Deskovkový speciál: Pustina
Speciály Článek Deskovkový speciál: Pustina

Deskovkový speciál: Pustina

Jakub Němec

Jakub Němec

1
Platformy pkgsrc Desková hra

V radioaktivní krajině se nedá přežívat dlouho. Naštěstí se blíží konvoj odvážející přeživší, ale vezme jen ty nejschopnější. Dokážete přesvědčit spasitele o svých kvalitách?

Reklama

Dnešní speciál se bude věnovat čerstvé novince Pustina, která díky tuzemskému vydavateli Albi přišla na předvánoční trh bojovat o své příznivce v českém překladu. Postapokalyptický svět se v deskových hrách vyskytuje mnohem sporadičtěji, než jsme si navykli u PC her. Možná právě proto se francouzský designér Grégory Oliver rozhodl umístit své dílo do roku 2079, kdy se svět musí vyrovnat s hrůzami jaderné války. Zničené prostředí krutě zkoušející hrstku přeživších nalákala téměř šest tisíc přispěvatelů, kteří věnovali vizi francouzského vývojáře přes 400 000 euro. Zda se i vám vyplatí investovat do strategické stolní hry své peníze, můžete posoudit díky následujícím řádkům.

Prohledávání trosek

V chátrajícím městě žijí kmeny, které se dozvěděly, že pověstný Konvoj zachraňující nejschopnější jedince z 30 000 pozůstalých bude projíždět jejich bydlištěm. Pouze jedno ze čtyř společenství má však šanci na záchranu a život v podmořském komplexu, kde se budou snažit obnovit vymírající lidskou populaci. V soupeřích zřejmě zůstala alespoň špetka civilizovanosti, protože svou snahu nesoustředí na vyvraždění až tří ostatních rivalů (kdo by taky chtěl agresory v městech pod mořskou hladinou, že?), ale svou energickou činností chtějí prokázat aplikaci získaných znalostí, schopnost budovat obydlí z ničeho a především vůli přežít za každých okolností.

Proto se stateční hrdinové po šest dní vydávají na průzkum zamořeného povrchu, během něhož přehrabují sutiny výškových staveb Blackwoodu a Silent Peaku, hledají suroviny v dolech a lesích, snaží se lovit poslední kusy zvěře a získávají pitnou tekutinu ze zamořené vody místní přehrady. V noci se obyvatelé krytu pokouší ze získaných komodit vytvořit funkční obydlí, které jim zaručí přežití do dalšího dne a naláká nové rekruty do jejich party.

Zvol si svou cestu

Na začátku vaší poutě za spásou si musíte vybrat své vůdce. Mezi charismatickými jedinci najdete na technologie zaměřené teenagery, poctivé pracanty nebo zástupce pořádkových sil. Podle svého uvážení se přikloníte k jedné ze dvou vylosovaných osobností a určíte tak své počáteční vybavení a suroviny. Poté si náhodně nalosujete čtyři místnosti k trojici základních pokojů, které si budete moci postavit a budou vám přinášet rozličné bonusy – slevy na opravy či budování, lepší postupy při průzkumu trosek či lepší využití technologických postupů. Následně umístíte své čtyři hrdiny (dva slabší s třemi akčními body, jednoho čtyřbodového a nejsilnější hledač s pěti využitelnými činnostmi) podle svých dispozic.

Šest kol je rozděleno na tři cykly – úsvit, den a noc. Během svítání se devítce aktivních polí na herní mapě doplní suroviny, které sběrači minulého dne odnesli. Připraví se nové předměty v městských sutinách a objeví se noví přeživší v přístavu. Jediná komodita, jež nezažívá zázračné obnovování, se prohání mezi troskami civilizace – stádní zvěř se po vystřílení prostě vytratí. S prvními slunečními paprsky čeká na hráče nová pohroma, která se novým dnem objeví. Jejich negativní důsledky mohou potrápit i zkušené mistry v klamání smrti. Po odhalení nečekaných překážek již nic nebrání odvážlivcům v ochranných oblecích vydat se na lov zásob.

V rámci dne se hráči střídají v pohybech svých hrdinů mezi osmi lokacemi. Mohou se vždy posunout maximálně o dvě místa tam, kde není žádný jejich spolupracovník, a zde provést své zvolené akce. Většinou máte na výběr ze dvou aktivit – ve městech pokoušet štěstí v rozpadlých domech nebo jít na jistotu pro vystavené vybavení, které je však nutné opravit, zatímco v dolech, lesích či lunaparku sbíráte dřevo, železo a mikročipy na výstavbu nových pokojů v bunkru nebo se zde pokusíte skolit divokou zvěř. Opuštěný vojenský tábor láká volně se povalujícím střelivem, které můžete využít při myslivecké činnosti nebo pro svou osobní ochranu při přepadeních nepřátel, přestože někdo raději zvolí sběr antiradiačních řas. Pouze přehrada a přístav nabízí jedinou možnou činnost – u hráze můžete filtrovat vodu, zatímco v přístavu hledat konzervy a nové pomocníky.

Chytře vymyšlený princip pohybu vám mnohdy zavaří mozek kvůli složitým volbám – bude lepší nasbírat suroviny, pokusit se najít jídlo nebo riskovat nalezení prázdných skříní v městských lokacích? Navíc musíte uvažovat i nad nebezpečím ze strany spoluhráčů, protože silnější hrdinové mohou okrást slabší průzkumníky (mimochodem je to jediná forma vzájemného kontaktu, zapomeňte na zabíjení, v Pustině na něj není čas ani místo). Po vyčerpání kvarteta chodců na povrchu přichází noc a můžete se těšit na budovatelskou část v podzemním krytu.

Správa bunkru v kostce

Po posledním světelném zakmitání naší nejbližší hvězdy na obzoru nastává fáze příprav pro překonání dalšího dne. Nejdříve se můžete pokusit odstranit nepříjemné hrozby událostí, načež přichází kompletní managment vaší základny. Základem je povinnost nakrmit vaše přeživší podle nároků jednotlivých pracovišť. Při jakémkoliv nedostatku vaši chráněnci umírají (místo jídla jim postačí i doušek čisté vody). Bezpečí základny zajistíte dostatečným počtem lidí v přechodové komoře, hlídajících hladinu radioaktivního zamoření. V případě, že vliv nebezpečného záření překoná krizovou hranici, můžete očekávat větší úmrtnost ve vašich sklepních prostorách. Ztráty můžete bryskně nahradit novými silami, nalákanými na jídlo, které vám zůstalo ve spižírně.

Po uspokojení základních životních potřeb se můžete pustit do rozvíjení technického stavu vaší skrýše. Při dostatku nutných surovin zainvestujete do stavby nových prostor. Samy o sobě nemají žádnou funkci, ale poté co je naplníte pracovníky, můžete těžit z bonusových vlastností pokojů. Jen dávejte pozor, aby vám vystačily zásoby jídla. Své zdroje můžete investovat také do oprav nalezené výbavy, která značně ulehčí průzkumníkům jejich činnost, díky čemuž donesou domů mnohem více zásob.

Budovatelskou fázi zakončíte vyhozením všech potravin (maso, voda), které podléhají zkáze a mohly by škaredě zatočit se zdravím vašich svěřenců. Správa surovin působí v Pustině velmi dobře, díky přehlednému hernímu plánu máte neustále přehled o jejich stavu. Přesto máme výhradu k docela titěrným žetonům, s nimiž se složitě manipuluje.

S novým svítáním se spustí cyklus dalšího dne a opět musíte soupeřit o kýžené zdroje se svými rivaly. Na konci šestého dne se sečtou body přežití za každého přeživšího, za postavené funkční pokoje v krytu, za opravené předměty z výbavy hrdiny a za úspěšně pokořené události. Mínusové body představuje úroveň radioaktivního zamoření základny. Vítězem se stává kmen s největším počtem bodů a může šťastně vyhlížet příjezd Konvoje. Ostatní skupinky přeživších se musí v prachu a špíně snažit přežít další dny bez výhledu na spásu.

Apokalypsa v pestrých barvách

Unikátní vizuál, který propůjčil Pustině Miguel Coimbra (7 divů světa), může přesvědčit ke hraní i hráče, pohlížející na deskové strategie skepticky. Lidský svět prohrál svůj boj s přírodou a kdysi rozsáhlá města a průmyslové komplexy jsou prorostlé divokou flórou. Výsledkem je působivá ukázka postapokalyptického světa pomocí měkkých barevných odstínů, jež Pustině ohromně sluší.

Již dříve jsem zmínil přehlednost při spravování bunkru, nyní k tomu přidám také jednoduchou orientaci na hrací desce. I když v nitru krabice najdete obrovské množství komponent (atakují hranici pěti set žetonů surovin, místností a vybavení v různých velikostech), neztratíte se v nich. Právě naopak před sebou budete mít vše jako na dlani a okamžitě můžete vyhodnotit, na jaké místo se vám vyplatí jít, popřípadě se mu raději vyhnout.

Máme-li shrnout naše pocity z Pustiny, tak její koupí získáte středně obtížnou strategii s jednoduchými herními principy a s velkým množstvím komponent, o něž se musíte starat. Titul si v pohodě zahrajete ve dvou, ale mnohem zajímavější boje o suroviny si užijete až ve čtveřici hráčů. U titulu strávíte přibližně hodinu času (záleží na množství hráčů, zautomatizování jednotlivých mechanismů a nakolik budete sledovat tahy soupeře). Pokud jste fanoušky žánru, tak pevně věřím, že si pobyt v dystopickém světě užijete.

Líbí se nám

- atraktivní tématika- přehledná hrací deska i přes velké množství komponent- události měnící dynamiku hry- střídání jednotlivých fází - chytře vymyšlený pohyb postav po mapě- grafické zpracování

Vadí nám

- malá svoboda výběru postav a místností v přípravné fázi (hodně založená na náhodě)- manipulace s malými žetony surovin

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama