Recenze Wo Long: Fallen Dynasty - čínská historie trochu jinak
Wo Long: Fallen Dynasty Recenze Recenze Wo Long: Fallen Dynasty - čínská historie trochu jinak

Pavel Leňko

Pavel Leňko

5

Zažijte konec Han dynastie z pohledu lovce démonů.

Japonské studio Team Ninja, známe sérií Ninja Gaiden a v posledních letech hlavně vydanými hrami Nioh a Nioh 2 zítra vydává další akční hru, která vypadá jako by předchozím titulům z oka vypadla. Wo Long: Fallen Dynasty však přináší velké množství zajímavých novinek, které ji spolehlivě oddělují od předchůdců, kterými se inspirovala, nebo jejichž některé mechaniky převzala.

• Platforma: PS4/PS5, PC, Xbox One/SX/SS
  • Datum vydání: 3.3.2023
  • Výrobce: Team Ninja
  • Žánr: Akční RPG
  • Multiplayer: Ano - Co-op až tří hráčů
  • Dat ke stažení: 60 GB
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Cena: 1635 Kč (Steam)

Akční výzva ve staré Číně

Ze starého Japonska v Nioh se děj hry přesouvá do Číny a začíná v době rebelie Žlutých Turbanů (a tudíž na začátek čínského příběhu Romance Tří Království). Herní motivy si berou z onoho příběhu a historie hlavně postavy a kulisy. Samotné herní vyprávění se pak samozřejmě s tímto pozadím vydává velice odlišnou cestou plnou démonů, nemrtvých a démonickou korupcí ovlivněných hrdinů. O příběhu nebudu více prozrazovat, ale vězte že je dost over-the-top a přitom celkem úspěšně spojuje historii, historickou novelu a fantasy v jeden celek.

Wo Long: Fallen Dynasty je akční hra s prvky rpg - po vytvoření postavy s opravdu obří možností úprav jste vrženi do akce v hořící vesnici která funguje jako místo pro tutoriál. Hned ze startu vám hra dá najevo že nepatří mezi ty jednodušší a věřím tomu, že minimálně pár nadávek na adresu prvního bosse hry určitě utrousíte. Věřte však, že bude hůř. Nebo lépe - záleží jak rádi máte výzvy. Soubojový systém zde není v jádru nijak složitý. Ve hře existují jen dva zdroje - HP a Spirit. Spirit zde nahrazuje jak staminu, tak případnou “manu” kterou znáte z jiných rpg her. Pokud použijete speciální spirit útok, kouzlo, bojové umění nebo naopak utrpíte zranění, spirit měřák se posune do záporných hodnot. Pokud vás zraní v okamžiku, kdy je měřák v maximální záporné hodnotě, postava se stane na pár vteřin vyčerpanou a tudíž je otevřená nepřátelským útokům. Úspěšnými útoky nebo včasným deflect pohybem zase naopak posouváte měřák směrem ke kladným hodnotám. Zmáčkněte ovšem deflect tlačítko v nevhodný čas, a naopak o spirit přijdete. Manažování spiritu je tudíž klíčové pro přežití.

Za cenu úbytku spiritu můžete nepřátelské útoky blokovat, ovšem nejdůležitějším novým prvkem v soubojovém systému Wo Long (dále jen WL) je právě onen deflect - použijte deflect přesně v okamžiku kdy nepřátelský útok zasáhne a kromě negace zranění získáte boost ve spirit měřáku a zároveň nepříteli snížíte maximální spirit hodnotu - o to jednodušší pak bude ho vyčerpat a zasadit mu pak zdrcující útok. Každý nepřítel ovšem může použít tzv. Critical Blow. Poté co krátce zazáří rudou barvou váš oponent použije zdrcující útok který nejde blokovat a jediný způsob jak se mu vyhnout je právě deflect. Když se to podaří, útočník je otevřen zdrcujícímu protiútoku. Když se to nepodaří, nejen že je tento útok extrémně silný a (a v případě boss souboje velmi často smrtelný), ale přijdete o jednu úroveň morálky. V případě úmrtí zároveň ztratíte polovinu Genuine Qi - zdejší variace na duše ze Souls her. Máte opět možnost ztracenou polovinu získat, pokud zabijete toho, kdo vás zabil v posledním boji. Pokud smrt nastala u bosse, Qi dostanete zpet už jen tím, že s ním opět zahájíte souboj. Kromě Qi vám boss vrátí i ztracenou Morálku. Mě osobně soubojový systém sedl asi nejvíc z toho, co zatím celý “soulsborne” žánr nabídnul a v pozdějších fázích hry jsem si užíval rychlé deflecty kombinované s protiútoky jako už dlouho nic.

V případě úmrtí zároveň ztratíte polovinu Genuine Qi - zdejší variace na duše ze Souls her

Kromě deflectu je zde neméně důležitá i výše zmíněná Morálka. Hráč, stejně jako každý nepřítel, má ukazatel morálky. Každý poražený nepřítel zvedá morálku, ať už částečně, nebo přidá celý jeden level. Můžete použít elixír, který zvedá morálku o celou jednu úroveň. Získat se dá však i použitím Fatal Strike - onen zdrcující útok na vyčerpané soupeře zmíněný výše. Pokud však utrpíte Critical Blow, nebo dokonce zemřete, o Morálku přicházíte. Critical Blow shodí morálku o jednu úroveň, smrt však shodí morálku na minimum. S tím se dá bojovat dvěma způsoby - použít předmět který vám po smrti morálku zachová, nebo hledání vlajek napříč celou mapou a tím si zvedat Fortitude - to je hodnota pod kterou vaše morálka v dane misi nemůže za žádných okolnosti spadnout. Vlajek jsou dva typy. Marking Flag, zvedající fortitude o jednu úroveň, nebo Battle Flag, které kromě vyššího efektu na fortitude zároveň fungují jako checkpointy, tak jak je znáte ze soulsborne žánru. Musím zatleskat tvůrcům - malé vlajky jsou často schované v bočních uličkách, tajných cestičkách a jeskyních a tudíž je mnohdy nutné prolézt na mapě každý rožek, jen abyste si ujistili, že budete mít průchod úrovní o něco lehčí.

Efekt morálky je totiž opravdu masivní - čím větší rozdíl mezi nepřítelem a vámi, tím větší či menší je zranění které si navzájem působíte. Ovšem porážka nepřítele s vyšší morálkou má dvě výhody. Jednak tu vaši zvedne znatelně více a druhak poskytuje vyšší šance na drop předmětů a výbavy. Vyzvat bosse který je o mnoho úrovní morálky nad vámi tak sice může vyprodukovat hromadu předmětů, ovšem také způsobí razantní zvýšení síly - v případě rozdílu nad 5 úrovní je téměř každá rána smrtelná a vaše útoky jsou velmi slabé.

Mýty a magie

Dalším důležitým faktorem jsou elementy. Dřevo, oheň, země, kov a voda. Stejně jako v pokémon hrách má každý element silné a slabé relace s ostatními elementy. Zde poněkud neobvyklejšími než je zvykem. Oheň například není silný proti dřevu, jak by se dalo čekat, ale proti kovu. Elementy jsou důležité v několika případech. Jednak se každý element vztahuje k jedné z pěti hlavních statistik kterými levelujete svou postavu a podle kterých “scaluje” útočný stat u zbraní, druhak má každý element svou sadu kouzel které si odemykáte. Dřevo poskytuje obranné kouzla, nebo například vaší zbrani přidá efekt blesku, který může soupeři dát debuff (shock). Oheň je poněkud sebevysvětlující, ale například kov se specializuje na jedy. Použití kouzla správného elementu proti nepříteli je často tím, co rozhodne o výhře nebo prohře. Některé silnější kouzla jde přitom použít pouze s dostatečně vysokou morálkou, a to nás zase přivádí důležitosti prozkoumávání a hledání vlajek. Jak již bylo zmíněno, seslání kouzla stojí spirit, a není tedy moudré je sesílat opakovaně.

Použití kouzla správného elementu proti nepříteli je často tím, co rozhodne o výhře nebo prohře.

S elementy jsou svázané i tzv. Divine Beasts - mytické bytosti, které vychází z čínských pověstí a bájí, které jsou vždy vázané na jeden daný element. Kromě pasivních vylepšení a daných elementálních relací je ve hře speciální měřák po jehož naplnění můžete vyvolat tuto bytost, a ta vám poskytne asistenci v boji. Buďto přímým vyvoláním kde vám pomůže v boji, nebo formou “buffu” kdy vaše zbraň získá elementální efekt dané bytosti a další specifické vylepšení.

Itemizace ve WL bude na první pohled jasná a srozumitelná pro všechny Nioh veterány, nebo hráče her jako je Diablo a podobně. Spousta typů zbraní jako jsou šavle, kopí, luky a jiné, stejně jako lehké, střední a těžké brnění a přívěšky lze najít v různých kvalitách. Vzestupně bílá, modrá, fialová, žlutá a zelená. Čím vyšší kvalita, tím více pasivních efektů daný předmět má, a i ty se dají proměňovat za jiné u kovářky. Ta zároveň dokáže předměty vylepšit zvedáním statistik - z +0 na +9. Vrcholem jsou samozřejmě setové předměty, které fungují tak jak byste očekávali - čím více předmětů z jednoho setu nosíte, tím více pasivních (často silných) efektů máte aktivovaných. Tyto sety se dají zdlouhavě sbírat v herním světě, ale některé se dají získat od věrných spolubojovníků. Celková váha vaší výbavy má vliv na to, jak efektivní je vaše deflect mechanika, a kolik spiritu stojí používání bojových umění. Bojová umění jsou speciální útoky, které jsou unikátní pro každou zbraň (zbraně vyšší kvality nabídnou až dva) které stojí spirit a mají kromě animace jako z nějakého bojového filmu i speciální vlastnosti a efekty. Vhodné Martial Arts jsou většinou důvodem obliby jedné zbraně před jinou, ikdyž obě spadají do stejného typu. Na první průchod hrou lze získat maximálně žlutou (4*) kvalitu výbavy. Na vyšší obtížnost (obdoba New Game+) se da získat i výše zmíněná zelená (5*) výbava.

Do tmy nikdy nechoďte sami

Jak již bylo naznačeno, hrou vás provází několik NPC. Ať už ty, které jsou cílené pro danou misi (a tudíž zdarma), nebo jiné, se kterými jste se seznámili v dřívějších úrovních a můžete si je stejně jako jiné hráče povolat pomocí speciálního předmětu. V době hraní pro tuto recenzi se mi nepodařilo žádnou coop misi odehrát ani nikoho přivolat a byl jsem tedy nucen využívat buďto NPC, nebo hrát sólo (což bylo někdy lepší variantou). Tyto NPC mají vlastní výbavu složenou ze zbraně a setu brnění, a vlastní element, který určuje jak efektivní jsou proti specifickým typům nepřátel. Hraním spolu s těmito NPC prohlubujete svůj vztah k nim, a poté co dosáhne maxima získáte jako odměnu jejich kompletní výbavu ve žluté kvalitě. Opravdu se tedy vyplatí minimálně první průchod hrou spoléhat spíše na tyto NPC a získat tak velice solidní základ výbavy, která se dá modifikovat a vylepšovat stejně jako každý jiný předmět ve hře.

Hraním spolu s těmito NPC prohlubujete svůj vztah k nim, a poté co dosáhne maxima získáte jako odměnu jejich kompletní výbavu

Kovářku a většinu NPC které “posbíráte” během příběhu pak můžete potkat v HUBu, jehož roli zde plní krásná horská vesnička. Z tohoto Hubu lze cestovat do již projitých, vedlejších nebo následující misí hlavního příběhu. Obsahu je ve hře opravdu hromada a je tedy o zábavu postaráno. Jak lze z předchozích řádků vyčíst, hra evolucí Nioh herního systému, a musím uznat že ikdyž jsem v Nioh hrách strávil stovky hodin, Wo Long má minimálně stejný potenciál.

V rámci online módů hra podporuje co-op až tří hráčů a samozřejmě invaze do her ostatních za účelem pvp. Další online vlastnost jsou takzvané pomsty. V misi lze nalézt fialově zářící hrob jiného hráče a pokud věnujete tomuto hrobu jednu HP lahvičku, získáte na půl minuty dvě úrovně morálky. Tu lze využít k zabití poblíž stojícího nepřítele který má ten hrob způsobil. Tyto cíle mají vysoce vylepšenou šanci na odměnu v podobě předmětů a výbavy a zároveň získáte tzv. Tiger sealy, které se používají pro přivolání hráčů do co-opu a NPC na pomoc.

Tento výlet neurazí

Grafická úroveň je takový standard - neurazí ale ani většinou neohromí. To samozřejmě neznamená, že hra vypadá ošklivě. Půvab má na svědomí spíš level design a art design, než ultra realistická grafická kvalita. Čínská architektura, mýtické bytosti a démoni a celkově level design a jeho členitost si zaslouží vyzdvihnout, a některé scény jsou opravdu krásné.

V performance módu jsem nezaznamenal žádné poklesy snímků a vše běželo plynule bez žádných problémů. Za celou dobu mi hra padla jen v jednom případě - když jsem použil jeden specifický Martial Art na jedné specifické zbrani. To už ale bylo mezitím opraveno. Po technické stránce mohu soudit pouze dle PS5 verze kterou jsem hrál já, a tam není hře téměř co vytknout. Jediný problém jsem zaznamenal s umělou inteligencí NPC bojovníků, kteří se občas zaseknou a musíte se pro ně vracet.

Zvukově hra odvádí slušnou práci a vše co děláte má definovaný zvukový efekt. Prostředí jako jsou zapálená města a nebo otevřená příroda zní tak jak mají a každé monstrum a démon zní dostatečně unikátně. Zvuk boje je zde výborný a pocit z dobře načasovaného deflectu zvukové efekty jen vylepšují. Hudba bohužel nepřináší žádné revoluční melodie co by utkvěly v paměti, ovšem to neznamená že by byla rušivá nebo zapadla do šedi. Je naprosto adekvátní tomuto stylu hry a nemohu si stěžovat na její absenci ani na to, že by přehlušila samotné hraní, nebo že by byla nějakým způsobem rušivá.

Wo Long: Fallen Dynasty

Wo Long: Fallen Dynasty udělá radost každému milovníkovi žánru. Vynikající souboje spolu se skvěle zvládnutou (a odůvodněnou) explorací jen zdůrazňují hloubku a detailní mechaniky vzájemně skloubené na jedničku. Pokud máte tento styl her rádi a obtížnost vnímáte spíše jako výzvu a ne jako problém, je tato evoluce Nioh her tím pravým pro vás.

Soubojový systém
Explorace a systém morálky
Návaznost jednotlivých herních subsystémů na sebe