Recenze MotoGP 24 – návrat do jedné stopy
MotoGP Recenze Recenze MotoGP 24 – návrat do jedné stopy

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Tradiční závodní série opět na scéně.

Italské studio Milestone se již od druhé poloviny 90. let řadí mezi vývojářské týmy, které se přímo specializují na závodní hry. Ačkoli má tento milánský celek za sebou i řadu automobilových her včetně několika dílů série WRC, tak je převážná část jeho portfolia spjata s motocyklovými závody. Kromě sérií jako Ride, MXGP, Monster Energy Supercross nebo SBK: Superbike World Championship je to především značka MotoGP, kterou studio v každoročním intervalu vydává již od roku 2013. Navzdory bohatým zkušenostem se však u jednotlivých dílů dříve či později musel zákonitě projevit požadavek spojený s licencí, který vývojáře nutil každoročně přicházet s novým dílem. U některých ročníků se tento neduh licencovaných sérií projevil více, u jiných naopak díky příchodu většího množství novinek méně.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PC, PS4, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch
  • Datum vydání: 2. 5. 2024
  • Výrobce: Milestone (Itálie)
  • Žánr: motocyklové závody
  • Multiplayer: ano (online a split-screen)
  • Dat ke stažení: 24 GB
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: fyzická i digitální
  • Cena: od 1099 Kč (Alza.cz)

Maximální využití licence

Další dílek do již značně početné mozaiky série představuje nový ročník s názvem MotoGP 24. Jelikož jsem měl možnost vyzkoušet drtivou většinu výše zmíněných her od Milestone, tak dokážu ocenit jednotlivé dílčí novinky a inovace, které vývojáři za pouhý rok vymysleli. Naopak mě ale o to víc mrz nedostatky a nevyřešené problémy, které sérii sráží již několik let. Hned v úvodu je důležité upozornit na fakt, že herní série MotoGP je neoddělitelně spojena s oficiální licencí MS silničních motocyklů.

Hra díky licenci obsahuje třídy Moto 3, Moto 2 i MotoGP

Díky licenci mohou vývojáři nabídnout kompletní soupisku tříd, značek, týmů, jezdců i okruhů z aktuální sezóny reálného šampionátu. Po vzorů jiných licencovaných sportovní a závodních sérií bude právě tento obsah pro řadu fanoušků tím hlavním důvodem, proč si aktuální díl po vzoru svých předchůdců zakoupí. Hra díky licenci obsahuje třídy Moto 3, Moto 2, MotoGP i kompletní soupisku okruhů z probíhající sezóny, které doplňuje šest „legendárních“ tratí. Mezi nimi se nachází také brněnský okruh, který z reálného kalendáře před lety vypadl.

Z pohledu využití oficiální licence tedy autorům v zásadě není co vytknout. Jednu věc bych ale přece jenom rád zmínil. Jedná se o historický režim, který byl hlavní novinkou předloňského dílu. Hráče provedl legendární sezónou 2009 a kromě reálnými událostmi inspirovaných závodů obsahovat také celou řadu dobových záběrů a materiálů. Zkrátka takový interaktivní závodní dokument, díky kterému mohli autoři bez problémů obhájit vznik nového ročníku za plnou cenu. O to víc mě zklamalo, když vývojáři tento režim v loňském roce vypustili. Toto zklamání přetrvává dodnes, jelikož ani nové MotoGP 24 návrat tohoto režimu nepřineslo. Ať už je důvod jakýkoli, tak je to nevyužitá příležitost a významná ztráta.

Kariéra postavená na rivalitě

Stěžejním režimem proto zůstala především kariéra pro jednoho hráče. V té si vytvoříte vlastního jezdce, se kterým následně stoupáte od třídy Moto 3, přes Moto 2 až po královskou kubaturu MotoGP. Právě kariéra se v loňském i letošním díle dočkala několika příjemných inovací. Pro letošek jsou to především přestupu jezdců mezi jednotlivými týmy. Hra se již nespoléhá pouze na striktní soupisku z reálného šampionátu, ale umožňuje i počítačem ovládaným závodníkům přesuny mezi jednotlivými třídami i týmy. V praxi si tak můžete zazávodit třeba proti Francescu Bagnaiovi na Aprilii, Marcu Márquezovi na Yamaze nebo být svědky vzestupu některé z mladých hvězd z Moto 2 a Moto 3. Pokud byste chtěli přece jenom zůstat věrní reálnému složení startovního roštu, tak lze trh s jezdci kompletně vypnout.

Nechybí ani systém postupného vylepšování motocyklu i týmu

V dalších oblastech kariérní režim navazuje na loňské novinky. Jde především o výzvy a hon za co nejlepší možnou reputací, která vám zajistí přestup do vyšší třídy nebo lepšího týmu. Kromě výsledků v samotných závodech vývojáři tento systém postavili především na rivalitě mezi jezdci. V průběhu sezóny proto dostanete hned několik dílčích cílů, které se skládají z poražení týmového kolegy nebo jiného jezdce v konkrétních závodech. Určitou rivalitu se autoři snaží podpořit variací na sociální sítě, prostřednictvím kterých můžete komentovat vyjádření jiných jezdců a pracovat tak se svou vlastní reputací i vztahem k ostatním závodníkům. Je však potřeba upozornit na to, že celý systém nejde příliš hloubky a reálné chování jezdců na trati nijak neovlivňuje.

Funguje proto spíše jako zpestření a dodatečná motivace, která z kariérního režimu dělá něco víc, než jen sérií několika po sobě jdoucích závodů. Po vzoru předchozích ročníků nechybí ani systém postupného vylepšování motocyklu i týmu, díky kterému dokážete postupně zlepšovat ovládání, maximální rychlost nebo opotřebení pneumatik u své motorky. Pokud však budete v průběhu kariéry často střídat týmy, tak tyto změny příliš nepocítíte. Nad rámec kariéry hra nabízí už jen klasické herní režimy v podobě rychlého závodu, jízdy na čas, šampionátu a poměrně rozsáhlého tutoriálového režimu s názvem MotoGP Academy.

Pro experty i začátečníky

Své místo ve hře samozřejmě mají také multiplayerové režimy. Z pohledu online multiplayeru pro až 12 hráčů stojí za zmínku podpora cross-play hraní, které ale mohou využívat pouze hráči na PlayStationu a Xboxu. Verze pro PC a Nintendo Switch v tomto směru opět zůstaly stranou. Součástí hry je také offline split-screen, ke kterému se v poslední době vrátilo více závodních her.

Na poli hratelnosti série vždy sázela na mix arkády a simulace

Napříč všemi herními režimy je v případě kategorie MotoGP k dispozici rovněž takzvaný sprintový formát víkendu, který se kromě tréninků, kvalifikace a tradičního nedělního závodu skládá z kratšího sobotního sprintu. I v tomto směru vývojáři zachovali kontinuitu s reálným šampionátem, který tuto novinku zavedl před startem loňské sezóny. Nad rámec samotných závodů si zaslouží pozornost především relativně detailní editor helem, kombinéz a čísel, kterým vám umožní lepší personalizaci vlastního jezdce.

Na poli hratelnosti série vždy sázela na mix arkády a simulace s důrazem na robustní možnosti v oblasti nastavení a obtížnosti. Další evoluci tohoto konceptu přináší letošní díl. Obtížnost samotné hry i náročnost jízdního modelu do velké míry závisí na tom, jak si hru podle vlastních preferencí sami nastavíte. Zatímco při zapnutých asistentech a nízké obtížnost bude titul bez problémů hratelný i pro sváteční hráče, tak při vypnutí většiny pomocníků si na nedostatečnou výzvu nebudou stěžovat ani ostřílení virtuální závodníci. Hráči si podle vlastních představ a dovedností mohou přizpůsobit také systém penalizací, délku závodů i kompletní strukturu závodního víkendu.

Staré známé neduhy

V rámci fyziky a jízdního modelu došlo k dalším dílčím úpravám, které pocitově zvětšily rozdíly mezi trojici zmíněných tříd. Osobně jsem si například delší dobu zvykal na poměrně specifický systém brzdění na strojích třídy Moto 2. Při přechodu do MotoGP si pro změnu musíte zvyknout na výrazně vyšší výkon, rychlost a přilnavost v zatáčkách. Přestože se o to možná vývojáři snažili, tak se jim ani letos úplně nepodařily vyřešit problémy s umělou inteligencí, která je často příliš agresivní a nerespektuje vaši pozici na trati.

MotoGP už několik let pohání osvědčený Unreal Engine

Když k tomu přičtete ne zrovna ideálně fungující kolizní model, tak se z pohledu hratelnosti jedná o nejslabší stránku hry, která celý zážitek zbytečně sráží. Pochválit naopak mohu přítomnost dynamického počasí a systém opotřebení pneumatik, který dokáže sehrát důležitou roli i v krátkých závodech. Kromě volby správné směsi je důležité zvolit takový jízdní styl, při kterém pneumatiky nezničíte příliš brzy. V opačném případě totiž můžete na dobrý výsledek v závodě rovnou zapomenout.

Žádnou revoluci oproti starším dílům rozhodně nečekejte ani na poli grafiky. MotoGP už několik let pohání osvědčený Unreal Engine, který v minulosti vystřídal zastaralý interní engine od Milestone. Italští vývojáři jsou tradičně schopni vytvořit detailní modely jednotlivých motorek, na které je opravdu radost pohledět. Špatně na tom hra není ani z hlediska nasvícení a různých dodatečných efektů, které čerpají ze zmíněného Unreal Enginu. Dlouhodobě zaostávající složkou ale představuje okolí jednotlivých tratí včetně diváků a vzdálenějších objektů.

Je však nutné podotknout, že na kochání není při vypjatých závodech příliš času, takže se dá pochopit, že tato oblast pro vývojáře nepředstavuje nejvyšší prioritu. Větší péči by si ale nepochybně zasloužily obličeje jezdců v kombinaci s animacemi, které působí vyloženě zastarale a mohou některé hráče od hry už na první pohled zbytečně odrazovat. Společně s celkovou prezentací a plytkým hlasovým komentářem se však jedná oblasti, se kterými mají v Milestone odjakživa problémy a nedokážou jejich potenciál naplno využít, takže pravidelné hráče v tomto směru nečeká žárné překvapení.

MotoGP 24

MotoGP 24 představuje tradiční evoluci dlouholeté a každoročně vycházejí série. Vývojáři zapracovali především na atraktivitě kariérního režimu a dílčích úpravách jízdního modelu a fyziky. Výsledkem jsou zábavné závody, které si díky nepřebernému množství asistentů bez problémů užijí pravidelní závodní nadšenci i sváteční hráči. Dobrý zážitek ze závodů kazí v zásadě pouze nadále problémová umělá inteligence. Z pohledu obsahu zamrzí především absence historického režimu. Rozporuplným aspektem nadále zůstává také vizuální stránka.

Zábavný jízdní model, který dokáže oslovit širokou skupinu hráčů
Detailně zpracované modely motocyklů
Využití oficiální licence