Discover: Země neznámé – deskovka
Speciály Článek Discover: Země neznámé – deskovka

Discover: Země neznámé – deskovka

Jakub Němec

Jakub Němec

1
Platformy pkgsrc Desková hra

Boj proti přírodním živlům a divokým zvířatům v neprozkoumané divočině

Reklama

Corey Konieczka (Star Wars: Rebellion, Twilight Imperium: čtvrtá edice, Eldritch Horror a mnoho dalších) patří mezi velikány světa deskovek, o nichž jste možná slyšeli či četli, i když vás stolní hry moc neberou. V bublině nadšenců hrbících se u stolů nad kulisami z papíru a plastu tak každý jeho nový projekt provází vysoká očekávání. Ta jen rostou, pokud své síly spojí s vydavatelstvím FFG, aby vydali tzv. unique game, což znamená, že ve své krabici Discover: Země neznámé najdete jiné komponenty, než váš kamarád kupující stejnou hru. Jak nás tento koncept zaujal, se dozvíte v naší recenzi.

Kam jdeš? Netuším…

Pojďme si hned na začátku vysvětlit unikátnost projektu Discover: Země neznámé. Pod víkem své krabice najdete dvojici území, specifické balíčky dobrodružství, různé nepřátele a přeživší. Náhodné sestavování komponentů do jednotlivých balení má zaručit, že každý kupující zažije svou vlastní verzi přežívání. Netuším, jak se to má s celosvětovým nákladem, ale v rámci České republiky, kde se o distribuci stará ADC Blackfire, bych to bral jako stoprocentní fakt. Už jen výběr z prostředí (mokřady, ostrov – můj případ, hory, poušť a podobně) dokáže nabídnout slušnou variabilitu, zapojte charaktery plnící rozdílné úkoly a máte jasno. Sběratelé rarit si tak mohou nechat jen zdát, že zakusí každé nabízené dobrodružství (žádný syndrom Pokémon se nekoná).

Pokud tedy budete přistupovat k Discover jako k tajemství, jež můžete objevovat, neměla by vás tato deskovka zklamat. Po prožití kompletních pěti scénářů, které ve své nabídce najdete, se ovšem napětí okolo průzkumu neznámých končin vytrácí. Tím nechci říct, že by se najednou jednalo o špatnou hru, jen že hlavní deviza opakováním ztrácí na významu. To se dá vyřešit velmi jednoduše – vyměníte svou krabici s někým jiným a můžete začít nanovo. Potenciál projektu Coreyho Konieczky totiž sází na poznávání nebezpečí v podobě neobjevených překážek.

Táhnem za jeden provaz, dokud se mi to hodí

Podle mého druhou přednost stolní hry Discover: Země neznámé tvoří uživatelsky velmi přístupná pravidla. Do dobrodružství se snadno vnoří i sváteční deskovkář a věřte nebo ne, přežívání v nepřátelském prostředí jej bude hodně bavit. Jednoduchá pravidla ovšem představují odvrácenou stranu mince, veteránům budou připadat málo dotažená. Taktické plánování se dostavuje až v konečných fázích partie, jinak se vlastně pouze vyrovnáváte s okolnostmi, jež se na vás valí přes odhalované mapové dílky nebo díky kartám nepřátel.

Proto se často odhodláte k riskování, abyste si průběh partie okořenili. Problém této taktiky tkví ovšem v tom, že Discover po hlavě jdoucí dobrodruhy dost krutě trestá, takže se často konce partie nedočkají. Během hry totiž můžete utržit maximálně trojici zranění, z nichž některá lze léčit snadněji (jídlo, voda, lék), zatímco jiná jsou v podstatě konečnou, protože fyzické neduhy se v divočině odstraňují dost složitě. Opatrnost se zdravou mírou odvahy naopak slaví triumf, takže méně opatrní hráči si mohou vychutnat sladké pokoření překážek matky přírody.

U řady survival projektů se setkáváme s mechanikami vzájemné kooperace. V manuálu nalezeném v krabici se spolupráce vůbec nevylučuje, naopak jste k ní nabádáni. Především prozkoumávání jednotlivých lokací by v jednom hráči trvala neúnosně dlouho, podobně vás potěší rozdělaný oheň v táboře. Jenže ve chvíli, kdy vyhodnotíte, že cesta k opuštění zapadlé pustiny (vítězství neurčují žádné body, ale pouhé přežití při splnění úkolu) vede přes odtržení od skupiny Robinsonů, nic vám v tom nebrání. V citlivějších povahách ovšem následně může vězet stigma křivdy, která se neodpouští.

Vydavatel FFG na danou skutečnost bryskně zareagoval a vytvořil doplněk k pravidlům, volně přístupný na stránkách českého distributora ADC Blackfire, díky němuž se můžete pustit do společného dobrodružství, kde nevyhraje pouze hráč opouštějící lokaci, ale všichni zároveň. Karty finálních výzev změní závěr scénáře tak, abyste uspokojivě zakončili své putování.

V jednoduchosti je síla

Jak jsem již naznačil v předcházejícím textu, tak Discover zaujme spíše hráče deskovek, kteří od nich neočekávají hardcore výzvu na dlouhé hodiny. V průměru trvá jedna kapitola přibližně 60-90 minut, ale může se stát, že svou snahu úspěšně zakončíte po třičtvrtě hodině díky přívětivému nalosování mapových dílků. Náhoda a štěstí patří k hlavním jmenovatelům celého prožitku, s čímž se musí počítat. Souboje se zvířaty a příšerami určují hody kostkou, hrozby mimo tábor tažení karty z příslušného balíčku. Zkrátka nemáte zcela pod kontrolou celý průběh partie a musíte tomu přizpůsobit krizový management své postavy.

Během svého denního pobytu v lokalitě budete prozkoumávat okolí, sbírat a lovit, vařit, obchodovat či se zotavovat z utržených šrámů. V podstatě zažijete klasický den na opuštěném ostrově, zatímco v nočních fázích partie si zabojujete o holý život, pokud nezvolíte bezpečnou záři ohně ve svém táboře. Vaše snaha bude směřovat ke splnění příběhových karet, jež jsou vaší jedinou propustkou do dalšího scénáře, potažmo za svobodou. Takže se pěkně snažte.

Přehledně a názorně

Ruku v ruce se vstřícností k méně zkušeným hráčům se váže absolutní názornost všech komponent ležících na stole. Letmý pohled na tabulku postavy ihned naznačí, co je potřeba udělat, a mapa prozradí, kde jsou suroviny a kde leží nebezpečí, takže se můžete rozhodnout, co je pro vás aktuálně primárním cílem a co může počkat. Veškeré nejasnosti rozčísne text přítomný na losovaných kartách, který si přečtete díky lokalizační činnosti distributora ADC Blackfire v češtině.

Celkově jsem se v Discover: Země neznámé docela slušně bavil. Mé taktické já dostalo chvilkovou dovolenou, zatímco někteří kamarádi zasedající k deskovkám jen příležitostně dostali příjemnou pohlcující výzvu. Jestli patříte k hardcore jádru vyznávajícímu pouze komplexní díla oplývající desítkami mechanik, asi vás Discover neuspokojí, ale jinak se jedná o podařenou záležitost, jejíž znovuhratelnost podpoříte výměnou krabice s přáteli.

Líbí se nám:

  • pětice příběhů v krabici
  • variabilita komponentů
  • relativně snadná pravidla
  • pocit z objevování
  • nenucená spolupráce i mimo kooperaci
  • nehraje se na body
  • možnost vyměnit krabici

Vadí nám:

  • slabší znovuhratelnost v rámci krabice
  • pro někoho méně komplexní
  • když se těšíte na hory a dostanete bažinu

Deskovku koupíte na Xzone.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama