Recenze Crysis Remastered
Crysis Remastered Recenze Recenze Crysis Remastered

Recenze Crysis Remastered

Martin Pritula

Martin Pritula

51
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One

Crysis Remastered vyždímá vaše PC i po třinácti letech.

Reklama

V posledních letech se dočkalo grafického remasteru opravdu hojné množství her. Jejich kvalita je ale kolísavá, a ne vždy úpravy daného titulu odpovídají standardům dnešní doby či v tom horším případě dokonce přinášejí zcela nové technické problémy. No a nyní nový vizuální kabátek získalo i slavné Crysis – tedy hra, která při svém vydání v roce 2007 stanovila naprosto bezprecedentní kvalitu grafiky, a to natolik dobře, že se hojně využívala jakožto benchmark nových počítačových sestav po dobu několika dalších let.

Tento remaster přináší zcela nové textury, vylepšenou geometrii světa a nad rámec toho nabízí i ray-tracing – a to i na konzolích. Jakkoliv tento remaster mnoho věcí vylepšil či přidal, mnoho jich také odstranil anebo zhoršil.

Pro případ, že byste Crysis ještě nikdy nehráli vám samozřejmě hru krátce představím. Většinu textu zde ale budu věnovat grafickým úpravám a popíšeme si, o jaký posun se oproti originálu skutečně jedná.

  • Platforma: PC (recenzováno), Xbox One, PlayStation 4 a Nintendo Switch
  • Datum vydání: 18. září 2020
  • Výrobce: Crytek
  • Vydavatel: Crytek
  • Žánr: first-person střílečka
  • Česká lokalizace: ano
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 23 GB
  • Herní doba: 12 hodin
  • Cena: 630 Kč (EGS)

Crysis v novém kabátku

Nejprve si tedy Crysis v krátkosti představíme, což znamená, že pokud jste s touto sérií dobře obeznámeni, můžete tuto kapitolu bez jakýchkoliv výčitek klidně přeskočit.

Crysis je first-person střílečka od německého Studia Crytek. Vy spolu s týmem vydáte na záchrannou misi na tajuplném korejském ostrově. Co ale ze začátku vypadá jako jednoduchý úkol, ale velmi rychle nabobtná v obrovskou válku mezi lidmi a mimozemských bytostmi.

Co se týče struktury misí tak ty jsou čistě lineární a drtivá většina hry je zaměřena čistě na hratelnost. Nečekejte zde tedy dlouhé hodiny filmečků.

Příběh jako takový není žádný zázrak, ale i díky všudypřítomné a dobře zpracované akci vás hra bude i po letech bavit.

Hratelnost je příjemně old-shool, což dnes jednoznačně nesedne každému, ale já jsem za její zachování opravdu rád.

Proti přesilám nepřátel jste značně vyzbrojeni, a nad rámec běžných zbraní máte k dispozici i nano oblek. Ten lze využít k rychlému pohybu, posílení své výdrže atd.

Nyní se ale pojďme podívat na kvalitu samotného remasteru.

Technické úpravy

Remaster Crysis přináší několik novinek. Tou první je nové nasvícení, dále tu máme nové textury, a nakonec i přidaný ray-tracing, který však bohužel kvůli absenci RTX karty ohodnotit nemůžu.

To špatné:

Začněme ale tím negativním. Tak zaprvé je to určitě nové nasvícení, které sice může na první pohled vypadá lépe, ale dokáže poměrně efektivně zlikvidovat onu ponurou atmosféru originálu. Zde jste zkrátka buď v podzemí anebo na povrchu, kde nepřetržitě svítí slunce. Toto nebude problém pro všechny hráče, ale navzdory některým vylepšením, které nové nasvícení nabízí stále preferuji originál.

Dále tu máme některé zhoršenou kvalitu destrukce prostředí oproti originálu. Pády stromů a vegetace jsou nehledě na vaši sestavu a aktuální framerate zobrazovány ve 30HZ a vytvářejí tak podivný až zasekaný efekt. Zamrzí i téměř odstraněná interakce nepřátel s vegetací. Zhoršení se pak dočkala i destrukce plotů, z nichž v originálu šly bez problému odstřelit i velmi malé kusy, zatímco nyní už to tak není a střelou do jedné plaňky tak velmi často zničíte velký a předem definovaný kus – toto je sice zabíhání do opravdu malých detailů, ale na nich původní Crysis stavělo a je velká škoda, že v tomto ohledu remaster na detailech ubírá.

Divné je i nasvícení postav, které mnohdy působí nepřirozeně až přepálené, celkově jsou ale jejich textury a modely mnohdy i výrazně lepší (vidět to je hlavně u modelů protivníků.

No a poslední výtkou, tedy ještě před technickými problémy je snížená kvalita pozadí na mnoha místech (zejména na útesech). Ty kdysi oplývaly kvalitními modely a texturami, zatímco nyní jsou značně zjednodušené, což je podivné rozhodnutí, kterému upřímně nerozumím.

Již krátce po spuštění remasteru Crysis jsem byl šokován vysokým množstvím technických komplikací, jmenovitě přetrvávajícím kurzorem myši na obrazovce, kterého se dalo zbavit pouze přenastavením vyobrazení zaměřovače v nastavení, prudkými pády FPS na několika místech (ze stabilních 60FPS hra náhle padala až k 15) dále tu byly záseky v textuře (nutné načtení předchozího checkpointu atd. což obzvlášť zamrzí, jelikož ve hře chybí možnost manuálního uložení hry. Třešničkou na dortu pak byly neustálé pády hry při pokusu o změnu mapování kláves.

Zajímavé však bylo, že většinu těchto problémů vyřešila reinstalace hry a druhou polovinu jsem tak dohrál bez jakékoliv komplikace či bugu. Ve výsledku tak technická stránka můj celkový zážitek narušila jen mírně, byť problémy před přeinstalováním byly drastické. Aby se ale tato recenze nevlekla jen v tom negativním světle, tak se pojďme podívat na to, co remaster dělá opravdu dobře.

To dobré:

Inu, pozitiva naštěstí převládají.

Tím hlavním je mnohem lepší běh hry ve srovnání s originálem – počítejte až s o 50% vyššími FPS. Toto je zkrátka obdivuhodný výkon, započteme-li o kolik toto znovu vydání vypadá lépe.

Dalšími pozitivními úpravami jsou textury, které jsou zcela nové a na většině místech jsou výrazně kvalitnější (byť někde jsou i horší).

Značného zlepšení se dočkala i hustota vegetace a vykreslovací vzdálenost, která v graficky nejnáročnějším nastavením zvaném "Can it Run Crysis" vykresluje veškeré assety v maximální kvalitě takřka bez ohledů na jejich vzdálenost (to znamená, že i včetně stromů, které se ve většině her v dálce vykreslují ve 2D pro šetření výkonu). Herní efekty jsou pak na mnoha místech přepracovány a například výbuchy či fyzika fungují mnohem lépe.

Vývojáři ale nezapomněli ani drobnější vylepšení – například hory v dálce jsou nyní kompletně přepracovány a narozdíl od předchozích, kopců s nízkým rozlišením" nyní vypadají opravdu dobře. A těchto detailů by se našla spousta.

Posledním důležitým aspektem je i ozvučení, které je u všech zvuků o něco málo lepší, výrazný posun ale nečekejte.

Shrnutí

Ve výsledku je tak remasterované Crysis bezpochyby lepší než originál. Máme tu nové textury, podporu ray-tracingu a značných vylepšení se dočkala i vykreslovací vzdálenost a mnoho dalších vychytávek. Kromě vylepšení je ale kvalita vizuálního zpracování na mnoha místech dokonce zhoršena, a ačkoliv se stále jedná o pohlednou hru, tak jako kdysi vám už dech nevyrazí.

[sc name="reklama_lynx" ]

 

Crysis Remastered
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Crysis Remastered je ve výsledku značným zlepšením oproti originálu. Ne všechny změny však přispěly k vyšší kvalitě grafiky a například nasvícení drasticky, a dle mého názoru k horšímu, mění atmosféru hry. I přes všechny výtky je to ale jednoznačně kvalitní remaster, byť zrovna tahle hra by si zasloužila ještě více.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Většina lokací vypadá výrazně lépe
Mnohem lepší běh hry ve srovnání s originálem
Ray-tracing
Mnohá pozadí byly přepracovány
"De"master některých oblastí
Zhoršená destrukce prostředí
Technické nedokonalosti
Místy problémy s nasvícením
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama