Deskové hry podle oblíbených PC her
Novinka Deskové hry podle oblíbených PC her

Deskové hry podle oblíbených PC her

Inzerce

Inzerce

Platformy pkgsrc Desková hra

Zahrajte si svoji oblíbenou PC hru v deskové podobě.

Reklama

Počítačových her vznikají každý rok doslova tisíce. Čas od času se nějaká hra těší dokonce takovému úspěchu, že dá vzniknout i deskové hře se stejnou tématikou.

Takových deskovek je samozřejmě fůra - zejména, pokud se jedná o licence velkých herních gigantů. O to překvapivější jsou společenské hry, které vznikly z předlohy vcelku neznámé. A tak jsme dali hlavy dohromady, a vytvořili kratinký seznam her, ať už známých či neznámých, které nás v poslední době nebo během nedávných let zaujaly.

SUPER MOTHERLOAD (2015)

Roku 2004 spatřila světlo světa flashovka Motherload. Hra, v níž se, coby horník, provrtáváte do hlubin nehostinného Marsu, dolujete rudy a vzácné minerály, za něž si vylepšujete svoje důlní vozítko, a nakonec se v hloubce - 66666 stop (něco přes 20 kilometrů) setkáte se svým zaměstnavatelem, Mr. Natasem, což, jak se vzápětí ukáže, je “šikovný” pseudonym samotného Satana, s nímž musíte poměřit svoje síly.

Hra byla na svoji dobu poměrně originální a hardwarově nenáročná. Dočkala se dokonce vylepšené edice Goldium, v níž přibyly artefakty, a další vylepšení vašeho věrného vrtadla. Ale jak šel čas, ztratila se pomalu, ale jistě z našeho hledáčku.

Proto byl pro mnohé docela šok, když se o celých devět let později tato hra dočkala přepracování pod názvem Super Motherload. Oproti svému předchůdci měla podstatně vylepšenou grafiku, umožňovala hru až ve čtyřech hráčích, a odhalovala příběh pozvolna, návštěvami podzemních základen, které sloužily jako checkpointy.

Super Motherload se nicméně dočkal rozporuplného přijetí. Hodnocení uživatelů se rozpínala od upachtěných 60 % až po velice obstojných 90 %. V roce 2015 se tématu ujali hoši z Roxley Games, a na svět přichází stejnojmenná deskovka. Super Motherload (2015) byl svižný deckbuilder, v němž se spojuje to nejlepší z obou předcházejících her. Ubyly otravné cesty na povrch kvůli dotankování dalšího paliva, a vylepšení zde probíhá formou dokupování karet pilotů do vašeho balíčku. Každá z nich má speciální schopnosti, které se aktivují buď při zahrání a nebo při koupi karty.

Ve svém tahu máte k dispozici dvě akce - za akci se počítá buď dobrání dvou karet do ruky a nebo vrtání. To probíhá tak, že vynesete z ruky libovolné množství karet ve stejné barvě (barvy jsou celkem 4), a vrtáte vždy jedním směrem z již vyhloubených tunelů. Zároveň uplatňujete zmiňované schopnosti.

Hlavním zdrojem vítězných bodů je plnění primárních a sekundárních cílů, přičemž v každém kole smíte splnit jeden od každého. A čím se provrtáváte hlouběji, tím vzácnější nerosty nalézáte. I systém nakupování má svůj háček - vytěžené nerosty si totiž neschraňujete v zásobě, ale rovnou je pokládáte na vybrané karty pilotů. Tam leží tak dlouho, dokud na daného pilota nepoložíte nerosty v dostatečné hodnotě na to, abyste si ho mohli najmout. A přeplacené peníze zkrátka propadají.

Super Motherload je na první pohled víc než jednoduchý. Ale už během prvních pár tahů zjistíte, že možností, jak si postavit své krásné kombo a shrábnout dva cíle v jednom tahu, je nepřeberně. S tím, jak jdou kombinovat jednotlivé schopnosti karet během nákupu či při vrtání, a jak jdou využít speciální efekty nalezených artefaktů, to všechno ze hry dělá divoký závod o to, kdo splní vyložené karty cílů co nejrychleji. A to jsme ani nezmínili všechno - do toho si přičtěte používání bomb, které vyrazí tunel v předem stanoveném tvaru, extra tuhá ložiska, která jde vyvrtat jenom kartami určité barvy, a tak dále. Nejednou za hru vám předchozí hráč vyfoukne vyhlédnutý cíl, a vymění ho za nějakou blbost, která se vám nehodí do krámu. Dalším ze stále se opakujících momentů je ten, kdy se někde na dně mapy nachází hrstička výnosných ložisek, na která nikdo nedosáhne v jednom tahu, a tak se všichni drží zpátky a staví své kombo. To všechno proto, aby to neusnadnili protihráčům ani o krok.

Epického finálního boje se Satanášem se tu sice nedočkáte, nicméně i tak se desková verze stala více než čestným pokračovatelem vrtačkové ságy.

Adobe Flash Player padl, papír a kartón však žije dál.

BGG rating: 7,4

THE BINDING OF ISAAC: FOUR SOULS (2018)

The Binding of Isaac je hra z roku 2011, jejíž příběh se točí kolem malého Izáka a jeho maminky. Oba dva žili v malém domečku na kopci. Izák si celé dny hrál a jeho maminka sledovala křesťanské pořady v televizi. Život to byl prostý, ale i tak byli šťastní… Až do té doby, než k Izákově matce promluvil hlas shůry. A jako důkaz lásky a věrnosti požadoval jediné. Život jejího syna…

Izákův příběh tady však nekončí. Chlapec se tváří v tvář jisté smrti vrhne do černého propadliště, které objeví pod kobercem, a ocitne se v děsivém labyrintu zla, monster a biblických podobenství. Tam musí čelit svým strachům, skrytým traumatům a finálnímu bossovi v podobě Satana uprostřed lůna své šílené matky (už druhá hra, kde je Satan - náhoda?).

Počítačový Binding of Isaac je jednoduchoučký, depresivní, a už od pohledu morbidně-roztomilý top-down shooter (střílečka s pohledem svrchu), kde se proplétáte náhodně generovanými místnostmi, střílíte odporné potvůrky, a na konci každého Xtého levelu čeká boss.

Izákova karetní inkarnace s podtitulem Four Souls, neboli Čtvero duší, přichází až roku 2018, coby párty hra s vysokou mírou interakce mezi hráči - jinými slovy: se spoustou škození. Na začátku hry dostanete k dispozici postavičku, která má nějakou schopnost a vlastní kartu výbavy. Ve svém tahu můžete nakupovat výbavu novou, hrát karty pokladů, aktivovat svou schopnost a nebo zaútočit na nějaké monstrum. Právě ze zabitých monster vypadávají duše, z nichž čtyři potřebujete ke kýženému vítězství. Souboj vypadá tak, že hodíte šestistěnnou kostkou, a pokud přehodíte obranu potvory, zraníte ji. Pokud ne, schytáte tolik zranění, kolik je její síla. Takhle házíte do doby, dokud jeden z vás nepadne.

I při souboji samozřejmě smíte používat předměty a schopnosti, které vám pomohou. Zrovna tak, jako vaši protihráči. Uplatnit různé speciálky totiž lze i mimo váš tah. Slavné vítězství se tak dílem vašeho škodolibého protihráče může změnit v potupnou prohru, a s tím i spojenou smrt. Umírání se tady nevyhnete. Tím však pro vás hra nekončí. Kdo je zabit, musí zaplatit pokutu v podobě mincí a předmětů, a jede se dál.

The Binding of Isaac: Four Souls se nečekaně vyhnulo depresivní nótě svého předchůdce a pod roztomile makabrózním vizuálem se schovává extrémně škodící pártyovka. Narozdíl od proslulých Výbušných koťátek či Labilních jednorožců tu najdete nepoměrně vyšší míru interakce a strategie.

BGG rating: 7,2

DEAD BY DAYLIGHT: THE BOARDGAME (2022)

Počítačová hra Dead by Daylight se poprvé objevila v červnu 2016, a poměrně záhy si získala pozornost nemalého množství youtuberů a streamerů. Tato hra spadá do žánru asymetrického survivalu, kdy jeden z hráčů představuje nezastavitelného hororového vraha, zatímco zbytek hraje za přeživší, jejichž cílem je opravit generátory, které jsou rozmístěny po celé mapě, otevřít východ a v časovém limitu zabijákovi uprchnout.

Desková verze stejnojmenné hry se poprvé objevila na Kickstarteru v dubnu 2022, a v současné době se plánuje její lokalizace do češtiny. Žánrem se řadí mezi hry se skrytým plánováním pohybu, kterého je zde několik typů. Ty se od sebe liší různými barvami, a každý typ pohybu vás přesouvá na různé lokace. Akce na jednotlivých lokacích jsou reprezentovány různými žetony, které však nejprve musíte odhalit. Červené jsou háky a totemy, které vrahovi dobíjí démonickou sílu a umožňují hráče paralyzovat, žluté jsou cíle a generátory, které potřebujete opravit, mezi zelenými najdete různé úkryty a překážky, které kladete vrahovi do cesty, a modré žetony představují novou výbavu. Všichni naplánují jednu kartu pohybu - kromě vraha. Ten si naplánuje karty dvě. Poté se všechny karty odhalí a vyhodnotí. Nejprve své akce provádějí hráči, a posléze vrah.

Přeživší musí naplnit ukazatel oprav a aktivovat východ, zatímco vrah plní měřák rozpíchanosti a rozkuchanosti ostatních hráčů. To provádí tak, že některého z přeživších načapá na jedné z lokací, zraní ho, a při další příležitosti ho chytí a pověsí na hák. Za každého poprvé chyceného hráče dostává zabiják žetony dva, při každém dalším pověšení jeden, a ještě jeden navíc za všechny chudáky, které se nepodařilo zachránit do konce kola.

Všichni hráči mají také rozličný set schopností, a to včetně vraha. Někteří přeživší dokáží dávat spojencům další akce, jiní snáze překonávají překážky, a někteří jsou specialisté na útěk ze zabijákových dychtivých spárů. Vrazi zase mohou dostávat body krve, když nikdo zrovna “nevisí”, rozbíjet generátory a nebo ničit ostatním předměty. Totemy udílí hráčům zmiňované body krve (blood points), kterými platí za používání svých schopností - vrah je dostává při vstupu na lokaci, zatímco přeživší při očištění totemu od zla.

Základní verze hry měla obsahovat celkem 2 mapy, 7 přeživších a 6 vrahů, jmenovitě např. Doktora, Wraitha, či Trappera. Deluxe edice vás obdaří celkem 4 mapami, více postavami i zabijáky, a navíc vám přibudou miniatury háků a generátorů.

Navzdory poměrně slabému vizuálu se hra velice dobře drží tématické předlohy, a už od pohledu s sebou přináší i vzrušení z lovu na nejnebezpečnější kořist na světě - člověka!

BGG rating: N/A.

STARDEW VALLEY (2021)

Počítačová RPG adventura Stardew Valley se objevila v únoru 2016. A už od prvního pohledu v ní všichni zkušení japanofilové rozeznali inspiraci japonskou sérií Harvest Moon. Příběh se točí kolem nečekaného dědictví, které vám po sobě zanechal váš zesnulý dědeček - staré sešlé farmy, v místě poeticky nazvaném Stardew Valley. Zničehonic se ocitnete v idylickém kraji amerického venkova, v němž můžete rybařit, chovat dobytek, pěstovat a prodávat zeleninku, kamarádit se s obyvateli města, a dokonce se i oženit (nebo vdát) a mít děti. Narozdíl od Harvest Moon, které končí po dvou herních letech, je Stardew Valley otevřený sandbox, kde můžete příběh svého života a své malé farmy rozvíjet tak dlouho, jak je vám libo.

Stardew Valley se dočkalo více než kladného přijetí, a v roce 2021 se objevila jeho desková verze. Tentokrát se jedná o kooperativní hru, ve které se budete snažit jako tým splnit cíle, které vám váš dědeček v závěti uložil. A máte na to jeden jediný herní rok.

Každé herní kolo sestává ze tří fází - ve fázi 1 líznete kartu, která uplatňuje efekty na všechny hráče (déšť, posun žetonku prvního hráče…), ve fázi 2 se všichni dohodnou, co chtějí dělat a rozmístí svoje figurky po lokacích, a v poslední fázi se rozmyslíte, zda provedete dvě akce na téže lokaci nebo budete provádět akci jen jednu, posunete se na novou lokaci, a svoji druhou akci uskutečníte tam. Proč zrovna takhle? Protože při pohybu mezi lokacemi můžete po okolí nabírat dodatečné zdroje. Sbírat houby, porážet stromy, nacházet kytičky a občas zakopnete i o nějaký šutrák.

Na každé lokaci máte zpravidla více míst, která můžete navštívit. Ve městě můžete prodávat své opečovávané produkty, kupovat nová semínka a dělat si přátele. Ty pak můžete obdarovat vysněným tuřínem nebo muchomůrkou, a oni vás za to odmění srdíčky, a po zbytek hry vám dávají ještě různé benefity. Pokud zrovna trefíte roční období, kdy má dotyčný narozeniny, dostanete ještě jedno srdíčko navíc. Za srdíčka posléze odhalujete cíle potřebné k dokončení hry. Kdyby tak i v reálu stačil kus špinavého tuřínu a pamatovat si roční období, kdy mají vaši příbuzní narozky…

Kromě toho můžete kupovat nové budovy (kurník nebo kravín), zvířata a nebo pracovat na obnově komunitního centra. V dole hodíte kostkami a podle tabulky určíte, zda se vám podařilo něco natěžit, a zda vás při těžbě neobšťastnila svojí přítomností nějaká příšera.

Získané geody můžete rozbít a podle hodu kostkou získat patřičnou odměnu, nebo je věnovat muzeu, pokud mají správné označení (A-H). Jakmile zaplníte sloupeček A-D nebo E-H, budete odměněni epickým předmětem s epickými schopnostmi.

Myslím, že jsem popsal mechaniky hry dostatečně jasně, aby bylo na první pohled zřejmé, že spoustu věcí ve Stardew Valley má v rukou náhoda. Prim hrají především kostky, které určují vaše odměny při rozbíjení nerostů, produkci vašich zvířátek, to, jestli a jakou rybu ulovíte, a kde nefigurují kostky, tam se objevují karty s náhodnými událostmi - od počasí až po karty přátel. I komunitní cíle jsou určeny náhodně. Když vám to dobře přijde, povede jeden cíl k druhému, ale také se může docela snadno stát, že budete mít pocit, jako by se vám dědeček rozhodl pomstít ze záhrobí.

Stardew Valley můžeme s přehledem zařadit mezi lehké nenáročné rodinné hry. Najdete tu odpočinkové kratochvíle, házení kostkami, krásnou grafiku, mazlíčky, a přátelství… Je to zkrátka a dobře nenáročná hra s nízkou mírou komplexity, kterou oceníte zejména, pokud chcete se svojí nehráčskou rodinou uprchnout co nejdál od reality do idylického světa jako vystřiženého z reklamy na švýcarskou čokoládu.

BGG rating: 7,3

NORTHGARD: UNCHARTED LANDS (2022)

Počítačová hra Northgard je realtimová strategie z roku 2018, v níž jste se mohli ujmout jednoho vikinského klanu s jeho jedinečnými schopnostmi a dobývat zcela neprobádaný kontinent. Roku 2022 se fanoušci dočkali přepracování do podoby stolní hry.

Jádrem deskového Northgardu je starý dobrý deckbuilding, a obsazování území na strategické mapě. V každém kole, symbolizujícím jeden rok, si berete na ruku 4 karty ze svého balíku. Ty vám umožní provádět až 6 různých typů akcí - naverbovat nové vojáky, postavit budovu, pohnout bojovníky o vyznačený počet území, vyrazit na průzkum, dolíznout další kartu a nebo provést akci libovolnou.

Oproti původní předloze se ekonomický systém dočkal značného přepracování a zjednodušení - veškeré jídlo vám obstarávají jablka, která rostou na určených územích, stavby budujete díky zásobám dřeva, a konečně znalosti vám umožní využívat speciální schopnosti svého kmene.

Ve svém tahu se tak snažíte naverbovat nějaké bojovníky, obsadit s nimi strategicky důležitá území, a zároveň ochránit svoje území až do konce kola. Budovy vám zajišťují přísun surovin, pomáhají vám při rekrutaci bojovníků a nebo vám poskytují výhodu v boji.

Jakmile přesunete svou armádu na území obsazené soupeřem, nastává boj. Každý váš bojovník se počítá za 1 sílu. Pokud své muže nakrmíte, pak si za každé snědené jablíčko můžete přičíst ještě jeden bod útoku navíc. Poté hodí kostkami nejprve útočník a posléze obránce. Pokud při vašem hodu padly lebky, za každou z nich zabíjíte jednoho nepřítele. Sekery zase symbolizují útočnou sílu. Kdo má více seker, zahání přeživší soupeře na ústup. A to na libovolné sousední území. Bojové kostky v Northgardu mají různé výsledky na všech stranách, a tak se nikdy nemůže stát, že by váš hod byl zcela bez efektu. Jednou z validních strategií může být dokonce i to, že dopředu s porážkou počítáte - především proto, aby vaši lidé mohli ustoupit tam, kam by se normálním pohybem nedostali.

I tady však můžete narazit. Hranice některých území totiž pokrývá obtížný terén. A ten během ústupu překročit nelze. Pokud vás soupeř zažene do kouta odkud není úniku, vaši muži nenávratně umírají.

Jakmile dospějete k závěru, že už v tomto kole hrát nepotřebujete, můžete pasovat. Hráč, který takto ukončí své kolo jako první, si také jako první smí vybrat z nabídky kartu, kterou vylepší svůj balíček. Jakmile se rozhodne pasovat i poslední hráč, končí kolo a přichází zima. Během ní musíte nakrmit všechny svoje lidi. Pamatujte, že čím větší armáda, tím víc vám toho sežere. Pokud nemáte dostatek surovin, abyste svůj klan nasytili, musíte si do balíčku vzít jednu kartu nepokojů (Unrest), které se již nejde zbavit. Jednak vám tato karta zabírá místo na ruce, ale navíc vás na konci hry připraví o pět vítězných bodů. Poté si doberete suroviny ze všech obsazených území.

Hra končí buď sedmým rokem, v němž se berou bodovací karty místo karet vylepšení, a nebo ihned, jakmile některý z hráčů ovládá tři území s jednou velkou budovou.

O tom je v kostce základní verze hry. V krabici najdete ještě několik figurek monster a jejich příslušný balíček, kterými si můžete hru vylepšit. Potom vám zatopí nejen soupeři, ale také vlci, medvědi nebo padlé valkýry.

Oproti počítačové strategii, která na první pohled působí poměrně tuctově, se desková hra Northgard: Uncharted Lands předvedla ve výborném světle. Jedinou výtku bych směroval snad jenom vůči jásavě barevnému vizuálu. Myslím, že hra s touto tématikou by si zasloužila mnohem temnější, drsnější zpracování, ale na druhou stranu je logické, že se i po vizuální stránce držela již existující předlohy.

Tak nebo tak, deskový Northgard je po herní stránce vynikající strategický zážitek, barvičky nebarvičky.

BGG rating: 8,3

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama