení Temného místa. Prezentovala se zde kniha "Initiation", která doslova vypráví o Alanovi, jenž zapomněl na to, že knihu napsal.

Potom už následovala ta hlavní pasáž, přibližně 40minutový gameplay za samotného Alana. Předně je třeba říct, že vývojáři ukázali PC verzi s path tracingem a hra vypadá naprosto fantasticky. Nejen po stránce nasvícení, stínů či odlesků, ale i skvělých detailů. Atmosféra je díky tomu velmi silná a myslím, že tvrzení Thomase Puhy, že Alan Wake 2 bude dost možná graficky nejpokročilejší hrou tohoto roku, má své opodstatnění. Nezaznamenal jsem ani žádné doskakování textur či podobně problémy, jen pár momentů se stutteringem, ale nebylo toho moc. Stejně tak byl obraz naprosto čistý, bez nepříjemného shimmeringu, který dost trápil ray tracing v Controlu. Tady tomu zřejmě výrazně pomáhá nedávno představené DLSS 3.5.

Temné místo převzalo podobu města New York, v němž Alan dlouhou dobu žil a odehrává se v něm i jeho knižní série o detektivovi jménem Alex Casey. Toho zde mimochodem také najdete. Nedoprovází totiž jenom Sagu Anderson v realitě, jeho temnější verze v nové ukázce konfrontuje Alana. Zároveň se spisovatel dostal přes telefonní budku do spojení s neznámou osobou, jež mu má pomoct utéct z Temného místa. A v demu se také mihl muž jménem Tim Breaker, který zřejmě Alanovi rovněž bude pomáhat. Jde o bratra šerifky Bright Falls Sary Breaker? Těžko říct. Při rozhovoru s ním samozřejmě vývojáři dialogovou možnost "Kdo je tento záhadný muž" záměrně vynechali.

Zatímco v realitě se setká Saga s kultisty, v Temném místě Alan bojuje se "stínovými nepřáteli". Ti ale nemusí být vždy skuteční. Remedy tím ukazuje, že spisovatel není plně příčetný a nepozná, co je skutečné. Po posvícení na spoustu z nich se tedy nemusí stát vůbec nic, ale někteří jsou opravdoví a budou s vámi bojovat. Alan má na začátku k dispozici pistoli, ale náboje do ní jsou velmi omezené a bude třeba jimi šetřit. Mimochodem inventář je udělaný ve stylu Resident Evilů, takže máte i omezený počet slotů.

Důležitým prvkem v prvním díle bylo světlo a v pokračování hraje snad ještě větší roli. Alan má k dispozici speciální svítilnu, která dokáže zhasnout či rozsvítit některé lokace, které díky tomu změní podobu. A tady opravdu klobouk dolů před Remedy, protože změna assetů je naprosto instantní a skutečně nevidíte žádné doskakování textur. Ani přechody v Ratchetovi nejsou takto rychlé.

Stejně jako Saga Anderson má své "myšlenkové místo", Alan má svou spisovatelskou místnost, do které se můžete přepnout kdykoli během hraní a přechod je opět naprosto instantní, bez jakéhokoli loadingu. Engine Northlight zřejmě používá nějakou černou magii. Anebo zkrátka naplno využívá technologie jako DirectStorage. Důležité je, že si na tomto místě může Alan prohlédnout nalezené stopy a spojit je. Konkrétně sbírá poznatky o lokacích a jakési náměty. Výsledkem je, že Alan může doslova přepsat realitu. Pokud spojí například prázdnou chodbu a kultisty, objeví se na tomto místě různé symboly a cesta, kterou lze pokračovat dál. Spojení existuje vždy jen jedno správné (které vás posune dál v příběhu), ale vývojáři říkali, že i ty "špatné" vás mohou dovést k něčemu zajímavému.

Demo končilo velmi zajímavou scénou, kde se protnulo s červnovým demem za Sagu Anderson. Ta se na konci dostala do místa zvaného "Overlap", kde se překrývají dvě dimenze. A právě zde se poprvé setká s Alanem, oba se totiž navzájem slyší, byť poměrně přerušovaně a pouze krátce. Je ale jisté, že to bude hrát nějakou roli. Připomínám, že ve vybraných saveroomech (které fungují prakticky jako v každém survival hororu) můžete mezi postavami libovolně přepínat a je jen na vás, v jakém pořadí jednotlivé mise odehrajete. Zároveň v nich máte možnost prozkoumávat lokace mimo hlavní příběh, vývojáři slibují podobnou míru volnosti jako v Controlu.

Od Alana Wakea 2 jsem měl vysoká očekávání, ale nebudu přehánět, když řeknu, že je tahle ukázka ve všech ohledech předčila. Myslel jsem, že už pasáže za Sagu ukázaly spoustu nových, velmi zajímavých mechanik, ale když tady je ještě Alan, za kterého se hraje zase jinak... Opravdu mi dochází slova, abych vůbec dokázal popsat, jak výborně celá hra působí. Remedy nepřehánělo, když tvrdilo, že jde o jejich zdaleka nejambicióznější projekt. A já už se nemůžu dočkat, až se na konci října pustím do plné verze. Myslím, že o hře roku ještě není rozhodnuto.

Alan Wake 2 vychází 27. října na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X|S.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama