Deskovka: Panství hrůzy
Speciály Článek Deskovka: Panství hrůzy

Deskovka: Panství hrůzy

Jakub Němec

Jakub Němec

Platformy pkgsrc Desková hra

Odvážíte se postavit kultistům a zahnat zplozence z vesmíru?

Reklama

Mohli bychom se na začátek zamyslet: Znali byste H. P. Lovecrafta, kdyby se trh deskových her nezmocnil jeho příběhů, které umně zpracovává do zábavných dobrodružství? Pravděpodobně ne, i když odkazů na jeho díla jsou k nalezení všude – hororová literatura jimi přetéká a svět počítačových her se pokouší nezůstávat pozadu. Dnes se podíváme na jednu z nejžhavějších novinek v okruhu deskových her inspirovaných dílem hororového velikána – Panství hrůzy. Pokud se divíte, že již doma nějaký rok tuhle deskovku máte, vězte, že se jedná o revidovanou druhou edici, jež nabízí řadu jiných principů. Pojďme společně nahlédnout do krabice.

Modernizaci neunikneš

V lovecraftovských deskovkách jsme se proháněli po celém světě (Eldritch Horror), prchali městem Arkham (Arkham Horror) nebo jsme šmejdili v prostranstvích muzea (Temné znamení). V Panství hrůzy se budeme děsit v místnostech tajemných domů a v přilehlých uličkách. Přesně tak totiž navrhl prostředí americký designér Corey Konieczka (Star Wars: Rebelie, Twilight Imperium, Descent, Forbidden stars a mnoho dalších) v původní hře z roku 2011, v níž bok po boku stáli hráči pokoušející se překonat osidla zla, které před ně vrstvil jeden protihráč.

Koncept hry se pokusila vylepšit Nikki Valens (Eldritch Horror) tím, že profesi „pána jeskyně“ svěřila do rukou umělé inteligenci, takže všichni chrání jednu stranu barikády proti zlu z jiných realit. Ano, chápete správně, že Panství hrůzy je další z mnoha stolních her, které podlehly moderní době. Bez tabletu (appka se dá stáhnout i do mobilu, ale vše je na něm žalostně malé a nepřehledné) se do temných koutů hrůzostrašných domů nevydáte. Osobně si však myslím, že využití moderních technologií je právě zde správných krokem, protože odpadá hratelnost závislá na schopnostech jednoho z hráčů. Sice jste ochuzeni o momenty překvapení, za to však dostáváte mnohem hlubší zážitek, podobně jako v recenzovaném titulu X-COM.

Aplikace v tabletu totiž nedává jen pokyny a grafické rozhraní, v němž se řeší souboje a hádanky. Během hraní totiž oceníte množství dalších prvků, které vám chvíle s Panstvím hrůzy zpříjemní. Asi nejpřínosnější složka se skrývá v množství atmosférických textů, jež uvádí každý krok vašich postav. O překlad aplikace se postaral český distributor ADC Blackfire, škoda jen, že jim občas unikl některý překlep, jinak se lokalizace povedla. Dalším kladem je atmosférická hudba, jež se line z reproduktorů. Sice vám dost žere baterku, ale já raději kontinuálně dobíjel, než abych zvukovou část vypínal.

Menší hřiště

Pokud se tedy smíříte s faktem, že tablet z ruky nepustíte, můžete se připravit na plnotučnou hororovou zábavu. V rámci základní verze Panství hrůzy jsou k dispozici čtyři scénáře, které se s každým spuštěním vygenerují v různém rozložení. K variabilitě přispěje také osmička postav s různými vlastnostmi, jež během hry budete často využívat. Po dohrání každého příběhu tak sice budete vědět, po čem jste pátrali a jaké vyústění zápletky vás čeká, ale samotný průběh herní seance zaznamenává řadu proměn. Opravdu stačí pouze jedno odlišné rozhodnutí, úspěch/neúspěch v souboji či jiné pořadí prohledávání pokojů a vaše osudy se budou vyvíjet mírně rozdílným směrem.

I když aplikace řídí každý váš krok, reálné manipulace s jednotlivými komponenty je více než dost. Bohatá výbava hry zajišťuje přehlednost na herním plánu pro každého dobrodruha. Při objevení nové části domu připojíte příslušný plán s významnými body a interaktivními prvky. Stejně tak na mapě máte figurky postav a příšer, jež však v tabletu nenajdete, protože se pohybují dle vašeho uvážení. Proto je nutná alespoň základní znalost pravidel, chytré zařízení za vás vše nevyřeší (mít po ruce manuál s klíčovými slovy a méně častými akcemi je z počátku nutností).

Panství hrůzy je rozděleno na kola, z nichž každé má dvě fáze – vyšetřovatelská a mýtická. V rámci kola detektivů vstupujících do pochybných domů, pomáhajících zoufalé rodině Bechmanů, zastavujících rituál v Innsmouthu či „pouze“ utíkajících z místního hotelu můžete provést dvě z mnoha nabízených akcí za každou postavu. Samozřejmě se můžete pohybovat po rozšiřující se desce, prozkoumávat a objevovat nové místnosti, vyměňovat se spoluhráči předměty nebo provádět nabízené interakce. V záloze máte také velké množství objektů, kterými jste vybaveni na začátku a jejichž množství časem rozšiřujete. Jejich používání vám může odebrat jednu akci, stejně jako využití speciálních charakterových vlastností.

Konfrontace z hlubin

Nerecenzovali bychom dílo ze série Arkham Horror Files, kdyby se s objevujícími příšerami nedalo vyrovnat pěkně po staru. Reálie příběhů se opět drží mantinelů 20. a 30. let, čemuž odpovídá také výbava vyšetřovatelů. Do ruky tak dostanete několik sečných a těžkých zbraní, střelných spíše pomálu. Zaútočení na příšeru probíhá pomocí aplikace a jeho průběh se relativně často mění. Nedá se tak spolehnout pouze na sílu atakující postavy, ale může být využit postřeh, obratnost či síla vůle. V případě nouze se můžete pokusit příšeře vyhnout.

Téměř všechny akce, jež se budete snažit provést, s sebou nesou velkou míru náhody. Váš sukces totiž závisí na designově velmi pěkných osmistěnných kostkách. Najdete na nich pouze dva typy vyobrazení – úspěch a nápověda, kterou lze za žetony lup měnit na úspěch. Ostatní stěny zejí prázdnotou. Každý hod kostkou tak bude více než napínavý. Panství hrůzy ovšem nezapomíná ani na vaši zručnost a inteligenci, protože využití moderní aplikace přímo vyzývá k vytvoření různých interaktivních hádanek, jež budete řešit.

Jakmile poslední z vašich postav ukončí svou akci (nezáleží na pořadí hráčů, můžete své kroky kloudně plánovat), dostává se na řadu fáze mýtu. Osidla děsivého domu prověří odolnost vašich vyvolených vůči zranění a strachu v různých nástrahách. Poté se ve vašich stopách budou plížit lidské i vesmírné příšery, jež žádají vaši smrt (úmrtím jakékoliv postavy hra končí). Nakonec musíte čelit hrůzostrašnosti stvůr a přijmout negativní efekty, jež se na vás projeví při konfrontaci s nimi. Tím kolo končí a můžete se pustit do dalšího tahu vyšetřovatelů.

Protože Panství hrůzy je atmosférickou kooperativní hrou, nejvíce si budete užívat její první či druhý průchod. Odvážlivci díky indiciím skládají příběhový obraz, na jehož základě činí různá rozhodnutí (vysloví tajemné zaklínadlo, nebo jej raději přejdou bez povšimnutí?). Velmi pěkný mechanismus oživující hratelnost je šílenství, jemuž může podlehnout na základě dostatečnému vystavení děsivých situací každá s postav. Poté co si vezmete příslušnou kartu, jejíž obsah znáte pouze vy a ostatní hráči ne, se většinou pozmění cíle úspěšně splněného úkolu (asi největší drasťák je obětování spoluhráče temným božstvům). Díky tomu jste v napětí až do konce.

Dlouhá noc

V případě, že jste se nechali zlákat na výpravu do nočních můr H. P. Lovecrafta, vězte, že budete potřebovat hodně času, než se jimi prokoušete. Nejkratší scénáře se dají úspěšně sfouknout za dvě hodiny, ale rozsáhlejší příběhy se protáhnou klidně na pět hodin herní doby. Osobně jsem však při ponoření do Panství hrůzy úplně ztratil pojem o čase, protože jsem neustále sledoval dění na ploše a konzultoval další kroky.

Z mého pohledu se tedy druhá edice této deskovky povedla. Kvalitně provedené mapové díly, žetony a jednotlivé karty se drží standardu vydavatelství FFG. Povedla se také česká lokalizace v režii ADC Blackfire (až na pár zmíněných chyb v aplikaci). Mnohem více překvapí laxnost v realizaci figurek. Při kompletaci příšery s jejím podstavcem (funkce podstavce je uživatelsky chytře řešena, všechny informace po ruce) se totiž neobejdete bez sekundového lepidla a šmirgl papíru. Je s podivem, že se produkce figurek nezvládla, když to u jiných titulů (Doom, X-COM) šlo bez problémů.

U hry za s cenovkou přes dva tisíce to zamrzí, ale dle mého je to jediná piha na kráse (navíc si procvičíte zručnost, že…) velmi vydařené deskovky, která však není pro každého. Své příznivce si najde především v řadách kooperativně laděných šílenců, kteří jsou schopni se dlouhé hodiny hrbit nad deskou této stolní hry s hutnou atmosférou. Rozhodně se nejedná o jednohubku na odpoledne s dětmi, leda byste chtěli podnítit jejich noční můry.

Líbí se nám

  • tísnivá hororová atmosféra podle H. P. Lovecrafta
  • detektivní pátrání po záhadách
  • dostatek interakce, nikdo u stolu se nenudí
  • měnící se podmínky jednotlivých partií
  • komplexní využití tabletu
  • příběhová rozšíření (zatím nejsou v češtině)
  • kvalitní kartonové komponenty

Vadí nám

  • větší modelářská práce na sestavování figurek
  • občas je umělá inteligence fakt krutá (ale zase máte větší výzvu)
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama