Recenze WRC 9
WRC 9 Recenze Recenze WRC 9

Recenze WRC 9

Michal Jonáš

Michal Jonáš

6
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Když vyjedete až na kopec, musíte sjet šupem zase dolů.

Reklama

Na svoji pátou hru podle licence mistrovství světa v automobilových soutěžích WRC mělo francouzské studio KT Racing opět jen necelý rok, tudíž se ani nedalo moc čekat, že by se nové WRC 9 tak výrazně posunulo vpřed, jak se to loni povedlo osmému dílu (naše recenze 8/10), na něhož ale měli v KT Racingu více než dvojnásob času. A navíc se studio v současnosti hlavně soustředí na svůj doposud nejrozsáhlejší a největší závodní titul v podobě Test Drive Unlimited Solar Crown, který má být s otevřeným světem zdaleka nejambicióznější hrou v celé osmnáctileté historii Kylotonnu. Proto se vývoji WRC 9, lépe řečeno spíše drobné aktualizaci WRC 8 na letošní ročník sezóny světové rallye, věnoval jen menší tým vývojářů z pobočky v Lyonu.

Výroba Test Drive Unlimited Solar Crown totiž KT Racingu alokuje prakticky všechny lidské i výpočetní zdroje, takže s hrou dokonce musí vypomáhat také další italské studio Raceward. To sice na příští léto připravuje vlastní motocyklovou závodní hru RIMS Racing (samozřejmě postavenou okolo francouzského KT enginu), ale vypomáhá i s pracemi na novém Test Drive. Všechno výše zmíněné se tak projevilo na novém WRC 9, které letos nepřináší ani jednu větší či zásadní novinku a po skvělém WRC 8 se opět zařazuje do šedi každoročních datadisků s takřka nulovým progresem. Licence je platná ještě na další dva roky, WRC hra stejně musí vycházet každoročně, promotér WRC nám jí zpropaguje, tak co se nějak snažit, když nyní máme práce nad hlavu?

 


  • Platforma: PC (recenzováno), PS4, X1
  • Datum vydání: 3. 9. 2020
  • Výrobce: KT Racing (Francie)
  • Vydavatel: Nacon (Francie)
  • Žánr: automobilová závodní hra
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ano, (lokální i online)
  • Dat ke stažení: 22 GB (PC)
  • Herní doba: 20+ hodin
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: digitální (PC Epic Game Store), krabicová
  • Cena: od 899,- (PC Xzone)

 

Na první i druhý pohled je novinka WRC 9 pouze lehce kosmeticky upravenou osmičkou z minulého roku, takže bohudíky z ní nic nevypadlo a dostanete tak kompletní a širokou sestavu herních i jízdních režimů z minulého roku. Nemá cenu znovu podrobně opakovat úplně to samé jako před rokem, takže jen rychle prosvištím naprosto stejný testovací areál, stejné tréninkové tratě, shodný režim samostatného rallye Quick Play, nechybí tu ani vertikálně rozdělená obrazovka, ani z minula identický online multiplayer s jízdou proti žebříčku živých hráčů. Pokud se chcete o všem podrobně dočíst, nalistujte naši velkou recenzi WRC 8.

 

 

Kooperace v jedné kabině

Tvůrci také připravují unikátní online kooperativní režim pro dvojici hráčů, kdy jeden bude řídit a druhý navigovat. Takže pilot již na své obrazovce neuvidí žádné navigační šipky ani neuslyší umělého navigátora. Bude se muset spolehnout na hlasové pokyny svého živého mitfáry, který bude čerpat z navigačního rozpisu na své obrazovce. Pokud se chcete věnovat pouze volantu, zvolíte si shodný režim sezóny, zatímco v minulý rok tolik chválené kariéře, která je spolu se stejným režimem z F1 2020 absolutním vrcholem déletrvajícího závodění současnosti, se již musíte znovu věnovat také managementu celého svého týmu.

Virtuální šampionát eSports WRC 2020 se rozjede až za tři měsíce, tudíž si do té doby můžete procvičovat jízdu s pravidelně obměňovanými online výzvami v kolonce Weekly Challenges. Takže suma sumárum to máme na 100 % shodnou sestavu herních režimů jako minulý ročník včetně stejné grafiky i možností. Tedy s malým občerstvením, kdy v kariéře narazíte častěji na ty vedlejšáky mimo seriál soutěží mistrovství světa, protože podle ohlasů většinu hráčů tyto vedlejší události (dovolené, testování, trénování, výzvy ad.) dost bavily. A aby ta recyklace nebyla tak patrná, rozhodli se tvůrci, že si úvodní rozřazovací test, jenž se jede na zcela identickém profilu zkoušky jako minule, zajedete v obráceném gardu a s posunutým startem o 170 metrů…

