Trh východní Evropy roste, na západní ale pořád nemá
Speciály Článek Trh východní Evropy roste, na západní ale pořád nemá

Trh východní Evropy roste, na západní ale pořád nemá

Michal Burian

Michal Burian

11

Pojďte se společně s námi podívat, jak se daří východní Evropě a jak si stojí Česká republika oproti Polsku v odbytu her.

Reklama

Východní Evropa je domovem nejrůznějších trhů. Leží zde Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko a mj. Srbsko. Nikoho jistě nepřekvapí, že tyto trhy nemohou jednotlivě svou velikostí konkurovat Velké Británii, Francii nebo Německu. V kombinaci však vytvářejí významnou část hráčů, respektive potencionálních zákazníků.

Východní Evropa, region, který má silnou komunitu známých vývojářů. Sídlí zde Techland (Call of Juarez nebo Dead Island), v Polsku firma City Interactive (Sniper: Ghost Warrior), People Can Fly (Bulletstorm), 2K Czech (Mafia) a také CD Projekt Red se Zaklínačem.

Je velmi obtížné získat přesné údaje o jednotlivých trzích ve východní Evropě. Čísla, která se ale nedávno objevila, jsou velmi slibná a dokazují, že se trh stále rozrůstá. I přes tyto pozitivní čísla je však firmám doporučováno, aby před vstupem do tohoto regionu jejich zástupci prozkoumali jednotlivé země a zjistili vkus a potřeby spotřebitelů. Obchodní model, který je úspěšný v západní Evropě, nemusí v žádném případě zaručit úspěch ve východní Evropě.

"Region východní Evropy je kulturně a hospodářsky velmi různorodý, takže je obtížné vytvořit jeden fungující model pro všechny trhy," řekl Marcus Whitney, obchodní ředitel TripleACodes. Což se týká také jednotlivých žánrů her.

Druhým největším trhem ve východní Evropě je Česká republika

Česká republika je druhým největším trhem ve východní Evropě, kterému vévodí Polsko, jež prodává dvakrát více her než náš trh. Na našem území, stejně jako ve východní Evropě, dominuje počítačová základna, až za ní se nachází PlayStation, což je přičítáno především dlouhotrvajícímu zastoupení Sony. Za poslední tři roky byl však nejvíce aktivní Microsoft, který se snaží posílit Xbox 360 na tomto trhu. Nejnovější Xbox má dobrý odbyt a snaží se konkurovat sníženou cenou. Základnu Nintenda je těžké odhadnout, vzhledem k mnohaletému šedému dovozu, Wii a DS ale obecně vlastní méně hráčů.

Celková softwarová tržní hodnota v Polsku ukázala v roce 2010 z roku na rok růst. Tržby vzrostly o tři procenta, zatímco hodnota vzrostla o 15 procent, k čemuž dopomohly prodeje konzolí, které také zaznamenaly větší růst. Skvěle se prodává také PlayStation Move a Kinect.

Polský trh je tedy jasně větší, což dokazuje také počet obyvatel, zatímco my máme 10,647,940, Polsko má 38,192,000. I kvůli většímu polskému trhu, je většina her (především od EA) lokalizovaná do polštiny a k nám se pak oficiálně distribuují polské verze her - příklad Dragon Age 2, Mafia 2 apod.

Ekonomická krize = špatný dopad na prodej her

Celý svět se vzpamatovává z ekonomické krize, která bez výjimky postihla také střední Evropu. Mnoho tamních trhů utrpělo vlivem ekonomické krize značné ztráty. V některých oblastech se situace zlepšuje, v jiných zůstává stále nedostačující.

"Východoevropský trh byl jeden z nejvíce zasažených, z roku na rok poklesli tržby," komentuje situaci ohledně ekonomické krize Paul Nicholls, marketingový ředitel společnosti Koch Media.

"Doufali jsme, že se situace vrátí alespoň do předchozího stavu, ale zdá se, že si spotřebitelé stále více uvědomují své náklady a za zábavu se snaží významně ušetřit."

K tomuto tématu se vyjádřil také Jakub Alcer z firmy Techland: "Celou situace stále řešíme, lidé zůstávají opatrní. Zdá se, že se rozhodli šetřit především na zábavě, než na čemkoliv jiném."

I samotní maloobchodní prodejci jsou opatrní, pokud jde o výběr jednotlivých her, které se rozhodnout naskladnit. Jen hrstka titulů zajistí opravdu úspěch a neprodělají. Pokud obchod neprodá všechny kusy, má právo odeslat je zpět distributorům.

"Obchodníci ztrácí zájem prodávat ve svých regálech drahé hry," říká generální ředitel distributorské společnosti Computerland Mikica Stakic.

"Oni vždy požádají o lepší marže, bojí se totiž, že ztratí své peníze, pokud neprodají veškeré zásoby. Mnozí z nich nenakupují hry ve velkém, zaplatí akorát za zboží, u něhož vědí, že ho prodají koncovým zákazníků. Neprodané zboží vrátí zpět distributorům."

Blýská se na lepší časy?

Situace ve východní Evropě se zdá být velmi špatná, vše ale není ztraceno. V loňském roce byl zaznamenán významný růst prodeje konzol, zejména pokud jde o software. Lidé si uvědomují výhody PlayStationu 3 a Xboxu 360.

"Něco pozitivního za minulý rok? Lépe se prodávaly konzole," vzpomínal Nicholls. "Jsme ale ještě strašně daleko, přáli bychom si mnohem víc. Jde o příliš malé prodeje, které nezaručí velkou základnu, jdeme ale správným směrem."

Lepší prodeje konzol mají za následek snížení pirátství a také fakt, že se mnoho prodejců zaměřuje právě na výkonné konzole, jako je Xbox 360 a PS3. Hráčská obec, která hraje na zmíněných konzolí, se rozrůstá, i když dominantní je stále počítačová platforma, jež trpí velkou mírou pirátství.

"Z historických důvodů dominuje na polském trhu PC komunita, což umožňuje snadný přístup k nelegálním kopiím her," říká Michal Ferlas, správce webu lokalizační firmy Testronic.

"Jde o částečný důvod, proč se někteří hlavní vydavatelé neangažují aktivně na polském trhu, který drží vysoké ceny, což odrazuje hráče od utrácení peněz za legální kopie."

Polský trh i další ve východní Evropě jsou domovem počítačových hráčů, kteří svůj plechový stroj jen tak neopustí. Díky rychlejšímu a stále více dostupnému internetovému připojení přichází nový obchodní model, který sebou přináší masivně multiplayerové tituly, které se v tomto regionu již uchytily.

"V posledních 12 měsících byli naši partneři požádáni, aby vytvořili další free-to-play tituly, jako je RuneScape a Nexon – jde o velmi důležitou oblast," říká Whitney.

"Broadband a disponibilní příjmy rostou v zemích, jako je Rumunsko a Ukrajina. Doufáme, že se za pár let přidá i Polsko."

Trh ve střední Evropě stále roste, což je dobře, podobně je na tom také východní Evropa, která by v nadějném roce 2011 mohla přilákat pozornost zbytku kontinentu.

Pirátství

Stejně jako u většiny rozvíjejících se trhů, tak i na území východní Evropy je nelegální stahování her vážný problém, který přetrvává již několik let, a to zejména v potencionálně velkých trzích.

"Hlavní výzvou pro průmysl v Polsku je stále vysoká míra pirátství," říká Michal Ferlas z Testronic.

"Když jsem porovnal velikost potencionálního trhu, v Polsku žije kolem 38 milionů lidí. Z jednoduchých statistik nám vyjde, že většina hráčů využívá nelegální zdroje. Naštěstí nárůst zaznamenávají prodeje konzolí, kde taková míra pirátství není."

Distribuce

Každá z těchto oblastí spadá pod jednotlivé distributory, pro něž bylo obtížně vypořádat se s finanční krizí.

"Hlavní problémy, kterým musí místní distributoři čelit, jsou zisky. Oni musí udržet plusové zisky a vypořádat se se ztrátami zvyšujících se nákladů za kvalitní lokalizace, což může být problém, když k tomu připočteme marži," prozradil Paul Nicholls z Koch Media.

Digitální distribuce

S nárůstem širokopásmového připojení se otevřely nové možnosti pro digitální model.

"Další vývojáři se přidávají ke společnostem, které se zaměřující na nové digitální distribuční kanály, jako je XBLA, PSN a App Store," nechal se slyšet Michal Felas z Testronic.

"Vyhýbají se tradičnímu modelu potravního řetězce, aby zabránili vysokým nákladům za distribuci. Čas ukáže, jestli je právě tohle správná strategie."

"Daří se také MMO hrám. Moc lidí to neví, ale MMO hrám se daří víc ve východní Evropě než na Západě," dodal Marcus Whitney z TripleACodes.

Zdroj: MCV

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama