Recenze Company of Heroes 3 – italská fronta
Company of Heroes 3 Recenze Recenze Company of Heroes 3 – italská fronta

5

Boj se opět rozhořel naplno.

Company of Heroes představuje výbornou sérii, která má řadu fanoušků díky svému propracovanému formátu bitev, taktice a historické přesnosti. Nyní tato značka dostává už třetí díl, jenž jsme si mohli v minulých týdnech otestovat. Jak se Company of Heroes 3 hraje, si můžete přečíst v naší recenzi.

• Platforma: PC (recenzováno) , Plánováno (PS5, Xbox X/S)
  • Datum vydání: 23. 2. 2023
  • Výrobce: Relic Entertainment
  • Žánr: RTS
  • Česká lokalizace: ano
  • Multiplayer: ano
  • Dat ke stažení:
  • Herní doba: 25 hodin (Velké tažení)
  • Cena: 59,99 euro (Steam)

Velké tažení vás v Company of Heroes 3 vezme do Itálie

Vylodění na Sicílii bylo relativním úspěchem. Armáda sice utrpěla ztráty, avšak dokázala získat pozice. Problémem byl fakt, že se velké části Němců podařilo uniknout a tak si starý velitel Spojeneckých vojsk sbalil svých pět švestek a vrátil se pěkně domů. Po odstartování velké kampaně zaměřené na získání Itálie má operace v čele nového sekáče, který nedá nepřátelským generálům šanci na úspěšný protiútok. A tím hrdinou se nestane nikdo jiný než vy. Na řízení celého vojska však nejste sami. Po ruce je vám zpočátku dvojice, posléze dokonce trojice postav. Ty mají touhu vám stabilně radit, jakým směrem postupovat a ve výsledku je vždy primárně na vás, jakým směrem se bude armáda ubírat. Za chyby totiž nejsou odpovědní vaši podřízení, ale ve finále primárně vy samotní.

Ve většině případů tu volíte mezi střídmým postupem typickým pro Brity a agresivnější taktikou, která sedí k Američanům. Co si budeme povídat, volit občas v Company of Heroes 3 není snadné. Naštěstí se po čase objevuje na scéně cesta italského odboje a s ní nové možnosti, jak se rozhodovat. Kromě toho, že vaše rozhodnutí definují to, jakým směrem se Spojenecké síly vydají, tak ovlivňují také vztahy s jednotlivými veliteli. Ti po získání důvěry poskytují jednotkám na strategické mapě různé výhody. Americký oficír nabízí těm, kteří naslouchají jeho rozkazům, efektivnější léčení jednotek. Britové rychlejší pohyb lodí a Odboj detailní informace o tom, co se děje na území nepřítele.

Italské tažení v některých ohledech připomíná kupříkladu koncept série Total War. Máte tu tím pádem před sebou armádu tvořenou řadou oddílů různých specializací. S těmi se následně přesouváte po mapě, zabíráte s nimi města a pomaličku tak formujete podobu konfliktu. Vyloženě tu neschází ani možnost budovat různé budovy na hlavní mapě, jež následně pomáhají držet důležité strategické pozice, likvidovat letectvo, nebo zásobovat všudypřítomné jednotky. Vašim cílem je od počátku až do samého konce obsazení Itálie.

Po většinu času bojujete v obyčejných bitvách odehrávajících se v dosti podobných lokalitách. V Company of Heroes 3 neschází ani příběhové pasáže, že by však šlo jejich hloubku posuzovat nějak extrémně kladně, se úplně říct nedá. Prostě tu jsou a expandují děj, jenž minimálně v Itálii nepředstavuje nic světoborného. O tom však tato kampaň není. Prim tu hraje hráčova schopnost efektivně postupovat a čelit německé přesile mající už od počátku slušně postavené pozice a hromadu měst, která vyloženě čekají na to, až padnou do rukou vašim jednotkám. Za sebe musím říct, že jsem ze zpracování tohoto tažení trošku rozpačitý. Je to možná chybou mých očekávání, avšak předpokládal jsem, že některé pasáže budou výživnější.

Německá operace má větší sílu

Určité fáze tažení totiž stojí pouze na tom, že s tankem, vojáčkem nebo podpůrnou těžkou technikou přijedete na místo. Je učiněno několik výstřelů a tím celá sranda končí. Původně jsem si myslel, že se bude bojovat doslova o každé město, čímž by se teoreticky mohla navýšit úroveň stereotypu, avšak hráč by měl pocit, že postupuje opravdu těžce obsazeným nepřátelským územím, jež je třeba vyrvat ze spárů protivníkových sil. Navíc mi přišlo, že síla samotné jednotky nemá až takový význam, jaký by jí mohl být dán.

Kupříkladu vliv armád by mohl být vyšší, díky čemuž by některé bitvy nemusely startovat budováním, ale rovnou střetem dvou vojsk, v němž by mělo to větší jasně navrch a generál se slabším by se musel více ohánět. Vtipné jsou ve výsledku také střety, při nichž na vás AI útočí. Namísto toho, aby se silnější rota byla schopná vrhnout do útoku, vás často nechá převzít iniciativu a zabrat body, o něž následně těžkopádně bojuje. Nejvtipnější je většinou moment, kdy máte zabrány všechny body, zbývá asi 30 sekund do konce a hra vám oznamuje, že se blíží nepřátelské posily. Jako by jejich příchod mohl reálně něco změnit, že?

Ani jednou se mi popravdě nestalo, že bych byl postaven do role útočníků valících se s armádou vstříc německým obráncům, kteří čekají na to, až na ně dopadne úder nepřátelské armády. Minimálně tedy ne ve formátu, jakým na hráče útočí nacistické oddíly. Abych však velkou kampaň Company of Heroes 3 pouze nekritizoval, je třeba říci, že postupný vývoj jednotlivých rot je zpracován dobře a ve finále vám za každou jednotku nabízí trošku odlišné bojové technologie spojené s následnými možnostmi.

I přes formát vývoje jednotek a dějové úkoly považuji celkově formát velké kampaně za ne zcela dořešený. Tvůrcům se vlastně nepodařilo využít jeho potenciál, a právě kvůli tomu jsem si v Company of Heroes 3 více než Italské tažení zamiloval příběhovou linku v Severní Africe. Ta mělo rovnou několik silných stránek. Jednou z nich byl bezesporu geniální Erwin Rommel, jehož taktika dokázala Afrikakorps dovést vždy k vítězství. Sám polní maršál však nepředstavoval hlavního hrdinu příběhu. Namísto něj to byl jeden z obyvatel blízkého východu, který tu prezentoval svůj příběh. Jestli složku hry pro jednoho hráče něco v mých očích vyloženě pozvedlo, tak to bylo právě toto vyprávění disponující pestrou variací misí.

Prim hrají v Company of Heroes 3 silné základy

Dost už ale bylo o kampani. Nastal čas se podívat na hratelnost samotnou. Ta se v úplném základu neliší od formátu nabízeného předchozími díly. V praxi to znamená, že tu máte pevně stanovenou základnu, v jejímž okolí stavíte produkční budovy a vysílíte z ní jednotky. Ty mají na starosti obsazování zdrojů. K dispozici jsou tu stanoviště zaměřená na lidskou sílu, munici, palivo a vítězné body. Přetahování o strategické pozice je vždy náporem na vaše nervy, protože i dobře promyšlená operace se občas může zvrhnout v masakr. Pěchota naštěstí na takové situace dokáže reagovat rychlým ústupem, schopným ji dostat z dosahu palby rychleji, než je celá vymazána.

Jednotky jsou tu rozděleny na infanterii, podpůrnou techniku v čele s dělostřelectvem a samozřejmě také tanky, na kterých se dá do jisté míry postavit nejedna strategie. Spoléhat se na ně však zcela nemůžete, protože takřka každý voják v poli má k dispozici nějakou tu speciální schopnost, již může za určitý objem nábojů aktivovat a tak třeba poslat těžkotonážní tank rovnou do pekel. Stejně jako v předchozích dílech, i v Company of Heroes 3 mají vozidla různé zásahové zóny, takže tam kde je zranitelné jedno, druhé naopak může disponovat takřka 100 % odolností.

Jak už tu tak u zástupců série Company of Heroes bývá, prim tu hraje taktika. Ve většině případů nemůžete na nepřátele jen tak naběhnout a čekat strhující úspěch. Důležité je využívat krytí, pracovat s formátem budov a často také operovat s terénem. Ten může váš tank zachránit před posledním zásahem, nebo vám naopak pomoci získat palebnou výhodu, díky níž s jediným dělem rozstřílíte třeba celou jednotku tanků. Důležitá je též rychlost spojená s nutností vybírat si rozdělení sil, jichž není nikdy dost. Opravdový dopad vašich rozhodnutí však v tomto ohledu poznáte především při hraní multiplayeru, v němž využijete všechny dovednosti naučené v kampaních.

Celkem si můžete v multiplayeru vybrat vždy jednu ze čtyř jedinečných frakcí. Za Spojence máte k dispozic Američany a Brity, zatímco Německo do pole vysílá Wehrmacht a obrněné divize z Afriky. Každá z partiček si s sebou do pole přináší trošku odlišné jednotky, čímž se fakticky mění styl, jakým za ni hrajete. Američané jsou mistry pěchoty. Afrikakorps sází na těžké tanky a Britové, ti mají kombinaci všeho, avšak efektivita jednotlivých jednotek není až tak vysoká, takže musí maximálně kombinovat. Balance mi přišla slušná a už se popravdě nemohu dočkat, až tvůrci přidají další frakce.

Hřebem celé hratelnosti je však bezesporu to, jak je zpracován Company of Heroes 3 systém destrukce. Ta je v mých očích opravdu silným faktorem, nad nímž se dá během hraní žasnout. To, jak se rozpadají budovy, zdi a celkově herní svět, je jednoduše boží. Nepřátelé se tu před vámi prakticky nemají kam schovat, protože při intenzivnější dělostřelbě jste schopni změnit původně velmi pěkně vypadající místa takřka v měsíční krajinu prezentující do jisté míry průběh a intenzitu bojů, jež na ní byly vedeny. Upřímně bych tento prvek ocenil ve více strategiích, ale chápu, že dlouhodobě zřejmě zůstane majetkem této značky.

Bylo by škoda Company of Heroes 3 minout

Jestli je aktuálně na trhu strategie stojící na silných základech série, tak je to bezesporu Company of Heroes 3. Tahle taktická RTS z druhé světové vypráví další z příběhů jednoho z největších konfliktů lidských dějin. Tentokrát je pozornost zaměřena na Itálii. Mise hlavního tažení nejsou špatné, avšak jakožto celek mi nepřišly dostatečně komplexně zpracované a některé pasáže bych se nebál označit za nedomyšlené. Chyby na kráse primární kampaně zachraňuje operace za Němce valící se Severní Afrikou.

Zásadním tahounem celku je taktéž vyladěná hratelnost, jež je na tak vysoké úrovni díky tomu, že má tato značka už přeci jen něco za sebou. Značně byly vylepšeny frakce a také destrukce, která je hřebem každé bitvy. Sledovat bořící se města je v Company of Heroes 3 něco skutečně fascinujícího. Pokud jde o mouchy, tak těch tu není mnoho, největší je zřejmě zpracování velkého tažení spolu s AI, která koná i na vyšších úrovních občas dosti laxně. Za sebe bych však i přes tyto neduhy nového zástupce série Company of Heroes doporučil všem, kteří mají rádi poctivé RTS.

Company of Heroes 3

Company of Heroes 3 je silnou RTS orientovanou na druhou světovou válku. Tažení skrze novou frontu je sice slabší, avšak celek je schopen tento nedostatek relativně slušně zastínit díky návykové hratelnosti, silné příběhové operaci a multiplayeru, v němž lze strávit opravdu hodně času. Jestli hledáte řádnou strategii, tak je toto zřejmě jasná volba.

Tažení v Severní Africe má šťávu
Mistrovsky zpracovaná destrukce
Čtyři unikátní frakce s řadou možností vývoje