Recenze DiRT Rally 2.0 – Od Colina k Richardovi
DiRT Rally 2.0 Recenze Recenze DiRT Rally 2.0 – Od Colina k Richardovi

Recenze DiRT Rally 2.0 – Od Colina k Richardovi

Michal Jonáš

Michal Jonáš

22
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Po DiRTu 4 přijíždí zase náročnější rallye, které jde ještě dál než první díl.

Reklama

Když si malý tým kolem nadšence do motorsportu a amatérského rallye navigátora Paula Colemana vydupal náročnější odbočku ze série DiRT, jež jako DiRT Rally vyšla na konci roku 2015, nejen že tím potěšil všechny fandy náročnějšího závodění, ale hlavně ukázal Codemasters světu jako schopné a nebojácné tvůrce, kteří nedělají jen arkády pro masy. Přitom na začátku vývoje prvního DiRT Rally měla naprostou prioritu řada F1 a na rallye dělal jen malý tým vlastně ve svém volném čase.

Dnes už je všechno jinak. Z DiRT Rallye se stala plnohodnotná značka, které pomohl statut oficiální hry mistrovství světa v rallycrossu FIA RX. Paul Coleman, který si DiRT Rallye vypiplal, trošičku vyhořel, narodilo se mu dítě, a tak si sbalil fidlátka a šel zkusit štěstí do mobilních her směr Srbsko, k bělehradskému studiu Nordeus. A ekologií zfanatizovaná FIA velmi slibně se rozvíjející světový rallycross zařízla diktátem elektrického pohonu od sezóny 2020, přitom se globální soutěž jezdí teprve šestým rokem.

  • Vychází na: PC, PlayStation 4 (testované verze), Xbox One
  • Datum vydání: února 2019
  • Žánr: závody
  • Česká lokalizace: ne

Vylepšený základ

Skoro to vypadá, že série DiRT nasadí střídavý kvapík jako silniční Forza, kdy se budou střídat původní arkáda DiRT a náročnější simulátor DiRT Rally. Tyto plány ovšem záleží na zájmu zákazníků, k nimž má ale dvojka, stejně jako 3 roky stará jednička, zase dobře nastartováno. Času bylo dost a hotový základ v podobě EGO enginu z jedničky byl připraven na další cizelování, takže si tvůrci dali hlavně na jízdním, fyzickém a destrukčním modelu velmi záležet. Autoři sami uvádějí, že mezi prvním a druhým DiRTem Rally je podobný progres, jako mezi prvním a druhým Colinem McRae Rally. I proto dostal druhý DiRT Rally stejné označení 2.0.

Jako hlavního konzultanta Codemasters angažovali osobu z nejpovolanějších, čerstvého mistra světa WRC esportu, jenž se jezdil v konkurenční hře WRC 7 od Kylotonnu. Jon Armstrong má navíc zkušenosti i z reálného rallye, a tak se zjednodušeným jízdním profilem ve WRC 7 nebyl spokojen. Jelikož v Codemasters virtuální soutěž sledovali, se stejnými názory si s Jonem padli do noty. Výsledné chování aut, které je ještě vytříbenější než v jedničce, je hlavně Jonova práce, protože přesvědčil tvůrce, že vydávat druhou hru se stejným ovládáním nemá cenu.

Buď se musely fyzické síly krapet utlumit směrem k DiRTu 4, nebo naopak přitvrdit za mantinely minulého DiRTu Rally. Asi nemusím psát, co si nakonec vývojáři vybrali, pročež to imaginární posunutí jezdce obtížnosti směrem výše, podle vlastních slov Colemana asi o 5-10 % od laťky v DiRT Rally a o 30 % od simulačního profilu v DiRT 4, má nový DiRT Rally 2.0 ukazovat jako nejnáročnější rallye hru současnosti. A to je přesně ten směr, který proti všem razil neoblomný Paul Coleman.

„Převratnou novinkou je dynamický systém degradace povrchu.”

Pokud se někdy někdo dokázal nejvíce přiblížit syrovému Richard Burns Rally, je to právě DiRT Rally 2.0, protože tvůrci do shodného enginu s jedničkou navíc propašovali jednak drobně sníženou adhezi za všech podmínek a jednak i větší simulovanou hmotnost vozů. Což jinými slovy znamená, že modelovou zatáčku o shodném poloměru se shodným povrchem a na stejné směsi v DiRT 4 projedete ladnou stopou, zatímco v DiRT Rally 2.0 máte plné ruce práce i když jedete pomaleji. I proti jedničce tu musíte chtě nechtě kapánek ubrat, protože odstředivé síly jsou podle výšky těžiště vozů větší o nějakých 5 %.

100 různých podloží

Pokud na DiRT Rally 2.0 přejdete ze čtyřky, nedejbože z WRC 7, dostanete opravdu drsnou školu a plný kufr pokácených břízek k tomu. Ale v Codemasters je prostě část lidí, kteří se nemůžou dívat, jak většina hráčů ve všech závodech prostě jen drtí plyn až na podlahu, a proto dělají hry, kde vám to nijak nepomůže. Minule si tvůrci ještě tolik nevěřili, chtěli nejdříve otestovat publikum, jestli jejich hru na bázi reálných jízdních vlastností veřejnost přijme, a tak první DiRT Rally fyziku malinko utlumil, protože se Codies báli, že ho nikdo neuřídí.

Nu a vidíte? Dvojka už se vlka nebojí a podle Jona Armstronga se dostává na roveň toho, jak s hmotností a přilnavostí pracuje skutečný automobil, a někdy i dále. To přitlačení na pilu není prvoplánové, jako že to hráčům prostě osolíme. Převratnou novinkou je dynamický systém degradace povrchu v závislosti na času a počasí, které je také proměnlivé. V průběhu etapy si engine v duchu simuluje tváření povrchu od startujících automobilů, do kterého promlouvá i teplota, počasí a typ vozovky.

První jezdci tak celému poli čistí ještě suchou a prašnou trať, do které se jejich vozy nesmazatelně vtiskují. Jenže pro další posádky (a třeba i pro vás, když startujete z hloubi pole) už může trochu sprchnout, vozovka se rozmočí a rozbahní, takže se auta více boří a ztrácejí adhezi, zatímco ti úplně poslední již mohou jet klidně za šera nastupující bouřky. Celkem umí hra pro nezpevněné povrchy rozlišovat až mezi 100 různě hustými a kluzkými vrstvami vozovky, přičemž zvládá také různou denní dobu od úsvitu do noci a k tomu několik možností počasí od sluníčka po silný lijavec.

Je proto docela škoda, že pro vlastní rychlý závod si můžete nastavit jen pevně dané kombinace, jako např. zatažené nebe s lehkým deštíkem a mokrou vozovkou. Úplná svoboda v nastavení podmínek v tomto režimu ještě není možná. Jelikož málokdy jedete po ideální půdě, o níž se můžete bezpečně opřít, hra musí tyto snížené adhezní podmínky citelně simulovat. Což dohromady přispívá k vyšší náročnosti řízení, protože takto pokročilé počítání povrchu první díl ještě neměl.

Nápad na degradaci terénu vzešel od veteránů ze Sega Racing Studia, které Codemasters v roce 2008 převzali. V jejich hře Sega Rally Revo z roku 2007 se totiž premiérově objevilo dynamické utváření povrchu nazvané GeoDeformation, a tak s ním mají vývojáři ze Segy velké zkušenosti. Do servisní zóny před erzetou musela přibýt možnost volby obutí, protože podmínky na trati se mohou s každou minutou výrazně změnit.

Chce to opatrnou jízdu

I podruhé tvůrci nakoukli do vedlejšího sousedství a použili destrukční model, jenž ve své podstatě vychází ze silniční odbočky GRiD. Jakkoli poškozování vozů není ani zdaleka plně reálné, i tak se auta boří velmi pohledně a v porovnání s takřka nerozbitnou konkurencí stačí klidně i jediné neopatrné zaškobrtnutí o šutrák a utrhnete rameno, případně prorazíte gumu a zdeformujete ráfek. Právě pro sebemrskače je určena tato nejvyšší Hardcore úroveň poškozování, protože pro méně opatrné může být takový dojezd do cíle 16 km dlouhé a 12 minut trvající epické erzety brutálním oříškem.

Minimum závodní porce na erzetu je sice jen 2 km, ale jestli si pamatujete, minulý díl nabízí maximálně lehce přes 12 km dlouhé erzety. A opět se vracíme k jádru pudla: DiRT Rally 2.0 je mírně obtížnější po všech stránkách než jeho předchůdce. Samozřejmě si můžete aktivovat rozličné jízdní asistence, ale s nimi hra přijde o část své duše – to už se můžete rovnou vrátit k bábovičkám DiRTu 4. Hra je sice celkově obtížnější než kdy dříve, ale určitě není frustrující. Jen se musíte zbavit toho návyku plného plynu až k počátku zatáčky – tam už je na všechno pozdě. A klidně si snížit obtížnost umělých jezdců (resp. jejich časů) na nové stupnici 1-100 %, zatímco minule to bylo ještě pouze 5 předvoleb.

„Rallycross je v podání dvojky pekelně rychlý, drsný a absolutně nemilosrdný.”

Fascinuje mě, jak je nový DiRT Rally i od svého předchůdce unikátní hrou právě po stránce jízdních vlastností. Už minule jsem oceňoval zejména práci s hmotností automobilů a jejich zavěšením (mimochodem Colin McRae Rally 2.0 byla první hra s nezávisle počítanými koly), načež dvojka se posunula ještě dál. Sedněte do kompaktního a lehkého miníka a hned poté do těžkopádné bohyně DS 21. Obě předokolky ani nemohou být více odlišné, což dokonale cítíte i ve hře. Tam, kde Cooper jede jak motokára a na zatočení hbitě mění směr, Fantomasův koráb drtí hlínu a šine se bokem ven, načež jeho obří poloměr zatáčení zákruty bytostně nesnáší.

Rallycross podle klučíka

Minule na vývoji rallycrossové části široce spolupracoval slavný Peter Solberg. Ten pro dvojku stále působil jako externí konzultant, ale přímo do Anglie poslal své dva vyslance Olivera Solberga a Phila Millse. Oliver je Petrův sedmnáctiletý syn, takový střízlíček, hádali byste mu asi o dost méně. Jenže mu táta poladil svůj brutální Citrónek DS3 RX, s nímž získal 2 tituly mistra světa v rallycrossu a synek nezbedný hned vyškolil celou ekipu podstatně starších jezdců, když získal svůj premiérový titul mistra Skandinávie v rallycrossu RallyX Nordic. Zajímavé, že synátor jezdí s lotyšskou závodní licencí, protože doma v Norsku by takto mladý ještě nemohl závodit.

Na základě telemetrie z jeho vozu vznikl zbrusu nový jízdní model pro RX vozy, který opět od minula přitlačil na pilu. U předchůdce jsem neměl s RX modely prakticky žádné potíže a hladce jsem vyhrál i silně obsazený novinářský turnaj, který pořádala Cenega. Nyní jsem se starými návyky nedojel málem ani první kolo. Rallycross je v podání dvojky pekelně rychlý, drsný a absolutně nemilosrdný – samozřejmě mluvím o vyšších obtížnostech, kdy vám hra dodá obrovskou porci adrenalinu. Balík až pěti vozů si vůbec nic nedaruje a když jsem se, jak to s oblibou jinde dělám, chtěl opřít o protivníka, tak jsem rázem prorazil gumu a byl šmytec.

Když si tvůrci prohlédli záběry z onboard kamer Peterova Pola RX, rázem zjistili, že v reálu na nezpevněných částech okruhů jezdci od třetího, čtvrtého místa vůbec nic nevidí a jezdí podle citu. Na tratích se festovně práší, protože kola jsou prakticky stále ve smyku. Přece jen těch 600 koníků se do kluzkého povrchu velmi špatně zakusuje, takže nově i ve hře ze zadních pozic skoro nic nevidíte. A tak jsou důkladně inovované jak částicové efekty, taktéž i stíny a práce s osvětlením, přičemž obecně se grafika prostředí vylepšila spíše minimálně. To je nadále takové zastřené a bledší, v tomto jsou DiRT 4 i WRC 7 daleko výraznější.

Na druhou stranu interiéry dostaly podstatně detailnější textury, takže zvláště klasická auta jako alpinka či stratoska nyní uvnitř vypadají fantasticky. Velká škoda, že ani v PC verzi si nemůžete nastavit výšku a vzdálenost sedačky od čelního skla a zpětná odezva volantu (a vibrace na ovladači) jsou na PC i na PS4 (zkoušeli jsme s Fanatecem CSL) kupodivu naprosto mdlé. Po stránce optimalizace je dvojka drobně náročnější než jednička. S GeForce GTX 1080 při WQHD rozlišení na Ultra detaily se snímkování drobně propadalo pod 60 FPS, zatímco první DiRT Rally těch 60 snímků pevně drží. PS4 verze je na normální konzoli samozřejmě o dost škaredější než na PC, nicméně i konzolovka by měla běžet v 60 snímcích při rozlišení 1080p.

Solbergův průvodce

Ale vraťme se k tomu druhému vyslanci, Philu Millsovi. Toto jméno asi něco řekne jen znalcům WRC, protože tento Velšan je dvorní navigátor Petera Solberga a spolu s ním mistr světa WRC 2003. Navigační rozpis pro minulý DiRT 4 nahrával Colinův mitfára Nicky Grist, ale pro nový DiRT Rally tvůrci na Petrovo doporučení angažovali dalšího slavného spolujezdce. Codies totiž chtěli nasnímat komentář daleko živější, než obecně bývá, což chtělo trochu obětí hlavně z Philovy strany. A tak ho jednou oblékli do helmy a strčili do pádícího speciálu k Jonu Armstrongovi, jindy opět s helmou posadili na pohyblivý závodní simulátor a vždy Phil navigoval a navigoval a navigoval.

Výsledkem je podle mne velmi autentický navigátor, který není tak uřvaný a sterilní jako např. ve WRC hrách, přičemž jeho časování si můžete nastavit. Grafici k tomu zvětšili a přepracovali i směrové šipky, a tak navigaci má hra dokonale zvládnutou.

Bez paní zimy

Jestli jsem doposud hlavně chválil, je na čase odkrýt i tu vrzající část podvozku, protože co tvůrci přidali na pocitu z jízdy, to sebrali na obsahu. Ten ani v jedničce nebyl v době vydání nějak světoborný, a tady to není o mnoho lepší. V rallye kolonce najdete opět 6 soutěží: Ameriku, Argentinu, Austrálii, Nový Zéland, Polsko a Španělsko. Dobré je, že to jsou oproti jedničce všechno zbrusu nové lokace. Pro každou zemi je připraven vždy tucet rychlostních zkoušek od 2 do 16 km. To je stejný počet jako minule. Pikes Peaku vypršela licence, a tak závody do vrchu dvojka opustila bez náhrady.

Ještě se prosím pozorně zadívejte na ten seznam rallye lokací. Není vám na něm něco divného? Ano, chybí v něm zimní soutěže na ledu a sněhu! Dle mého skoro nejatraktivnější lokace s úžasnými měkkými sněhovými bariérami, které byly poprvé uvedeny v prvním DiRTu Rally, neprozřetelně chybí, zatímco prašných podniků je zbytečně mnoho. Do výsledné známky jsem tak musel promítnout jeden z nejhorších současných nešvarů, kdy se z hotové hry schválně vybrakuje část obsahu, jež se později nabídne za poplatek jako stahovatelné přídavky.

„Sestava herních režimů byla obšlehnuta z minulého DiRTu Rally.”

A nový DiRT Rally 2.0 je tím nejhorším příkladem. Později sice dorazí jak Monako, tak i Švédsko (a Německo časem), ale všechny tyto rallye si musíte pěkně znovu zaplatit, případně si koupit sezónní průkazku. Minulý díl měl všechny přídavky zadarmo, u nového studio již dopředu ještě brzy před vydáním rozhlašovalo, jak všechno navíc zpoplatní, z čehož je jasné, že si část hotových tratí i vozů nechávají v záloze pro další příjmy. Zde nadále naprosto kraluje současné WRC 7, které má 13 lokací se 65 erzetami, přičemž nic z toho nemusíte doplácet.

Ani rallycross neobsáhne všechny okruhy minulé sezóny, což je u oficiální hry RX šampionátu velká ostuda, i když jednička na tom byla vlastně daleko hůř, protože má jen 3 soutěže. V nové hře tedy najdete prvních 8 podniků ročníku 2018 z celkových 12, zatímco to další kvarteto buď vůbec nebude, nebo opět později za další a další peníze.

V garážích už je to krapet lepší, i když ani ty nijak extra nepřetékají. 27 vozů je připraveno pro souboj se stopkami, zatímco za kopcem u Joker Lapu čeká 12 RX speciálů od buginek Crosskart po RX Super Cars. Jednička má dnes celkově 46 strojoven a DiRT 4 dokonce 55, ale musím uznat, že rallye garáž dvojky pokrývá skoro celou novodobou historii rallye soutěží – skoro! Samozřejmě musíte oželet všechny WRC speciály současnosti i blízké minulosti, na ty má zkrátka monopol konkurenční série WRC zpoza druhého břehu kanálu La Manche.

Našince alespoň rozjasní velký návrat škodovek, protože konečně nechybí nejúspěšnější rallye speciál posledních let, současná Fabia R5, načež hned jako první placený přídavek přifrčí starší Fabia Rally. V celé sérii Colin McRae Rally/DiRT se doposud objevila pouze Felicia Kit Car, a to hned v prvním Colin McRae Rally z roku 1999.

Do reálného zasazení hry mi moc nesedí skupina nejsilnějších vozů v nabídce (kromě Audi Quattro S1) v podobě závodních vozů třídy GT4, které ve skutečnosti závodí výhradně na silničních okruzích. Vantage, Mustang či 911 Carrera zde fungují jako záplata za ty chybějící WRC stroje, která ale moc nedrží a nekompromisní zaměření hry krapánek shazuje.

V jízdách nic nového

Sestava herních režimů byla s minimálními obměnami vesměs obšlehnuta z minulého DiRTu Rally, což znamená časovku, vlastní závod či turnaj s až 12 podniky, opětovnou cestu historií rallye od klasiků po současnost a RX šampionát, ale výhradně s vrcholnou třídou Super Cars. Multiplayer je pouze online pro slabší počet 8 jezdců pro rallye i RX, zatímco z minula chybí sekce tutoriálů, závody do vrchu i jakákoli forma domácího multiplayeru. WRC 7 má sice také jen 8 živých jezdců, ale za to nabízí jak offline jízdy na střídačku, tak i poctivou rozdělenou obrazovku.

Na holou kapotu si DiRT Rally 2.0 zaslouží napráskat i za další trochu nepochopitelný kiks. Pro režim My Team, což je zdejší obdoba kariéry, musíte být vždy online, jinak tuto část vůbec nespustíte! Zřejmě proto Codemasters vycouvali z nasazení Denuva, protože bez připojení přijdete o dobrou půlku celé hry. Hra se spojuje co každých několik minut, ale jak to tak bývá, velmi špatně odladěný síťový kód pochybné služby RaceNet dost často zlobí a klidně vás v plné jízdě odpojí nebo vůbec nezapočítá výsledky. Mne hra sice jen párkrát odpojila po závodu na PC (na PS4 problémy žádné), ale neustálé pokusy o připojování a posílání dat hraní samozřejmě zpomalují a napříč komunitou hlavně na PC hráči hlásí kardinální problémy plynoucí z nedostupnosti serverů.

V kariéře hra zastřešuje nejen cestičku od začátků v rally i rallycrossu, ale také pravidelně obměňované denní a týdenní výzvy známé z jedničky, zatímco vedle v garáži si můžete upravovat a vylepšovat vaše vozidla a najímat k nim schopnější pracovníky. Tuto funkci jsem nikdy moc nepobral, to bych raději ocenil možnost přizpůsobení vlastního týmu, který jako anonymní nelze nijak upravovat.

Při jízdě nový DiRT Rally naprosto exceluje jako nejreálnější, nejrychlejší a nejkrásnější rallye hra současnosti, zatímco po obsahové stránce to už taková hitparáda není. Sobecké vybrakování tratí i aut a zbytečné vnucování online připojení (ty živé žebříčky si klidně nechám ujít) jinak výtečné hře zbytečně škodí, nicméně na trati nemá dvojka sobě rovného.

DiRT Rally 2.0 koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2018.

DiRT Rally 2.0
PlayStation PlayStation 4
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

S převahou nejpečlivější a nejreálnější rallye jízda současnosti, ale toho obsahu mohlo být daleko více.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

vynikající jízdní model a fyzika
parádní grafika s detailními palubkami
skvělý a přizpůsobitelný navigátor
vozy napříč celou historií rallye
konečně škodovky
výborná destrukce aut
dynamický povrch a počasí
střídmě tratí, soutěží i režimů
vybrakovaný obsah do přídavků
slabý multiplayer bez gaučáku
zbytečně tvrdé penalizace
auta ze silničních závodů
nutnost online v kariéře
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama