Dan Vávra přibližuje krizi v herním světě
KC: Deliverance Novinka Dan Vávra přibližuje krizi v herním světě

Dan Vávra přibližuje krizi v herním světě

Michal Burian

Michal Burian

92

Vydavatelé se mýlili, báli se mobilů a tabletů, přitom nevěřili nové generace konzolí PlayStation a Xbox.

Reklama

Ondrej Formánek z Hospodářských novin vyzpovídal Dana Vávru, hlavního autora nejúspěšnější české hry Mafia, který v současné době pracuje na realistickém středověkém RPG Kingdom Come: Deliverance. Dan Vávra o sobě tvrdí, že se nebojí nových trendů, protože je sám vytváří.

Jako první mu redaktor položil otázku, co ho vedlo k tomu vyvíjet hru odehrávající se na Sázavě roku 1403 a zda se nebojí nezájmu ze strany amerických hráčů.

„Jsem vlastenec. A myslím si o sobě, že jsem obchodník, a pochopitelně jsem nad tím, jestli to bude atraktivní i pro cizince, hodně uvažoval. A jsem přesvědčený, že ano. Většina Čechů si myslí, že ne. Že nikoho nezajímáme. Můj mnohokrát opakovaný argument zní, že Williama Wallace taky nikdo na světě neznal − dokud o něm Mel Gibson nenatočil velkofilm. A stejné je to s Žižkou nebo s kteroukoliv zajímavou postavou českých dějin. Prostředí hry, která se, jak jste zmínil, odehrává na Sázavě, je takové univerzálně evropské, takže na hráče z jiných zemí našeho kontinentu by nemělo působit cize. A také třeba v Japonsku mají evropský středověk hrozně rádi. Konečně je to i zajímavé období našich dějin, okolo kterého se dá dobře vykonstruovat příběh.“

Pokud se ptáte, proč nemohlo studio Warhorse sehnat vydavatelskou společnost, která by se postarala o náklady spojené s vývojem, tak Vávra vidí dva zásadní problémy. Jedním byla skutečnost, že nikdo do té doby neudělal realistickou historickou hru.

„Ani bych neřekl, že by si byli tak jistí tím, že se to nebude prodávat. Jen neměli dost odvahy riskovat. Což bylo umocněné tím, že zrovna v té době byla v herním průmyslu jakási krize. Kdybychom to zkusili o rok dříve, třeba by to dopadlo jinak. Možná jsme si taky nevybrali vhodnou strategii ve výběru ukázek a špatně jsme jim to prezentovali. Ale to se nedá dopředu odhadnout,“ odpovídá Vávra. Onou krizí myslí příchod nové platformy - mobily a tablety.

„Všichni začali panikařit, že klasické platformy jsou mrtvé. Do tradičních her se skoro přestaly investovat peníze, panoval názor, že další generace herních konzolí bude neúspěšná. Že všichni budou hrát jen na těch mobilech. Já byl přesvědčený, že je to úplná hovadina. A pak ty nové konzole přišly na trh a byly nejprodávanější v historii. Takže předpoklad vydavatelů byl zcela mylný, přibližuje situaci otec Mafie.“

Mylný odhad vydavatelů měl nepříjemnou dohru, přestali financovat vývoj nových her a spousta vývojářů si začal všechno dělat sama. „Dá se skoro říct, že ty velké vydavatele už valná část naší branže nepotřebuje. A to obrátilo celý ekosystém naruby a je otázka, jak to nakonec dopadne. Velcí vydavatelé neměli bezmála dva roky co vydávat. Protože trvá nějaký čas, než se vyvine nová hra. Což je bizarní situace: je tu poptávka a není nabídka.“

To vysvětluje, proč v posledních letech nevycházelo tolik zajímavých her, nikomu se do nich nechtělo investovat příliš mnoho peněz. Možná právě kvůli tomu byla většina prvních titulů pro novou generaci konzolí takových nemastných/neslaných.

Celý rozhovor s Danem Vávrou si můžete přečíst na ihned.cz. Dozvíte se, že vývoj Kingdom Come probíhá už čtyři roky a další zajímavosti.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama