Čeští vývojáři v zahraničí: Marek Novosad
Speciály Článek Čeští vývojáři v zahraničí: Marek Novosad

Čeští vývojáři v zahraničí: Marek Novosad

Marek Černý

Marek Černý

2
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Čerstvé dojmy českého programátora z Ubisoftu v Berlíně.

Reklama

Marek byla dva roky software engineerem v Bohemia Interactive.

Před necelým půl rokem se odstěhoval do Berlína k Ubisoftu.

Takže tentokrát půjde o hodně čerstvé dojmy.

Navíc rád pomůže případným zájemcům.

Ahoj Marku. Kdy jsi začal hrát, na čem, nejoblíbenější hra/žánr?

Ahoj, zdravím čtenáře Zing.

Můj taťka pracuje jako programátor a díky tomu byl u nás doma počítač, co si pamatuji. Minuly mne všechny Atari a podobné konzole, dostal jsem se rovnou k PC 286. Pamatuji všechny ty klasiky jako Prince of Persia, Lemmings, ale hlavně hru, u které jsem i dnes schopen strávit hodiny - Transport Tycoon (dnes OpenTTD). Už tehdy jsem věděl, že chci dělat hry a celou dobu k tomu směřoval.

Během studia na střední a pak hlavně vysoké škole jsem se dostal k serveru ceske-hry.cz a začal si ve volném čase zkoušet tvorbu her. Začínal jsem s 2D v Pascal, později se naučil c++ a OpenGL a jediná hra, která se podařila dokončit, byla Becher Islands do Becherovka game 2005. Původní vize byla chození po ostrově, sestřelování letadel a sbírání beden, co budou padat. Nakonec se to změnilo v lodní “simulátor.” Na začátku června jsem vyrenderoval první trojúhelník a na konci září se odeslala porotě. Celá tak vznikla během 4 měsíců. Tehdy jsem se naučil úplné základy tvorby her a definitivně věděl, že se tím chci živit.

Čeští vývojáři v zahraničí: Marek Novosad

Miloval jsem hru Mafia a Hidden & Dangerous a hned po vysoké škole byl můj úplně první pohovor ve firmě Illusion Softworks (dnes Hangar 13), který jsem naprosto ukázkově projel. V té době mne můj vedoucí diplomové práce lákal do firmy, kde i on začal pracovat. Byla to malá česká firma, co vyrábí simulátory pro armádu (něco jako Arma, jen zaměřená na požadavky armády.) Podílel jsem se na vývoji simulátoru BVP, převážnou dobu jsem ale vytvářel nástroje určené k tvorbě virtuálních terénů s pomocí GIS dat. V ní jsem pracoval více než 8 let, než jsem jednou šel do čajovny se známým. Pracoval v Bohemia Interactive a cestou jsem si říkal, že pokud budou hledat někoho na tvorbu nástrojů k terénu, nebudu váhat. Ten večer mi opravdu řekl, že hledají přesně tu pozici, o kterou bych měl zájem, já poslal životopis a do BI se dostal.

Čeští vývojáři v zahraničí: Marek Novosad

Na čem jsi pracoval v Bohemce?

První rok v BI byl nejlepší rok v mé dosavadní kariéře. Mým šéfem byl Ivan Buchta a já mu pomáhal vytvářet nástroje k tvorbě terénů. Vznikl tak Terrain Processor, který se uvolnil i pro komunitu a sloužil k umisťování objektů na terénu (cesty, elektrické vedení, vinice, lesy...) Částečně byl použit při tvorbě terénu Malden. Druhý rok jsem začal pracovat na hře Vigor, kde jsem toho ale moc neudělal a firmu opustil. Během těch dvou let jsem potkal několik skvělých lidí, z nichž velká část prošla snad všemi herními firmami v Brně a člověk se dozvěděl spoustu věcí jak ohledně vývoje her, tak historie těchto firem. Taky si vzpomínám, když nám jeden kolega vyprávěl o své mašinkové hře a poprvé nám ji ukázal :-).

Čeští vývojáři v zahraničí: Marek Novosad

Kdy vyjde ArmA 4?

Tohle nevím, jednak bych to ani nesměl říct a taky už jsem dlouho z firmy pryč.

Před rozhovorem jsi mi zmínil, že máš za sebou pár nedokončených her. Šlo o osobní projekty?

Jde vesměs o malé hry, které jsem zkoušel dělat po večerech, víceméně to byly jen prototypy a nic moc z toho nebylo. Pokoušel jsem se vylepšit původní Becher Islands, jako diplomovou práci jsem udělal hezčí vykreslení vodní hladiny. Přes známého se mi podařilo připojit se k jednomu týmu, co měl ambiciózní hru. Bohužel se ji nikdy nepodařilo dokončit a to jsme na ní dělali spoustu let. Velkou chybou byla má nezkušenost ve spojitosti se střídáním technologií. Začínali jsme s c++, pak c# s XNA až poslední verze vznikala v Unity3D. Když jsem konečně měl pocit, že mám všechny znalosti k vytvoření hry, potkal jsem manželku, založili jsme rodinu a tím skončil veškerý můj volný čas.

Co tě na hrách - obecně - fascinuje nejvíce?

Více než hry samotné mne zajímají technologie, které jsou za nimi. Proto jsem nikdy nic moc nedokončil, vždy jsem se více zajímal, jak co nejlépe udělat technologii, převážně renderování. I přesto, že dnes existuje spousta skvělých technologií zdarma, baví mne si spíše zkoušet nové přístupy, jak vytvořit herní technologii, než samotnou hru. Bohužel s rodinou je to trošku horší, ale i tak se snažím zkoušet nové věci. Jedním z benefitů v Ubisoft je TGIF - v pátek odpoledne můžeme dělat cokoliv, u čeho máme pocit, že nás rozvíjí. Opět jsem vzal původní Becher Islands a upravil tak, že se dá spustit i na herní konzoli.

Proč ses rozhodl pro berlínskou pobočku Ubisoftu?

Jedna z výhod práce v BI bylo to, že tam pracovalo hodně lidí ze zahraničí. S několika jsem měl velmi dobré vztahy a jedním z nich byl i Jan z Belgie. Když jsme se s manželkou rozhodli zkusit jít do zahraničí, on už pracoval v Ubisoft Berlin. Zeptal jsem se ho na jeho dojmy a on mi doporučil, ať zkusím poslat životopis do studia. Měsíc jsem se učil více c++ (do té doby jsem používal převážně c#) a pak poslal životopis. Po několika kolech pohovoru, kdy poslední už bylo na pobočce přímo v Berlíně, jsem dostal nabídku a rozhodl jsem se ji přijmout. Doteď svého rozhodnutí nelituji.

Čeští vývojáři v zahraničí: Marek Novosad

Jaké vidíš největší rozdíly v herní workflow v Čechách a zahraničí?

Prošel jsem několika firmami a podle mne ten rozdíl dělá spíše velikost firmy. Čím větší firma, tím více se dodržují stanovené postupy, ale zase se hůře reaguje na aktuální situace. Vývoj her probíhá víceméně obdobně, firmy mohou mít občas jiný výklad pozic a jejich náplň se může lehce lišit, nicméně jsou to spíše detaily. Co se mi moc líbí, fungování v Ubisoft Berlin je založeno na důvěře. Nemáme žádný docházkový systém, žádné přesčasy, na všem se dá domluvit, lidé jsou vstřícní. Na střeše budovy je terasa, kde se scházíme každý pátek odpoledne.

Jsou i kolegové podobné nátury, nebo i zde vidíš jistý rozdíl?

Miluji potkávání s jinou kulturou a kolektiv je z celého světa. Člověk zjistí, že kolikrát to funguje v těch zemích jinak, než si myslel. Často někdo doveze něco z jeho domoviny nebo upeče a podělí se s námi, díky tomu už jsem ochutnal sladkosti z celého světa. Pro většinu lidí je to splněním jejich životního snu a to se odráží i v kolektivu. Tím, že velká část lidí je v Berlíně sama, chodí spolu kolegové i sportovat, nebo hrají společně hry v naší herní místnosti. A ať je člověk z Evropy, Ameriky, Asie, všichni se chovají stejně, nepozoruji žádné větší kulturní rozdíly.

Na jaké sérii vlastně pracuje berlínská pobočka?

V Berlíně se primárně pomáhá s vývojem her ze série Far Cry. To je bohužel vše, co k tomu můžu říct :-).

Čeští vývojáři v zahraničí: Marek Novosad

Jaké jiné, klidně neherní, kulturní rozdíly vidíš?

Přeci jen Německo a Česká republika jsou sousedé po staletí, rozdíly téměř neexistují, jen mi teda dost chybí české jídlo, chodíme většinou do fastfoodu. V Berlíně snad každý mluví anglicky a není problém se angličtinou všude domluvit. Berlín není příliš zajímavé město pro turisty, přesto se v něm skvěle žije. Má skvěle fungující MHD, obchody a fastfoody vždy poblíž.

To nejlepší na závěr - jaké máte momentálně volné pozice, co je pro ně potřeba znát, a můžou tě případně čtenáři kontaktovat?

V Ubisoftu pořád hledají nové lidi a to ať už na pobočku v Berlíně nebo kamkoliv jinam. Práci můžu jen doporučit, člověk se dostane mezi spoustu zajímavých lidí z celého světa, pozná jiné kultury. A Ubisoft patří k těm firmám, které motivují své lidi aby se rozvíjeli a pomáhá jim v tom.

Kdyby někoho zajímalo více informací, může mne klidně kontaktovat.

Čeští vývojáři v zahraničí: Marek Novosad
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama