Arcania: Gothic 4 – restart série v rukou Spellboundu
Preview Článek Arcania: Gothic 4 – restart série v rukou Spellboundu

Arcania: Gothic 4 – restart série v rukou Spellboundu

Jan Bičan

Jan Bičan

9

V Evropě oblíbená RPG série Gothic se prostřednictvím čtvrtého dílu snaží probojovat i na přední příčky amerických hitparád. Co pro to tvůrci dělají?

Reklama

Se čtvrtým pokračováním slavné německé série Gothic je úzce spjato totální rozhořčení zarputilých fanoušků původní trilogie. Nechvalně proslulá roztržka mezi JoWoodem, vydavatelem a vlastníkem práv, a Piranha Bytes, výrobcem, vedla k rozvázání pracovních pout. Příznivci osobitého rukopisu Piraní museli být tedy zákonitě zklamáni a mlčky přihlíželi tomu, jak osud míchá kartami jejich oblíbené RPG modly. Čtyřka spadla do klína Spellboundu, kteří zkušenostmi s „rpégéčky“ příliš neoplývají a zároveň avizují, že se máme připravit na nový začátek

Invaze do Ameriky

Přestože udělali za třetím dílem tlustou čáru, snaha o navázání na odkaz série neustále zůstává v popředí. Byť je jen symbolická. Čtvrté pokračování má našlápnuto mnohem víc ke konceptu jednodušších RPG, což samozřejmě naprosto koresponduje s předchozí ideologií. Z temného příběhu se nyní klube světlý určený pro kontinent za velkou louží. Gothic si dříve v Americe ani neškrtnul, obrovský úspěch měl naopak zde, ve střední Evropě. Nyní však bude bojovat o přízeň na obou frontách.

Ruku v ruce s tím jde i zvolený název. Špatná pověst, která značku provází ve Spojených státech, musela být utlumena. Jestliže hltáte každé sousto informací, jistě vám neušlo neustálé přejmenování. Dříve byl oficiální název Gothic 4: Genesis, později jej suploval Gothic 4: Arcania a ještě nedávno Arcania: A Gothic Tale. Momentálně ovšem Gothicu 4 předchází slovo Arcania.

Jméno na krabici nicméně není podstatné. Ve Spellboundu se dušují, že dělají na hře, jež si s chutí pořídí jak hardcore, tak i casual hráč. Trend současné doby tedy zasáhne i sérii Gothic. Zjednodušování si bere za daň mnoho mechanismů, které dostaly nekompromisní červenou. A pokud nebyly zcela vypuštěny, došlo alespoň k jejich zeštíhlování. Pamatujete si například na četné trofeje ze zabitých monster? Nechte si na ně zajít chuť! Padlo totiž rozhodnutí, že šlo o naprostou zbytečnost. Dovednosti vám rovněž nevyšperkuje cvičitel, zato vy sami si v inventáři bez okolků naklikáte, co uznáte za vhodné. Samozřejmě, mnozí podobné kroky ocení, pro fanoušky starého Gothicu však znamenají ledovou sprchu.

Dovolené pomůcky

Čtyřka přinese také mnoho pomocných prvků. Ty jsou však naprosto volitelné, a pokud se vám nezamlouvají, lze je snadno odstranit. Nejzajímavější je bez pochyb použití minimapy, která vám mimo jiné odhalí i polohu důležitých předmětů či míst. V předchozích dílech nic takového neexistovalo a pátrání na vlastní pěst bylo na denním pořádku. Úkolové předměty a NPC jsou navíc obklopeny zelenou září, takže vězte, že je minou jen slepí jedinci. V soubojích také víří všude kolem čísla, jež znázorňují udělované zranění, což značně připomíná onlinovku World of Warcraft.

Výše zmíněné pomůcky využije zejména občasný hráč, ti z ostříleného publika vděčně sáhnou spíše po vyšších stupíncích obtížnosti. Na výběr jsou celkem čtyři, přičemž vedle lehké, střední a těžké lze zvolit speciální nazvanou „Gothic“. Zatím sice můžeme pouze spekulovat, jak se odliší od ostatních, vsadil bych ovšem své boty na pěkně trnitou cestu hrou.

Bezejmenný pastýř

Ikonou Gothicu je pochopitelně ironií nasáklý bezejmenný hrdina. Nejenže si však za něj ve čtyřce poprvé nezahrajeme, ale jeho charakter je také vybarven spíš zápornými barvami. Rhobar III. (skutečně takto ho Spellbound pojmenovali!) se jeví jako nefalšovaný krutovládce. Za cílem sjednocení své potrhané země podniká válečné tažení na jižní ostrovy a zde vyplení i vesnici, v níž v poklidu pobýval pastýř, respektive bezejmenný pastýř. Jeho role naroste do obřích rozměrů, a proto se jí zhostíme právě my.

Příběhová linka rozvrstvená do pěti kapitol vyústí pouze v jediný konec. Vzpomínáte-li si na roztahaný děj třetího dílu, určitou míru linearity jistě uvítáte. Ačkoliv vodami internetu kolují zvěsti o možné zápletce, velké množství informací se nedostalo k uším žádného média na světě. Za zmínku proto stojí jen úloha skřetů v nadcházejícím dílu. Na ostrově Argaan samozřejmě žijí příslušníci této krvelačné rasy, ale v mnohém se změnili. Jsou primitivnější a celkově chudší a se svými bratry z Myrtany by si ruku určitě nepodali.

Ze všech stran se na nás valí hordy novinek a jen máloco zůstalo při starém. Dokážete si ovšem představit Gothic bez Diega? Tato postava, která se již na začátku pasovala na průvodce celým světem, tudíž i zde našla své uplatnění. A starý přítel Diego je jen jeden z mnoha. Potvrzena byla i přítomnost ohnivého mága Miltena či drsného žoldnéře Gorna, jenž se vrátí i se svou typickou obouruční sekerou.

Klikfest či nikoliv?

Gothic 3 obsahoval soubojový systém, jenž fungoval na bázi neustálého klikání. Leckteří hráči z něj tudíž měli spíše rozporuplné pocity. I on tedy prochází zásadní obměnou. V Arcanii běží na podobném principu jako v polském Zaklínači. Kliknutí v pravý čas spustí kombo, které rozšiřujeme o další paletu pohybů stejně dobře načasovanou reakcí. Volbou jedné z pěti gild (bojovníci, mágové, alchymisté, lovci a obchodníci) si vyberete i způsob boje. Zdali sympatizujete s lovci, oceníte i nový styl střelby ze zbraní na dálku. Jsou zde dvě možnosti – automatické zamíření s menším poškozením anebo manuální s průraznějším šípem. Ani magie nezůstává pozadu. Ve čtyřce se dělí na tři základní směry – světlo, oheň a led.

Graficky vzato hra vypadá slušně a zejména efekty přicházející se změnami počasí nás značně těší. JoWood si totiž zaplatil speciální systém Simul Weather od firmy Simul Software Ltd a dle PR manažera, Clemense Schneidhofera se i jeho aplikace podílí na vytvoření nového milníku interaktivních RPG.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama