Lara Croft and the Guardian of Light – tak trochu jiná Lara
Lara Croft and the Guardian of Light Recenze Lara Croft and the Guardian of Light – tak trochu jiná Lara

Milan Votava

Milan Votava

3

Krásná hrdinka Lara Croft se opět vrátila s novým dějstvím, avšak nyní vypadá tak nějak jinak. Především se na ni úplně jinak kouká.

Nové dobrodružství Lary Croft je opravdu poněkud jinačí, než všechny předchozí díly. Jednak je určitě zajímavé, že vůbec poprvé od té doby, kdy vyšel první díl Lary Croft je tento nejnovější počin prvním, který nenese v názvu označení Tomb Raider. Druhou novinkou je pak samotné ztvárnění hry, jelikož hra již není 3rd person akcí, jak tomu bylo v předchozích dobrodružstvích, ale kamera je nyní usazena vysoko nad hlavní postavu. Na první pohled hra může u některých hráčů vzbudit dojem, že se jedná o RPG, ale nebojte, není tomu tak. Nová Lara Croft je opět především akční dobrodružství, ve kterém bojujete s nadpřirozenými postavami, snažíte se vyřešit nejrůznější hádanky, popřípadě vyhnout se smrtelným pastím.

Velkolepé herní prostředí plné nejrůznějších potvor

Velkou zajímavostí je, že hra neoplývá nikterak zajímavých příběhem. Hra vás jednoduše pokaždé umístí na novou mapu a vaším úkolem je dostat se na její konec, uniknout z jejích útrob, popřípadě sem tam zneškodnit nějakého bosse, a na úplném konci hry vyřídit toho největšího netvora ze všech. Celkem se ve hře nachází čtrnáct úrovní, které občas opravdu mile překvapí svým zpracováním. Především úchvatné jsou mapy, které jsou vícepatrové, v těchto případech vypadá mapa opravdu velkolepě. Efektně působí i zpracování jednotlivých map. Z některých čiší aztécká historie, v jiných se proháníte v močálech zamořených toxickým sajrajtem a velmi efektně působí i pavoučí jeskyně, z jejíchž útrob se valí početné armády pavoučích potvor.

Společně s tím, jak se mění herní prostředí, mění se i nestvůry, se kterými se Lara setkává. Nutno podotknout, že většinou se střetává spíše s modifikovanými potvorami, které potkáváte téměř neustále, avšak sem tam se jejich vlastnosti pozmění. Jinak jsou to staří známí, kteří již Laru nikterak nepřekvapí, jako například kostlivci, pavouci, krokodýli, dinosauři… občas se objeví i poněkud větší potvora, avšak stačí pár přesných zásahů a její závratná velikost je fuč.

Misím časem docházejí nápady

Jednotlivé mise se skládají jednak z hlavního úkolu, ale najdete zde také velké množství úkolů vedlejších. Jsou to především úkoly, při kterých Lara získá nové zbraně, power-upy (střelivo, zdraví), nebo artefakty, které přispívají ke zlepšení Lařiných schopností. Mise jsou sladěny velmi dobře, a tak se můžete těšit na skloubení akce, zdolávání nejrůznějších překážek a řešení jednoduchých hádanek.

Bohužel hře musím vytknout pozdější opakování úkolů, které jako by napovídalo tomu, že autorům hry ke konci jednoduše docházely nápady. Nikterak mne tedy nenadchlo opakování shromažďování balvanů kvůli otevření brány, ačkoliv když jsem to dělal poprvé, bavil jsem se náramně. Stejně tak jsem se bavil i u jiných misí a vyzdvihnul bych například útěk před rozzuřenou bestií, které vám celou dobu dýchá na záda, a chystá se na to, jak si na vás pochutná.

Lara Croft coby chodící arzenál

Velmi mile mě překvapil zbraňový arzenál, který je opravdu rozmanitý a musím podotknout, že ještě nikdy nebyla Lara podobně ozbrojená. Většinu zbraní si sice musíte sami vybojovat, nebo je dostanete jako odměnu za zvládnutí nějaké hádanky, jak už jsem prozradil dříve, ale nutno podotknout, že tato námaha vynaložená navíc se vám rozhodně vyplatí.

Zbraní je ve hře opravdu velké množství, celkem jsem jich napočítal osmadvacet, když k tomu ještě přidáte oštěpy, kterých má Lara neomezené množství a výbušniny, které vám také nikdy nemohou dojít, musíte uznat sami, že na boj se zlem je Lara vyzbrojena vskutku výsostně. Mezi zbraněmi samozřejmě nemohou chybět duální pistole, na které nemůže hlavní hrdinka na žádné své výpravě zapomenout. Nyní však Laře dřímají v jejím inventáři i duální samopaly, brokovnice, granátomet, raketomet, plamenomet nebo rotační kulomet.

Onen oštěp Lara navíc nevyužije pouze v boji, ale náramně poslouží i v případě, kdy se potřebuje dostat o něco výš. Jednoduše zaseknete oštěp do zdi, vyskočíte na něj, a z něj pak na onu římsu jistojistě dosáhnete. Podobně nápomocen je i vystřelovací hák, který má Lara u pasu, takže pokud potřebuje někam slanit, vyšlapat, nebo se zhoupnout, stačí využít právě tuto vychytávku.

Kamarád Totec je vám po ruce

I v Lara Croft and the Guardian of Light najdete multiplayer, ale předem zdůrazňuji, že se jedná pouze o možnost kooperativního módu. Hru si tak můžete projít celou znovu, avšak tentokrát společně s vaším kamarádem či kamarádkou. Speciální náplň multiplayeru nečekejte, ale nedostatku zábavy se nebojte, jelikož projít si hru znovu v kooperaci určitě stojí za to. Ba co více, hra je na to téměř uzpůsobena od začátku.

Váš spolubojovník Totec, za kterého hraje druhý hráč, se pyšní obranným štítem, za kterým se může ukrýt i Lara. Ale tím vymoženosti kooperace nekončí, společně řádění Lary a Toteca sebou přináší i další možnosti, protože ve dvou se to jednoduše táhne lépe a snadněji. Mnozí jistě ocení i možnost uzdravování, takže pokud jeden z hráčů v bitvě padne, druhý jej pouhým stisknutím tlačítka Alt opět vrátí mezi živé a navíc v plné formě.

Možná je to škoda, že autoři nevymysleli pro kooperativní mód nějaké ty úrovně navíc, ale to by se ještě dalo pochopit. Bohužel, největším problémem, se kterým se hráči při hraní kooperativního módu setkali, bylo to, že ne úplně všechny gamepady si se hrou stoprocentně rozumí.

Kamera má své kouzlo, ale…

Některé hráče na novém zpracování hry jistě nepotěší fakt, že se nebudou moct kochat pohledem na Laru pěkně zblízka, jako v jiných dílech, jiní naopak ocení nový náhled na dobrodružství a úžasné pohledy na herní svět, které se díky tomuto ztvárnění naskytnou. Bohužel, pravdou je, že oboje má své pro a proti.

Já jsem se však setkával především se situacemi, kdy mi nová kamera spíše překážela. Tak především občas jednoduše nevidíte tam, kam potřebuje, výsledkem je tak střílení po nepřátelích naslepo. Podobné problémy jsem měl také při skákání, kdy jsem vše jednoduše špatně odhadl, spadl jsem do propasti a zemřel. Naštěstí vše zachránilo dostatečné množství checkpointů.

Grafika hry je opravdu působivá a především stínování dodává hře kolikrát hororovou atmosféru. I samotné textury jsou vymodelovány velmi pěkně a detailně a stejně tak i herní prostředí, které jsem vyzdvihoval už v samotném počátku recenze. Skvělou atmosféru hry navíc dolaďuje také bezchybný hudební a zvukový doprovod.

Nová Lara neurazí, ale ani nenadchne

Nové dobrodružství Lary Croft jistě její fanoušky nikterak neurazí, avšak obávám se, že ani nenadchne. Několik hodin kvalitní zábavy jistě potěší, avšak problémy s kamerou, gamepady a opakující se úkoly sráží jinak kvalitní hodnocení hry. Lara jednoduše zkusila něco jiného. Nebyl to krok úplně špatným směrem, avšak stejně tak si nemyslím, že by se touto cestou měla Lara ubírat. Tento fakt jistě podtrhuje i nedávno ohlášený restart celé série, na který se již nyní nesmírně těšíme.

Lara Croft and the Guardian of Light

Lara Croft opět ukázala, že její značka ještě není mrtvá, avšak již poněkud ztrácí dech, přítrž by tomu měl udělat chystaný restart celé série, který ukáže, zdali Lara ještě nepatří do starého železa. Pokud však patříte mezi oblíbence Lary Croft, její nové dobrodružství byste si neměli nechat ujít.

zajímavé hádanky a nástrahy
velkolepě vyhlížející herní prostředí
obrovské množství zbraní