Attentat 1942 Recenze Attentat 1942 – lepší než učebnice

Attentat 1942 – lepší než učebnice

Jakub Němec

Jakub Němec

11

Heydrichiáda zasáhla osudy tisíců lidí. Pojďme se podívat blíže na jeden z nich.

Akademické zázemí vývoje počítačových her se pomalu začíná probouzet také v České republice. Spolupráce vysokoškolských historiků z Karlovy univerzity, badatelů z Ústavu pro studium totalitních režimů, kapacit České akademie věd a programátorů počítačových her dala vzniknout už v roce 2015 úžasnému projektu Československo 38–89 (recenze), který se má věnovat důležitým událostem našich dějin. Před dvěma lety vznikl první díl s názvem Atentat 1942 (v současnosti můžete najít druhou část Vnitřní pohraničí o soužití Čechů a Němců v první polovině 20. století), který se dostal do škol v rámci interaktivního vyučování a přinesl vydavatelům nejeden mezinárodní úspěch (včetně ceny Česká hra roku 2015). Až nyní se dějepisná adventura dostává mezi širokou veřejnost díky platformě Steam. Jestli si ji má cenu koupit, můžete posoudit také díky naší recenzi.

Proč si odvedli dědu Němci?

Civilní vyprávění příběhu manželského páru Jelínkových začíná velmi nenápadně. Při návštěvě babičky Ludmily během balení a příprav prarodičů ke stěhování se objeví staré rádio z druhé světové války. A babička se pustí do vyprávění o dnech po atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Pro jejího muže Jindřicha si přišli členové gestapa a ona dodnes netuší, proč se tak stalo. Sám dědeček jí o svých aktivitách za války nic neprozradil, ale jako řadový Čech se zlehka dotknul odbojové činnosti, schovával židovského kamaráda z mladších let a tajně doufal v pád nacistického režimu.

„V kontrastu k realistickému vyprávění ze současnosti jsou komiksově animované sekvence ze 40. let. Pokud začnou protagonisté vzpomínat, přejde obraz do černobílých kontur, kde rozhovory probíhají v rámci klasických komiksových bublin.“

Postupem času budete rozplétat klubko záhad v rámci investigativní činnosti. Promluvíte si se svým sousedem, kterému prarodiče přisuzují kolaborantskou minulost, s kamarádem z vojny či s ženou přeživší koncentrační tábor, v němž se setkala s dědou. Vaše postava se během příběhu ani jednou neobjeví na scéně, zatímco vypravěče hrají živí herci a odpovídají vám v rámci krátkých videoukázek. Dramatická výstavba se povedla na jedničku, protože nemáte problém uvěřit postavám jejich osobní historii. Máte pocit, jako byste si povídali s vaší babičkou, či dlouholetým morousovitým sousedem.

V kontrastu k realistickému vyprávění ze současnosti jsou komiksově animované sekvence ze 40. let. Pokud začnou protagonisté vzpomínat, přejde obraz do černobílých kontur, kde rozhovory probíhají v rámci klasických komiksových bublin. Animátorům se povedlo vytvořit živoucí charaktery, z jejichž obličejů vyčtete každou emoci, kterou chtěli tvůrci sdělit. Dramatické chvilky během protektorátního teroru heydrichiády si prožijete díky řadě činností, jež byly každodenním chlebem našich hrdinů pod německou nadvládou. Jednoduché minihry zastupují interaktivní část, která by měla zprostředkovat pocity zmaru, bezmoci a naděje.

Kam s letáky?

Zvídavé otázky na šestici respondentů můžete kdykoliv opakovat za místní měnu. Mince získáváte za úspěšné plnění adventurních úloh, tvořících akční složku Atentatu 1942, v rámci malých, ale důležitých úkolů v boji proti režimu či zachování vlastního života. Při vpádu gestapa do poklidné domácnosti musí babička bezpečně schovat dědečkovy protinacistické letáky, zatímco mužský člen domácnosti vymýšlí výmluvy ke zdržení dotírajících Němců. V kůži jiných postav budete v časovém presu utíkat z romského koncentračního tábora v Letech, pašovat z továrny tajné depeše nebo poslouchat projev Emila Háchy k sepsání úvodníku do novin tak, abyste si udrželi práci, ale zároveň nevypadali jako kolaboranti. Musíte se vžít do myšlení postav v dané době (Je bezpečné mít doma na stole těžítko s Masarykem, nebo bude lepší jej zničit?) Pokud se vám nepodaří úkol splnit na první pokus, hra vás nijak nepenalizuje, místo toho se dozvíte, že to bylo jinak a pokračujete směle dále v hovoru. Ke každé minihře se můžete libovolně vracet a zkusit ji splnit tak, abyste se vyhnuli nezdaru.

„Informační hodnotu Atentatu 1942 ocení především Češi, pro které se dílo primárně tvořilo. Cizojazyčné publikum si totiž během rozhovorů musí vystačit s anglickými titulky, toť daň za autenticitu.“

Na hráče nejsou tedy kladeny žádné velké nároky. Dle mého bylo primárním cílem tvůrců přenést především emoční zprávu všem, kteří se do titulu Atentat 1942 pustí. Samozřejmě se na jedné vlně veze ponaučení o faktech, která se ve škole možná pořádně neřeší. Pokud se díváme na titul jako na plnohodnotnou adventuru, jedná se o dílko jen mírně nadprůměrné, jestli vůbec, které lze přirovnat spíše k nezávislým titulům.

Historia magistra vitae

Účelem celého projektu Československo 38–89 bylo od začátku přinést jiné úhly pohledu na tragické události, nevyřčené pravdy v našich dějinách či nabídnout možnost alternativy k tradičnímu výkladu dějin na základě vlastní zkušenosti. Hráč si během výslechu postav připadá jako badatel, objevující dávno promlčené rodinné tajemství, které leží pohřbené pod náhrobním kamenem mlčení ústředního hrdiny. Výzkumnou činnost představuje především studium audionahrávek obecně prospěšné společnosti Post Bellum (působí až strašidelně opravdově), dobových rozhlasových stop, novinových výňatků či práce s dokumenty a historickými artefakty. Každou z promluv doplňují filmové záběry ze 40. let, při nichž na vás padne depresivní deka (promenádování Hitlera na Pražském hradě náladě nepřidá).

V rozhovorech se často vyskytnou pojmy, jež běžnému člověku nic neříkají. Proto je skvělé, že můžete kdykoliv pozastavit průběh rozhovoru s pamětníky a neznámý údaj si nastudovat v postupně se rozšiřující encyklopedii (něco jako v Assassin‘s Creed, jenže tam to skoro nikdo nečte, že?). Informační hodnotu Atentatu 1942 ocení především Češi, pro které se dílo primárně tvořilo. Cizojazyčné publikum si totiž během rozhovorů musí vystačit s anglickými titulky, toť daň za autenticitu.

Morální dilema

Za komiksovým vizuálem stojí český výtvarník Petr Novák alias Ticho 762, který se dějepisných témat nebojí (Jak Masaryk vymyslel Československo). Grafická stránka pasáží z Protektorátu svým dvoubarevným pojetím stroze a přitom účinně přináší dobový prožitek. Báječnou atmosféru podtrhuje civilní hudební podkres experimentálního tělesa DVA, které spolupracovalo na ozvučení české minimalistické hry Botanicula od Amanita Design.

„Pokud se zajímáte o dějiny druhé světové války, neměl by vám tento titul utéct mezi prsty.“

Nyní pro mě nastává ta nejhorší část celé recenze. Jak zhodnotit tento titul číselně, protože to velkou část čtenářů zajímá. Pokusím se svou volbu obhájit následujícím odstavcem. Z hlediska herního prožitku v rámci žánru adventury se nejedná o kdovíjakou pecku, ale spíše průměrné a nijak dlouhé dílo. Pokud se však zaměříme na emoční hodnotu titulu a její informacemi a někdy neortodoxními názory přehlcený obsah, mé pedagogické srdce plesá a volám na všechny strany, že tohle si prostě musíte zahrát. Nehraje roli, že se jedná o českou hru (podobně nadšený jsem byl z Never Alone, ale tam byla herní část mnohem silněji zastoupena), ale tento titul byl zkrátka vytvořen pro našince.

Attentat 1942 zpracovává období heydrichiády, pronásledování a perzekuci obyčejných občanů Protektorátu Čechy a Morava a hledí na tuto problematiku s odstupem. Události hodnotí lidé s různými názory, kteří prožili válku v rámci rozličných životních osudů. Jinak bude na zabití zastupujícího říšského protektora hledět osoba zavřená v koncentračním táboře, bojující v odboji či zahraniční armádě, protektorátní novinář či Žid prchající před transportem. Pokud se zajímáte o dějiny druhé světové války, neměl by vám tento titul utéct mezi prsty.

Attentat 1942

Attentat 1942 patří mezi edukativní projekty v rámci seriálu Československo 38–89, které se pokouší prosadit mezi klasické herní tituly. Svým rozsahem je spíše nezávislá adventura v podstatě interaktivním dokumentem, který díky bohu nespoléhá na QTE, ale na minihry, v nichž musíte řešit napínavé situace v nacisty okupovaném Protektorátu. Ač na někoho může titul působit až moc školně, jedná se prozatím o nejlepší (a pravděpodobně jediné) herní zpracování dějin heydrichiády.

zpracování dobových dokumentů a životních osudů dle skutečných příběhů do působivého příběhového mixu
audiovizuální zpracování
obsáhlá encyklopedie