GDS Prague 2023 – Reportáž
Speciály Článek GDS Prague 2023 – Reportáž

GDS Prague 2023 – Reportáž

Jan Urbančík

Jan Urbančík

Akce pro vývojáře, studenty i veřejnost.

Reklama

Minulý pátek a sobotu, jen krátce po skončení The Game Awards, proběhla v Kongresovém centru Praha již tradiční akce Game Developers Session. Letošní ročník byl ale poměrně speciální v tom, že se ho pořadatelé snažili víc otevřít veřejnosti. Mluvilo se o něm i v tradičních médiích či rádiu. Nutno ale říct, že stále jde o poměrně specifickou akci, jež není zdaleka pro každého. Není to žádný Gamescom s hratelnými verzemi chystaných her, ale především akce plná přednášek od vývojářů pro vývojáře. Právě lidé z herního průmyslu tedy tvoří jednu velkou část účastníků, je tu ale ještě druhá, jež je rovněž velmi důležitá.

Řeč je o studentech, a to jak vysokoškolských (kteří převažovali), tak středoškolských. Už od začátku bylo zřejmé, že GDS na ně opravdu silně cílilo, ostatně s akcí mělo uzavřenou spolupráci několik univerzit. Pro studenty to byla příležitost setkat se s českými i zahraničními vývojáři, ale také si poslechnout zajímavé přednášky a panelové diskuze, neboť řada z nich se týkala právě vzdělání či vstupu do herního vývoje.

Zájem rozhodně byl, a ačkoli nemůžu říct, že bych se v kongresovém centru nějak mačkal (což je samozřejmě dobře), návštěvnost byla vysoká a často se stávalo, že byly přednáškové místnosti skoro úplně plné, přestože jich bylo dohromady snad 8. Výběr byl tedy velký, ale zároveň to považuji za nevýhodu, neboť si musíte vybírat velmi pečlivě a pravděpodobně vám uniknou některé přednášky, na které byste rádi zašli.

Ty nejznámější osobnosti z Česka i zahraničí měli samozřejmě přednášku ve velkém sále. Tam jste si mohli poslechnout třeba tvůrce Tetrisu Alexeje Pažitnova, který vyprávěl například o tom, jak byli v Sovětském svazu pozadu, co se týče technologií, či o náročném procesu dostávání Tetrisu na západní trh. Zaujal mě rozhodně fakt, že se mu velmi líbí nové verze Tetrisu jako Tetris Effect či Tetris 99 či že stále hraje hry, byť tedy hlavně ty casual na mobilu. Byl to pro mě pohled do trochu jiného světa herního vývoje, než jsem zvyklý.

Docela unikátní přednášku měl Martin Klíma z Warhorse, který povídal o tom, že ačkoli pozitivní zkušenosti s herním vývojem jdou vždycky vidět nejvíc, na každý takový příběh připadne spousta neúspěchů, a že zkrátka nemůžeme počítat s tím, že se vše povede. Nicméně zdaleka nejvíc mě zaujaly dvě přednášky týkající se historie.

Tu první měl Petr Kolář z Ashborne Games (se kterým jsme udělali i samostatný rozhovor), jenž vyprávěl o tom, jak vývojáři při tvorbě Last Train Home pracovali s historickými fakty, jaké měli k dispozici dobové materiály či jak se inspirovali Legiovlakem. Snad úplně nejzajímavější přednášku pak měl Joshua Sawyer z Obsidian Entertainment, jenž povídal o tom, jak při tvorbě Pentimentu mísil historii s fikcí, zmínil tak spoustu děl či skutečných věcí, kterými se inspiroval. A taky například fakt, že chtěl opravdu vyprávět historii „malých lidí“, běžného života, neboť ta je mnohem méně známá než události velikánů.

Samozřejmě přednášek bylo mnohem více. Za zmínku určitě stojí prezentování výsledků českého herního průmyslu (věnovali jsme tomu samostatný článek), spousta zajímavých diskuzí ohledně vzdělání, různé technické přednášky (mě zaujaly například ty o populárním open-source enginu Godot či o optimalizaci pro vícejádrové procesory) a také prezentace zaměřené na game design, jednu takovou měl například vývojář z 11 bit, jenž povídal o psychologické stránce herního vývoje.

Kromě přednášek byly k dispozici k vyzkoušení různé studentské a další menší hry. Právě taková akce je rozhodně ideální příležitost, jak svůj projekt prezentovat a získat zpětnou vazbu třeba i od veteránů z průmyslu. V druhém patře pak měly stánky menší i větší české herní společnosti, které se soustředily především na nábor zaměstnanců.

Přestože má akce určité nedostatky (výrazně podceněná nabídka v bufetu či vysoká cena vstupenek), celkově vzato se GDS 2023 rozhodně vydařilo. Pokud už v herním průmyslu jste, či máte touhu se do něj dostat, tohle je ideální příležitost, jak se setkat s českými i zahraničními vývojáři a poslechnout si velmi zajímavé přednášky.

GDS Prague 2023 – Reportáž
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama