Charterstone – deskovka
Speciály Článek Charterstone – deskovka

Charterstone – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

Platformy pkgsrc Desková hra

Založte se svými přáteli město na zeleném drnu!

Reklama

Deskových her stavějících na unikátním jednorázovém zážitku postupně na českém trhu přibývá. Takzvaný legacy systém nabízí scénář, v jehož rámci se postupně seznamujete s pravidly a přibývají nové mechaniky a samozřejmě také překážky. Intenzivní příběhový zážitek má ovšem jednu velkou nevýhodu – po dohrání vám již nemá deskovka co nabídnout, protože velkou část komponent jste nějakým způsobem znehodnotili (použili, popsali, zničili a podobně). Charterstone od Jameho Stegmaiera (Scythe, Viticulture) však svůj legacy systém obohacuje o následnou znovuhratelnost. Pojďme se společně podívat, jak může vznikat nové městečko.

Ve jménu krále

Zelenostružná už je přeplněna lidmi, takže se Nehynoucí král rozhodl založit z gruntu novou metropoli, aby svým poddaným nabídl nový prostor k životu a zároveň rozšířil svou říši. K lokátorské práci na zeleném drnu vyvolil šest občanů, jejichž kvality se ukázaly jako ty nejužitečnější pro dynamický rozvoj nového města. Určitě vás nepřekvapí, že důvěru jste získali vy a vaši přátelé u stolu. Každý z vás dostane do správy jednu z šesti čtvrtí, jejichž prosperita a bohatství bude sloužit celé společnosti a vaši proslulost vyšroubuje k hvězdným výšinám.

Příběhová premisa není tak silná jako u jiných legacy titulů, k nimž se Charterstone řadí, ale mechaniky fungují naprosto stejně. Po dohrání některého z kol zpravidla přichází nový princip, který občerství průběh další partie o neznámé překážky a možnosti. Na tomto místě se plně projevují výhody zážitkových deskových her. Na z počátku jednoduchá pravidla se nabalují další prvky, jež hráči postupně musí implementovat do svých plánů, což pomáhá udržovat pozornost. Na druhou stranu je dobré uvědomit si, že každé pravidlo je nutné před kolem vysvětlit, což prodlužuje čas před samotnou partií.

Charterstone navíc přichází s mechanikou Kroniky, která je rozšiřována pomocí nálepek. Postupně se prázdná políčka příběhu i pravidel plní a stávají se komplexnějšími. Na konci celé příběhové části budete mít kroniku kompletně zaplněnou a bude plnit funkci tradičního manuálu, jak jsme zvyklí u klasických deskovek. Právě v návazné hratelnosti podle mě tkví nejsilnější prvek Charterstone. Zatímco jiné legacy stolní hry po dohrání odložíte, tak dnes recenzovanou deskovku můžete dále volně hrát jako klasickou strategii s herním plánem, jejž jste si vytvořili sami. Takže si dejte záležet.

Návrat do minulosti

Další obrovská nevýhodou legacy her spočívá v jejich nehratelnosti po prvním pokoření kampaně. V podstatě už víte, co se na vás chystá, a tak se můžete na problémy připravit. Smysl mají jen ty příběhy, v nichž dochází ke zvratům a rozcestím, která uzavřou některou scénáristickou linku. Charterstone sice příběhem neohromí, ale jak to u ekonomických strategií bývá, budete přemýšlet nad svými rozhodnutími, jež někdy budete chtít vzít zpátky. Společnost Albi, která titul lokalizovala, vám vychází vstříc a spolu s kompletní krabicí na českých trh přináší také tzv. recharge pack obsahující všechny komponenty k novému rozjetí kampaně.

Hlavní součástí legacy kampaně jsou kartičky uvnitř indexu, jakéhosi archivu celé deskovky, v němž lovíte kartičky, jež můžete v partii použít. Většina kartiček obsahuje nálepku pravidel, příběhu či stavby, a postupně se lepí na příslušná místa. Především hračičkové se s komponenty Charterstone budou doslova mazlit. Je radost hledět na plán města rozrůstající se o nové stavby ve čtvrtích, které jste si sami pojmenovali.

Popisování jednotlivých součástí bude také běžnou praxí. Vybírání jmen postav a pomocníků, zakreslování hodnot na „ukládací“ krabičku a další činnosti se stanou vaším denním chlebem. Princip Charterstone nahrává dlouhodobějšímu hraní kampaně díky důmyslně vymyšlenému systému zálohování stavu jednotlivých čtvrtí po dohrání části příběhu. Rozhodně bych ovšem doporučil neroztahat si zážitek na týdny (měsíce už vůbec ne). Není nutné zabednit se na celý den do sklepa a tvořit městečko do úmoru, ale sednout si na dvě tři kola a v průběhu týdne kampaň pokořit nebude špatnou volbou. Samozřejmě je nutná kompaktní a stabilní skupina, s níž se do partie pustíte.

Hra pro celou rodinu

Zní to možná divně, ale podle mého názoru si Charterstone užijí v jeho legacy podobě spíše méně nároční hráči. Hardcore pařanům budou vadit neustálé prostoje mezi koly, lepení pravidel a další části zdržující od samotné partie. Pohodové a nenáročné tempo spolu s estetickým dotvářením vesnice díky lepení budov se více zalíbí nepravidelným stratégům, kteří ocení i velmi dobře zvolenou křivku učení nových mechanik. S dokončenou kampaní odpadá učení a do hry se může každý zakousnout dle své libosti.

V jádru se jedná o středně náročnou strategii na bázi worker placementu. Do postavených budov umisťujete své pracovníky, a ti pak čerpají suroviny. Vaší snahu plnit co nejpečlivěji úkoly a dynamicky rozšiřovat vaši čtvrť podpoří řada pomocníků a artefaktů, jež se do průběhu příběhu postupně dostanou. Více o samotném průběhu partie prozrazovat nebudu, abych vám nepokazil zážitek. Legacy hra se přeci jen z části zakládá na prvku objevování.

Ve výsledku můžu Charterstone doporučit jako skvělou zábavu pro kompaktní skupiny přátel či hravé rodiny, které se nebojí výzev. Jde sice o legacy hru, ale na rozdíl od jiných nehrajete spolu proti hře. Pospolu budujete město, přesto se snažíte nahrabat co nejvíce na svém písečku. Soutěživý nádech velmi pěkně oživuje průběh celé partie. Přátelskou atmosféru vzbuzuje také citlivě zvolený vizuál směřující spíše k roztomilosti (kdo řekl Travian?). Za cenu okolo 1300 Kč se jedná o zajímavou hru s příběhem, na níž navazuje tradičně pojatá strategie. Novou kampaň můžete podstoupit s recharge packem v ceně okolo pětistovky.

Líbí se nám:

  • společné budování se soutěživým nádechem
  • příjemná křivka učení mechanik
  • hraní si se samolepkami (tvorba čtvrtí)
  • po dohrání kampaně získáte tradiční worker placement strategii
  • lze si zahrát druhou kampaň díky recharge packu
  • chybějící hráče doplňuje umělá inteligence Automa
  • přehledně vytvořené balíčky a skvěle řešený Index karet
  • sympatická grafická stránka

Vadí nám:

  • méně výrazný příběh
  • někomu nemusí vyhovovat prodlevy mezi jednotlivými částmi příběhu
  • musíte dávat pozor, kam lepíte části příběhu a pravidel
  • nutná soudržná skupina, aby se dalo hrát do konce
  • slabší zážitek v menším počtu hráčů

Deskovou hru koupíte na Xzone.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama