Recenze Silent Hill: The Short Message – depresivní zážitek
Short Message Recenze Recenze Silent Hill: The Short Message – depresivní zážitek

8
Platformy PlayStation PlayStation 5

Slavná série se vrací v plné síle, byť úplně jinak, než fanoušci čekali.

Silent Hill je zpátky a tentokrát už opravdu. Na negativně přijatý interaktivní seriál Ascension už zřejmě zapomnělo i samotné Konami, protože právě The Short Message označuje za první hru v nové fázi celé série, jež byla u ledu už poměrně dlouho. O této hře se spekulovalo už velmi dlouho, dokonce už dávno získala rating, který však nakonec zmizel. A když už se pomalu myslelo, že byl titul úplně zrušen, dočkali jsme se na akci State of Play nejenom oznámení, ale rovnou i vydání, hra je navíc k dispozici zcela zdarma. Čistě teoreticky si ji tak může vyzkoušet každý, kdo vlastní konzoli PlayStation 5. Ale už předem je třeba vás upozornit, že tohle není hra pro každého.

• Platforma: PlayStation 5
  • Datum vydání: 1. 2. 2024
  • Vývojář: Konami, HexaDrive
  • Vydavatel: Konami
  • Žánr: Psychologický horor
  • Dat ke stažení: 12 GB
  • Herní doba: 2 hodiny
  • Cena: Zdarma (PlayStation Store)

(Od)vážná témata

V Silent Hill: The Short Message se vžijete do role teenagerky Anity, žijící ve fiktivním německém městě, kde život opravdu není veselý a oba pokusy o "oživení" skomírajícího Kettenstadtu skončily neúspěšně. Anita se na žádost své kamarádky Mayi ocitá v opuštěné budově, s níž ale rozhodně není něco v pořádku. A zdá se, že se nemůže dostat ven, dokud "něco" nenajde.

Vývojáři už v článku na PlayStation Blogu tvrdili, že se hra snaží pokrýt problémy dnešních mladých lidí a vážná témata. Ale že to bude až natolik silné, jsem opravdu nečekal. Pokud si zrovna neprocházíte příjemným obdobím vašeho života, raději si hru asi nechte na jindy, protože tyto dvě hodiny jsou plné depresí a negativních emocí či myšlenek. Jde však o suverénně největší přednost celé hry.

Řeší se v ní témata jako sebevražda, šikana, zneužívání dětí či psychické problémy, což jsou všechno věci, které už v poslední době konečně nejsou takové tabu jako dřív, přesto ale nevychází zase tolik her, které by si na podobné náměty troufaly. Hlavně jsou ale vážná témata zpracována s citem a společně s ústřední a velmi silnou linkou příběhu, která nabídne i nejeden zvrat, vytváří ucelený zážitek.

Pomáhají tomu i skvělé herecké výkony, především u Anity, kterou ztvárnila Fadile Waked. K postavám si rychle najdete cestu a vnímáte jejich trápení, jež je vykresleno až děsivě realisticky. Po dohrání budete rozhodně rádi, že v Kettenstadtu žít nemusíte, zároveň ale na tento zážitek jen tak nezapomenete.

Přímočará hratelnost

Po stránce hratelnosti nejde o nic objevného. V zásadě je to klasický „walking simulátor“ ve stylu Layers of Fear, kde chodíte a interagujete s prostředím, nečekejte ani žádné hádanky (až na jednu menší). Čtete různé novinové články a další dokumenty, ale také komunikujete pomocí textových zpráv. Právě mobilní telefon má Anita neustále u sebe a slouží také jako hlavní zdroj světla.

Pro celkový zážitek mi způsob gameplaye přišel zvolený dobře, a proto mě nemile překvapilo, že se autoři do hry tak nějak na sílu snažili dát naháněcí pasáží, postrach všech her tohoto žánru. Stejně jako v drtivé většině z nich, i tady nejsou strašidelné, ale akorát frustrující. Nevím, kdy už konečně vývojáři pochopí, že takhle se to prostě nedělá. Vlastně by mi to ale nevadilo tak moc, nebýt té úplně poslední sekvence, která je nadesignovaná vyloženě příšerně, a tak jsem ji radši vzdal a podíval se na konec hry na YouTube, což doporučuji i všem čtenářům. Titul si tak užijete mnohem víc a ušetříte se zbytečné frustrace.

Horská dráha emocí i snímků

A navážu druhým velkým problémem – snímkovou frekvencí. Hra nenabízí žádné zobrazovací režimy a automaticky cílí na 60 FPS. Problém je, že skoro od prvních momentů vyloženě „nestíhá“ a frame rate se viditelně propadá, což mi potvrdil i následný test.

Ačkoli titul dokáže v některých místech držet stabilních 60, v drtivé většině případů je snímková frekvence jak na horské dráze, což nezachrání ani VRR. Na PS5 je totiž minimální hranice 48 Hz, ale frame rate padá hluboko pod ní (a nechybí ani nějaký ten traversal stuttering). Nerozumím tomu, proč hra nenabízí možnost uzamknutí na 30 (nebo 40) FPS, což by nabídlo alespoň konzistentní podívanou.

Krásný audiovizuál

Je to škoda, protože po grafické stránce hra vypadá opravdu moc pěkně, ať už jde o nasvícení, detaily prostředí (které se umí, jak už to bývá v sérii zvykem, silně přeměnit) či modely postav. Zajímavé je, že byla vytvořena v Unreal Enginu 5, protože svým vzhledem i stylem UI mi v mnoha momentech silně připomínala nové Resident Evily běžící na RE Enginu.

Tak jako tak je vizuál velkou předností Short Message, a to i díky parádní estetice, včetně poměrně nápaditého monstra, na jehož designu nepracoval nikdo jiný než Masahiro Ito, tvůrce legendárního Pyramid Heada.

Hra navíc nesází jenom na in-game grafiku a cutscény (jež občas přepínají do 3rd person pohledu), ale také na hrané filmečky, které slouží především coby flashbacky a působí jako velmi příjemný doplněk.

Skvěle je na tom hra i po stránce audia. Jsou to právě zvuky, jež dotváří celkovou, velmi znepokojivou atmosféru. A stejně tak hudba, včetně finální písničky v závěrečných titulcích, za kterou stojí další známé jméno, skladatel Akira Jamaoka.

Povedený experiment

Na pozitivní notě bych rád zakončil i celou recenzi. Ačkoli má hra dva poměrně závažné nedostatky – nestabilní frame rate a naháněcí pasáže, jinak jsem byl velmi příjemně překvapen. Pěkný vizuál je doplněn o skvělé audio, a především emotivní příběh plný seriózních a pro videohru odvážných témat.

Jde o velmi vydařený experimentální projekt, který za vaše dvě hodiny času rozhodně stojí. Upřímně nedokážu plně posoudit, jak hru přijmou skalní fanoušci série, protože jde o titul, jenž je na celkový lore napojen jen vzdáleně. Osobně jsem ale fanoušek neotřelých nápadů a jsem rád, že jsme se od Konami takové hry dočkali.

Silent Hill: The Short Message

Dvouhodinová hra zdarma plná vážných témat a problémů teenagerů asi není námět, který byste čekali od série Silent Hill, ale vzhledem ke kvalitě zpracování to vůbec nevadí. Konami se rozhodlo experimentovat a výsledkem je velmi silný zážitek, byť se neobešel bez dvou velkých problémů.

Velmi silný příběh plný vážných témat
Pěkná grafika a celková estetika
Výborné herecké výkony