Deskovka: Fallout
Speciály Článek Deskovka: Fallout

Deskovka: Fallout

Jakub Němec

Jakub Němec

5
Platformy pkgsrc Desková hra

Prozkoumejte pustinu rozprostírající se přímo na vašem stole.

Reklama

Psal se rok 1997 a videoherní svět se změnil – vyšel první díl Falloutu z legendárního postapokalyptického světa. Během let se transformoval z izometrického do trojrozměrného pohledu, jak jej známe nyní v podání Bethesdy, která dala svolení k vytvoření deskové podoby mezi hráči velmi oblíbeného univerza. Američtí autoři Andrew Fischer a Nathan Hajek (Descent) díky tomu mohli přijít s vlastním pojetím výletu do pustiny zničené jadernou válkou. Nechte se pozvat na výlet mimo domácí vault.

Nečekaně živá pustina

Začněme zlehka, mějme ohled na hráče, kteří se s fenoménem Falloutu nesetkali. Objevujete se v zemi zpustošené celosvětovou jadernou válkou. Přeživší ukrytí v odolných vaultech (bunkrech) se odvažují vystrčit nos ze svého azylu a začínají zabydlovat pro lidstvo velmi nehostinnou krajinu. V té se potulují různé gangy bránící své zájmy, vražední roboti a hladoví mutanti. Pouze ti nejschopnější dokáží přežít a získat mezi místním obyvatelstvem respekt zaručující přežití. Jestli mezi nimi budete také vy, odhalí vaše činy v rámci dnes recenzované stolní hry.

Na počátku vašeho dobrodružství si musíte vybrat základní mantinely vaší mise. K dispozici jsou čtyři základní scénáře, v nichž řešíte spory mezi otrokáři a otroky či živoucími roboty a jejich stvořiteli. Výchozí premisu rozšiřuje řada vedlejších příběhů, během nichž budete pomáhat (nebo škodit) místním. Fallout je příběhovou deskovkou, takže při každé rozehrané partii již pokořeného dobrodružství budete mít neustálý pocit dejà vu ozvláštněný dalšími rozhodnutími a různorodým větvením postranních úkolů. Zkrátka si budete připadat, jako byste po delší době rozjeli opět svou oblíbenou počítačovou hru.

Dějové větvení se bude odvíjet nejen od rozhodnutí jednotlivých hráčů jednajících sami za sebe, ale také na základě jejich štěstí během průzkumu trosek, střetnutí s překážkami nebo v půtkách s nepřátelsky naloženými bytostmi. O veškerém bytí či nebytí totiž jako ve správném atmosférickém RPG rozhoduje hod kostkami. Přízeň štěstěny totiž nakloníte na svou stranu vhodným rozvojem vámi vybrané postavy. Vhodně zvolená výbava, kvalitní zbraň a pomocník vás mohou vysekat z kdejaké šlamastyky.

Každý chce být S.P.E.C.I.A.L.

Správa charakteru je velmi snadná a intuitivní. Díky přehledným panelům, na nichž sledujete své zdraví, stupeň ozáření a získané zkušenosti, máte okamžitý přehled nad tím, co si můžete dovolit a kdy raději couvnout. Velmi důležitou součástí jsou okénka, do nichž můžete přiřazovat písmenka slova SPECIAL. Jak fanoušci počítačové předlohy Falloutu vědí, jsou to zkratky dovednostní, jež se nachází v každé hře na hrdiny – Strengh (síla), Perception (vnímání), Endurance (výdrž), Charisma (osobnost), Intelligence (intelekt), Agility (hbitost) a Luck (štěstí).

Všechny zkoušky, jež podstoupíte, u sebe budou mít některá z výše uvedených písmen. Za každou přítomnou hlásku budete mít možnost přehodit libovolný počet nepříznivě otočených kostek. Věřte mi, že budete vděčni za každou takovou příležitost. Proto budete nejen hledět na zisk zkušeností (plnění úkolů, souboje nebo také četba časopisů), ale také na nákup, popř. rabování kvalitní výbavy. S energozbrojí a rotačním kulometem se člověk v pustině cítí přece jen bezpečněji než v kombinéze obyvatele vaultu a ubohým žabikuchem v ruce. Při obchodování budete samozřejmě platit nejtvrdší přítomnou měnou – víčky od Nuka Coly, jak jinak.

Táboření v zelenavém svitu jaderného záření

Vaše dobrodružství se postupně rozvine po celé mapě složené z hexagonových polí. Některé záchytné body budou odkryty, zatímco valná většina z nich bude všem hráčům skryta a je pouze na nich, která tajemství budou odhalena a která zůstanou v dané partii skryta pod pískem pustiny. Každý účastník výpravy má ve svém tahu k dispozici šestici akcí, z nichž může dvě využít (klidně také jednu opakovaně). Po pečlivé rozvaze se tak můžete pohybovat krajinou, objevovat neprozkoumané kouty, tábořit k nabrání sil, podstupovat střetnutí, plnit úkoly či bojovat.

Nejvíce budují atmosféru střety s prostředím a plnění úkolů. Na kartičkách se odhalují střípky příběhů a hráči si budou připadat jako při čtení gamebookové knížky. Z každé situace totiž mohou vybruslit různými způsoby, ale je jim pouze naznačeno, jaké důsledky budou jejich činy mít. Navíc musí být úspěšní v nerovném souboji s kostkami, jež mohou každému průzkumníkovi pustiny do cesty přihrát nečekané překážky, nebo dokonce smrt (není definitivní, ve většině případů se hráč pouze vrací na start s částí výbavy). Příběhové texty čte aktivnímu přeživšímu jeho kamarád po pravici (pokud nehrajete sami), takže s dávkou hereckého talentu se dá atmosféra u stolu krájet. Dějové pasáže patří bezesporu k nejsilnějším prvkům deskového Falloutu.

Kostky rozhodují také střety s nepřáteli. Do boje se můžete vydat sami, ale na konci každého kola se dají do pohybu vybrané skupiny nepřátel, útočící bez rozmyslu na každého odvážlivce po ruce. Dopady každého střetu lze velmi snadno rozklíčovat a hráči u stolu se musí naučit využít šest symbolů u mutantů, robotů a znetvořených stvůr, měnící podmínky půtky. Jde o vcelku intuitivní systém, v němž se zorientují i méně zběhlí deskovkáři, ostatně stejně jako v celém titulu. Pro mne je Fallout velmi příjemným překvapením, protože jsem se obával relativně složitých principů (podobně jako jiný stolní titul od Bethesdy – Doom), ale místo toho se můžete pustit do hraní v podstatě s kýmkoliv.

Bez retra a Vault Boye ani ránu

S příznivou uživatelskou obtížností se veze také zvolené hráčské rozhraní. Na základě analýzy situace na mapě a tabulky postavy byste měli být téměř vždy schopni rozhodnout, kam povedou vaše další kroky. Symbolika využitá na kartách a žetonech přejde do krve během několika kol, stejně jako manipulace s kostkami a jejich vyhodnocení. Z mého pohledu jde o velmi přístupný titul, jenž si zahrají deskovkoví nadšenci spolu s fanoušky Falloutu a obě skupiny se dobře pobaví.

Nebudeme si nic nalhávat, ale kdyby se grafická stylizace lišila od počítačové předlohy, asi bychom dost prskali. Můžete být bez obav. Vysmátý Vault Boy se v herních materiálech pohybuje s tradiční jistotou, počítačově zelený odstín pip boye je samozřejmostí a retro design 50. a 60. let se povedlo vystihnout na jedničku. Většina příšerek si ponechala svou vizáž podle digitálního vzoru, takže nikdo nebude zklamán. Vyzdvihnout musíme také pětici hráčských figurek, které se na plánu pěkně vyjímají (škoda, že se nedostalo také na příšerky, ale značně by se zvedla cenová náročnost).

Z mého pohledu se ovšem povedlo zachovat atmosféru počítačového Falloutu díky příběhovým textům na kartách úkolů a průzkumu. Překlad do češtiny musel být opravdu velkou výzvou, a proto nelze než pochválit tuzemského distributora ADC Blackfire za skvělou práci. V každém případě může někomu být na překážku cena okolo 1400 Kč, z mého pohledu je ovšem adekvátní. Sice nejde o titul na každodenní hraní, ale pro občasné večerní sezení maximálně čtveřice hráčů by mohlo jít o trefu do černého. Přítomnost solidně fungujícího solitérního režimu je jen příjemným bonusem navíc. Směle do pustiny!

Deskovka: Fallout

Líbí se nám:

  • povedené sepětí se světem pustiny
  • atmosférické texty
  • jednoduchá symbolika
  • snadno naučitelné mechanismy
  • režim pro jednoho hráče
  • grafika odpovídá digitální předloze

Vadí nám:

  • občas se může protáhnout herní doba až přes dvě hodiny
  • nepříznivost kostek může být frustrující (ještě že můžete přehazovat)
  • častější hraní scénářů již nepřinese příběhová překvapení
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama