Deskovkový speciál: České RONE
Speciály Článek Deskovkový speciál: České RONE

Deskovkový speciál: České RONE

Jakub Němec

Jakub Němec

2
Platformy pkgsrc Desková hra

Lidská civilizace padla a o poslední zbytky se přetahují přeživší s mutanty, hybridy a inteligentními stroji. Přežijete déle než pět minut?

Reklama

Dnešního dne se stane v rámci našich recenzí stolních her převratná událost. Poprvé od vzniku našeho speciálu se podíváme na deskovou hru od českého autora. Překvapivě to nebude Vlaada Chvátil, matador ve vymýšlení neotřelých herních principů, ale Štěpán Štefaník, který ve spolupráci s Rastislavem Kubovičem vytvořil postapokalyptickou karetní hru RONE. Jedná se o jejich první deskovkový zářez, takže se půjdeme společně podívat, jak se vydařil.

Život po konci světa

Depresivně špinavý svět RONE rozhodně nepředstavuje světlé zítřky lidské rasy. Po neznámé katastrofě se to ulicemi padlých měst hemží posledními přeživšími lidmi, vojenskými pokusy znetvořené mutanty, augmentované nanobioty, neprozkoumanými hybridy a inteligentními roboty. Přežít v tomto chaosu mohou dobří taktici spoléhající na sílu svého myšlení a prohnanost svých jednotek nebo válečníci spoléhající na použití nepřiměřené síly proti všemu, co jim stojí v cestě.

Velkým nešvarem soubojových karetních her, k nimž RONE bezesporu patří, je absence silnějšího příběhového pozadí. Ani český projekt není výjimkou a každý hráč si bohužel musí příběh domyslet podle svého. Jedinou indicií vám budou atmosférické texty na kartách jednotlivých postav. Z našeho pohledu je to obrovská škoda, protože Štefaníkův svět vypadá opravdu lákavě. Třeba se mu dostane pozornosti i v jiném zpracování.

Hledejte vodu!

Před popisem základních principů RONE musím potěšit některé příznivce našeho speciálu – tato karetka nepracuje s LCG přístupem. Pokud si koupíte základní krabici, nemusíte se obávat pravidelných přídavků, které budou rozšiřovat portfolio jednotlivých ras a které nutí hráče investovat do hry, aby byla co nejaktuálnější. Kromě aktuálně recenzovaného díla vyšlo jedno rozšíření s podtitulem „Probuzení“, které přidává nové jednotky a herní postupy.

V RONE jde především o souboj dvou hrdinů, jež se na základě svých dostupných jednotek, taktik a strategií pokouší zničit všechny soupeřovy karty. Ty představují jeho životy. Každý hráč tak musí uvažovat, zda se mu vyplatí neustále vykládat méně potřebné vojáky, protože s každým ztraceným listem přichází o jeden život. Mnohdy se dá zvítězit i díky tomu, že se soupeř nechá strhnout bitvou a vyloží vše, co má k dispozici, čímž sám sebe připraví o veškeré zdraví.

Zběsilé odhalování karet omezuje zásoba životně důležité suroviny – vody. Kapalná složka zemského povrchu představuje jedinou měnu ve hře a budete s ní muset velmi dobře hospodařit. Používá se k postavení jednotky na bojiště, překvapení soka vhodně zvolenou taktikou, kterou může otočit každý souboj, nebo k vyvolání technologií, které vám mohou poskytnout rozhodnou výhodu v závěrečných fázích střetnutí.

Velitel a jeho strategie

Na začátku každé partie si protihráči vylosují (popř. vyberou, pokud se domluví) jednoho se šestice hrdinů, který určuje jeho výhodu na bojišti. Každý si najde svého favorita - mutanta Anatola Vrasova zlevňujícího jednotky, robotického Pasa znovu využívajícího vlastnosti vyložených karet nebo nanobiota Ohina Wasega, umí posilovat své vojáky. Navíc každý z válečníků má tři úrovně vývoje, s nimiž musíte počítat.

Zběhlejší hráči si mohou také nalosovat balíčky technologií, které ještě více pozmění postavení vojsk na herním plánu. Nováčkům se používání technologických karet nedoporučuje, ale po několika partiích si je bez problémů přidáte do svého portfolia.

Po vybrání hrdiny a vědeckých výhod se přejde k rozdávání karet. Z celkového balíku 120 karet se každému z hráčů rozdá 24 karet, které tvoří jeho hrací balíček. Ten se ještě musí ještě jednou promíchat. Poté si každý vezme šestici startovních karet, o nichž musí na základě své zvolené strategie rozhodnout, zda se mu hodí. Může si část karet nechat na závěrečnou fázi, kdy bude mít větší zásoby vody a vylepšeného hrdinu (některé jednotky a taktiky lze vykládat až při vyšší úrovni ústřední postavy), a proto vybrané karty vloží dospod svého balíčku a vezme si stejné množství z horní části. Existuje také možnost Mulligan rozdání, což v překladu znamená vložit celou šestici zpět, opět promíchat a poté znovu rozdat.

Nyní je již vše připraveno na samotný start klání. Soupeři se střídají v jednotlivých tazích, během nichž mohou aktivní hráči provádět tzv. pomalé akce – obnovovat jednotky, doplňovat suroviny a karty, využívat vlastností hrdiny, vykládat nové vojáky, recyklovat karty (více dále) a útočit. Soupeř v pasivním postavení může reagovat pouze tzv. pasivními akcemi – hrát takticky a reagovat na bitevní výzvy pomocí vlastností svých jednotek.

Samotný boj má specifická pravidla, jichž se musí duelisté držet. Aktivní hráč vyhlásí útočící jednotku, na což může soupeř zareagovat taktikou (např. jej může odvolat z bojiště ještě před atakem). Poté si agresor vybere cíl svého napadení a nastává nejtaktičtější fáze celého střetu. Hráči mohou vrstvit do tzv. zásobníku různé taktické karty, jež mohou zvrátit vítězství na jejich stranu, např. ubírat životy před střetem, posilovat či oslabovat jednotky a podobně. Následně se vyhodnotí zásobník, poté (jestliže jednotky přežijí) jejich útok na dálku a sílu kontaktního střetu.

Souboje skrývají řadu překvapení a málokdy si budete jisti jeho výsledkem. Pokud nemá pasivní hráč žádné stojící jednotky (tzv. Strážce), je útok veden přímo na něj a za každé utrpěné zranění musí odhodit kartu z ruky nebo z dobíracího balíčku na Hřbitov.

Unikátní prvky

Štěpán Štefaník přišel s dvěma unikátními mechanikami, jež činí z RONE mírně revoluční výtvor. Prvním z nich je odlišný přístup s unavováním karet. U klasických karbanických duelů jsme zvyklí na pootočení využité jednotky na jeho delší stranu, čímž naznačíme, že jsme ji použili. V dalším kole se nám postava obnoví a můžeme ji směle používat v dalších taktických operacích. V RONE můžete svou jednotku unavit až třikrát (nejčastěji útokem) a poté stejný počet kol čekat na její opětovné využití. Z počátku se sice tato mechanika jeví jako složitá, ale nezvyklý přístup a perfektní symbolické značení na kartách vám po chvilce nabídne mnohem širší škálu užití svých dostupných vojáků.

Druhou novinkou je tzv. recyklace, která patří do pomalých akcí hráče. Každá použitá jednotka či zničená jednotka putuje na Hřbitov, kde se válí v rozbitých součástkách. Pokud nasbíráte dostatek šrotu (rozuměj zahozené karty), můžete své vojáky postavit znovu na bojiště (sice dvakrát unavené, ale živé). Proto si musíte dobře rozmyslet, jakým způsobem budete na Hřbitov své padlé umisťovat (nahoru či dospod), protože obživit můžete pouze horní kartu. Nápad s opětovným využitím karet je opravdu svěží a budete si doslova lebedit v překvapivých tazích proti svému nepříteli.

Česky, ale dokonale

Často se stává, že tuzemští recenzenti mají touhu pomoci českým hrám a dát jim mírně lepší hodnocení a přehlížet některé nedostatky, aby tak stály v lepším světle vedle zahraničních kusů. S potěšením mohu podotknout, že RONE nic takového nepotřebuje.

Koupí této karetky dostanete kvalitní zábavu, která zabaví na 30 až 45 minut. Neustále budete ve střehu a pilovat své kroky, z nichž budou vaši soupeři doslova šílet a utápět se v defenzivě. Nezapomnělo se ani na možnost budovat své balíčky a střetávat se v turnajích, ale bez možnosti velkých výhod za nově nakupované balíčky. Štěpán Štefaník navíc myslel i na větší skupiny přátel a RONE si můžete zahrát v kooperaci dva na dva (a to pořád s jednou krabicí).

Vydavatel REXhry neponechal nic náhodě, postaral se o česko-jazyčnou edici (pozor, ať nekoupíte anglickou mutaci), nechal natisknout vše na kvalitní materiál a přizval řadu talentovaných ilustrátorů, kteří vdechli kartám dostatečně postapokalyptický vizuál.

Líbí se nám

- svěží nové mechanismy únavy karet a recyklace- obrovská šíře taktizování- nerozhodné souboje do posledních tahů díky taktickým prvkům- dynamické souboje postav bez předem jasného vítěze- atmosférické ilustrace a doprovodné texty na kartách- využití kvalitního materiálu na herní komponenty- možnost rozšíření bez LCG přístupu- možnost hrát kooperativně 2 vs. 2

Vadí nám

- absence příběhu- rozpačité začátky s herní mechanikou únavy jednotek, na níž si zkrátka musíte zvyknout

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama