Valkyria Chronicles 4 Recenze Recenze Valkyria Chronicles 4

Recenze Valkyria Chronicles 4

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One

Konečně jsme se dočkali plnohodnotného pokračování prvního dílu série Valkyria Chronicles! Je skutečně tak dobrý?

Píše se rok 1935 a Evropu pomalu stravují plameny druhé celoevropské války (Second Europan War), kterou mezi sebou vedou Atlantic Federation a Autocratic Eastern Imperial Alliance. Přestože Federace bojuje proti říšským silám s veškerým vypětím a nasazením svých vojsk, imperiální vojenská mašinérie je takřka nezastavitelná a z nastalé situace hrozí totální porážka Federace. Proto je rozhodnuto provést operaci Northern Cross, poslední pokus o zastavení devastujícího útoku. Pokud se podaří obsadit císařské hlavní město, dojde snad i k ukončení celé války.

• Vychází na: Nintendo Switch (recenzovaná verze), PS4, Xbox One a PC
  • Datum vydání: 25. září 2018
  • Žánr: tahová strategie, RPG

Hlavním hrdinou je ve hře Valkyria Chronicles 4 velitel Squad E Claude Wallace, který má mezi svými svěřenci i pár věrných kamarádů z dětství. Teď je ale poslán zvrátit celou situaci úspěšným splněním zoufalé operace.

Po čtvrté a konečně dobře

Od původního, prvního vydání Valkyrie Chronicles, uběhlo už celých deset let (když nepočítáme její remaster z roku 2016) a série se do té doby dočkala celkem tří plnohodnotných pokračování. Podle dostupných reakcí takřka všech hráčů je až Valkyria Chronicles 4 poprvé tím pravým pokračováním, na které fanoušci prvního dílu celou tu dobu čekali. Pro mne jde o díl, který zapříčinil návrat ke kořenům série a vůbec první setkání s tímto, dovolím si říci herním skvostem. Protože jsem se přes různá naléhání ze strany přátel nikdy ke koupi jakéhokoli dílu neodhodlal. Důvodů bylo hned několik. Jednička kolem mne tehdy jen tak profičela a nijak mě nezaujala. Valkyrii Chronicles 2 chybělo hodně k tomu, aby byla nazývána plnohodnotným pokračováním, hlavně z důvodu jejího vydání pouze na kapesní konzoli PSP. Díky tomu nešlo o tak komplexní a zábavou hru. Následovala Valkyria Chronicles 3, která sice vyšla ve dvou verzích, ale nikdy ne v angličtině, a následující Valkyria Revolution se sice pokusila navázat na odkaz prvního dílu, ale nedokázala úspěšně vstoupit na území akčních her a většina známých mě od nákupu spíše odrazovala. Na další spin-off Valkyria Chronicles Duel pro mobily a PC a na výskyt postav v Projectu X Zone rovnou zapomeňme.

S oznámením čtvrtého dílu, a také díky vydání remasteru jedničky pro PS4, jsem se do doby před dekádou vrátil a můžu s klidem říct, že Valkyria Chronicles 4 se také úspěšně vrací do podoby před deseti roky, kdy to všechno začalo. Přináší tak vylepšený zážitek prvního dílu a nám se do rukou dostává hra, která je tím pravým zadostiučiněním všem fanouškům.

Vyplatilo se počkat na detaily

Stejně jako u původní hry, se ve Valkyrii Chronicles 4 ujmete role mladého začínajícího velitele skupiny vojáků, označené Squad E. Ačkoli se nový díl odehrává ve stejném časovém období, a tedy současně s první hrou, jste s novou skupinou hlavních hrdinů a novými protivníky zapleteni do úplně jiného konfliktu. První Valkyria Chronicles byla hráči oceňována za skvělou kombinaci klasických JRPG principů a krutého válečného konfliktu. Drsná realita války je vykreslena podobně i ve Valkyria Chronicles 4, ale protože se nám pohled na konflikt rozšiřuje právě o úhel ze strany antagonistů, není tragický příběh úplně černobílý. Když pochopíte morální důvody a také etiku obou stran, vidíte všechno najednou spíše v různých odstínech šedi.

Válečné příběhy Valkyria Chronicles jsou jen část kouzla, které dělají tuto sérii zvláštní a tak odlišnou od ostatních her. A to nejen západních, ale i východních. Je to způsob, jakým jsou herní principy použity jinak než v ostatních, podobných titulech. Když hrajete jakoukoli strategickou válečnou hru, střídáte příběhové akty s plněním misí. Ve Valkyria Chronicles se také vydáváte plnit celkem zdlouhavé, tahové mise. Můžete si vybrat do své čety různé vojáky a ty pak v boji můžete ovládat ručně, vybrat cíle a maximalizovat škody. V každém kole máte vždy předem určený počet akčních bodů. Ty použijete na vybrání vojáka v mapě a hned poté se váš pohled přesune do 3rd person perspektivy a vy se pustíte přes mapu vstříc setkání s nepřítelem. I když jsou tady bojové prvky hodně podobné sérii XCOM, kdy je tedy čas víceméně zamražený a pohybujete se pouze vy, stále toho zůstává hodně přímo na vás. Strategické prvky jsou na chvíli odsunuty do pozadí a vy musíte v reálném čase zamířit zbraní vašich postav a napáchat tak co největší škody.

I když plněním každé z misí můžete klidně strávit hodinu (v mém případě běžně až hodinu a půl i více), daleko víc času vám sebere příprava na boj před a po misích. Asi největším potěšením je totiž vychystávání a sestavování vašeho malého týmu a vychytávání různých maličkostí. Na výběr jsou v základním táboře takřka desítky dostupných rekrutů a když už vám podobnou možnost výběru nabídne jakákoli jiná hra, volíte ve většině případů ideální poměr třídy, síly a schopností daných postav.

Tady spíše než jen než bezduchým mrknutím na statistiky nebo na vzhled vojáka, nabídne Valkyria Chronicles 4 ke každé postavě originální osobnost, jiný hlas a co je nejlepší, i celkové příběhové pozadí. Dostanou vás tak často jedinečné maličkosti nebo mezidruhové vztahy jednotlivých rekrutů. Když si pak nějakého vyberete nebo jej přímo nasadíte do bitvy, dostanete pár bonusů, o které je škoda přijít. A když už se vám po čase bude zdát, že o svých svěřencích víte dost málo, nastanou během bojů zvláštní okamžiky (nebo narazíte na scénáře vedlejších misí), které vás ještě více uvedou do obrazu a není problém, aby se vám některé postavy dostaly docela dost hodně pod kůži.

Jak už jsem výše zmínil, má každá z těchto postav, kromě zajímavých výstředností, také své oblíbence a kamarády, s nimiž bojují nejraději. A všechny tyto osobnostní rysy hrají důležitou roli právě v bitvách. Pokud totiž některý z vojáků preferuje boj o samotě, může dostat nějaký postih, ocitne-li se v bitvě v blízkosti spojenců. A třeba zase někdo další může klidně dosáhnout během boje vyšší přesnosti střelby, pokud se mise vyvíjí dobře. Jde jen o příklad, protože s některými bonusy a postihy můžete počítat, ale jiné přinesou své ovoce náhodně. O to víc je třeba dávat pozor a pečlivě zvážit složení svého týmu.

Ten umí to a ten zas tohle

Budu se opakovat, ale Valkyria Chronicles 4 velmi propracovaně zdokonaluje a vylepšuje stěžejní herní mechanismy z původní hry. Ve zkratce jde o to, že se všechno velice rychle a jednoduše naučíte, ale stát se mistrem už vás bude stát nějaké ty nervy. A možná vám přibude i pár šedých vlasů na hlavě. Mezi vojáky najdete třídy typu scout, shocktrooper, sniper, engineer a lancer, ze kterých lze vytvořit dostatečně všestranné a úderné jádro skvadry. Každý typ má samozřejmě nějaké silné a nějaké slabé stránky, které se projeví v boji. Tyto staré známé třídy doplňuje nově celkem šílená třída grenadier. Jejich minometné útoky a výhodné obranné bonusy z nich ve hře dělají jednu z nejsilnějších a nejoblíbenějších tříd.

Ze začátku budete Valkyrii Chronicles 4 vyčítat malé množství akčních bodů. Časem ale můžete třeba vojáky transportovat pohodlněji a ve větším množství pomocí APC vozidla a některé postavy, které jsou ve hře označeni jako "leaders" si k sobě v pohybu mohou přibrat další dva kolegy a v průběhu svého kola s nimi najednou pohybovat a útočit.

Stejně jako válka, kterou hra prezentuje, jsou i zdejší mise dlouhé a nervově vypjaté. Již jsem jednou zmínil, že vám ty příběhové klidně zaberou celou hodinu nebo i více, a i když máte na výběr dvě obtížnosti (které můžete kdykoliv změnit), vás naštěstí bitvy moc nepenalizují. Tedy ze začátku, asi od půlky hry se vše začne exponenciálně “horšit” a vám se přitíží.

Naštěstí můžete hodně věcem předejít v táboře, kde probíhá tréning za získané EXP body a k dispozici jsou i sady různých upgradu vybavení a vylepšení tříd. Příjemné je, že vás Valkyria Chronicles 4 do jejich využití nenutí a ani postup hry vpřed je nijak nevyžaduje, ale pokud uděláte ty správné rozhodnutí a zodpovědně své jednotky posilujete, projdete prakticky kteroukoli misi bez větších problémů jako nůž máslem. Což jsem většinou zjistil až při opakovaném hraní jednotlivých bitevních scénářů prostřednictvím skirmish misí, které jsou ideální, když už si chcete vyloženě odpočinout od hlavního příběhu a zdlouhavých bitev.

No a když už toho na vás bude přesto moc, můžete si změnit obtížnost z Normal na Easy, což jsem udělal hned na začátku. Volba obtížnosti Easy byla naprosto jasná ne z důvodu jednoduchosti hraní, ale kvůli možné smrti postav. Když vám totiž v Normalu někdo umře, zůstane mrtvý až do konce hry a já jsem nikoho nechtěl vidět umírat “skutečně a permanentně”.

Na vzhledu (ne-)záleží

Valkyria Chronicles 4 se nevrátila ke svým kořenům pouze herními principy, ale také svým vzhledem. Dnešní pokračování je vytvořeno v podobném pastelovém hávu a jeho anime vzhled tak působí, řekněme umělečtěji. Možná se někomu bude zdát, že i zasloužila lepší rozlišení, větší detaily, rozlehlejší lokace, ale odměnou je nám naprosto plynulý chod hry v bitvách, při vykreslování různých efektů, a to jak v televizním, tak i v handheld režimu konzole Nintendo Switch. Rozdílem pro mne bylo jiné zjištění. Většinu Switch her je mi jedno jestli hraju na televizi nebo s obrazovkou v ruce, většinou volím raději přenosnou variantu, ale Valkyria Chronicles 4 mi od začátku celých těch skoro 60 hodin tak nějak lépe seděla na velké televizi. Takže, i když Valkyria Chronicles 4 patrně nedosahuje grafických standardů jiných moderních her, navazuje na vizuální dokonalost první hry skvěle!

Hru Valkyria Chronicles 4 můžete koupit v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

Valkyria Chronicles 4

Před deseti roky si první Valkyria Chronicles získala srdce západních hráčů díky vyvážení JRPG prvků, strategického plánování a jedinečného vzhledu. Sega po mnoha letech čekání dokázala nabídnout odkaz původní hry a navázat na to, co dělá tuto sérii unikátní a po čem fanoušci toužili. Valkyria Chronicles 4 je zábavným, plnohodnotným a taky nádherným titulem.

příběh a jeho zapadnutí do scénáře série
zábavný a velmi vyvážený boj
detailní a živé postavy