Další drobné úpravy kariéry oproti WRC 8 spočívají v přidání dalších 5.000 peněz do začátku a navýšení větví vývojového stromu R&D o pár nových vylepšení (např. týmový doktor nebo najmutí hlavního mechanika). Na druhou stranu již nemůžete používat vylepšující perky, které byly zcela vypuštěny. Pokud se vůbec dá mluvit o větší novince, tak ta tu je jediná. Nově si můžete založit, nebo se přidat do nějakého z online hráčských klubů. Název ale není zcela přesný, protože se jedná o hráči vytvořené a sdílené vlastní rallye podniky, turnaje či celé šampionáty, které se mohou otevřít úplně komukoli, nebo jen pozvaným jezdcům. A osobně velmi vítám rozšířené plynulé nastavení obtížnosti od 50 do 150 %, zatímco minulý rok jste volili pouze z kvarteta stupínků.

 

Tři přibyly, čtyři ubyly

Po obsahové stránce WRC 9 kopíruje letošní sezónu mistrovství světa, takže v té herní obdobě již chybí australská, chilská, francouzská a španělská rallye. Místo nich přibylo Japonsko, Safary rallye v Keni a Nový Zéland. Jednoduchými počty dojdete k závěru, že celkových 13 podniků znamená oproti WRC 8 úbytek jedné soutěže, ovšem jako bezplatné přídavky později dorazí ještě Rallye tisíce jezer ve Finsku a rallye v Portugalsku, takže poté WRC 9 nabídne ještě více soutěží a etap než výborný předchůdce.

 

 

Ty delší rychlostní zkoušky byly letos průměrně ještě prodlouženy, takže ta nejdelší nyní měří bezmála 23 km, zatímco minulý rok měla o dva kiláčky méně. Na tratích se ovšem prakticky nic nezměnilo, když na 99,9 % v profilu i grafice odpovídají WRC 8, protože to jsou zkrátka jen znovu použité úplně identické lokace. Jiné jsou jen startovní brány, různé cedule, ploty a reklamy, nicméně když jsem si vedle sebe na PC spustil obě poslední rallye hry s identickým nastavením grafiky, zjistil jsem překvapivý fakt, že novinka v některých pasážích dokonce přišla o různé objekty těsně u trati jako o zaparkované automobily či celé domy.

A přitom je nová hra na PC drobně náročnější než minule, i když má úplně stejnou dohlednost a grafiku. Poprvé již nepodporuje Windows 8 a nižší. KT engine ani po letech ladění stále jak vidno není nijak dobře šlapajícím jádrem, takže se docela děsím, jak s ním KT Racing naloží u daleko náročnějšího Test Drive s otevřeným světem, když v současné verzi nezvládá na 100% plynule počítat ani jedno jediné vozidlo na úzkých tratích. Tvůrci se u devítky dokonce nerozpakovali znovu použít stejných nahrávacích obrazovek, stejných struktur menu a pozadí, pouze ze zeleného orámování nabídek přešli na oranžovou.

 

Reálnější jízdní projev

Již několik let jako poradci Kylotonnu pomáhají mladý americký jezdec Sean Johnston a špičkový francouzský virtuální závodník Lohan Blanc. Jestliže se před rokem auta stále chovala trochu jako papírové krabičky na kolech, tak letos tito relativně zkušení rallyemani ještě s pomocí slibného mladíčka Kalleho Rovanpery (mistr světa WRC2 2019) vývojářům poradili, aby trochu ubrali z tempa, takže vozidla nyní jezdí pocitově pomaleji (snížená frekvence pohybu odpovídá nastavení WRC 7), ale přidali na hmotnosti a odstředivých silách, takže díky jejich testování auta letos již nepůsobí tak lehce, lépe sedí na povrchu, který také lépe kopírují, a nejsou tak přetáčivá.

S volantem, ale i s obyčejným ovladačem se i bez asistencí kočírují přesněji a pohodlněji, což je dobrá zpráva. I letos se tak WRC 9 znovu vzdálilo původním rallye arkádám, jaké v KT Racing vyráběli pro své první díly řady WRC, což je také zásluha výrobce periferií Fanatec, který pomáhal ladit nastavení řízení pro herní volanty, a francouzské firmy PH Sport, jež připravuje a pronajímá rallye speciály značek Citroen. S její pomocí tvůrci ještě rozšířili počítání tlumení a odskoků náprav, takže se na rozdíl od minula již simulují všechny i úplně malé pohyby neodpružených hmot. Právě díky tomu auta sedí o něco lépe na vozovce, než tomu bylo u WRC 8, a právě díky tomu hra na druhé straně musela něco ubrat z grafiky, protože KT engine stále nedokáže počítat dobrou fyziku i dobrou a plynulou grafiku najednou.

 

 

 

Více klasiků a historiků

Ke čtveřici tříd automobilů z minula (WRC, WRC2/3, JWRC, bonusové vozy) přibyla nová klasická třída legendárních vozidel, v níž naleznete 9 vesměs slavných historiků, jakými jsou např. Alpine A110, Citroen Xsara WRC, Fordy Escort RS 1800 a Focus RS WRC či tradiční zástup lancií 037 Rally, Delta, Fulvia a Stratos. To jsou vesměs vozy, za něž jste minule museli doplácet. Všechna tato auta ale řídí jen smyšlená jména, když celkový počet posádek mírně narostl o čtyři dvojice na 60. Tentokrát ale mezi nimi nenajdete ani jednu českou.

I s přispěním nové legendární třídy se garáž oproti 13 unikátním vozům ve WRC 8 slušně roztáhla na celkových 21 strojů, mezi nimiž ani letos nechybí Škoda Fabia R5. Opět bych nosil dříví do lesa, když bych rozebíral naprosto shodnou grafiku a detail všech vozů ve hře, nicméně obě externí kamery se nyní usadily blíže a výše, takže máte lepší přehled o cestě před vámi. V kabinách pak nově nechybí rozlišovací tabulky s číslem a jménem jezdce určené pro identifikaci vozu při televizních záznamech.

Zvuky motorů jsou ovšem letos z mnou neznámého důvodu horší než minulý rok, protože hlavně u WRC speciálů zní daleko uměleji. Tvůrci mluvili o kompletně předělaných zvucích motorů a nikoli o nově nasnímaných, takže se domnívám, že použili nějaké umělejší zvuky než minule, protože třeba takový Hyundai i20 WRC zní jako ve stařičkém V-Rally pro první PlayStation, zatímco ve WRC 8 má o třídu hutnější projev. Mezi malou, ale praktickou pomůcku řadím novou informaci o časovém odstupu +/- po každém měřeném úseku v rychlostní zkoušce na jezdce před vámi či za vámi, pokud vedete etapu. A dalším zpestřením na trati je volitelná funkce odstavených porouchaných vozů posádek startujících před vámi. V tomto se autoři inspirovali u posledního WRC Rally Evolved pro PlayStation 2 od Evolution Studios z roku 2005, které tuto funkci naposledy využilo.

Poslední drobnějším vylepšením je rozšíření tréninkového režimu o statistiky jízdy v reálném čase, kdy se vám při jízdě i po ní zobrazuje ujetá vzdálenost, nejvyšší maximálka, nejdelší skok či nejdelší drift a měnit si za pochodu můžete také směsi pneumatik. Podle těchto údajů pak lépe rozhodnete, jaké gumy jsou pro vás nejlepší na určitý povrch. To, že od minulého roku hra vlastně vůbec o nic velkého nenarostla, dokazuje také zabrané místo na disku, kdy je letošní ročník dokonce o více než 1 GB menší než WRC 8.

 

 

WRC 9 je typickým příkladem hry, která musí vycházet každý rok, ale sama je v rozpacích, co nového po tak krátké době vůbec přinést. Všechny chválené funkce výborného ročníku 2019 jsou ale stále přítomny, takže po této stránce je nová hra minimálně stejně dobrá jako její předchůdce. Nicméně pokud si spokojeně jezdíte v osmičce, její aktuální nástupce pro vás nemá prakticky žádnou cenu, i když mu zůstala nižší cenovka, jež u PC verze začíná již pod devíti stovkami.

 


WRC 9 pro všechny platformy zakoupíte v cenách od 899,- na Xzone.cz, kde do vyprodání zásob ke hře obdržíte bonusový přídavek s vozem Audi Quattro A2, s nímž Stig Blomqvist získal titul mistra světa v rallye ročníku 1984:

WRC 9
PlayStation PlayStation 4
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Po minulém špičkovém ročníku zákonitě přišel útlum, protože kromě několika praktických, ale spíše drobných vylepšení letošní hra postrádá jakékoliv zásadní novinky jako minulé WRC 8. I nadále se ale jedná o velmi kvalitní a jediné plně licencované rallye na trhu, byť pro majitele předešlého titulu je naprosto zbytečné.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

nižší cenovka
nové online kluby
předělaný jízdní model
jemné nastavení obtížnosti
vylepšená podpora volantů
širší nabídka aut a posádek
ještě více prodloužené zkoušky
časté pády hry
chybějící perky
horší zvuky a grafika
menší počet rallye podniků
prakticky ta samá hra co minule
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama