F1 2010 – konečně pořádné formule
F1 2010 Recenze F1 2010 – konečně pořádné formule

F1 2010 – konečně pořádné formule

Jakub Hladík

Jakub Hladík

20

Čekali jsme dlouho. Ale dočkali jsme se. Ryzí simulátor formulí od Codies nabízí vše, co si může závodní fanoušek přát. A ještě něco navíc.

Reklama

Královna motosportu se po pekelně dlouhé době dočkala řádného zástupce na herním poli. Dřívější vlastník licence, Sony, si vyvíjel hry jen pro vlastní konzole, ale nyní je vše v lepších rukou. Závody protřelí Codemasters získali od FIA licenci, a tak se vedle vývoje DiRT3 pustili i do formulí. Vylepšili EGO engine, vymysleli potřebnou omáčku kolem ježdění po okruhu a konečně vydali pořádné formule na všechny herní platformy.

Přinést „ef jedničky“ na vymazleném enginu nebylo vůbec od věci. Po prvotním využití na rally v DiRTu se objevil i u okruhového GRiDu, takže ani ti největší fanoušci nemuseli mít důvody k obavám. Codies to vzali opravdu od píky a vydali se ke skenování tratí, což se projevuje i na těch nejmenších nerovnostech. Nezaháleli však ani při zpracování garáží, motorhomů a samotných formulí. Ať je hráč ve kterékoli části hry, vždy má pocit, že se právě nachází u reálného závodního okruhu.

Začátek v McLarenu? Nikdy!

Vraťme se ale na samotný začátek hry, kdy se nový jezdec představuje formou tiskovky. Na počátku kariéry ovšem nezbývá nic jiného, než zvolit z trojice začátečnických týmů Lotus, Virgin nebo HRT. Holt ne každý má zázemí jako Hamilton, aby šel hned do McLarenu. Místo rozmazlování je potřeba se postupně vypracovat, dosahovat určených cílů a přesvědčit ostatní týmy, aby vás po sezóně přetáhli. K tomu také slouží agentka, která přináší informace o spokojenosti jak ze současného tábora, tak ze stran zájemců. Hlavním cílem je přeci podepsání lukrativnější smlouvy u silnějšího týmu, jelikož jiná cesta k mistrovskému titulu nevede. Po výběru designu helmy nezbývá nic jiného, než se vydat na první závod v Bahrajnu.

Nastavení vozu je důležité

Jezdit kompletní závodní víkendy by mohlo být až moc zdlouhavé. Zkrátit lze nejen závod, u kterého stačí nastavit procentuelní délku reálné předlohy, ale i kvalifikace, kdy se místo tří oddělených částí uskuteční jen jedna dvacetiminutová. Během tréninků je dostatek času na potřebné otestování nových součástek a pečlivé vyladění vozu na samotný závod. Každý jezdec má svého inženýra, jenž doporučí ideální nastavení vozu i strategii zastávek. Přesto je mnohem lepší si vše ozkoušet přímo na trati a vybrat si podle individuálního jezdeckého stylu. Nedotáčivý vůz může znamenat stejné problémy, jako má letos Michael Schumacher, jenž je zvyklý na přesný opak. Prvotní nastavení dělá ze hry výbornou arkádu, ze které může být po zvolení nejvyšší obtížnosti téměř dokonalá simulace.

Před každým závodem lze vše úplně změnit, přepnout jednotlivé asistenty (ABS, kontrola trakce…) nebo dokonce vypnout nutnost dodržování pravidel. Kromě čtyř přednastavených možností je dobré vybrat si podle svého, jelikož se vždy změní i úroveň umělé inteligence ostatních jezdců. Právě tady se nachází první kámen úrazu – kvalita AI je měněna skokově a pokud hráč na amatéra vyhrává s Lotusem, na pokročilém stupni bude rád, že se nezařadí až na samý chvost startovního pole. Je tedy potřeba pohrát si i s ostatními „hýblátky“ a pokusit se nastavit vše tak, aby se pohyboval na těch pozicích, kde se jeho tým doopravdy objevuje. Dojíždět na bodech s nováčkovským týmem je sice pěkné, bohužel úplně nereálné. Bylo by tedy lepší, kdyby byl použit systém procentuelního vylepšování AI soupeřů, který by závodníka dostal na tu správnou úroveň.

3…2…1…START!

Po všech testech a kvalifikaci je tu konečně závod. Jezdci se řadí na startovním roštu a jsou připraveni vyrazit. Postupně se rozsvěcí červená světla, motory burácí, do startu zbývají poslední vteřiny. Zbývá vychytat ty správné startovní otáčky a počkat si na zhasnutí světel…START! 24 formulí se žene vstříc první zatáčce, ve které lze očekávat strkanici a létající kusy přítlačných křídel. Jedna z mála šancí pro pomalejší vozy dostat se před své rychlejší soupeře a udržet je za sebou. Odteď budou jen ujíždět a zvyšovat svůj náskok. Vše musí proběhnout bez větších strkanic, jelikož závodní komisaři neotálejí a rozdávají tresty dříve, než si jejich reální kolegové vůbec něčeho všimnou. Bohužel jsou občas pečliví až moc a udělují penalizace i za mnohem menší šťouchance, než předvedl Webber s Hamiltonem v Singapuru. To samé platí pro zkracování trati. Malé prohřešky několikrát projdou s upozorněním, při zneužívání přijde trest, za velké zkrácení dokonce černá vlajka znamenající vyloučení ze závodu.

Odchází ti gumy, zajeď do boxů

Zastávky v boxech jsou propracovány do posledního detailu. Při vjezdu je nutné zapnout omezovač rychlosti, jelikož za její překročení opět přichází penalizace. K mechanikům se musí dojet pomalu, jinak se jim nepodaří zvednout vůz rychle a jezdec ztrácí drahocenné vteřinky, které předtím získal na trati. Propracovanost je v případě poškozeného přítlačného křídla potvrzena viditelným průběhem výměny. Při odjezdu od mechaniků se projevuje druhá nedotaženost hry. Nachází-li se v boxech i soupeři, přichází většinou zásek u tzv. lízátka. Jezdec není vpuštěn před projíždějící vozy, ztrácí čas a propadá se pořadím. Zřejmě jde jen o špatně nastavenou hodnotu vzdálenosti jiné formule, přijít kvůli tomu o dobře rozjetý závod však bývá k vzteku. Nejjistější je tedy opačná strategie s výměnou gum na samotné hranici životnosti.

Na trati začíná být mokro

Oproti všem předchůdcům se objevuje proměnlivé počasí kdykoli během závodního víkendu. Start může být na suchu, cíl naopak za velkého slejváku, při němž není vidět na krok. V tréninku či kvalifikaci není problém zajet do garáží. Jenže samotný závod počítá s předem danou strategií. I když je k dispozici předpověď počasí, není úplně jasné, ve kterém kole začne pršet. Naštěstí je nájezd k mechanikům dostatečně dlouhý a nudný, takže stačí zmáčknout přiřazené tlačítka pro výběr vhodných pneumatik. Bez provedení této volby by mohlo místo jasného vítězství přijít klouzání se po promáčené trati s obutím do sucha. Výborné propracování změn počasí tak má opravdu své kouzlo a nutí hráče přemýšlet o nové strategii během několika málo vteřin. Déšť dokáže nadělat paseku i na kameře, kapky se usazují a zhoršují výhled, dokud je vítr neodfoukne pryč. Viditelnost zhoršují také vpředu jedoucí vozy, jejichž dvojité difuzory zvedají vodu z tratě. Leckdy záleží jen na paměti jezdce, který se snaží trefovat zatáčky téměř poslepu. Po takovém závodě se novináři dokonce zeptají, zda-li se mělo za takových podmínek pokračovat.

Po chybě zpátky před zatáčku

Formule 1 vyžaduje pekelně dobré soustředění a dobrou znalost tratí. Žádný hráč není bezchybný a přijít o výborně rozjetý závod kvůli jednomu zaváhání opravdu naštve. Naštěstí engine EGO opět nabízí druhou šanci pomocí flashbacků, kdy stačí převinout záznam o pár vteřin zpět. Počet takových pokusů se odvíjí od nastavené obtížnosti. Věřte tomu, že existují tratě, na kterých nevyužijete ani jeden, jindy stěží vystačí. Takový Silverstone vyžaduje jízdu do zatáček poslepu, protože buď ztratíte drahé vteřiny, nebo využijete všechny flashbacky během prvního kola. Tím se dostáváme zpátky ke zpracování pohledů. Nejreálnější je samozřejmě pohled přímo z kokpitu, jenže přitom většina hráčů nedokáže zajet pořádné kolo a jen zjistí, že formuloví jezdci toho moc nevidí. Stejné „nic“ je vidět i při pohledu z předního křídla. Mnohem lepší je pohled známý z televize, tedy z kamery umístěné nahoře nad jezdcem. Pro ostatní stále zůstává už úplně nereálný pohled zpoza vozu.

Zájem od ostatních týmů

Během první sezóny sleduje nováčka úplně každý. Není se tedy čemu divit, když po menších úspěších začnete zajímat jiné týmy. Stačí předvést další povedený závod a na stole se možná objeví nabídka na přestup. Není čas zahálet, po malé chybičce může zájem opadnout a cesta za titulem se stíží. K lepšímu angažmá pomáhá i rozdávání rozhovorů, při kterých probíhá podstatná část dění mimo trať. Nikde jinde není možné označit svého soupeře v šampionátu, jehož tečka na mapě trati získá pro lepší přehlednost jinou barvu. Navíc z boxové zídky budou chodit extra informace o tom, kdy označený soupeř zajíždí k výměně gum a kolik na vás ztrácí či získává času. Stejný boj probíhá i na týmové úrovni, jelikož se oba jezdci chtějí stát týmovou jedničkou, která samozřejmě dostává nové vývojové balíčky jako první.

Ta pravá atmosféra

Grafický kabátek hry má výbornou úroveň navozující tím správným způsobem pocit, že se právě nacházíme na reálném okruhu. Absolutní špičku pak představuje do noci zahalený, uměle osvětlený Singapur, při kterém jsou v dálce odpalovány ohňostroje. Nebýt malých chyb a nedostatků, tak by si F1 2010 zasloužila to nejvyšší hodnocení. Bohužel chybí pár drobností jako safety car, který by mohl ovlivnit vývoj závodu po nehodách. Zahřívací kolo by zase dodávalo hráči úkol správně zahřát pneumatiky před startem. Své chyby má také multiplayer nabízející možnost maximálně 12 hráčů, každý prezentující jiný tým, bez možnosti závodu se stejně výkonnými vozy. Jenže bez chyb by nemělo smysl vydávat další díl, který se v Codemasters připravuje již nyní.

F1 2010

Verdikt

FIA přidělila licenci F1 do těch nejlepších rukou. V Codemasters opět předvedli, že závody prostě umí a i ti nejskalnější fanoušci budou spokojeni s pravou adrenalinovou jízdou.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

aktivní zapojení novinářů
proměnlivé počasí
zpracování paddocku
změny v rozložení sil během sezóny
skokové nastavení obtížnosti
záseky v boxech
chybějící safety car
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama