Deskovkový speciál: Hra o trůny – Intriky Západozemí
Speciály Článek Deskovkový speciál: Hra o trůny – Intriky Západozemí

Deskovkový speciál: Hra o trůny – Intriky Západozemí

Jakub Němec

Jakub Němec

1
Platformy pkgsrc Desková hra

Železný trůn čeká na svého nového majitele. Využijete všechny rody tak, abyste ovládli Západozemí?

Reklama

Blíží se vánoční svátky, a tak jsme se rozhodli soustředit také na menší a hlavě nenáročné hry pro začínající hráče, ať můžete udělat radost svým blízkým deskovou zábavou. Naše první volba padla na jednoduchou karetní hru s licencí populárního seriálu HBO Hra o trůny. Za principem Intrik Západozemí stojí Reiner Knizia (Hobbit a mnoho dalších), který se pokusil na základě základní myšlenky slavné předlohy vytvořit kratochvíli pro všechny.

Zbytečná licence

Bohužel musíme hned z počátku konstatovat, že u Intrik Západozemí se zdá využití licence zdánlivě zbytečné. Ve své podstatě totiž skládáte karty, u nichž vůbec nezáleží, jaká postava je na nich vyobrazena. Kdyby na nich byla čtveřice živlů nebo jednotlivé koleje z Bradavic v rámci světa Harryho Pottera, fungovala by pořád stejně.

Přesto se dá využití rodinných vztahů Lannisterů, Starků, Baratheonů a Targaryanů a jejich sympatizantů v rámci právě recenzovaného titulu obhájit. V průběhu partie totiž stavíte jednotlivé známé tváře z Písní ledu a ohně na pevné základy vytvořené dvěma předchozími postavami. Pokud patří k jednomu rodu, dá se mluvit o vzájemné podpoře. Ovšem ve chvílích, kdy se vedle sebe ocitnou dva soupeřící klany, sprostě jeden z nich zavrhnete. Zkrátka jako by to z textů George R. R. Martina vypadlo.

Nezáleží, kdo se dostane na vrchol

Pletichy, jež budete snovat, musí stát na pevném základě. Ten se vytvoří v průběhu hry tak, že se jednotliví hráči střídají ve vykládání karet na stůl do řady. Je úplně jedno, jak vedle sebe jednotlivé postavy řadíte, jen si musíte dávat pozor na počet. V nejnižším stupni pyramidy může být maximálně osm karet, menší počet nevadí. Hráči postupně skládají jednotlivé karty v návaznosti nad sebe, dokud je mohou kam položit. V kole vítězí ten, kdo jako poslední položí kartu na stůl a za odměnu získá čtvereček s železným trůnem. Pokud vám zůstanou karty v ruce, dostanete záporné body, které můžete odčinit na konci hry jen díky vlastnictví nepohodlného vládnoucího křesla.

Jak sami můžete číst, hru pochopí jak osmileté dítě, tak vaše babička, která se zasekla na Člověče, nezlob se nebo Kloboučku hop! Intriky Západozemí svými jasně deklarovanými pravidly připravily hřiště pro neúprosný zápas všech taktiků u stolu. Protože mít jednu pevně danou strategii znamená v této karetce cestu k velkému počtu mínusových bodů. Musíte pružně reagovat na vývoj situace a z vlastní zkušenosti musím říci, že čím více lidí se pokouší Železný trůn uzurpovat, tím roste i potenciální zábava (a vzteklých a frustrovaných vzdechů u herní plochy bude jen přibývat).

Svými tahy můžete soupeře přivádět do úzkých. Můžete se stát systematickým ničitelem postupu soupeřů, nebo zrádným intrikánem, který zpoza opony promyšleným blufováním donutí protihráče postavit přesně takovou strukturu karet, která se mu hodí k vlastní zásobě na ruce. Jednotlivé partie se dynamicky mění a vám se bude vařit mozek, abyste předpověděli další tahy svých oponentů. Designér Reiner Knizia svůj nápad vyždímal do poslední kapky a jasně dokazuje, že i v jednoduchém principu může být schovaná zábava.

Krabička do kapsy

Zcela jistě tušíte, že námi recenzovaný titul nenadchne velké stratégy, kteří jsou ochotni hrbit se nad herní deskou dlouhé hodiny a přemýšlet nad každým tahem dlouhé minuty. Hra o trůny: Intriky Západozemí patří mezi nenáročné dynamické karetní hry, které zvládnete pohodlně dokončit během půl hodiny. Základem pro slušnou zábavu je větší počet hráčů, nejlépe čtyři až pět. Ve dvojici se herní zážitek velmi rychle stočí ke stereotypu a hru odložíte jen na dlouhé cesty vlakem místo žolíka či vojny.

Intriky Západozemí mohou být vhodným dárkem pro fanoušky seriálové podoby předlohy, protože ikonické postavy zde mají svou fotografii zarámovanou ve velmi pěkném rámečku se znakem rodu. Můžete se těšit na devět charakterů z každého rodu. Škoda jen, že tvůrci zvolili dost netypický formát karet, který se nepohodlně drží. Při hře dvou hráčů musíte udržet 14 karet (!!!), problém odpadá u šestice karbaníků, protože šest čtvercových listů už zvládnete seřadit a uchopit snadno. Velikost laminovaných karet přímo svádí přibalit si je do baťohu a využít hru ve chvilkách nudy.

Přečtěte si naše další deskovkové speciály.

Pojďme tedy shrnout naše poznatky: Intriky Západozemí rozhodně nejsou propracovanou zábavou na dlouhé zimní večery. Sáhnete po nich v momentech, kdy si budete chtít zahrát něco svižného a nenáročného. K hlavním výhodám patří lehce uchopitelná pravidla (v češtině díky ADC Blackfire, která hru u nás distribuuje), která během dvou minut pochopí úplně každý. Přesto nabízí řadu taktických variant, které budete moct použít. Pro dva hráče se jedná spíše o nezáživný titul, potřebujete kolem sebe mít alespoň tři další nadšence. Necelých 300 Kč se tak zdá být rozumnou cenou.

Líbí se nám

- snadná pravidla- svižnost jednotlivých partií- design karet- skladnost, resp. přenosnost

Vadí nám

- formát karet- nevyužitá licence

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama